jpohja kirjoitti:......Ja toinen asia: sen jälkeen kun hankin ensimmäisen Mäccini viime maaliskuussa (elämäni parhaita päätöksiä), en ole lakannut ihailemasta tätä Mac-käyttäjien yhteishenkeä. Esimerkiksi tälläkin foorumilla vastaukset tulevat kysymykseen kuin kysymykseen käsittämättömän nopeasti. KIITOS!
Foorumin puolesta toivotetaan noin iloinen uusi jäsen lämpimästi tervetulleeksi!
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Maza kirjoitti:Yksi varteenotettava vaihtoehto on olla sammuttamatta konetta. Kansi kiinni ja kone nukahtaa, kovalevy sammuu. Kone ei tästä kärsi ja herätys on huomattavasti nopeampaa, kuin käynnistäminen.
Entäs sitten kun kone päättää herätä laukussa itsekseen? Saattaa lämpö hieman nousta, eikä seuraukset ole välttämättä kovin hauskat. Eräälle macbookille kävi näin
En tiedä macbookista, mutta ainakin iBook ei herää, jos kansi on kiinni. Jos se havaitsee jotain toimintaa (vaikka usb-laitteen irroituksen) niin se kyllä käy nopeasti päällä, tsekkaa siis tilanteen, mutta jatkaa uniaan.
Eli huonosti on asiat, jos Macbookit tuota eivät osaa.
Kyllä kaikki Applen tällä vuosituhannella valmistavat kannettavat tuon nukkumisen (ja siitä heräämisen äänettömästi) osaavat.
Taitaa olla vain kysyjän pinttynyttä Windows-ajattelua, ettei tuota nukkumista käytä/ole käyttänyt.
Pitää oikein kysyä, että miksi sitä konetta pitää sammuttaa ja käynnistää? Mun läppäri (eikä perheen muutkaan) ei sammu koskaan, uudelleenkäynnistys vain pakosta ja senhän voi valita missä sen tekee.
TheKraken kirjoitti:Vähän. Aamulla nykäsin iBookin laturista 10 aikoihin. Käyttänyt sitä ehkä 15 min sen jälkeen, muuten nukkunut. 95% näyttää olevan virtaskaa edelleen.
Oho! Tuo on ainaki mun mielestä jo erittäin hyvin. Mitenköhän on, onkohan noissa MacBookeissa tapahtunut jotain kehitystä tuossakin asiassa?
MacFinn kirjoitti:Taitaa olla vain kysyjän pinttynyttä Windows-ajattelua, ettei tuota nukkumista käytä/ole käyttänyt.
Hetkinen ... tuota noin, minä en nyt ymmärrä tuota "Windows-ajattelua". Itse olen käyttänyt vuosikaudet Windows -kannettavissa unitilaa vastaavaa toimintoa.
MacFinn kirjoitti:Taitaa olla vain kysyjän pinttynyttä Windows-ajattelua, ettei tuota nukkumista käytä/ole käyttänyt.
Hetkinen ... tuota noin, minä en nyt ymmärrä tuota "Windows-ajattelua". Itse olen käyttänyt vuosikaudet Windows -kannettavissa unitilaa vastaavaa toimintoa.
Noh. Suurin osa ei sitä tajua käyttää. Siitä tämä kait johtuu. Windowskoneethan reagoi kaikki vähän eri tavalla siihen mitä tapahtuu kun läpän sulkee. Maceissa tuo toiminto on joka koneessa sama, joten ihmiset hokaavat sitä käyttää.
Moni windows-ihminen tuntuu myös kuvittelevan että se unitila on vaan semmonen säästömoodi, johon koneen voi heittää kun sen jättää vaikka hetkeksi pöydälle. Ei semmonen moodi, jossa sitä voi raahata laukussa mukanaan, koska se ei tosiaankaan tällöin lämpene.
Mieleeni tuli kysymys, että onko olemassa jotain asetusta jota muuttamalla Macin aloitusäänen - siis sen, joka tulee virtanappulan painamisen jälkeen internal speakereistä kuin pieru kazoosta - voisi saada pois?
Ainoa keino jonka olen keksinyt on äänien laittaminen mutelle ennen koneen sulkemista, mutta tuollainen rassaaminen suoraan sanottuna v***ttaa.
Kenties Leopardin kohdalla Jobs & kumppanit ovat valaistuneet laittamaan ehkä kenties jopa 4-bittistäkin laadukkaamman ääninäytteen kukaties jopa mahdollisesti tulemaan KAIUTTIMIEN kautta, ettei tarvitse konettaan käynnistäessä assosioitua vastaamaan kännykän tekstiviestiin.
Se tuuttauksen volume säätyy sen mukaan, mitä oot koneen sisäisen äänikortin volumea säätänyt. Jos ennen koneen sammuttamista laitat äänet veks (esim näppiksellä) niin tuuttausta ei kuulu kun seuraavan kerran käynnistät. Siihen säätöön varmaan noi softatkin perustuu
Voihan sitä törkätä kuulokeholeen vaikka joutilaan pikkuplugin ennen boottausta, niitähän lojuu rikkinäisenä siellä täällä...saksi sellainen irti räjähtäneistä taikka muuten paskoista luureista. Toisaalta tämänkin pirkkaniksin kätevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta eipähän ainakaan vaimo herää!
Ana P kirjoitti:Voihan sitä törkätä kuulokeholeen vaikka joutilaan pikkuplugin ennen boottausta, niitähän lojuu rikkinäisenä siellä täällä...saksi sellainen irti räjähtäneistä taikka muuten paskoista luureista. Toisaalta tämänkin pirkkaniksin kätevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta eipähän ainakaan vaimo herää!
Eipä toimi useimmilla uudemmilla koneilla enää tuo konsti. Ainakin intel iMacit tööttää vaikka olisi mitä reiässä. Liittynee tuohon optiseen plugireikään..