Uusi maailma - kaksi viikkoa takana
-
Uusi maailma - kaksi viikkoa takana
Viesti Kirjoittaja rugueux »
Tarkoitukseni on myös päivittää tätä viestiketjua, kun uusia asioita tulee vastaan. Ja mahdollisesti tänne myös tulee kohtaamiini ongelmiin vastauksia.
- Ensimmäinen aamu
Käyttöjärjestelmän asennuksessa tai laitteen käytössä en ole löytänyt mitään ongelmia. Tosin monet tuntuvat suosittelevan, että käyttöjärjestelmä asennetaan mukana tulevilta CD-levyiltä, eikä siis käytettäisi kiintolevylle esiasennettua versiota. Itse tein näin ja asensin puhtaan käyttöjärjestelmän. Näppäimistö on hiukan erikoinen iBookissa (missä on delete?), mutta sillä on kuitenkin todella mukava kirjoittaa. Olen käyttänyt useaa eri pc-läppäriä ja niissäkin oli lähes jokaisessa erilainen näppäimistö. Kestää vain hetken tottua uuteen, en usko sen olevan kenellekkään isompi ongelma.
Odotin iBookin olevan todella hiljainen, suorastaan äänetön. Perustin odotukseni eri keskustelualueiden ja irc-kanavien käyttäjien kommentteihin. Tietysti "omaa" tuotetta kehutaan aina rajusti, mutta kuitenkin olisi järkevää hiukan hillitä liioittelua. Ei tämä iBook ole yhtään sen hiljaisempi kuin normaali pc-läppäri. Aikaisemmin minulla oli aivan perus pc-läppäri ja se oli jopa ajoittain hiljaisempi. Varsinkin jos pistän CD:n asemaa, niin iBook tuntuu lähtevän lentoon. Onneksi näin ei tarvitse usein tehdä. Ei tämä äänekäs ole, mutta jos etsit _äänetöntä_ laitetta, niin iBook ei ole sellainen.
- Keskipäivä ja tihkusadetta
Mukana tulevat sovellukset ovat ainakin minulle helppoja, jokaisessa tuntuu olevan "uuden käyttäjän asetuksian säätö" -apuohjelma, jolla ohjelman käyttöönotto on helppoa. Ainoastaan iTunes ja iPhoto aiheuttivat ongelmia. Koneella on useampi käyttäjä ja haluaisimme käyttää samaa musiikki- ja valokuva-kirjastoa. Tähän ei kuitenkaan ole mitään järkevää keinoa. Asiasta ollaan myös "kaikkialla" mystisen hiljaisia, löysin asiaan liittyen kyselyjä eri keskustelualueilta, mutta kunnon vastauksia ei oikein löytynyt. Yhteisen kirjaston käyttö on mahdollista, mutta se vaatii konsolissa toimimista ja muutama sovelluksen ominaisuus menetetään (esimerkkinä kappaleiden/kuvien pisteytys). Toivon todella, että tulevissa versioissa Apple korjaa tämän ison puutteen. Tälläisiä rajoituksia en osannut edes ajatella ja mieli musteni hiukan.
Myös OSX:lle on iki-ihana Skype, suosittelen sitä kaikille. Tarkoitukseni oli pitää kone käynnissä jatkuvasti, että ihmiset saavat yhteyden. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska käyttöjärjestelmä menee väkisin unitilaan, aina kun kansi suljetaan. Puutetta selitellään lämmöntuotolla ja sillä, että kannen voi aivan hyvin pitää auki. En varmasti ole ainoa, joka kuitenkin haluaisi kannen kiinni ilman, että käyttöjärjestelmä menee nukkumaan. Tälläistä ominaisuutta (puutetta) en osannut myöskään kuvitella, koska kaikissa käyttämissäni pc-läppäreissä kannen saa kiinni ilman että kone sammuu. Epätoivo valtasi taas mieleni ja aloin jo hiljalleen katumaan valintaani.
- Illalla on pimeää
Olen aina käyttänyt hiirtä selaimen kanssa niin, että rullaa painamalla linkki aukeaa uuteen välilehteen (tab). Tämä ei kuitenkaan Safarin kanssa toimi kuin ajoittain. Usein Safari menee kuitenkin niin sekaisin, että kursori ei enää edes muutu linkkien päällä. Tähän tarjottiin ratkaisuksi pikanappia, mutta miksi kaikki asiat pitää tehdä aina uudella tavalla? Olen yrittänyt selvittää missä ongelma voisi olla, mutta toistaiseksi en ole keksinyt ratkaisua. Minulle on neuvottu käyttämään tiettyä hiiriajuria (logitech, usb overide), mutta kumpikaan ei ole korjannut ongelmaa. Kokeilin myös toisella selaimella ja kohtasin saman ongelman, linkit eivät avaudu uuteen välilehteen rullaa painamalla. Masentavaa.
- Yöllä ei tahdo nähdä mitään
Olen IRCnetissä monesti keskustellut eri käyttöjärjestelmien fonttien käytöstä. Kovasti on aina kehuttu OSX:n tapaa pehmentää ja näyttää fontit todella selkeinä. Tähän on pakko yhtyä normaalin tekstin osalta, mutta yläpalkin (missä kello jne on) kohdalla tämä ei jostain kumman syystä toimi. Yläpalkin tekstit näyttävät todella kauheilta, olen yrittänyt säätää pehmennystä, mutta siitä ei ole ollut mitään apua. Kannattaa katsoa perässä oleva linkki. http://personal.inet.fi/muoti/rugueux/osx.tiff
- The (Happy?) End
Tarkoitukseni ei ole olla vähätellä tai haukkua Applea ja Mac OS X -käyttöjärjestelmää. Yritän vain kertoa mitä olen kokenut ja nähnyt uuden käyttöjärjestelmän parissa. Jos olet eri mieltä jonkin asian kanssa, niin otan mielelläni korjausehdotuksia vastaan. Kyllä minä mielelläni näkisin edessäni lähes täydellisen käyttöjärjestelmän. Viestillä ei ole tarkoitus peloitella vaihtoa miettiviä käyttäjiä. Mac OS X ei kuitenkaan ole täydellinen, sen kanssa on ongelmia aivan kuten kaikkien muidenkin käyttöjärjestelmien kanssa. Katsotaan ja toivotaan, että vanhat konkarit osaavat ohjata meidät oikealle polulle ja korjata löytämämme ongelmat.
Jatkan tutkimista..
-
Re: Uusi maailma - kaksi viikkoa takana
Viesti Kirjoittaja Rewes »

Ja fonttien pehmennyksestä.....kukas nyt rupesi pilkkua nu*simaan? En ainakaan näe mitään virheitä ilman suurennuslasia.
-
Viesti Kirjoittaja rugueux »
Ihan "normaalia" ääntä. Kyllä se tuuletin siellä ikävän usein pyörii ja kyllä kiintolevyn äänen kuulee myös ajoittain ikävänkin selvästi. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin en väitä iBookia äänekkääksi, mutta maailma tuntuu olevan sellainen kuva, että se olisi jotenkin erityisen äänetön. Sitä se ei ole, ei ainakaan tämä yksilö.itä ääntä se sun iBook muka pitää? Tavallisessa käytössä (tuuletin ei päällä ) ilman CD:tä, mun iBookki on ainakin ihan hiljainen, hiljaisempi, kun mun PB.
Kyllä taidat olla hyvin sinisilmäinen macisti, jos et näe mitään virheitä. Aivan selvästi näkyy todella tökeröä pehmennystä, aivan kuin yläpalkin pehmennys ei toimisi ollenkaan verrattuna muuten hyvin toimivaan pehmennykseen. Enkä ymmärrä mitä pilkun pökkimistä tässä on, eikö juuri Apple keskity yksityiskohtiin ja siihen, että asiat näyttävät hyvältä? Tuota yläpalkkia joutuu katselemaan kaiken aikaa ja kyllä sen rujous pistää silmään.fonttien pehmennyksestä.....kukas nyt rupesi pilkkua nu*simaan? En ainakaan näe mitään virheitä ilman suurennuslasia.
