Itkupotku!amanita kirjoitti:Otin yhteyttä kielitoimistoon. Viesti sieltä oli, että molemmat muodot ovat oikein.

![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Haa. Haasteita. Tulppu on valmis.amanita kirjoitti:Oi voi herra Pulppu-Tulppu!Teppo Tulppu kirjoitti:Hmmm. Alat siis kiistelemään herra Tulpun kanssa. Kysypä kurittomalta kannattaako sellainen!
Kuritonhan pärjää loistavasti! Amanitan kanssa kisailu on haastava laji, tulet halutessasi sen huomaamaan. Kiistelyn lopputulos on luettavissa edellisestä viestistäni. 8)
Tänne foorumille tarvitaan lisää nolostushymiöitä, tuo ainokainen punastushymiö ei tähän hätään riitä (ei vaikka laittaisi kolme sellaista).amanita kirjoitti:....alat kiistellä......
Viesti Kirjoittaja amanita »
Sittenhän meitä on ainakin kaksi.Teppo Tulppu kirjoitti:Itkupotku!amanita kirjoitti:Otin yhteyttä kielitoimistoon. Viesti sieltä oli, että molemmat muodot ovat oikein.Vaikka on pakko myöntää: olen minä ennenkin ollut väärässä.
Kun minä edellisen kerran olin väärässä (muistaakseni elokuussa 1982), silloin valitettavasti todellakin olin väärässä enkä ainoastaan erehtynyt.amanita kirjoitti: Minäkin olen ollut ennenkin väärässä, nimittäin kerran myönsin olleeni väärässä, vaikka myöhemmin paljastuikin olleeni oikeassa.
Koska tänään on vasta torstai, emme jatkakaan tästä edemmäksi.Teppo Tulppu kirjoitti:Ja häpeähymiö lienee nimeltään "häpiö"?amanita kirjoitti:P.S. Nolostushymiö lienee nimeltään "nolio"?
...no juu, "paljastui, että olin ollut oikeassa". Happy? 8)Repe Ruutikallo kirjoitti:APUUV-VA!amanita kirjoitti:myöhemmin paljastuikin olleeni oikeassa.![]()
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Yep! Muistakaamme, että elämme juuri nyt oikeakielisyyskettinkiä...amanita kirjoitti:...no juu, "paljastui, että olin ollut oikeassa". Happy? 8)Repe Ruutikallo kirjoitti:APUUV-VA!amanita kirjoitti:myöhemmin paljastuikin olleeni oikeassa.![]()
Tämän pyrimme parhaan tietomme ja taitomme mukaan muistamaan!Repe Ruutikallo kirjoitti: Muistakaamme, että elämme juuri nyt oikeakielisyyskettinkiä...
.
Selvä pyy. Kurittomia uhmaan kyllä, mutta en moderaattoreita.amanita kirjoitti:Koska tänään on vasta torstai, emme jatkakaan tästä edemmäksi.
Viesti Kirjoittaja Jone »
Miust se o "muodollistaja".Teppo Tulppu kirjoitti:Selvä pyy. Kurittomia uhmaan kyllä, mutta en moderaattoreita.amanita kirjoitti:Koska tänään on vasta torstai, emme jatkakaan tästä edemmäksi.Mutta mikä onkaan moderaattori suomeksi? Palstakitkijä? Torihillitsijä? Forum tarkoittanee suomeksi toria. Kohtuullistaja? Kohtuullistatuttaja? Kohtuullistatutatuttaja?
Sanakirja antoi suomennokseksi "hidastin"!Jone-51K kirjoitti:Miust se o "muodollistaja".Teppo Tulppu kirjoitti:Selvä pyy. Kurittomia uhmaan kyllä, mutta en moderaattoreita.amanita kirjoitti:Koska tänään on vasta torstai, emme jatkakaan tästä edemmäksi.Mutta mikä onkaan moderaattori suomeksi? Palstakitkijä? Torihillitsijä? Forum tarkoittanee suomeksi toria. Kohtuullistaja? Kohtuullistatuttaja? Kohtuullistatutatuttaja?
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Voih!amanita kirjoitti:Otin yhteyttä kielitoimistoon. Viesti sieltä oli, että molemmat muodot ovat oikein. Aiemmin sana "tännepäin" kirjoitettiin yhteen, nykyään ovat molemmat muodot mahdollisia.
Kielitoimistossa ollaan erittäin kiinnostuneita foorumeilla käytävistä kielikeskusteluista. Kerroin nimemme ja lupasivat tulla tarkastelemaan aiheesta käymiämme keskusteluja.
Saimme hymyilevän ja kannustavan hyväksynnän oikeakielisyyteen pyrkimisestä.
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Kyllä miekii liu´un suomeks ja savoks!Miklu kirjoitti:Kielipäinen kysymys: Mietin jokin aika sitten miten kirjoitetaan, kun itse liukuu (esim. käyttää liukumamahdollisuutta työajassa). Onko se liu'un? Kokeilin myös vaihtoehtoa liun, mutta tuosta tulee mieleen lähinnä jotain, joka on jonkun kiinalaisen.![]()
Savolaesena suattasin ehkäpä myös oekasta ja ruapustoo liuvun.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Mutta hei, tässä on eräs virhe! Harmittavan yleinen, ihan lehdistöä myöten. Nimittäin ´ ei ole sama, kuin ' Ensimmäinen on aksentti ja toinen on heittomerkki. Eli siis: liu'un. Tai niin ku meil sanotaa, liukun, liukusin.amanita kirjoitti:Kyllä miekii liu´un suomeks ja savoks!
UPS, täytyypä tutkia näppistä jotta löydän tuon "ylävipsun".Maza kirjoitti:Mutta hei, tässä on eräs virhe! Harmittavan yleinen, ihan lehdistöä myöten. Nimittäin ´ ei ole sama, kuin ' Ensimmäinen on aksentti ja toinen on heittomerkki. Eli siis: liu'un. Tai niin ku meil sanotaa, liukun, liukusin.amanita kirjoitti:Kyllä miekii liu´un suomeks ja savoks!
Ugh, olen liukunut.
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ylävipsu löytyy tosta ä-kirjaimen oikealta puolen. Samasta napista mistä *-merkki tulee shiftin kanssa.amanita kirjoitti:UPS, täytyypä tutkia näppistä, jotta löydän tuon "ylävipsun".Maza kirjoitti:Mutta hei, tässä on eräs virhe! Harmittavan yleinen, ihan lehdistöä myöten. Nimittäin ´ ei ole sama, kuin ' Ensimmäinen on aksentti ja toinen on heittomerkki. Eli siis: liu'un. Tai niin ku meil sanotaa, liukun, liukusin.amanita kirjoitti:Kyllä miekii liu´un suomeks ja savoks!
Ugh, olen liukunut.
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Sanelma Vuorre pani paremmaksi: gongreettinen.amanita kirjoitti:KÄÄK!
Tuota vaan-kieltä en havainnut, sen sijaan itseäni on ärsyttänyt korkeassa asemassakin olevien ihmisten käyttämä sana "kongreettinen""konkreettisen" sijasta! Tuo on vieläpä erittäin yleinen virhe. KÄÄK!