KinZZa kirjoitti: Aiemmin kaikissa Applen uudistuksissa on ollut joku käytännön läheinen ajattelumalli eli mikään ei ole ollut siellä vain näön vuoksi. Nyt näen asian toisin.
Kyllä tämä vastaa omia tuntemuksiani. Tämä form/function -keskusteluhan on klassinen. Nyt on tuo pelkkä muoto se joka on veturina... ja se on huonon suunnittelun perinteinen indikaattori. Ja mihin tästä eteenpäin, onko iTunes-UI todella kestävä pohja jatkumolle?
Tämä CoverFlow tiivistää jotenkin tämän kehityksen, ostetaan tällainen kolmannen osapuolen kiva eycandy-härpätin ja liitetään se UI:n lippulaivaksi. Tämä on niiiiiin Windowsia.
Tiikeristä olin vallan innoissani. Pettymykseni on sitä suurempi kun jotenkin halusin uskoa että syy tähän käyttiksen viivästymiseen on joku mahtifiitsörisetti jota pihdataan. Mutta se oli sittenkin iPhone. Eli: Apple Computer IncIn fokus on nyt muualla. Tai oikeammin nykyään Apple Inc:n. Nimenmuutos kertoo olennaisen.
Tulipa vielä yksi juttu mieleen tuon yläpalkin läpinäkyvyydestä. Itse ainakin pidän ikkunoita, siis isoja ikkunoita, kuten nettiselaimet tai esikatselu yms., tuossa yläpalkissa kiinni. Näyttää kyllä aika spedeltä kun sieltä sitten paistaa suikale taustakuvaa lävitse :/... Sen pitäisi jotenkin muuttua ei-läpinäkyvämmäksi mitä lähempänä sitä ikkunat ovat. Tuohan on vain minun mielipiteeni, mutta jotenkin minusta tuntuu siltä että muutkin voisivat ihmetellä samaa.
weeezes kirjoitti:Tulipa vielä yksi juttu mieleen tuon yläpalkin läpinäkyvyydestä.
...
Näyttää kyllä aika spedeltä kun sieltä sitten paistaa suikale taustakuvaa lävitse :/...
Joo, enpä ole ihastunut itsekään. Jossain forumilla (Macrumors?) taidettiin väitää, että läpinäkyvyyden saisi poiskin. Ja taisipa samalla olla puhetta, että palkki olisi ikäänkuin 3D-kristalli, joka suurentaisi/vääristäisi hieman taustakuvaa allaan.
Mutta huhut on huhuja...
Olen tyytyväinen, jos läpinäkyvyyden saa pois. Pyöreiden kulmien katoaminen palkista toistaiseksi nähdyn perusteella harmittaa.
MBP 15" 2.4GHz i7 8GB 120GB SSD (ForceGT)
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
tjm kirjoitti:Olen tyytyväinen, jos läpinäkyvyyden saa pois. Pyöreiden kulmien katoaminen palkista toistaiseksi nähdyn perusteella harmittaa.
Kulmista en itse niin paljon välitä onko mimmoiset, melko sama tuo on. Vaan tuo muu ylimääräinen kikkailu ilman minkäännäköistä motiivia ei sovi käyttöjärjestelmään. Sellainen sopii mainokseen, webbisivulle ja kertakäyttögrafiikkaan.
Vistan ikkunoiden (default) yläpalkki on aika kauhea, semmoinen sössösti läpinäkyvä lasi. Muuten se (Vista) näyttää ihan kohtuullisen hyvältä. Vistan "expose", mikä lie nimeltään, on ihan tyylikkään näköinen, mutta ei läheskään niin käytännöllinen kuin applen toteutus asiasta. Oikeassa exposessa visuaalisuus toimii käytön tukena ja helpottajana, eikä pelkästään graafisena kikkailuna.
Tässä sitä ollaan, kuten on pelätty - karkkien keskellä. Mutta katsotaan nyt ensin, ja hutkitaan vasta sitten. Ei se (Leopard) ole ihan valmis vielä.
Ah, vielä toinen homma joka tosta yläpalkista tuli mieleen. Mitä jos on vähänkin tummempi taustakuva? Kyllä niiden tekstien lukeminen hieman vaikeutuu, joka ei tietenkään ole hyvä asia. Tyhmä moka Applelta, kai nekin tuon tajuavat . Tämä "wanha" yläpalkki sitäpaitsi sopii paremmin tuon uuden karkkidockin kanssa yhteen...
Mä haluaisin Dockista sellaisen saman tyyppisen kuin Omppu + Tab -valikosta. Kulmistaan pyöristettu nopeahkosti feidaantuva "lankku". Ylipäätään Leopardin Dock olisi musta paremman näköinen jos siinä olisi pöreämpää muotoa. Liikaa teräväkulmaisuutta.
weeezes kirjoitti:Ah, vielä toinen homma joka tosta yläpalkista tuli mieleen. Mitä jos on vähänkin tummempi taustakuva? Kyllä niiden tekstien lukeminen hieman vaikeutuu, joka ei tietenkään ole hyvä asia. Tyhmä moka Applelta, kai nekin tuon tajuavat . Tämä "wanha" yläpalkki sitäpaitsi sopii paremmin tuon uuden karkkidockin kanssa yhteen...
Jos sitä läpinäkyvyyttä voi säätää, tuo ei ole ongelma.
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
Macpoika kirjoitti:Jos sitä läpinäkyvyyttä voi säätää, tuo ei ole ongelma.
WWDC:n tuliaisia; Tuo Leopardin beta ainakin toimii ihan ok G4 Powerbookilla, joten laitteistopäivityksiin ei ainakaan tuota paremmilla laitteilla olne pakotteita. Beta on myös (ei niin hirveän yllättäen) suht nopea tuolla masiinalla.
Dockin läpinäkyvyyttä en nopsasti katsottuna löytänyt mistään. Tämä ei tietenkään tarkoita oikeastaan mitää, se voi olla siellä jo nyt mutta en ehkä vaan löytänyt, tai se voi tulla myöhemmin. Mutta livenäkin töi transparent dock on nykyisellään ihan kamala (täytynee laittaa taustakuvaan valkoinen raita sen taakse).*
Osa vanhoista modeista, hieman yllättäen, toimii myös Leopardissa (kuten osa Tinkertoolin toiminnoista).
EDIT : * Meikku sekoili taas vaihteeksi. Dockin sijasta pitäisi koko kappaleessa olla menu bar. Pahoittelut.
Viimeksi muokannut BlueTide, 22.6.2007 klo 23.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macpoika kirjoitti:Jos sitä läpinäkyvyyttä voi säätää, tuo ei ole ongelma.
WWDC:n tuliaisia; Tuo Leopardin beta ainakin toimii ihan ok G4 Powerbookilla, joten laitteistopäivityksiin ei ainakaan tuota paremmilla laitteilla olne pakotteita. Beta on myös (ei niin hirveän yllättäen) suht nopea tuolla masiinalla.
Dockin läpinäkyvyyttä en nopsasti katsottuna löytänyt mistään. Tämä ei tietenkään tarkoita oikeastaan mitää, se voi olla siellä jo nyt mutta en ehkä vaan löytänyt, tai se voi tulla myöhemmin. Mutta livenäkin töi transparent dock on nykyisellään ihan kamala (täytynee laittaa taustakuvaan valkoinen raita sen taakse).
Osa vanhoista modeista, hieman yllättäen, toimii myös Leopardissa (kuten osa Tinkertoolin toiminnoista).
Heiheihei! Mitenkäs tuon Menu Barin läpinäkyvyys, voiko sitä säätää? Siis se läpinäkyvä tekeleenkuvatus joka siinä ruudun yläpäässä on.
BlueTide kirjoitti:Dockin läpinäkyvyyttä en nopsasti katsottuna löytänyt mistään. Tämä ei tietenkään tarkoita oikeastaan mitää, se voi olla siellä jo nyt mutta en ehkä vaan löytänyt, tai se voi tulla myöhemmin. Mutta livenäkin töi transparent dock on nykyisellään ihan kamala (täytynee laittaa taustakuvaan valkoinen raita sen taakse).
Heiheihei! Mitenkäs tuon Menu Barin läpinäkyvyys, voiko sitä säätää? Siis se läpinäkyvä tekeleenkuvatus joka siinä ruudun yläpäässä on.
Uh, meikäläinen taas kerran sekoilee. Tuo yllä oleva koskee siis menu baria eikä dockia. Anteeksi. Eli en löytänyt tapaa säätää sitä. Mulla oli sen verran isoja stabiliteetiongelmia (verkko katosi jatkuvasti) että tikru tuli nyt iskettyä takaisin joten tutkimiset ovat tältä erää ohi..
BlueTide kirjoitti:Dockin läpinäkyvyyttä en nopsasti katsottuna löytänyt mistään. Tämä ei tietenkään tarkoita oikeastaan mitää, se voi olla siellä jo nyt mutta en ehkä vaan löytänyt, tai se voi tulla myöhemmin. Mutta livenäkin töi transparent dock on nykyisellään ihan kamala (täytynee laittaa taustakuvaan valkoinen raita sen taakse).
Uh, meikäläinen taas kerran sekoilee. Tuo yllä oleva koskee siis menu baria eikä dockia. Anteeksi. Eli en löytänyt tapaa säätää sitä. Mulla oli sen verran isoja stabiliteetiongelmia (verkko katosi jatkuvasti) että tikru tuli nyt iskettyä takaisin joten tutkimiset ovat tältä erää ohi..
Eli kun sä siis kuulut tohon ADChen, niin saako ton Leopardin jos on se ilmainen ADC-versio? Ei minulla sitä ole, mutta mietin vaan.
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
Macpoika kirjoitti:Eli kun sä siis kuulut tohon ADChen, niin saako ton Leopardin jos on se ilmainen ADC-versio? Ei minulla sitä ole, mutta mietin vaan.
Kuten sanoin, tuliaisia WWDC:stä. ADC:ssä mä olen vaan se ilmaisjäsen ja nuo eivät saane Leopardia.
leoNico kirjoitti:Tosta Leopardin uudesta finderista sen verran, että onko se nyt hyvä olla toi CoverFlow jokapaikassa?
En mä ainakaan tule sitä käyttämään jos se näyttää samanlaiselta kuin miltä se useimmiten näyttää mulla itunesilla...
"bar blurrina"..
Kyllähän toi visuaalinen virhe korjaantuu aina kun muutan näkymää (vedän kahvasta isommaksi/ pienemmäksi), mut silti...
Ei minulla ainakaan tuollaista ongelmaa ole.
Katsoppas vain, jollakin muullakin on tuo ongelma. Löytyy siis myös täältä, Cover Flow'n vierityspalkki on aina epätarkka aluksi ja tarkentuu sitten, kun kuvaosaston kokoa muuttaa.
Monte-Cristo kirjoitti:
Katsoppas vain, jollakin muullakin on tuo ongelma. Löytyy siis myös täältä, Cover Flow'n vierityspalkki on aina epätarkka aluksi ja tarkentuu sitten, kun kuvaosaston kokoa muuttaa.
Leopard käytössä?
Voitko kertoa miten open/save -dialogboxi on muuttunut? Onko siellä nyt jokin viimeksi visiteeratut kansiot -kohta tms?
Ja saako palstanäkymää tarkasteltua nyt aikajärjestyksessä?
leoNico kirjoitti:Tosta Leopardin uudesta finderista sen verran, että onko se nyt hyvä olla toi CoverFlow jokapaikassa?
En mä ainakaan tule sitä käyttämään jos se näyttää samanlaiselta kuin miltä se useimmiten näyttää mulla itunesilla...
"bar blurrina"..
Kyllähän toi visuaalinen virhe korjaantuu aina kun muutan näkymää (vedän kahvasta isommaksi/ pienemmäksi), mut silti...
Ei minulla ainakaan tuollaista ongelmaa ole.
Täällä kans. Pilaa karkkikuorutuksen aika nätisti jos tuo "ominaisuus" vielä Leopardista löytyy ...
Heh, en edes tiennyt että iTunesistä löytyy nuo Album View ja Coverflow View Album view tulee tarpeeseen kyllä!
Eikä itsellä tuota bluria ainakaan näkynyt..
Elikkä: Jos käytät vaikka ihan mustaa taustakuvaa, niin menubar vaalenee automaattisesti; saat loistavasti selvää teksteistä ja ikoneista. Menubarin läpinäkyvyyttä ei ainakaan toistaiseksi voi säätää.
Muuten tää versio on jo nyt aika stabiili ja uskomattoman nopea
spiidi78 kirjoitti:Heh, en edes tiennyt että iTunesistä löytyy nuo Album View ja Coverflow View [:D] Album view tulee tarpeeseen kyllä!
Eikä itsellä tuota bluria ainakaan näkynyt..
Bluri tulee kun pienentää tarpeeksi ikkunan kokoa, veikkailisin että ongelma esiityy päääsääntöisesti pienennäytön omistajilla.
Monte-Cristo kirjoitti:
Leopard käytössä?
Noup, Tiikeri ja iTunes. ;)
Utuongelma esiintyy riippumatta iTunesin ikkunakoosta aina ohjelman avatessa ja poistuu siis sitten, kun Cover Flow'ta "riisaissailee" (eli muuttaa kokoa).
Monte-Cristo kirjoitti:
Leopard käytössä?
Noup, Tiikeri ja iTunes.
Utuongelma esiintyy riippumatta iTunesin ikkunakoosta aina ohjelman avatessa ja poistuu siis sitten, kun Cover Flow'ta "riisaissailee" (eli muuttaa kokoa).
Ja tätä esiintyy vain Intelin näytönohjaimella varustetuissa Maceissa.
Mac mini (M1, 2020) 16GB , iPhone 14 Pro, iPad Pro 10.5"
Eräässä blogissa epäiltiin kanssa tuota läpinäkyvyyden käytännöllisyyttä...
Eihän kukaan oikeasti tuollaista taustakuvaa laita, mutta idea tulee esille. Ei Applemaista loppuunajateltua se on siinä koska sen on hyvä olla siinä eikä olisi parempi jos se ei olisi siinä.
MacBook Pro 13" 2,4GHz 4Gt Mid 2010
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2