PS. Mikä tarve macisteilla on vähätellä ongelmia?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
delete= fn + backspace"Näppäimistö on hiukan erikoinen iBookissa (missä on delete?)..."
Ja tuo äänentaso ei kuulosta normaalilta...nimittäin itselläni on (torstaina saapunut) upouusi iBook joka on aivan äänetön...toki CD pitää aina ääntä mutta ilman levyä ei kuulu pihaustakaan. (eikä tuuletin ole pyrähtänyt käyntiin kertaakaan)
Tuota varten on olemassa jonkin näköinen apuohjelma. Näin sellaisen Versintracker.com :issa, meneppäs sinne ja laita hakusanaksi iTunes."Koneella on useampi käyttäjä ja haluaisimme käyttää samaa musiikki- ja valokuva-kirjastoa"
Ei millään pahalla, mutta kyllä taidat olla. Itse en ainakaan näe järkeä koneen pitämisessä auki, kansi suljettuna..."Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska käyttöjärjestelmä menee väkisin unitilaan, aina kun kansi suljetaan. Puutetta selitellään lämmöntuotolla ja sillä, että kannen voi aivan hyvin pitää auki. En varmasti ole ainoa, joka kuitenkin haluaisi kannen kiinni ilman, että käyttöjärjestelmä menee nukkumaan..."
En minä tuossa kuvassa mitään vikaa nähnyt... :| (olisiko näytössä jotain tahraa tms?)"Tähän on pakko yhtyä normaalin tekstin osalta, mutta yläpalkin (missä kello jne on) kohdalla tämä ei jostain kumman syystä toimi"
-
Viesti Kirjoittaja K4 »
- Delete-napin puuttumista ihmettelee moni "muualta" tullut. Eikö enterin yläpuolelta löytyvä backspace aja täsmälleen saman asian? Ja fn-nappi pohjassa siitä tulee forward(?) delete. [EDIT: no Kilponen jo ehtikin kertoa miten tämä oikeasti menee...]
- Itselläni on pari vuotta vanha iBook, joka on kyllä suorastaan esimerkillisen hiljainen. Suurimman osan ajasta se ei pidä käytännössä mitään ääntä. Kun laittaa korvan kiinni laitteeseen, kuuluu mieto suhina. Tuuletin toki pitää käynnistyessään ääntä, mutta omassani se käynnistyy muutaman kerran vuodessa. Ovatko uudet mallit sitten äänekkäämpiä?
- iPhoton ja iTunesin usean käyttäjän ongelma on ihan todellinen. Jotenkin vain muistelisin, että täällä joku olisi taannoin ihan toimivan ratkaisun ongelmaan esittänyt? Hölmöä kuitenkin, että siihen vaaditaan kikkailua kun se voisi olla applemaisesti naurettavan helppoa. Jos kerran ohjelmia voi asentaa kaikille käyttäjille, miksei sitten kuvia tai musiikkia?
- Käyttiksen sulkeutuminen kannen myötä, hmm. Voisihan se kansi kiinni koneen käyttäminen olla ihan näppäräkin ominaisuus, mutta ymmärrän kyllä tuon lämpöpointinkin. Ja eihän iBook suoranaisesti sammu kannen sulkemisen myötä, menee nukkumaan vain ja herää sitten sekunnissa tai parissa kannen avaamisen jälkeen. Tästä ei taida pc-läppäreissä olla toivoa? Että jos jompikumpi ominaisuus pitää valita, niin jälkimmäinen minulle, kiitos. Ja eikös PowerBook toimi myös kansi kiinni tarvittaessa?
- Hiiren keskinapin painaminen linkin avaamiseksi uuteen välilehteen oli minulle toissapäivään - vai milloin täällä nyt olikaan siitä puhetta - aivan tuntematon ominaisuus. Ihan kätevä juttu nyt kun sen tiedän ja omassani homma toimiikin juuri noin. Mutta eikö tämä nyt ole samaa osastoa kuin ihmettely siitä, miksi Windowsin työpöytäikonit ovat väärällä puolella, oikeallahan niiden pitäisi olla! Eri tavalla toimiminen ei kai ole yhtä kuin väärin toimiminen?
- Kirjasinten pehmennys, tämä onkin ihme juttu. Omasta mielestäni tuo yläpalkinkin teksti on oikein tasapainoisen näköistä. Kuva omasta valikostasi näytti täsmälleen samalta kuin omanikin. Perinteisten pikselireunakirjasinten jälkeen tuo tietysti näyttää erilaiselta. Tottumuskysymys lienee tosin tämäkin.
Avoimin mielin vain Macia käyttämään, vaikka jotkut asiat eri tavalla toimivatkin. Tulet takuulla huomaamaan yhtä lailla myös sen, kuinka paljon paremmin monet jutut toimivat kuin kilpailevissa tuotteissa. Eivät ihmiset pelkkää hölmöyttään Macejaan rakasta, usko pois.
-
Viesti Kirjoittaja ruutiveijari »
Ei ole.Ei millään pahalla, mutta kyllä taidat olla. Itse en ainakaan näe järkeä koneen pitämisessä auki, kansi suljettuna...
Tämä on useasti jopa kynnyskysymyksenä iBookia ostellessa. Kun kotona haluaisi koneen lykätä ulkoiseen näyttöön ja käyttää pöytäkoneena, on sitä äärimmäisen hankalaa pitää auki ja ruutu pölyyntyy ihan turhan takia. Vaikka kone toimiikin toki jo hieman raollaan ollessaan on aina riskinä sen kiinni painaminen ja kesken duunin unettaminen. Sama esimerkiksi DivX:ää telkkarin kautta kurkkiessa.
Tämän vuoksi itselläkin rullaa kannettava PC ja pöytäkoneena eMac.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93195
Siitä vois olla apua.
Ja tosta valikkopalkin teksteistä. Olet oikeassa, minä pistän PB:ni myyntiin...
Ja siis selain ei suostu toiminaan niinkuin sinä sen olet ajatellut, olisko aika kirjoittaa oma selain tai hiiriajuri...
Ja tuo nukkumaan meno. Ainoa oikea tapa kannettavassa on panna kone nukkumaan kun kansi suljetaan. Muutoin käyttäjät jättävät koneen käyntiin laittaessaan sen laukkuun ja kuljettaessaan. Ja kovalevyt paukkuu.
Äänettömyyteen. Meillä on nytkin kotona iBook ja PB. Molemmat ovat vaiti. PC läppäri on keskimäärin yhtä hiljainen kun siitä on virta pois.
Yhteenvetona kirjoittamaasi voisi sanoa, että mitään hyvää et siis löytänyt. Kun se ei toiminut niinkuin olet itse ajatellut että sen pitäisi toimia.
Jatka täydellisen käyttöjärjestelmän etsimistä. iBookillesi löytyy varmasti ostaja.
-
-
Viesti Kirjoittaja K4 »
-
Ei, vaan PC:n. Appleistin maailma vähän mustavalkoinen ja luvut kuten hinta ei merkkaa mitään?Jos haluaa käyttää kansi kiinni, hankkii PowerBookin, jos ei iBookin.
-
Viesti Kirjoittaja xforgivenx »
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
iTunesin kohdalla homman voisi kai hoitaa pistämällä musiikkikirjaston jakoon? Meillä ainakin kaikki koneet (PC:tkin) pääsee kotiverkossa mun iTunes Libraryyn käsiksi, miksei sitten samalla koneella eri käyttäjät? En tiiä, pitääpä testata...
Eikös tuosta nukkumisjutusta pääse sillä Screen Spanning Doctorilla? Ainakin sillä saa auki olevan näytön hyötykäyttöön. Mun mielestä auki pitäminen on järkevää (olen aina pitänyt pc-läppäreitäkin niin) koska lämmöntuotanto on ongelma.
En ole minäkään oikein tuota linkkien aukeamista uuteen tabiin sisäistänyt. Tosin en paljon käytä tab-selailua muutenkaan. Minulle keskinapin ja sivunapin toimiminen Expose-käytössä on verrattomasti tärkeämpi ominaisuus vaikka työpöytäni suht iso onkin.
Enkä kyllä näe tuossa esittämässäsi kuvassa kerrassaan mitään vikaa!
Ei OSX varmasti ole täydellinen (miksi ne muuten Tikrua kehittäis) mutta sen "outouksiin" tutustuminen on luultavasti antoisampaa kuin vaikkapa WinXP:n vastaaviin ;-)
Ja ainakin osittain nuo mainitsemasi "ongelmat" ovat kyllä makuasioita ja tottumiskysymyksiä, eivätkä näin ollen mitään jumalan sanaa.
-
Viesti Kirjoittaja pwr »
Kytke virtapiuha, usb-hiiri ja/tai näppis, ulkoinen näyttö/tv koneeseen, ja sulje kansi.mistäs tän Powerbookin saa sillein että ei mee nukkuu kun laittaa kannen kiinni?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
>Ei, vaan PC:n.
Ha? Tuon takia? Mistä lähtien PC-läppärissä on toiminut OS X?
Eieiei Windowsia, HijackThis-logien lähettelyä suomi24:ään (tai tulkinnan opiskelua, yäk) ja viirustorjuntasähläämistä mulle, kiitos. Sen sijaan kyllä mahdollisuus asentaa huoletta mitä vain mieleen juolahtaa ja niin paljon kuin levylle järkevästi mahtuu kuten OS X:ssä, kiitos.
En oikein ymmärrä mitä kautta läppäri jäähdyttää itseään kun kansi on kiinni. Mulla huokuu kovasti lämpöä näppäimistön läpi ylös. Lämmöllähän on koulufysiikan mukaan vietti nousta ylöspäin.
Niin ja tämä iBook G4/800 on äärimmäisen hiljainen ja tuulettelee harvoin. Se on kyllä varmasti pääosin ehjä kans.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Kannattais varmaan tehdä oikeuksien korjaukset ym huoltotoimet. Itse käytän siihen Onyx nimistä softaa.
Monen käyttäjän kotomaceissä meillä on iPhoto ja iTunes kirjastot yhteiset kansiossa silloin kaikki voivat käyttää samoja kirjastoja. iBookissani on vain yksi käyttäjä joten en tarvi em. systeemiä.
Olisi muuten jotenkin selkeempää jos nää multikysymykset tehtäisiin omina keskusteluinaan, näihin on mahdoton vastata yksiselitteisesti...
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Itselläni toi valikkorivi myöskin näyttää jotenkin paremmalta. Varsinkin tuo "(Charged)" näyttää pahalta tuossa kuvassasi. Kummaa? Mitkä on asetukset, itse olen todennut TFT:lläkin omia silmiä eniten miellyttäviksi asetukset:
- Standard - Best for CRT
- Turn off text smoothing for font sizes 4 and smaller
(Ihmeen vihamielinen vastaanotto (muutamalta) foorumilaiselta muuten, nyt alan ymmärtää miksi Macistejä pidetään elitisteinä... hmm. :| )
-
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Näin on. Tässä on parin päivän sisällä tässä keskusteluryhmässä ollut piiiitkääää novellia, jossa uusi - ehkä ei niin sattumalta *n*x-taustainen - Mac-käyttäjä purkaa tuntojaan ja kertoo mitä erilaisista ongelmistaan. Tällaisista tulee äkkiä hallitsemattomia viestiketjuja, joissa ei kellään ole enää hauskaa.Olisi muuten jotenkin selkeempää jos nää multikysymykset tehtäisiin omina keskusteluinaan, näihin on mahdoton vastata yksiselitteisesti...
Ongelmia - niin vanhojen kuin tutustujien - varten on oma ryhmänsä, josta saa helpoiten apua, jos esittää yksittäisen selkeän kysymyksen kerrallaan. Kun joku pyytää vastausta neljään eri juttuun, alkaa keskustelu luisua käsistä. Jos on monta selvästi erilaista kysymystä, aloitetaanpas oma viestiketju kustakin. Jos yhdessä viestiketjussa kysytään sekä putkimerkin näppäilystä että geekolmosen ropellista, alkaa tulla jakomielinen olo.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Olen tässä pari päivää joutunut keskustelemaan mac / wintel maailmojen erosta ja aika moni varmaan tunnistaa turhautumisen kun joka *********** wintel käyttäjän kanssa pitää käydä samat idioottimaiset keskustelut alkaen, hinnasta, päivitettävyydestä ja megahertseistä... Tällaisen jälkeen sitä ehkä muutkin herkistyy ja tulee turhan suolaista kirjoittelua väärään paikkaan.
En pidä itseäni elitistinä, enneminkin turhautuneena.
Kaikkea positiivista ketjuun osallistuneille.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Tosi hassua. Itselläni ei tosiaankaan mitn vikaa! Oliskossitte CRT:n ja lätyn ero?
<<(Ihmeen vihamielinen vastaanotto (muutamalta) foorumilaiselta muuten, nyt alan ymmärtää miksi Macistejä pidetään elitisteinä... hmm. >>
Eipä ole tarkoitus. Mutta kun tätä voorumia haluttais pitää trollivapaana vyöhykkeenä niin ehkäpä ylilyöntejä tulee siitä. Nämä kysymykset ovat asiallisia, toivois vaan että rugueux'kin kävis lukemassa vastaukset. On tuolla toisaalla tullut vähän ikäviä kommentteja!
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Joo... luin noita vastaamisen jälkeen. Nyt löytyy vastaajillekin hieman sympatiaa...On tuolla toisaalla tullut vähän ikäviä kommentteja!
-
Esitin yhtä kärjistetyn mielipiteen kuin mihin vastasin. Ja itse hommasin PC kannettavan pääosin juuri tuon kannen sulkemisen aiheuttavan nukahtamisen vuoksi. Ei OS X ole minulle mikään jumala, lähinnä yksi *NIX pohjainen käyttis muiden joukossa. Paras sellainen, toki. Laitteen ostan käyttötarkoitusta varten, en sen mukaan mikä logo kannessa on.Ha? Tuon takia? Mistä lähtien PC-läppärissä on toiminut OS X?
Tuulettimet hyrisee kannen kiinni ollessakin ja tuuletus pelaa. Ja näyttökin pysyy kunnossa. Näin mm. jo suositellussa PowerBookissa.
EDIT: ja perhana, ei tämä mikään marttakerho ole. Vähän väittelyä peliin, prkl

-
Viesti Kirjoittaja laavu »
Hmm, mitä ihmeen kettuilua tämä sitten oli? Onko se (oma) Macintosh sovelluksineen tosiaankin joku täydellisyys, jota ei saa missään tapauksessa moittia mistään?Ja tosta valikkopalkin teksteistä. Olet oikeassa, minä pistän PB:ni myyntiin...
Ja siis selain ei suostu toiminaan niinkuin sinä sen olet ajatellut, olisko aika kirjoittaa oma selain tai hiiriajuri...
Vai niin, että tuo on siis se "ainoa oikea tapa"...Ja tuo nukkumaan meno. Ainoa oikea tapa kannettavassa on panna kone nukkumaan kun kansi suljetaan. Muutoin käyttäjät jättävät koneen käyntiin laittaessaan sen laukkuun ja kuljettaessaan. Ja kovalevyt paukkuu.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka