Keitettäiskö kahvit?
-
Keitettäiskö kahvit?
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Tässä vähän aiheesta:
http://www.terve.com/hyvinvointi/pienet ... riippuvuus
Voitko olla juomatta kahvia päiviäkin, vai tarvitsetko tämän virkisteen säännöllisesti?
Jos juot kahvia, niin minkälaista?
Oletko tarkka kahvimerkistä, vai riittääkö kunhan vain jotain kahvia sattuu tarjolla olemaan?
-
-
Viesti Kirjoittaja MacAllu »

iPod Touch 8GB
-
Viesti Kirjoittaja Cosmo »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
fiMUG ry:n jäsen. KansasFest & Apple ][ forever.http://finapple.hho.fi/finapple
-
Viesti Kirjoittaja hipics »
Perus Juhla Mokka tai Presidenttiä ja tietenkin Moccmasterilla.
Muualla:
Mitä on tarjolla - mieluiten kuitenkin italialaisittain (as in cafe latte tai macchiato).
Aina:
Maidolla.
Haaveissa:
http://www.francisfrancis.com/FrancisFr ... sic/X1.htm
-
Re: Keitettäiskö kahvit?
Viesti Kirjoittaja mercury »
Joskus juon Nescafén Red Cup -pikakahvia, mutta se on kyllä aika yökköä. Ja voin kyllä olla juomatta ihan milloin vain.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ai juma kun on nätti laite!!!hipics kirjoitti:Haaveissa:
http://www.francisfrancis.com/FrancisFr ... sic/X1.htm
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja marc »
-
Viesti Kirjoittaja Rooivalk »
Minä olen kahvi! 8)
Jaa selitys tälle lienee se, että olen ottanut myös hitucen olutta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta asiaan. Töissä tulee istuttua semmottisessa työpisteessä, että yhteys Moccamasteriin syntyy ahteria tuolista nostamatta. Tulee sitten juotua pikkasen kahvia, varmaan 5 kuppia ekan tunnin aikana, varsinkin jos Nukkumatti on edellisenä iltana unihiekan heittämisen sijaan heittänyt kepillisen k*sta silmään.
Ja kävi eräänä päivänä, että eräs päällikkö hommasi viereiseen kahvioon varmuuden vuoksi semmottisen kahvi-automaatin, joten kahvia riittää kiitos. Automaattikahvi on kyllä aivan hirveää kuraa, mutta välillä sitäkin tulee vedettyä, samasta härvelistä saa myös semmoista Tazza-tyyppistä kaakaota ja se on usein tuota automaattimokkaa parempi vaihtoehto.
Kotona lymyää myös Moccamaster CD, mutta arkena ei pystu enaa töiden jälkeen joumaan kaffetta.
Selkeää, eh?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
ps: jaa niin, nyt voiskin sitten mennä röökille.
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
-
Viesti Kirjoittaja paviaani »
iPhone 3G 16Gb
iPod — 20GB
iPod nano — 2GB
iSight
iMac 233 MHz
Belkin EyeTV
+ kaiken ja laista Apple sälää
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kahvi on minulle rakas harrastus, kuten keittiössä häärääminen muutenkin. (Viime viikot olen tosin häärännyt keittiössä haalareissa.) Minulla on juuri tuollainen FrancisFrancis X1, se on keittiön kuningatar. Joskin aion päivittää koneen isompaan, se on vaan suurehko investointi, uuden macin hinnoissa...
Aamukahvin keitän tavallisesti presso-keittimellä, josta joku tuolla alkupäässä jo kertoikin. Siinä käytän vähintään Presidenttiä, mieluummin vaikka Pauligin alkuperäkahveja. Harvoin jauhan sitä varten papuja.
Espresson keitto vaatii enemmän aikaa ja viitseliäisyyttä, koneen lämmitys (vaikka koneeni onkin pieni, eikä se kauaa lämpene), kahvin jauhaminen filtteriin, tamppaus ja lopulta itse uutto. Pieni kupillinen kuin tummaa suklaata valuu kuppiin ja pintaan nousee hieno crema. Kupin kanssa sitten vaikka parvekkeelle nauttimaan. Maku viipyilee poskissa ainakin puoli tuntia ja tyytyväinen ilme vähintään saman. Tämän jälkeen tietysti koneen siivous. Toisinaan tulee tehtyä cappuccino, maidon vaahdotus on myös hauskaa puuhaa. Melko tarkkaa ajoitusta ja rituaaleja sekin vaatii. Latte art'ia en ole edes yrittänyt, siinä on haastetta tuleville vuosille.

-
Viesti Kirjoittaja Anniel »

Kaakao on mun juttu
-
-
Minkä värinen kahvikone sulla on?Maza kirjoitti:Minulla on juuri tuollainen FrancisFrancis X1, se on keittiön kuningatar. Joskin aion päivittää koneen isompaan, se on vaan suurehko investointi, uuden macin hinnoissa...
.. nyt on saatava heti kahvia
-
-
Mun kone on tumman sininen (tummansininen?). Moccamaster on suodatinkeittimistä paras. Tähän on monia syitä, ja onhan se melko kalliskin. Pressokahvi muistuttaa aika paljon pannukahvia, ilman kitkeryyttä. Se on täyteläisempää, kuin suodatinkahvi. Eikä siinä ole tietenkään paperin makua filtteristä. Kunnon suodatinkeittäjä käyttää tietysti kultasuodatinta, se on hyvä. Olen ajatellun hankkia perkolaattorikeittimen, joskus tulee tarve tarjota paljon kahvia vieraille, eikä espressopohjaiset aina käy päinsä. Vanhemmilta olen vohkin... ennakkoperinyt myös ns. santos-keittimen. Sillä keittely on melkoinen show. Kuva tästä:kuriton kirjoitti:Minkä värinen kahvikone sulla on?Maza kirjoitti:Minulla on juuri tuollainen FrancisFrancis X1, se on keittiön kuningatar. Joskin aion päivittää koneen isompaan, se on vaan suurehko investointi, uuden macin hinnoissa...
.. nyt on saatava heti kahviaMoccamaster täällä vain, mutta maistuu tuo kahvi hyvälle tuostakin. Presso-keitin kahvia en oo koskaan juonutkaan, parempaako kuin keittimestä ?

-
Tuommonen keitin taitaakin olla mun sedälläMaza kirjoitti:Vanhemmilta olen vohkin... ennakkoperinyt myös ns. santos-keittimen. Sillä keittely on melkoinen show.
Presso-keitimeen taidankin tutustua vielä paremmin. Oon kahvin suurkuluttaja, mutta tuohon juomani laatuun voisin ehkä vielä kiinnittää huomiota.
Kahvin keitän mieluusti Presidentistä. Ostin suklaakahvia tossa kokeeks, tuoksuu paremmalle kuin maistuu.
Tarkka oon kyllä aina keittimen puhtaudesta, kahvin pitää olla juotavana juuri suodatettuna, mikrossa en sumppia lämmittele ja kahvin juon aina mustana.
Kermat juon sitten erikseen
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Ja turkulaisille ja täällä kävijöille tiedoksi, Café Artissa Läntisellä Rantakadulla on töissä Vuoden barista 2007, Jon Niemimaa. Kannataa poiketa hyvälle kahville!
-
Viesti Kirjoittaja villevee »
Kodin ulkopuolella juon kahvia, jos joku tarjoaa. Tällöin kelpaa myös pannukahvit ja suodatinkahvit, mutta niistä en niin paljon pidä. Silloin, kun kävin töissä, pidin kyllä pitkiä kahvitaukoja monta päivässä, mutta join vain kylmää vettä.
En usko olevani riippuvainen kahvista, tarvittaessa pystyn vähentämään juomista. Mielestäni on kuitenkin parempi juoda sokeritonta kahvia kuin tuoremehua tai happolimua. Jos opin juomaan vihreää teetä, voisin vaihtaa kahvin siihen. Toisaalta voisin kokeilla myös kofeiinitonta pikakahvia.
Ennen osasin keittää hyvää suodatinkahvia Philipsin keittimellä. Taitoni on ruostunut, sillä nykyisin keittämäni kahvi on mielestäni pahaa. Ovatkohan kahvilaadut muuttuneet vai olenko ostanut väärää merkkiä? Entinen esimieheni kuitenkin piti enemmän minun kahvistani kuin sihteerin keittämästä.
-
-
Viesti Kirjoittaja Gerry »
Tällaisen. Hirveän työ/koulukiireisen kevään takia sen opettelu (maidon vaahdottamisen opettelu lähinnä) on jäänyt.
Pidetäänkö missään kahvinkeittokursseja, jossa opetettaisiin tekemään Cafe Mochat sun muut?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka