Rahoja ja riskejä voidaan jakaa, jos halutaan. Paljonko muuten mahtaa maksaa teho-osastopäivä?
Syyllistyn melkein aina ja lähes joka kerran ohittaessani ajoneuvon maantiellä ylinopeuteen. En isoon, vaan pieneen. Reilusti alle 55 km, joka jo mainittu. En oikeastaan edes tiedä tarkalleen, mutta ylinopeutta kuitenkin, eli laitonta - krpl. Ei vaan sovi järkeen se vieressä hinailu. Sopiiko se oikeasti jonkun järkeen?
Kameravalvonta on kyllä paljolti silmänpalvontaa: kiihdyttelyä ja jarruttelua. Enemmän melkein vaaratilanteita syntyy kun paikalliset osaa kamerat ja kaahaa ja jarruttaa, ja läpiliikkujat ihmettelee nopeussahausta ja yrittää jotenkin passautua mukaan. Ohituksia, tööttäilyä, kaasuttelua ja paniikkijarrutuksia. Erittäin joustavaa ja turvallista - not!
Sen nopeuskameran oikea paikka on siinä tasoristeyksessä, jossa oikeasti pitää ajaa hiljaa. Näitäkin kameroita on, ja ne ovat hyviä. Nuo hidastavat vauhtia silloin kun on risteävää liikennettä tiellä. Normaalisti näissä hidastetaan muutenkin, mutta ehkä tuo kamera auttaa vielä hieman lisää. (Mutta ehkä ei. Kameran jälkeen kun voi taas napittaa tallan heti pohjaan)
Jotenkin tuntuu, että ihmistä aliarvioidaan. Aliarvioidaan sen Vee-ketutuksen määrä, jota nämä automaattilaitteet aiheuttaa. Aliarvioidaan valistuksen ja koulutuksen teho. Keskitytään enemmän rangaistuksiin, ja sen törmäyksen jälkeisen vahingoittumattomuuden hallintaan. Pitäisi keskittyä enemmän ennaltaehkäisyyn. Se on paljon vaikeampi laji, mutta ainoa toimiva lopulta.
Tämä kaikki tarkoittaa, että haluan siirtyä nopeasti paikkojen välillä, mutta en halua kuolla vielä. Enkä halua aiheuttaa kuolemia tai vammoja. Melko mahdoton yhtälö, huh.
