Sikari-Sakari kirjoitti:Onko tämä lähinnä mielipidekysymys? Alen ajatellut tuota 17" HD-näytöllä ja leikkauskäyttöön olisi tarkoitus hankkia joten nyt pitäisi vain päättää: glossy vai matta?
Mielipiteet taitavat riippua ihmisten käyttötarkoituksista ja prioriteeteista.
Pidän itse kirkkaasta (ja minulla on tavallinen Macbook), koska voin käyttää alempia näytön kirkkausasetuksia ja käyttää laitetta kauemmin johdoitta. En ole kauhean usein vailla pistoketta, mutta silloin on kaikki lisäaika plussaa nykyisillä läppäreillä. Olen myös lukenut että tummat ja vaaleat sävyt toistuvat paremmin. En ole itse testannut. Pidän siitä miltä värit näyttävät. En ole hyvä arvostelemaan niiden laatua.
Toisaalta, olen käyttänyt konetta tai jopa katsonut elokuvia iloisesti vaikka keskellä näyttöä on valoheijastus. Joillekin tämä on aivan sietämätöntä. (Usein voi vaihtaa asentoa tai kallistaa näyttöä eri tavalla ja saada heijastuksen pois.) Mattapinta hajoittaa valoisuuden käsittääkseni enemmän koko näytön alueelle, ja siten mikään yksittäinen voimakas valonlähde ei heijastu niin paljon/häiritsevästi. Eli parempi ulkokäyttöön ja ehkä toimistoon jos istumapaikan takana on väistämättä loisteputki.
Leikkauskäyttö ja mahdolliset oheistehtävät kuulostavat (asiaa enempää tuntematta) siltä että kannattaa kuunnella tätä neuvoa:
Jamac kirjoitti:
Osta mattana. Ei kai tätä nyt tarvitse kummemmin perustella? Siis jos nyt kuitenkin mietit että on aika arvokas konekin, niin älä pilaa ostosta kiilltokuvanäytöllä. Matta on tunnettu ja testattu, toimii näyttökalibroijien kanssa. Se ei missään tapauksessa ole huono vaihtoehto. Ei ole ainakaan vielä tullut eteen tekstiä missä ammattilaiset (valokuvaajat yms.) olisi todenneet glossyn paremmaksi. Jos glossy olisi parempi, niin tuskin Apple tarjoaisi mattapintaista.