3D mallinnus + Mac
-
3D mallinnus + Mac
Viesti Kirjoittaja ipa »
Olen uusi käyttäjä täällä, ja minulla on ainankin viellä käytössäni ihan normi PC.
Uuden koneen hankin varmaan 1-2v päästä, mutta olen silti ruvennut kiinnostumaan näistä maceista. Minulla olisi yksi kysymys koskien macceja ja 3D mallinnusta ym säätöä.
Onko macille olemassa hyviä 3D mallinnus ohjelmia, joilla voisi renderöidä hienoja kuvia, animaatioita ja myös 3D hommia videokuvan päälle (esim. tekee ilmaan leijumaan pallon)?
Windows puolella olen käyttänyt 3D Studio Maxia ja ajattelin onko tätä kyseistä ohjelmaa saatavilla maceille, tai jotain kaikkeen samaan pystyvää.
-
Re: 3D mallinnus + mac
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ja sitten on näitä simppelimpiä kuten SkechUp jota itse käytän...
Ps. Alaa paremmin tuntevat voivat jatkaa listoja

-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Ja jotain muita
-
Viesti Kirjoittaja Reko »
ArchiCad on jo nimensäkin mukaisesti enemmän arkkitehtuurisofta ja hyvin laajalti käytössä. Brycekin on nousemassa sieltä jostain, mutta se on vieläkin vähän lelun maineessa johtuen sen lähtöympäristöstä mikä oli maastomallinnus. SketchUp on myös aika hyvässä käytössä arkkitehtuuripiireissä, nopsaa skissailua taloista ja kivannäköisesti

Itse olen duunaillut 3d:tä vuoden päivät ja pari päivää sitten tilasin ekan maccini kun en pc:tä enää kertakaikkiaan jaksa.
-
Viesti Kirjoittaja jiik »
editit: typot
- Siemens-Neste Oyj
-
Viesti Kirjoittaja atsotp »
-
Viesti Kirjoittaja zmu »
Käyttöliittymä on perinteisistä 3D softista poikkeava. Mutta näin 3D aloittelijalle, niin kuin itse olen, oikeastaan aika kätevä. Ominaisuuksiltaan kuitenkin lähelle ammattisoftien tasoa. Eikä ole hinnalla pilattu, esim. Carrara Studio 3 maksaa Office Linessä 475 € www.officeline.fi.
Lisää infoa: www.eovia.com
-
Viesti Kirjoittaja ipa »
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Ensinnäkin, nuo ohjelmat ovat pahimmillaan erittäin kranttuja laitteiston suhteen, ja PC saattaa tulla yllättäen kalliiksi vaihtoehdoksi koska esim Mayan yhteensopivuus määräytyy pitkälti pro-näytönohjainten mukaan. Macillä tätä ongelmaa ei ole (huhu, pääsen vasta kohtapuoleen testaamaan itse), mutta toiminnallisuudessa on eräitä rajoituksia (ks Alias.com -> Maya -> hardware qualification charts). Nämä eivät ole etenkään harrastuskäytössä (ei välttämättä työkäytössäkään, itse en noita juurit tarvitse) kovin vakavia, vaikka tuo softa on kyllä hiukan kallis harrastuskäyttöön.
Rendauksen suorituskykytestejä en ole nähnyt Macille, jos joku tupla G5:sen omaava täällä ajaa mayaa, niin voisi vaikka kilauttaa kaverille niin nähdään miten hyvin konversio on tehty. Tuosta kun ei ole paljon tietoa julkisesti saatavilla.
Tuo ilmapallo... Kyllä, yksinkertaistaen tuo on sitä mihin esim Mayaa paljon käytetään, erikoisefekteihin. Kuvien yhdistäminen onnistuu kyllä ohjelman sisälläkin, mutta pääasiassa tuolta ei pitäisi ottaa ulos muuta kuin se ilmapallo ja yhdistää se sitten kompositointiohjelmassa kuten shake (joka, imho, on hyvä ). Shaken uusimmat versiot toimivat vain Macissä ja linuxilla, mutta onhan noita kevyempiäkin (ja halvempia) vaihtoehtoja. Paras on taas kerran makuasia.
Kompositointiohjelman lisäksi on hyvä olla olemassa video editointi softa (FCP, Premiere, what ever) jolla saat yksittäisistä kuvista aikaiseksi videopätkän ja kompressoitua sen sopivasti. Ei liene yllättävää, että pelkät softakustannukset nousevat sangen korkeiksi esimerkkiohjelmilla. Ja kokoonpanon toimivuus on luonnollisesti hyvä testata henk koht eikä vain luottaa muiden sanaan. Tai sitten mennä konservatiivisesti siihen, minkä tiedetään toimivan. Aika paljon on kiinni myös siitä mikä softa miellyttää sinua, softa ei tee hyvää jälkeä vaan se joka sitä softaa käyttää.
Kannattaa varautua myös siihen, että Mayaan perehtyessä oppimiskäyrä voi olla sangen äkkijyrkkä jos ei ole opastajaa lähellä.
Jos etsii halvempaa, pelkkää mallinnusohjelmaa, vilkaiseppa Modoa (made by Luxology), tuosta pikku ohjelmasta saattaa tulla vaikka mitä ja integroituu mukavasti eri ympäristöihin. Pelittää Macillä kuuleman mukaan jopa paremmin kuin PC:llä. On toki olemassa myös muita, halvempia softia macille, mutta niistä ei minulla ole kokemusta. Toisaalta, kaikki kuvat jotka tulevat tietokoneesta voi myös tehdä Ms paintilla...

Nyt viikon sisällä olisi tarkoitus testata miten Maya suhtautuu Macin näytönohjaimiin ja ajella sitä Powerbookilla, katsotaan miten käy. Toivo on korkealla.
Ja vielä muutama linkki:
http://www.highend3d.com
http://www.cgtalk.com
-
Viesti Kirjoittaja mk »
-
Viesti Kirjoittaja katale »
Cinema4D on hieno mallinnusohjelma ja todella hyvä ja nopea high-end renderöijä. Pystyy samaan kuin Maya ja 3dStudioMAX ja sillä on lisäksi matala käyttökynnys. Cinema 4D toimii plug-inn modulin avulla hyvin Archicadin kanssa.
http://www.maxon.de/
-
Viesti Kirjoittaja ipa »
-
Viesti Kirjoittaja tumpelo »
http://www.hash.com/
On huokea ja rekkaroitu ohjelma toimii sekä Macissä että PC:llä.
-
-
- Studio/yksityinen/harrastelija
- Mitä haluaa tehdä? Web/tv/filmi/animaatio tietokoneella? Hahmoanimaatio/tehosteet jne.
- Ohjelmointitaustaa? Mel?
- Osa ohjelmakokonaisuutta vai yksittäinen ohjelma?
Loppu viestistä on sitten henkilökohtaisiä näkemyksiä ja huhuja joihin ei kannata suhtautua liian vakavasti.
Itse siirryin Mayaan 3D Studio MAX:sta, ja ensimmäisiä kynnyksiä oli se, että kaikki tunnuttiin Mayassa tehtävän pienistä osista, esimerkiksi yksinkertainen materiaali maxissa voitiin tehdä 5 eri osasta Mayassa. Tämä antaa tietysti hirmuisen määrän valtaa sille joka säätää noita 5 osaa erikseen ja loppujen lopuksi niitten kasaamiseenkaan ei mene kauaa jos tietää mitä tekee. Sama paradigma alkaa olla käytössä myös XSI:ssä ja _ymmärtääkseni_ menee vielä pidemmälle vietynä Houdinissa.
Maya:n vahvuudet tulevat paremmin esille silloin kun työtä aletaan hajauttamaan useammalle henkilölle ja koneelle. Projektinhallinta toimii ja projekteja on helpohko siirtää ja jakaa - näin toki myös XSI:ssä. 3D Maxissa ei tälläistä järjestelmää ole (korjatkaa ihmeessä jos viimeiset versiot ovat muuttaneet tilannetta).
Cinema 4D:tä en ole käyttänyt, joten korjatkaa taas jos olen väärässä. Hyvä rendausmaine perustuu pitkälti toimiviin oletusasetuksiin ja rendaus on kuulemma nopeaa. Mayan oma rendaaja on oletuksena aika pielessä ja sen kanssa saa temppuilla välillä ihan kunnolla. Nykyään mukana tulee myös mental ray, joten valittamista ei hirveästi pitäisi olla. Toki myös oman rendaajan saa tekemään kunnon jälkeä jos tietää mitä tekee.
Stuodiokäytössä myös scriptauskieli niittää kehuja, mutta vaatii jokinverran perehtymistä että siitä saa enemmän irti. TD.lle tämä on tietysti märkä päiväuni, mutta moni yksittäiskäyttäjä ei välttämättä saa järkevää aikaan.
Jos lähtee tyhjistä liikkeelle, esim Strata3d/blender/whatever voi olla mukavan yksinkertainen ja halpa aloitusohjelma. Sitten kun nälkä kasvaa niin voi mennä kukkaron mukaan. Alla eräitä nopeasti keräämiäni ohjeellisia hintoja, jenkkitaaloissa ja valmistajien sivuilta.
1 695$ Lightwave
1 999$ Maya Complete
2 995$ Cinema 4D R9 Studio Bundle
6 999$ Maya Unlimited
Mayasta ja Cinema 4D:stä on saatavissa demot, joita kannattaa kokeilla. Lioghtwavesta voi olla olemasssa, mutta itse en löytänyt. Harrastelijalle henkilökohtainen mieltymys taitaa olla tärkeämpää kuin pitkälle vietyjen ominaisuuksien vertaaminen, lähes kaikilla ohjelmilla voi tehdä asiat ainakin jollain konstilla.
PS. Sitten siitä Mayasta ja PowerBookista, jos nyt jotain kiinnostaa. Ainakin mallintaminen tuntuu sujuvan ihan ok, kunhan muistaa että kysessä todellakin on kannettava. Pieniä fiboja on siellä täällä artisaanin kanssa, mutta ei pahempia.
-
Meikulle demottiin tuota pikaisesti keväällä. Oli toki PC versio, enkä ole varma oliko edes uusin. Hintaa tietämättä tuo on kuitenkin kaupallinen softa mutta paljoakaan hyvää en siinä varsinaisesti nähnyt. Ainakaan semmoista mikä ei jossain muussa softassa olisi toiminut paremmin. Jos hinta on halpa, kaipa tuollakin saa jotain aikaiseksi, tiukkaa vaan tekee kun Softimage XSI:n halvinta versiota saa luokkaan 500$ jos ohjelman ei ole pakko toimia Macissä.... ja sitten olisi tämä kotimainen Realsoft3D, joka tosin taitaa olla vielä tällä hetkellä beta-vaiheessa. En ole testannut kyseistä ohjelmaa, mutta ainakin yhdessä tutussa arkkitehtitoimistossa on käytössä. Onko kellään muuten kokemusta tuosta ohjelmasta?
-
Viesti Kirjoittaja zakka »
Itse aloittelin 3D-jutut ostamalla 3D Word-lehden, jossa oli ilmaisversio Stratasta ja Pixels 3D:stä. Niillä pääsi hyvin alkuun ja yhden Pixelsin päivityksen jälkeen halusin enemmän. Tutustuin eri vaihtoehtoihin, Lightwaveen, Cinemaan ym. Kokeilin demoja ja luin käyttäjien kokemuksia. Lightwaven käyttöliittymä tuntui monimutkaiselta ja vaikealta hallita; valikkoja valikkojen perään. Maya oli siihen aikaan todella kallis, joten se ei ollut vaihtoehtona. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Maya vaatii pitkän oppimiskäyrän ja sitä on vaikea itse opiskella. Cinemalla pääsee jo tekemään kuvia parin viikon perehtymisen jälkeen.
Mielestäni ohjelman pitää olla intuitiivinen; pitää pystyä keskittymään itse muotoiluun, pintoihin, valoihin ym., eikä painia vaikean tekniikan kanssa. C4D on lunastanut lupaukset. Ohjelma sopii taiteelliseen työskentelyyn. Mikään tekninen mallinnusohjelma se ei ole. Se tekee 95% saman kuin mikä tahansa muukin saman tason ohjelma. Vain nopeammin ja helpommin. Ohjelma on erittäin vakaa; se kaatuu tuskin koskaan.
Tällaista jälkeä olen itse saanut Cinemalla aikaan: http://www.advice.fi
Hankin vasta lisäohjelmaksi Silo:n (http://www.nevercenter.com). Ohjelma on pelkkä mallinnusohjelma. Se paikkaa muutamia mallinnuksen puutteita Cinemassa. Se maksaa vain n. 100 USD.
Cineman perusversio on 699 e. XL Bundle maksaa 1990 e. Itselläni on lisäksi mainio Bodypaint3D (voi maalata suoraan 3-ulotteisen esineen pintaan), Sketch&toons plugin (piirrosmaista jälkeä), ArchiCAD-plugin (tuo ArchiCAD tiedostot).
3D-kappaleita voi muotoilla eri ohjelmissa ja tuoda sitten vaikka Cinemaan renderöitäväksi. Netissäkin on runsaasti monenlaisia esineitä ym. joita voi käyttää omissa kuvissa.
-
Viesti Kirjoittaja niipperi »
http://www.the123d.com/forum/viewtopic.php?t=56
-
3D mallinnus + mac
Viesti Kirjoittaja Ctrl »
-
Re: 3D mallinnus + Mac
Viesti Kirjoittaja iPSP »
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
http://cgronlund.posterous.com/
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Ctrl »
Ajoinkin juuri sitä takaa, että duunaako täällä joku rhinon kanssa jotain vai onko kaikilla esittää vain hyviä arvauksia. Niitä mullakin nimittäin on.Repe Ruutikallo kirjoitti:Kyllähän uusimpien MacBookie Nvidia 9400 on sen tason näyttis että varmasti onnistuu mikä mällinnys tahansa, kun kerta pelaaminenkin sujuu.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Mä niiiiin diggaan Modon tekstuurinmaalausta!frissy kirjoitti:Modo, ehodottomasti tutustumisen arvoinen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka