Alan koulutusta!
-
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Siis wtf?Kasetti kirjoitti:itse valmisun 2 viikon päästä hervannan ammatikoulusta ulkoasuntoteuttajaksi. eli se on tää toisen asteen painoviestinnän perustutkinto. jos osaa yhtään käyttää adoben cs pakettia tai tietää mikä on resoluutio en suosittele tuota kenellekkään!

-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
No mä en osaa käyttää CS:ää.Kasetti kirjoitti:itse valmisun 2 viikon päästä hervannan ammatikoulusta ulkoasuntoteuttajaksi. eli se on tää toisen asteen painoviestinnän perustutkinto. jos osaa yhtään käyttää adoben cs pakettia tai tietää mikä on resoluutio en suosittele tuota kenellekkään!
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kyllähän noita löytyy jos jonkinsortin instituutteja ammattiopistoja, joissa opetuksen taso on suorastaan ala-arvoinen. Itse opiskelin datanomiksi itseäni koulussa, jossa oikeasti suurimmalla osalla tunneista tiesin aiheesta enemmän kuin opettaja. Opetus tapahtui suoraan kalvoilta lukemalla ja syventäviin kysymyksiin oli yleensä vastauksena jotain epämääräistä tai "etsi internetistä lisätietoa". Tulipahan siellä käytyä vapaavalintaisena myös pari graafista kurssia, jotan kuvankäsittelyä pari opintoviikkoa ja taitto-ohjelmia. Jos jotain jäi päähän niistä, niin se, että opettaja ei tiennyt yhtään mitään se opetti ja tunnit olivat lähinnä jotain suoria photarin tutoriaalien apinoimista tai sitten maailman hirveimpien fonttien pakottamista johonkin kaarelle silleen nätisti kun opettaja tykkäsi että oli paljon värejä ja fontteja. Macintosh kurssilla opin mistä napista macci menee päälle ja mitä tarkoittaa macin laittaminen nukkumaanjonesb kirjoitti:Siis wtf?Kasetti kirjoitti:itse valmisun 2 viikon päästä hervannan ammatikoulusta ulkoasuntoteuttajaksi. eli se on tää toisen asteen painoviestinnän perustutkinto. jos osaa yhtään käyttää adoben cs pakettia tai tietää mikä on resoluutio en suosittele tuota kenellekkään!. Mitä siellä sitten opetetaan?

Eli en siis ole yhtään yllättynyt.
Onnekseni tuolta koulusta lähdin itse kävelemään ja vaidoin alalle ja kouluun jossa oikeasti oli päteviä ihmisiä opettamassa.
-
Re: Alan koulutusta?
Viesti Kirjoittaja j.a.j. »
dogmulder kirjoitti:http://www.turkuamk.fi/public/default.a ... ntid=13989
nuo ovat kaksi totaalisen erilaista asiaa. ensimmäisestä pyritään suuntautumaan markkinointiviestinnän suunnittelijaksi ja toisesta printtiviestinnän tekijäksi.dogmulder kirjoitti:Mutta mites tuo painoviestinnän perustutkinto? .
jos haluaa suunnittelijaksi, niin suht. tuntematon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuo turun tutkinto. eipä täällä taideta (visualistien puolelta) oikein arvostaa mitään muuta kuin MG-koulua ja Taikkia. Lahtikin on vähän niin ja näin. toisaalta onhan turussakin toimistoja.
printin tekijäksi suuntautuminen on vähän niin ja näin. graafinen ala työllistää jonkin verran (varsinkin juuri tällä hetkellä), mutta käsittääkseni työpaikkoja myös häviää jatkuvasti. koulutuksia on erilaisia, mutta niiden laatu taitaa olla vähän niin ja näin.
on sitten suunnittelija tai tekijä, niin suosittelisin alusta alkaen rich-media osaamisen hankkimista. suunnittelijalle helpottaa toimistoon tms. sisään pääsemistä ja tekijälle turvaa tulevaisuutta.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Painopuolen jutut onkin sitten kullanarvoista, jos ne pystyy oppimaan muiden mokien avulla

http://cgronlund.posterous.com/
-
Re: Alan koulutusta?
Mahdollisuuksien mukaan ajattelin käydä nuo molemmat, mutta nyt toivottavasto pääsen tonne ammatti-instituuttiin, amkkia mietin sitten joskus myöhemmin.j.a.j. kirjoitti:dogmulder kirjoitti:http://www.turkuamk.fi/public/default.a ... ntid=13989nuo ovat kaksi totaalisen erilaista asiaa. ensimmäisestä pyritään suuntautumaan markkinointiviestinnän suunnittelijaksi ja toisesta printtiviestinnän tekijäksi.dogmulder kirjoitti:Mutta mites tuo painoviestinnän perustutkinto? .
jos haluaa suunnittelijaksi, niin suht. tuntematon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuo turun tutkinto. eipä täällä taideta (visualistien puolelta) oikein arvostaa mitään muuta kuin MG-koulua ja Taikkia. Lahtikin on vähän niin ja näin. toisaalta onhan turussakin toimistoja.
printin tekijäksi suuntautuminen on vähän niin ja näin. graafinen ala työllistää jonkin verran (varsinkin juuri tällä hetkellä), mutta käsittääkseni työpaikkoja myös häviää jatkuvasti. koulutuksia on erilaisia, mutta niiden laatu taitaa olla vähän niin ja näin.
on sitten suunnittelija tai tekijä, niin suosittelisin alusta alkaen rich-media osaamisen hankkimista. suunnittelijalle helpottaa toimistoon tms. sisään pääsemistä ja tekijälle turvaa tulevaisuutta.
PK-seudulle en edelleenkään ole tulossa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Tunnen aika monta opiskelijaa ja opettajaa eri kouluista. Yksikään koulu ei ole tehnyt kenestäkään gurua, muttei toisaalta ole pystynyt estämäänkään oppimista.
Katselin juuri kirjaa jonka oli kuvittanut (valokuvin) arvostetun TAIKIN edustaja joka valmistui muistaakseni pari vuotta sitten. Kuvissa oli senlaatuista photoshoppausta - jonka peittoaa jokainen ammattiopistoteini satanolla jos on ollut hereillä opetusta saadessaan. Amistasolla kuvankäsittelyn perusteista olisi ropsahtanut plakkariin arvosana tyydyttävä.
Homma ei siis ole koulusta kiinni - vaan motivaatiosta ja intohimosta. Työmarkkinoilla en ole koskaan törmännyt siihen että kukaan olisi tiedustellut oppilaitosta josta olen valmistunut. Kyllä se on portfolio josta osaaminen näkyy.
Kävin tuossa pääkaupunkiseudullakin duuninteossa, enkä käsitä tätä läppää että kehäkolmonen jotenkin olisi rajana ammattitaidolle. Toki siellä sisäpuolella on paljon täältä maalta sinne saapunutta lahjakkuutta. Mutta pelkkä trendikahvilassa istuminen ei siinäkään hommassa auta.
Toki maaseutumainostoimistojen kädenjälkeä katsellessa ei kovin usein tule ihastuksesta kiljuttua. Jos on maakunnan ainoa disainkonttori - niin eihän sekään oikeuta mitään sontaa tekemään ja asiakkaita halveksimaan, eihän.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »

Itse olen ainakin tottunut saamaan kritiikkiä ja kipaisemaan sen toisesta korvasta pihalle jos perustelut on jotain ihan huuhaata, tai jos perustelut on päteviä, mutta ratkaisuihin on eri syyt. Olen kyllä muitka graafisia ihmisiä kiusannut niin suomessa kuin ulkomailla, mutta ainoa joka kilahti/murtui oli kolmosen sisällä

Ei vaan, motivaatiosta ja siitä jostain siellä sisällä se on kiinni. Opetus on vain apuväline, ei itse työkalu. Työkalu olet itse.
http://cgronlund.posterous.com/
-

-
-
Jos pääsen kouluun, niin ensi kesänä pitäis mennä työharjoitteluun, paikkoja on kuulemma Turussa hyvin tarjolla, eli se lupaisi hyvää työllisyystilannetta ajatellen. Tai sitten teetetään kaikki mahdollinen ilmaisilla/halvoilla harjoittelijoilla
-
Viesti Kirjoittaja alucard »
Itse kyllä meinasin jotain tämä alan koulutusta hankkia, tosin vasta muutaman vuoden päästä. hyvänä näen sen, että olen käyttänyt photaria ja freehandia ensimmäisen kerra josku 12-vuotiaana (silloin en kyllä ymmärtänyt pätkääkään) mutta nyt osaan molemmilla ne ''perusasiat''. Pitää jjo alkaa katella minnes sitä yläasteen jälkeen jatkaakaan...TheKraken kirjoitti:Kyllähän noita löytyy jos jonkinsortin instituutteja ammattiopistoja, joissa opetuksen taso on suorastaan ala-arvoinen. Itse opiskelin datanomiksi itseäni koulussa, jossa oikeasti suurimmalla osalla tunneista tiesin aiheesta enemmän kuin opettaja. Opetus tapahtui suoraan kalvoilta lukemalla ja syventäviin kysymyksiin oli yleensä vastauksena jotain epämääräistä tai "etsi internetistä lisätietoa". Tulipahan siellä käytyä vapaavalintaisena myös pari graafista kurssia, jotan kuvankäsittelyä pari opintoviikkoa ja taitto-ohjelmia. Jos jotain jäi päähän niistä, niin se, että opettaja ei tiennyt yhtään mitään se opetti ja tunnit olivat lähinnä jotain suoria photarin tutoriaalien apinoimista tai sitten maailman hirveimpien fonttien pakottamista johonkin kaarelle silleen nätisti kun opettaja tykkäsi että oli paljon värejä ja fontteja. Macintosh kurssilla opin mistä napista macci menee päälle ja mitä tarkoittaa macin laittaminen nukkumaanjonesb kirjoitti:Siis wtf?Kasetti kirjoitti:itse valmisun 2 viikon päästä hervannan ammatikoulusta ulkoasuntoteuttajaksi. eli se on tää toisen asteen painoviestinnän perustutkinto. jos osaa yhtään käyttää adoben cs pakettia tai tietää mikä on resoluutio en suosittele tuota kenellekkään!. Mitä siellä sitten opetetaan?
Eli en siis ole yhtään yllättynyt.
Onnekseni tuolta koulusta lähdin itse kävelemään ja vaidoin alalle ja kouluun jossa oikeasti oli päteviä ihmisiä opettamassa.
-
Viesti Kirjoittaja Josac »

Aikuispuolelta liikkuu huhuja, ettei sekään kummonen paikka ole, mene ja tiedä sitten.
Toivon kaikille hyvää opiskeluintoa edellisestä huolimatta!
-
Juhannuskukkulalle ennoo tosiaan (onneksi) menossa vaan sinne aikuispuolelle. Muuttaa kai sekin Datacityyn sieltä manhattanin takaa. Pagemakerista en tiedä, mutta CS3 ois kuulemma tonne nyt seuraavaksi tulossa, freehand on jäämässä pois opetusohjelmasta ehkä jo ensi syksynä.
-
Viesti Kirjoittaja Josac »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
-
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
No voi jeesus, näinkö on? Mä olenkin funtsinut että jos alkais jossain vaiheessa ottamaan opetustehtäviä vastaan AMK:ssa.TheKraken kirjoitti:opettaja ei tiennyt yhtään mitään se opetti ja tunnit olivat lähinnä jotain suoria photarin tutoriaalien apinoimista tai sitten maailman hirveimpien fonttien pakottamista johonkin kaarelle silleen nätisti kun opettaja tykkäsi että oli paljon värejä ja fontteja. .
-
Meillä oli AMKIssa jotkut opettajat tosi hyviä, jotkut tosi huonoja, taso vaihteli. Oikeastaan kome perustyyppiä tuli vastaan: 1) Taikista valmistunut - jolla oli tietoa ja taitoa ja näkemystä, mutta jolta puuttui juurikin näkemys liiketalouteen 2) Joku ihme - valmistui esim. lapin yliopistosta vuonna miekka ja nakki, ei tiennyt oikein mistään mitään, opetustehtävät olivat lähinnä nauettavia (eli osin toi kraken kuvaama kategoria) 3) Kurkot - eli mainoistoimistomaailmassa toimineet gonat, jotka tiesivät about kaikesta kaiken ja jotka osasivat perustella ratkaisut niin bsineksen kuin taiteen näkökulmasta, valitettaavsti kategorian 3 lehtoreita oli kovin vähän.eskofot kirjoitti:No voi jeesus, näinkö on? Mä olenkin funtsinut että jos alkais jossain vaiheessa ottamaan opetustehtäviä vastaan AMK:ssa.TheKraken kirjoitti:opettaja ei tiennyt yhtään mitään se opetti ja tunnit olivat lähinnä jotain suoria photarin tutoriaalien apinoimista tai sitten maailman hirveimpien fonttien pakottamista johonkin kaarelle silleen nätisti kun opettaja tykkäsi että oli paljon värejä ja fontteja. .
Mutta sinänsä eskofot, jos olen kässännyt oikein, niin eikös ne maksa ihan mukiinmenevää korvaustakin noista hommista 8)
-
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
Vaan silleenhän se kyllä myös menee, että ei se koulutuskaan tee täydestä urposta osaajaa ja lahjakas kaveri oppii itsekseenkin. Itse menen mielelläni koulun penkille, jos sieltä vaan löytyy kunnon pelit ja vehkeet ja edes jonkunnäköistä tietotaitoa. Sitten voi alkaa itsekin harjoittelemaan ja ottamaan asioista selvää.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Jaa siis opetustyöstä? Mun atskin opettaja toisteli: "Meille maksettava palkka, lähinnä se on loukkaus". Vertasi varmaankin mainostoimistovuosiensa liksaan. En mä valuutan takia, mua on alkanut vaan... krhmm, ah, tätä on vaikea sanoa... hieman kyllästyttämään viime aikoina nämä hommat. Tai ei ehkä hommat niinkään, vaan niiden toistuvuus. Ja toinen on nuo asiakkaat, joskus on niin vaikea aloittaa taas selittämään alusta, koko ajan vaihtuu hemmo pöydän takana uuteen: " RGB on..." Resoluutio tarkoittaa.. "Oikolukukorjaukset tehdään... " "Taittoon toimitetaan vain tekstiä joka on valmista ja oikolu...." KVK-muutosten hinta on..." "Ei, seitsemää sivua ei voi olla esitteessä, koska..."Joo, Ariel on ihan hyvä, mutta..."jonesb kirjoitti:Mutta sinänsä eskofot, jos olen kässännyt oikein, niin eikös ne maksa ihan mukiinmenevää korvaustakin noista hommista 8)
Ehkä mä tarviin vain lomaa.
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Mitäs eskofotiseni ajattelit sen opettajan työn olevan? Hyvää lomaa nyt alkuun...eskofot kirjoitti: Tai ei ehkä hommat niinkään, vaan niiden toistuvuus. Ja toinen on nuo asiakkaat, joskus on niin vaikea aloittaa taas selittämään alusta, koko ajan vaihtuu hemmo pöydän takana uuteen: " RGB on..." Resoluutio tarkoittaa.. "Oikolukukorjaukset tehdään... " "Taittoon toimitetaan vain tekstiä joka on valmista ja oikolu...." KVK-muutosten hinta on..." "Ei, seitsemää sivua ei voi olla esitteessä, koska..."Joo, Ariel on ihan hyvä, mutta..."
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka