Kiikalan kuolonkolari
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Kiikalan kuolonkolari
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
En muista yhtäkään aiempaa matkailuautojen kuolonkolaria Suomesta. Yleensä niillä ajetaan rauhallisesti, ja korkealta näkyvyyskin on hyvä. Nyt asuntoautoja on Suomessa yli 32 000, joten on selvää että sille määrälle jo jotain voi sattuakin.
Silminnäkijöiden mukaan onnettomuus-Dethleffs seilasi käsittämättömästi oman ja vastaantulevien kaistan välillä. Mihin touhuun lienee kuski osallistunut, vai onko saanut sairauskohtauksen? Valaistuksen löytäminen saattaa olla mahdotonta, kun tuho oli niin täydellinen.
Ajatuksia?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 519
- Liittynyt: 12.1.2005 klo 14.44
Viesti Kirjoittaja Tee-Rex »
Ajo-ominaisuuksiltaan luultavimmin ihan jotain muutakuin priimaa, muutenkuin suoraan ajaessa, kuten vaikkapa väistökokeessa. Tämän olettamuksen perustan siihen että ovat painopiste ylhäällä olevia korkeita ja leveitä koppeja pienen ja kevyen alustan päällä. Poikkeuksiakin näkee, mutta sitten mennäänkin jo aika heviin sarjaan, lähinnä kuorma-autoa muistuttaviin. Niinkuin mainitsit, niin niillä usein ajetaan suht rauhallisesti, mutta se ei ainakaan omasta mielestäni ole peruste sille että voisivat olla vähän sinnepäin.
Tehdäänkö matkailuautoille muuten mitään törmäystestejä? Käsittääkseni näille pakettiauton hyttiosille tehdään, mutta niin että loputkin kopista olisivat mukana? Tuollainenhan ratkeaa liitoksistaan samantien kun kahtakymppiä kovempaa johonkin osuu. Matkailuautossahan saa olla asuintiloissa matkan aikana - olisi myös mielenkiintoista nähdä testistä saadut "pisteet" kun lannevyötä käyttäen on napsahtanut pää pöytään ja vessa niskaan.
Nämä rakenteelliset lujuudet tms. eivät tietysti tässä tilanteessa olisi auttaneet mitään, vaan uhreja olisi varmaan tullut rekkaa kohdatessa vaikka olisi kassakaapissa istunut.
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: 16.4.2006 klo 19.24
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja Rooivalk »
Eipä silti, vastaantuleva rekka oli 40000kg:n jauholastissa, siihen yhdistelmän massa päälle ja vauhtia 80km/h, niin puhutaan semmoisesta törmäysenergiasta, ettei muusta väliä. Tuommoisen edessä lakoaa melkein kaikki ajoneuvot, joita Suomen teillä liikkuu.
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti Kirjoittaja Jone »

Taka-akselia myös jeesataan säädettävillä ilmaiskareilla joilla saa säädettyä painolle sopivaa vastusta ja vakautta ajotuntumaan. Siltikin nuo tahtoo olla tuossa edullisemmassa päässä aika vempuliota ajaa ja ei se matkaamokori törmäyksiä kestä mutta ei kai ole tarkoituskaan. Sen tehtävä on pitää lämmintä ja sadetta. Toisella moottoriteillä ajettavalla vehkeellä moottoripyörällä on tilanne vielä heikompi. Suojaa ei ole sitten miltään. Eli se on vaan ajeltava niin kuin ajopeli määrää ja keli sallii.
Itse en moisella matkaa tekisi. Harrastan kuitenkin tuota automatkailua mutta jo lähtökohta on ihan toinen. Minun matkaaja on tehty linja-autosta. On tilaa ja turvallisuutta yllin kyllin. Sellaisen saa tehtyä/ostettua moisen auton hinnalla. Kukin lompakolleen sopivan ikäisen ja kokoisen. Nekin vaatii ajaessa oman huomionsa mutta turvallisuus on ihan toista luokkaa. Eniten minua hirvittää nuo matkailuautoilijat joilla ei ole omaa autoakaan vaan juhannukseksi vuokrataan sellainen ilman kokemusta ja painetaan viinan kiilto silmissä kaverien kanssa dokaamaan. Ne tukkii sitten nopeimpien menohalut kun heille ei kelpaa vaihtoehtoinen hitaampi reitti vaan samaa tietä pitää päästä kuin mitä muut.
-
- Viestit: 2017
- Liittynyt: 25.4.2004 klo 16.21
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Mutta mutta, paha tohon on mitään sanoa. Suurimmaksi osaksi mat.autoilijat ovat olleet ihan fiksua porukkaa, ja pakkohan niiden on ollakkin, tunteet, adrenaliini ja häily ei sovi tuommoisen vehkeen kabiiniin. Onko tuosta selvinnyt että oliko kyseessä joku sairasjuttu tms.?
Tämäkin oli muuten lähtenyt fiksusti jo ajoissa liikkeelle, eikä nyt iltapäivällä kuten suurinosa meistä muista.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
— Etenkään vanhempien bussialustojen ajo-ominaisuudet eivät ole alkuunkaan uudempien pakualustojen luokkaa. Nykyisin suosittujen puoli-integroitujen matkailuautojen painopistekään ei ole erityisen korkealla. Monessa on vielä madallettu alusta, jolloin painopiste yhä laskee. (Toisaalta toki on malleja, etenkin vanhempia, joiden painopiste on epäilyttävän korkealla.) Bussien korit eivät (vaikkapa kolarikuvista päätellen) ole erityisen törmäyksenkestäviä, vaikka varmaan parempia kuin monessa (useimmissa?) matkailuautossa.
— Bussin jarrutusmatka kahdeksastakympistä pysähdyksiin voi olla järkyttävän paljon pitempi kuin matkailuautolla.
Matkailuautoissa pitää muuten tietääkseni olla jonkinlainen lujuutta lisäävä teräskehikko siinä asunto-osassa. Asuntovaunuissa sellaista ei vaadita. Tämä siis muistin mukaan sanottuna. Jos jollakulla on parempaa tietoa, saa kertoa.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti Kirjoittaja Jone »
Ei tietenkään tule verratta vanhaa bussia uuteen pakuun. Siinä ei lie järkeä. Mutta kyllä moisen hinnalla saa jo aihiobussiin hyvän tehostuksen vaihteisiin, kytkimeen ja ohjaukseen, ilmajouset, ABS-jarrut jne. Meno on varsin mukavaa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Hmm, linja-autosta matkailuauto. Jokin tässä vertailussa epäilyttää.
— Etenkään vanhempien bussialustojen ajo-ominaisuudet eivät ole alkuunkaan uudempien pakualustojen luokkaa. Nykyisin suosittujen puoli-integroitujen matkailuautojen painopistekään ei ole erityisen korkealla. Monessa on vielä madallettu alusta, jolloin painopiste yhä laskee. (Toisaalta toki on malleja, etenkin vanhempia, joiden painopiste on epäilyttävän korkealla.) Bussien korit eivät (vaikkapa kolarikuvista päätellen) ole erityisen törmäyksenkestäviä, vaikka varmaan parempia kuin monessa (useimmissa?) matkailuautossa.
— Bussin jarrutusmatka kahdeksastakympistä pysähdyksiin voi olla järkyttävän paljon pitempi kuin matkailuautolla.
Matkailuautoissa pitää muuten tietääkseni olla jonkinlainen lujuutta lisäävä teräskehikko siinä asunto-osassa. Asuntovaunuissa sellaista ei vaadita. Tämä siis muistin mukaan sanottuna. Jos jollakulla on parempaa tietoa, saa kertoa.
Törmäyskuvat ovat varmaan suuronnettomuuksista? Suomen busseiltahan vaaditaan keulaan alleajosuoja(terästä) ja sekä perään törmäyksen kestävää rakennetta. Jos törmäys on hlöauton kanssa niin se auto jää kuitenkin bussin "alle" suojaan/kylkeen/keulaan eikä se nouse sinne niin korkealle missä ihmiset on. Matalalattiarakenteen omaavissa busseissa toki tilanne on eri. Väitän lujaa että törmäyskestävyyttä bussissa on riittävästi. Massakin on normibussilla 16 000kg omassa jopa 25 000kg. Siinä tosin kuski istuu tosi alhaalla ja jalat voi mennä kolarissa. Mutta kun tietää bussin alustarakenteet, suojat, varauloskäynnit katossa ja ikkunoissa, massan, lattiarakenteen ja päälliskorin niin kyllä mitä tuhat kertaa mieluusti istun siinä bussin penkillä kuin matkailuautossa kun törmätään rattijuoppoon tai hirveen.
-
- Viestit: 6634
- Liittynyt: 24.12.2004 klo 14.18
- Paikkakunta: Turku
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 28.9.2006 klo 21.23
Viesti Kirjoittaja Suentassu »
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Harrastan yleisesti mielikuvaharjoittelua tien päällä. Jos toi rekka jostain syystä lähtee tuleen kohti, mitä teen. Pitääköhän tämä ottaa käytännöksi myös matkailuautojen kanssa. (Tämä on vain tällaista omaa spekulaatiota, onneksi näitä tapauksia on todella harvoin).
-
- Viestit: 519
- Liittynyt: 12.1.2005 klo 14.44
Viesti Kirjoittaja Tee-Rex »
Kyllä voisin ihan mutuilemalla lähes rehellisesti sanoa että ihan täysi pommi tuollainen lasikuituinen matkailuhärveli on jo itselleenkin vaikka sen vain ojarumpuun ajaisi. Ohjaamossa on joku tolkku vielä, mutta se romu ja loput henkilöt mitä sieltä tulee niskaan...Suentassu kirjoitti:Tässä on nyt pääpaino ollut matkailuauto vs. iso yhdistelmä ja kuinka turvaton matkailuauto siinä tilanteessa on.
Oletteko nähneet kuvia esimerkiksi asuntovaunusta joka päätyy ojan pohjalle? Sitä ei ihan biltsun lasikuitukittipaketilla paikkailla.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
No todella harvoin on. Rekkahan pääsääntöisesti on se joka pysyy kaistallaan ja jota päin jostakin syystä ajetaan kun oma tienpuolisko osoittautuu henkilöautolle liian kapeaksi. Matkailuautoista taas on vasta tämä yksi (1) tapaus kaikkiaankaan.Suentassu kirjoitti: Harrastan yleisesti mielikuvaharjoittelua tien päällä. Jos toi rekka jostain syystä lähtee tuleen kohti, mitä teen. Pitääköhän tämä ottaa käytännöksi myös matkailuautojen kanssa. (Tämä on vain tällaista omaa spekulaatiota, onneksi näitä tapauksia on todella harvoin).
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ikävä juttu tämäkin tapaus.
-
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 24.3.2006 klo 19.30
- Paikkakunta: Ulkomailla
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti Kirjoittaja Jone »
Kannattaa todella miettiä kaksi kertaa ennen kuin rekkaa ohittaa. Puskurista lainattua:
Esimerkiksi yksilitrainen Kia Picanto on aivan yhtä turvallinen ohitusväline kuin mikä tahansa muukin auto. Kokeilimme asiaa ja lähdimme ohittamaan tyypillistä pitkää moduulirekkaa. Kiihdytimme 100 kilometriin tunnissa ja suoritimme ohituksen loppuun tällä nopeudella. GPS-mittaus kertoi karua kieltään: operaatioon meni aikaa 40 sekuntia ja matkaa tuli 1060 metriä.
Eli siis matkataan kilometri vastaantulevien kaistalla ja milloin tahansa ei takaisin kaistalleen pääse ja riski on todella hurja joutua onnettomuuteen. Metsään pääsee jos laidat sen sallii ja sinne onkin järkevämpää vetäistä ennen kuin Scanian keulaan.
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Viesti Kirjoittaja Lare »
Rekat kuulemma ei kiihdytä eikä jarruta, jos heidän ohittamisensa menee tiukaksi, siten ohittajalla on vaihtoehdot. Olisi synkkää jos molemmat jarruttaa.
OT:ksi meni.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 28.9.2006 klo 21.23
Viesti Kirjoittaja Suentassu »
Tällaisesta laista en ollutkaan kuullut. Hyvä laki.Lare kirjoitti:Erityisesti rakastan perässä ohittajia, ohitettiin sitten vastaan tulevien kaistalla tai leveäkaistatiellä. Jos haluaa / tarvitsee ohituksen perua, takana ohittava estää sen tehokkaasti. Auto tulee vastaan, oikealla rekka, ja takapuskurissa kolmas. Siispä laki sen kieltää ketjuohitukset. Mutta kaikki ei tunnu lakia tuntevan.
Tässä on vaan sitten sellainen pöllö juttu, kun edessä oleva lähtee ohittamaan sitä ensimmäistä ja minä kolmantena jään odottamaan, että tie on vapaa, kunhan se edessä oleva enste pääsee ohi. Mitä tekee neljäs? Tässä kohtaa meikäläisellä ei ainakaan heru sympatioita, jos lähtee ohittamaan minua. Kyllä joku nokkimisjärjestys pitää olla.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 13.41
- Paikkakunta: Turku
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Sitten voikin miettiä, moniko oikeasti ohittaa ajaen täsmälleen nopeusrajoituksen mukaan.Jone-51K kirjoitti:Kannattaa todella miettiä kaksi kertaa ennen kuin rekkaa ohittaa. Puskurista lainattua:
Esimerkiksi yksilitrainen Kia Picanto on aivan yhtä turvallinen ohitusväline kuin mikä tahansa muukin auto. Kokeilimme asiaa ja lähdimme ohittamaan tyypillistä pitkää moduulirekkaa. Kiihdytimme 100 kilometriin tunnissa ja suoritimme ohituksen loppuun tällä nopeudella. GPS-mittaus kertoi karua kieltään: operaatioon meni aikaa 40 sekuntia ja matkaa tuli 1060 metriä.
Jokin aika sitten tuli henkilöautolla ajettua kasitietä Turusta Raumalle päin, kun joku päätti lähteä ohittamaan minua. Nopeuseroa ei tainnut kovin paljoa olla, kun kesti niin jumalattoman kauan, että tämä auto pääsi rinnalle. Vastaantulija alkoi jo uhkaavasti lähestyä, joten päätin hieman jarruttaa. Samalla kuitenkin ohittajakin alkoi jänistää ja jarrutti myös - piti sitten itse kiihdyttää, jotta tämä pääsi sinne taakse taas turvallisesti.Lare kirjoitti:Rekat kuulemma ei kiihdytä eikä jarruta, jos heidän ohittamisensa menee tiukaksi, siten ohittajalla on vaihtoehdot. Olisi synkkää jos molemmat jarruttaa.
Kuorma-autoa kun tulee ajettua niin sivupeileistä on kyllä "hauska" seurata takana olevaa liikennettä. Näkee kyllä sellaisia suorituksia, että ei voi kuin ihmetellä.
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti Kirjoittaja Jone »
Tottapa tämäkin. Lisää samasta testistä:Sitten voikin miettiä, moniko oikeasti ohittaa ajaen täsmälleen nopeusrajoituksen mukaan.
Vähenisikö aika entisestään nopeammin kiihtyvää autoa käyttäen? Skoda Octavia 1.6 FSI on hyvä perusperheauto ja aika normaali kiihtyvyydeltään, keskiverto suomalaisauto. Lähdimme ohittamaan samaa rekkaa samassa tilanteessa kuin Kiallakin.
Yhdistelmän ohi sujahdettiin 13 sekunnissa ja matkaa kuljettiin tasan 400 metriä. Kiaan verrattuna eroa oli kyllä varsinkin ajassa, ja erityisesti kiihtyvyyden tunne oli aivan toista. Ohituksen lopussa vauhtia oli kuitenkin 135 km/h, joka alkaa olla jo varsin huomattava vauhti. Nopeasti ohi oleva ohitus ei olekaan enää niin turvallinen, kun se päätyy tällaisiin vauhteihin.
55kmh ylinopeutta on jo varsin paljon. Tässä maassa harvoin on olosuhteet sellaiset että ne sallii moista haipakkaa. Pikku sohjo alle niin peli alkaa olla aikas selvä.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Sohjokelissä kannattaa kyllä keskittyä ihan muuhun kuin vähemmän pakolliseen ohitteluun. Tämä tarkennuksena myös edelliseen viestiini.Jone-51K kirjoitti: 55kmh ylinopeutta on jo varsin paljon. Tässä maassa harvoin on olosuhteet sellaiset että ne sallii moista haipakkaa. Pikku sohjo alle niin peli alkaa olla aikas selvä.
Muistakaamme myös että kaksikaistaisilla teillä on sohjo-oloissa yleensä kahdeksankympin rajoitus, jolloin tarvetta rekan ohittamiseen ei pitäisi olla lainkaan. Nehän kuitenkin nojaa rajoittimeen eli vauhti on 90:n pintaa.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ylitystä rajoitukseen tuossa oli tosin todennäköisesti vain 35 km/h koska todennäköisesti tarve päästä rekasta ohitse korostuu satasen tiellä..Jone-51K kirjoitti:
Yhdistelmän ohi sujahdettiin 13 sekunnissa ja matkaa kuljettiin tasan 400 metriä. Kiaan verrattuna eroa oli kyllä varsinkin ajassa, ja erityisesti kiihtyvyyden tunne oli aivan toista. Ohituksen lopussa vauhtia oli kuitenkin 135 km/h, joka alkaa olla jo varsin huomattava vauhti. Nopeasti ohi oleva ohitus ei olekaan enää niin turvallinen, kun se päätyy tällaisiin vauhteihin.[/i]
55kmh ylinopeutta on jo varsin paljon. Tässä maassa harvoin on olosuhteet sellaiset että ne sallii moista haipakkaa. Pikku sohjo alle niin peli alkaa olla aikas selvä.
Se taas onko tuo liikaa vai ei riippunee kelistä, tien kunnosta, autosta ja olosuhteista mutta ei tuo nyt kesäaikaan vielä mikään aivan mahdotus ohitustilanteen huippu ole hyvälle ja suoralle tielle jos näkyvyys ja vapaa tila on kunnossa. Sama se kitka renkaan ja asfaltin välillä on ajetaan sitten maantiellä tai motarilla.
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit