Koneeni on Powerbook G4, 100 GB kovalevy (myöh. asennettu), OS X 10.4. Olen tehnyt kovalevylle 4 erilaista osiota - OS X MUSIC (jossa käyttiksen "duuniversio" josta kaikki turha siistitty), OS X OFFICE (normaalikäyttöön), OS X SERVICE (toistaiseksi tyhjillään) sekä FILES AND BACKUP (tiedostoja varten).
Nyt kävi niin, että käyttäessäni konetta OS X OFFICE -osion käyttiksellä, software update ehdotti uusimman käyttisversion ja tietoturvapäivityksen asentamista. Klikkasin asennusta ihan normaalisti, mutta jotain meni vikaan - saattaa johtua siitä, että tein asennuksen aikana koneella 15 eri asiaa eri softilla, tyhjensin Trashia jne. Restarttauksen aikana kone hyytyy siihen harmaaseen ruutuun, jossa on omenalogo ja sen alapuolella myötäpäivään pyörivä "kellotaulu". Kokeilin hard boottia, sama homma.
Täl hetkel näyttäis siltä että OFFICE-osio ei herää, mutta pystyn buuttaamaan MUSIC-osioon ihan normaalisti. Samaten pääsen käsiksi kaikkiin OFFICE-osioon tallennettuihin dokumentteihin ja tiedostoihin. Ajoin Disk Utilityn, ja tein kaikki mahdolliset repair-toiminnot OFFICE-osiolle, mutta ei auta. Olen päätynyt seuraavaan ratkaisuun: kaikki tärkeät dokumentit talteen ulkoiselle kovalevylle tai OS X SERVICE -osiolle, Disk Utilityllä OFFICE-osion formatointi ja käyttöjärjestelmän asennus uudestaan (ja dokumenttien palautus). Paremmin tietäviltä muutama kysymys:
1) Kalenteri. Käytän nykyisin kalenterina pelkästään iCal-softaa. Mitkä tiedostot pitää ottaa talteen OFFICE-osiolta ja mihin ne pitää kopioida käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen jälkeen, jotta kalenterimerkinnät säilyisivät?
2) Voiko "permissionien" tms. kanssa tulla ongelmia? Tärkeät talteenotettavat tiedostot olisivat lähinnä mp3-, txt, rtf, sib (Sibelius 4), ja pdf-tiedostoja. Voiko ne vain kopioida surutta johonkin sopivaan backup-kansioon ja olla varma siitä, että ne aukeavat käyttiksen uudelleenasennuksen jälkeen ilman säätämistä?
Samaten, jos jollekulle on käynyt samalla tavoin (OS X hyytyy käynnistyksessä), kuulisin kyllä mielelläni vaihtoehtoisista ratkaisumalleista. Kiitos vastaajille jo etukäteen!
Mac OS (10.4) kaatunut pysyvästi (?) - tärkeä data talteen?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mac OS (10.4) kaatunut pysyvästi (?) - tärkeä data talteen?
Viesti Kirjoittaja vilirobert »
-
Viesti Kirjoittaja muku »
Ihan ensimmäiseksi suosittelisin kaikkien osioiden talteenottoa ulkoiselle kiintolevylle. Tärkeistä tiedostoista jopa kaksoiskopiot esim. DVD-lle.
Nyt alekautena näkyisi olevaan myynnissä 250GB ja jopa 320GB levyjä alle satasella, joten sellaiseen kannattaisi investoida.
Nyt alekautena näkyisi olevaan myynnissä 250GB ja jopa 320GB levyjä alle satasella, joten sellaiseen kannattaisi investoida.
MacBook Air M2
-
Jep, hyvä idea toikin on. Uuden backup-kovon ostaminen alkoi olla ajankohtaista jo muutenkin, koska eräs Lacie D2 alkaa ehkä vedellä viimeisiään... Olen kertaalleen ottanut jo backupin (vanhan) kovalevyn sisällöstä LaCien SilverKeeper-softalla. Toimisiko se hyvin tässä tapauksessa, vai olisiko vielä parempia (freeware) vaihtoehtoja?
Osaisiko joku vastata tuohon iCal-kysymykseen? Eli mitkä failit talteen, ja miten ne saa siirrettyä uuden OS X-asennuksen tyhjään kalenteriin?
Osaisiko joku vastata tuohon iCal-kysymykseen? Eli mitkä failit talteen, ja miten ne saa siirrettyä uuden OS X-asennuksen tyhjään kalenteriin?
-
Re: Mac OS (10.4) kaatunut pysyvästi (?) - tärkeä data talte
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ei millään pahalla, mutta aika "ihmeellinen" systeemi. Ihan kun Winowsilla päähänpotkittu PC-käyttäjä olis hankkinu ensimmäisen Macin.vilirobert kirjoitti:Koneeni on Powerbook G4, 100 GB kovalevy (myöh. asennettu), OS X 10.4. Olen tehnyt kovalevylle 4 erilaista osiota - OS X MUSIC (jossa käyttiksen "duuniversio" josta kaikki turha siistitty), OS X OFFICE (normaalikäyttöön), OS X SERVICE (toistaiseksi tyhjillään) sekä FILES AND BACKUP (tiedostoja varten).
Mut voi tosta teoriassa olla jostain iloa ehkä. Ihan julmetusti järkevämpää olisi kyllä hankkia ulkoinen kovalevy ja lopettaa tuollainen yletön partitioiminen. Tämä on nyt vaan minun mielipide mikä ei ole mikään "jumalan sana", huom.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Nätti-Nikke »
Ei kanssa oikein osaa ymmärtää, miksi tuollaiseen osiointiin oot päätynyt. Eihän tuossa ole oikein mitään järkeä pitää backup:eja samalla fyysisellä levyllä. Jos se levy hajoaa, niin ei se paljon auta, et sulla on ne kopiot sillä samalla levyllä.
Kolme OS X:ää samalla levyllä, mut eri osioissa? Mikä idea tuossa on?
Kolme OS X:ää samalla levyllä, mut eri osioissa? Mikä idea tuossa on?

AppleTV 4K - iPhone Xs 512 Gt - iPad Pro 3rd gen 512 Gt - MBP 15" 2,9 GHz, 32 Gt, Vega 20, 1 Tt
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Samoilla linjoilla.
Tuon asian ajaa ihan eri käyttäjätunnuksilla, jos tahtoo "siistinä" pitää käyttiksen.
Mutta itse kysymyksiin:
2) Oikeuksien kanssa voi tulla ongelmia, mutta ne on helppo korjata. Eli elä siitä välitä, aukeavat 110% varmasti, jos eivät kiltisti, niin sitten vähän säätämällä. 99,9% varmuudella ihan kiltisti aukeavat.
Tuon asian ajaa ihan eri käyttäjätunnuksilla, jos tahtoo "siistinä" pitää käyttiksen.
Mutta itse kysymyksiin:
2) Oikeuksien kanssa voi tulla ongelmia, mutta ne on helppo korjata. Eli elä siitä välitä, aukeavat 110% varmasti, jos eivät kiltisti, niin sitten vähän säätämällä. 99,9% varmuudella ihan kiltisti aukeavat.
-
Viesti Kirjoittaja Tiina »
En tiedä olenko paremmin tietävä, mutta toiset voivat korjata, jos annan väärää infoa. Itse ottaisin talteen seuraavat kansiot:vilirobert kirjoitti:Paremmin tietäviltä muutama kysymys:
1) Kalenteri. Käytän nykyisin kalenterina pelkästään iCal-softaa. Mitkä tiedostot pitää ottaa talteen OFFICE-osiolta ja mihin ne pitää kopioida käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen jälkeen, jotta kalenterimerkinnät säilyisivät?
- Oma kotikansio/Kirjasto/Application Support/iCal
Oma kotikansio/Kirjasto/Caches/Metadata/iCal
MacBook Pro | Apple M1 Pro | 16 GB | 1 TB | MacOS Monterey • Omenoita vuodesta 1986 •
-
Jep, mä käytin ton systeemin rakennuksessa ohjenuorana tätä artikkelia (joka on ehkä jo skidisti "vanhentunut", mutta OS X -maailmassa pyöritään yhtä kaikki): http://www.marcmozart.com/technology/articles.html . Pääpointtina oli siis tehdä mahdollisimman riisuttu OS X-asennus, jossa ei ole musiikkisoftien lisäksi mitään ylimääräistä. Käytän läppäriä mm. livekeikoilla softasynien kanssa, joten satunnaiseen kaatuiluun ei ole varaa. (Itse asiassa, toi OFFICE-osio kyykkäsi torstaina, mutta perjantaina olin iloisesti keikalla buutattuani koneen MUSIC-osioon ja kaikki toimii niinkuin ennenkin...)Jamac kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta aika "ihmeellinen" systeemi. Ihan kun Winowsilla päähänpotkittu PC-käyttäjä olis hankkinu ensimmäisen Macin.vilirobert kirjoitti:Koneeni on Powerbook G4, 100 GB kovalevy (myöh. asennettu), OS X 10.4. Olen tehnyt kovalevylle 4 erilaista osiota - OS X MUSIC (jossa käyttiksen "duuniversio" josta kaikki turha siistitty), OS X OFFICE (normaalikäyttöön), OS X SERVICE (toistaiseksi tyhjillään) sekä FILES AND BACKUP (tiedostoja varten).
Mut voi tosta teoriassa olla jostain iloa ehkä. Ihan julmetusti järkevämpää olisi kyllä hankkia ulkoinen kovalevy ja lopettaa tuollainen yletön partitioiminen. Tämä on nyt vaan minun mielipide mikä ei ole mikään "jumalan sana", huom.
Eli pähkinänkuoressa: dual boot, toiseen pelkät musasoftat +netti välttämättömiä updateja jne. varten, toiseen toimistosoftat (kalenteri, tekstinkäsittely, netti, messenger) + pelit ym. viihdekäyttö (Mozart suosittelee artikkelissaan vielä kolmannenkin käyttisversion "SERVICE" asennusta, mutta siihen en ole vielä ehtinyt perehtyä - en ole tosin tarvinnutkaan). Toi systeemi on toiminut mulla (etenkin musiikkipuolen softien kanssa) 100% varmasti. Dual boot muuten "pelasti" tämänkin ym. ongelman ilmetessä sikäli, että sain koneen toimimaan ihan normaalisti ja pääsin tosiaan käsiksi kaikkiin tiedostoihin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että backuppaan koko 100 GB kovalevyn ulkoiselle levylle, otan tärkeät tiedostot talteen vielä muistitikulle/DVD:lle, sit jyrään OFFICE-osion ja asennan sinne OS X:n uudestaan.
Toki suunnilleen samat hommat vois tehdä eri käyttäjätileilläkin, eikä toi partitiointi tietenkään suojaa dataa kovalevyn fyysistä hajoamista vastaan (teen kaikki duunini ulkoisille kovalevyille, koneen sisäisellä kovalevyllä on käytännössä vain softia, tekstejä, mp3:sia, sämplejä ja jotain Cubase-sessioita), mutta kuten sanottu, toi systeemi toimii mulle. Ja veikkaan, että jos koneessa olis ollut vain 1 partitio/single boot, niin ongelman ratkaisu olis tällä hetkellä huomattavasti vaikeampaa...
Kiitos kaikille vastanneille!
EDIT: Vielä sellainen tarkennus, että toi koneen sisäisen kovalevyn FILES AND BACKUP-partitio (n. 25 GB) toimii backuppina work-in-progress -sessioille, joiden varsinaiset työkopiot ovat ulkoisella kovalevyllä. Kun projekti on valmis, niin teen taas tilaa koneen sisäiselle kovalevylle.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka