iBook ja näyttö + Mac-aiheisia kysymyksiä.
-
iBook ja näyttö + Mac-aiheisia kysymyksiä.
Viesti Kirjoittaja arcana »
Tässä nyt on tällaista juolahtanut mieleen, että teenkö minä tällä nykyisellä litteällä näytöllä mitään, että annanko pois? Tarkoitan siis että voisinko kytkeä tämän iBookiin jollain ihmeen tavalla (kun siinä ei näyttänyt DVI-liitäntää olevan, ja nuo PowerBookit joissa se on, ovat liian kalliita) ja käyttää tätä sen näyttönä. Tämä mahdollistaisi sen että voisin ostaa tuon 12-tuumaisen ja pääsisin pienemmillä kuluilla.
Eniten macin ostamisessa kiehtoo ajatus Windowsin kahleista pois pääseminen, mutta silti askarruttaa, että montako eri ohjelmaa minun sitten pitää rueta ostamaan. Esim. Microsoftin Office -paketin saan nykyään ilmaisesksi Windowsille vanhempieni työpaikan kautta. Ja muutenkin nuo kaikki Windowsin ja Macin yhteensopivuus askarruttaa, esimerkiksi tiedostojen siirrossa windowsista macciin (.doc -filet jne.).
Ja onko noihin joitain opiskelija-alennuksia olemassa?
-
Re: iBook ja näyttö
Viesti Kirjoittaja Kurtbyy »
Officea ei ole pakko ostaa. iBookin mukana tulee AppleWorks ja jos se ei yksistään riitä kannattaa kokeilla vaikkapa NeoOfficea, joka on ilmainen Java-versio OpenOfficesta.
iBookissa on mini-VGA-liitin, johon ulkoiset näytöt liitetään. Normaalisti iBook ainoastaan peilaa omaa näyttöään 1024x768 resoluutiolla mutta tuon rajoituksen voi kiertää eräällä ohjelmalla (joku screen spanning doctor tms.)
iBookista on keskusteltu täällä paljon. Kannattaa kokeilla hakua.
-
Nuo varmaan kuitenkin osaavat lukea .doc -tiedostoja ja tallentaa tiedostot .doceiksi?
Eli pystyisinkö littäään tämän minun Hitachi CML174SXWni (http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuo ... 6603207191) siihen? Tässä on DVI- sekä VGA-liittimet. Tämän natiiviresoluutio taitaa olla 1280x1024.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Nuo varmaan kuitenkin osaavat lukea .doc -tiedostoja ja tallentaa tiedostot .doceiksi? >>
Eikös OpenOfficen saa PC:llekin ilmatteeks? Ainakin Linuxiin. Osaavat lukea ja kirjoittaa .docceja, itse asiassa jopa OSX:n sisäänrakennettu TeXturikin osaa!
<<Eli pystyisinkö littäään tämän minun Hitachi CML174SXWni (http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuo ... 6603207191) siihen? Tässä on DVI- sekä VGA-liittimet. Tämän natiiviresoluutio taitaa olla 1280x1024. >>
iBookiin se adapteri (mini-VGA-->VGA) on lisävaruste, maksaa muutaman kympin. Eli voipi liittää. Ja tosiaan Screen Spanning Doctorilla (ilmainen) resojakin saa lisää, ja tuplanäytön.
-

Tuolta lueskelin että varmaankin uusi iBook on tulossa, niin pitäisiköhän mun venailla sitä sitten tässä? Tai yleensäkin mulla on vähän hakusessa, että kuin nopeaa nuo Macit menevät ns. "vanhaksi". Mitä prosessorin nopeutta tuo 1GHz vastaa PC-koneilla? Jos nuo on käytännössä yhtä nopeita kun vaikka 1GHz AMD niin tämä ei alakaan kuulostamaan liian hyvältä.
Olisiko väite, että Macit vanhenee hitaammin kuin PC:t kovinkaan paikkansapitävä?
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Minulla ainakin tämä mini-VGA -> VGA -adapteri tuli iBookin mukana, joten sitä ei todennäköisimminkään joudu ostamaan erikseen. TV-outin mahdollistavat adapterit ovatkin taas asia erikseen.iBookiin se adapteri (mini-VGA-->VGA) on lisävaruste, maksaa muutaman kympin.
-
Venttailemaan jos lähtee ei saa ikinä mitään hankittua. Mutta, ehkä iBookin osalta vois hetken odotella. Etkö sanonut että jouluun? Riittää kyllä.
<<Tai yleensäkin mulla on vähän hakusessa, että kuin nopeaa nuo Macit menevät ns. "vanhaksi". Mitä prosessorin nopeutta tuo 1GHz vastaa PC-koneilla? Jos nuo on käytännössä yhtä nopeita kun vaikka 1GHz AMD niin tämä ei alakaan kuulostamaan liian hyvältä. >>
Emmä nyt tiedä. Ei nämä koskaan vanhaksi mene, riippuu mitä haluaa tehdä. Jos käyttää koneen valmistumisaikojen käyttiksiä ja työkalusoftia niin kyllähän Plussalla vieläkin lehden taittaa, ja miksi ei taittaisi!
Prosessorinopeuksien vertailu on aikas toivotonta, kun arkkitehtuureista johtuen prossut käsittelevät tehtäviään ihan eri tavalla. Olikohan niin, että Macin risc-arkkitehtuurin käskykannassa on noin kymmenesosa PC:n ciscin vastaavasta käskymäärästä? 1Ghz G4 on kyllä paljon nopeampi kuin 1Ghz AMD, noin lonkalta heitettynä.
Ja vanhenemisesta vielä: ainakin arvo säilyy Maceissa selkeästi vastaavia PC-koneita paremmin.
-
Aha, hyvä. En omista iBookia (vielä )!
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Sellaisilta sivustoilta kuin BareFeats ja xlr8yuormac löytää nopeusvertailuja; suurin osa eri Mac.mallien välillä, mutta aina välillä myös Mac-PC.Mitä prosessorin nopeutta tuo 1GHz vastaa PC-koneilla?
http://www.barefeats.com/index.html
http://www.xlr8yourmac.com/index.html
Tämän hetken kovimpien työkoneiden vertailu:
http://www.barefeats.com/pentium4.html
-
Vaikuttas vähän siltä, että tuolle pitänee ostaa usb-hubi, kun noita paikkoja on vain kaksi ja sitten ulkoinen kiintolevy kun tuo 40Gb ei oikein taida riittää mihinkään.
Onko kellään noista ulkoisista kiintolevyistä mitään kokemusta?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ja jos paljon USB laitteita tarvitset niin mikä tahansa USB (mieluumin 2.0) hubi käy...mutta esim hiiren ja näppiksen saat kiinni langattonasti jos otat koneeseesi Bluetoothin.
Ja mitä nopeuteen tulee, kyllä tämä 1GHz iBook on oikein ripeä, esim. aika Grafiikka-intensiivinen Homeworld 2 pyörii tällä hienosti.
-
Niinkuin tietysti kannattaakin (sisäinen palikka 49e).
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Riippuu ihmisestä. Itselleni ei tuollainen olisi enää vuosiin riittänyt, pelkkä iTunesin kirjasto on yli 80 gigaa. Toisaalta, jos kone on kakkoskone (millaisena kannettavaa pitäisin, jos sellaisen omistaisin), niin 40 gigaakin riittää ihan hyvin.Itse otin iBookkiini 60Gt kovalevyn...joka on jo ihan riittävä.
Kannattaa katsella niitä fw-kovalevyjä, kuten Kalle jo ehdottelikin. Ovat käytössä nopeampia ja firewire toimii muutenkin ( Macissä ) paremmin. USB-hubissa kannattaa sitten pitäytyä sellaisissa, joissa on oma virtalähde. Jotkut hubit estävät koneen nukkumisen, joten kannattaa googlettaa hetki ennen ostopäätöksen tekemistä.
-
Ajattelin että jos kaikki kuvat, musiikit jne puskis sille ulkoiselle kovalevylle ja ohjelmat laittas sisäiselle niin olisikohan tuo maailman huonoin ratkaisu? Vai pitäisikö mun hylätä ajatus kannettavasta ja ostaa vaikkapa tuo i/eMac?
Edit... : Se piti sanoa vielä, että en ole ihan varma että tarvisinko minä tuota varsinaisesti kannettavana ollenkaan. Lähinnä kannettavassa olisi hyvä puoli että se olisi hyvin liikuteltava. En yliopistoelämästä hirveästi tiedä, mutta ajatus siitä että minulla olisi luennolla kannettava muistiinpanovälineenä kiehtoisi huomattavasti enemmän kuin pelkkä kynä ja paperi (olen vielä kovin laiska kirjoittamaan..). Kotonahan voisin kuitenkin pukata sen koneen 17" lituskanäyttöön kiinni ja vaikka ostaa oman näppiksen ja hiiren niin se käytännössä vain sitten pyörittäisi systeemejä. Ja minulla olisi Windowsvapaa kone!

-
Eiköpähän ne ole nopeampia.
<<Ajattelin että jos kaikki kuvat, musiikit jne puskis sille ulkoiselle kovalevylle ja ohjelmat laittas sisäiselle niin olisikohan tuo maailman huonoin ratkaisu? Vai pitäisikö mun hylätä ajatus kannettavasta ja ostaa vaikkapa tuo i/eMac? >>
Noin kai homma aika usein hoidetaan. Ja ohjelmistakin ne, joita et tien päällä tarvii, voinee sijaita ulkoisella. Musiikin pitäisin koneella (ultimate mp3 -soitin koulu/työmatkoilla...)
Minusta opiskelijan kannattaa ilman muuta panostaa kannettavaan. Airport -kortti sisään ja pystyt yliopistollakin surffailemaan joutoaikana jne.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Voin suositella Belkin:in USB2-hubia (Hi-Speed USB 2.0 4-Port Hub, Part # F5U234).USB-hubissa kannattaa sitten pitäytyä sellaisissa, joissa on oma virtalähde. Jotkut hubit estävät koneen nukkumisen, joten kannattaa googlettaa hetki ennen ostopäätöksen tekemistä.
Tukee DeepSleep:iä.
Laitteet, jotka "yskivät" ollessaan kiinni edellisessä (USB1.1) hubissa, ovat toimineet ongelmitta tämän kanssa. Hubi on jatkuvasti kiinni koneeni USB2-PCI-kortin portissa, ei ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Omat subjektiiviset kokemukseni eli nopeusjärjestys:<<Kuin paljon hitaampia noi Firewire-kovalevyt on verrattuna normaaleihin sisäisiin kovalevyihin? >>
Eiköpähän ne ole nopeampia.
USB1.1 < 4200rpm ATA/IDE (kannettavat) < 5400rpm ATA/IDE (kannettavat/pöytäkoneet) < 7200rpm USB2.0 < 7200rpm FW400 < 7200rpm AT/IDE < 7200rpm SATA ja FW800 < 10000rpm SATA, nykyaikaisista SCSI-levyistä ei kokemusta.
Ja parhaimmassa tapauksessa luennollakin.Minusta opiskelijan kannattaa ilman muuta panostaa kannettavaan. Airport -kortti sisään ja pystyt yliopistollakin surffailemaan joutoaikana jne.

-
Viesti Kirjoittaja Rahina »

Tämä toimii lisäksi hyvin ulkoisen näytön kanssa sekä DVD-soittimena televisioon, kunhan on hankkinut Screen Scpanning Doctorin.
12" iBook on mukava mukana raahattava -mahtuu mukaan- ja kun säätää energiansäästön maksimiin ja näytön kirkkauden minimiin voi tällä kirjoitella reilun viitisen tuntia.
"Huumoriin kuuluu usein, mutta ei välttämättä, nauru" - Filosofian sanakirja, WSOY
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Mutta kätevää se olisi. Pitänee ostaa vara-akku sille sitten kans. 5 tuntia ei riittäne mihinkään. Kuin kauan noi akut muuten ylipäätänsä kestää? Kotikäytössähän se voi olla verkkovirralla, mutta noin niinku että monenko sadan latauksen jälkeen pitää alkaa vaihtamaan?
-
Viesti Kirjoittaja Zipe »
Kampusdatan opiskelija-alennus on huimat 3% Pienet sille, Wooohoo! :-D
Officesta kyllä on saatavalla opiskelija/opettaja versio:
Microsoft Office 2004 for Mac Student &Teacher Edition Eur 179,00
-
Kyllä sitä yleensä koulullakin lataamaan pääsee. Ja toisekseen tuon 5 tuntia saavuttaa vain kevyessä käytössä, tarkoittaen kirjoittamista ja nettiä."Pitänee ostaa vara-akku sille sitten kans. 5 tuntia ei riittäne mihinkään."
Akkua tulee käyttää periaatteella: Melkein tyhjä->lataukseen, Täysi->piuha irti."Kuin kauan noi akut muuten ylipäätänsä kestää? Kotikäytössähän se voi olla verkkovirralla, mutta noin niinku että monenko sadan latauksen jälkeen pitää alkaa vaihtamaan?"
Siten kestää pisimpään, eli vuosia. Piuhan perään ei missään nimessä kannata unohtaa, muuten akku on entinen vuodessa.
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Mä en oikein sulata näitä akku-"totuuksia". Mulla on kohta vuoden ikäinen kone, ja tämä on välillä ollut ties kuinka pitkiä aikoja virtapiuhassa kiinni, mutta akkussa sitä vain virtaa piisaa aivan kuin uutena. Ilmeisesti sitten akun täyttäessä vuoden niin se yht'äkkiä vain sanoo poks ja virtaa piisaa vain 20 minuutiksi.Siten kestää pisimpään, eli vuosia. Piuhan perään ei missään nimessä kannata unohtaa, muuten akku on entinen vuodessa.
-
Puhun ihan vaan omasta kokemuksesta."Mä en oikein sulata näitä akku-'totuuksia'."
Kuulostaa hullulta mutta näin voi käydä. Käytin nimittäin ensimmäisen iBookkini ensimmäistä akkua juuri näin, ja se toimikin hieman yli vuoden aivan mainiosti...kunnes yht'äkkiä akunkesto romahti, eikä siinä lopulta muu auttanut kuin uusi akku. Sitä kohtelin tuon neuvoni mukaan ja pelasi moitteetta kolme vuotta (ja nyt pelaa moitteetta koneen uudella omistajalla)."Ilmeisesti sitten akun täyttäessä vuoden niin se yht'äkkiä vain sanoo poks ja virtaa piisaa vain 20 minuutiksi."
Eli ei kannata kohdella akkua kaltoin. (Ei ole iso vaiva irroittaa/kiinnittää latauspiuha aina n. 4h välein.)
-
Viesti Kirjoittaja juishi »

Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka