Genelec 8030A kotikuunteluun
-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
EDIT:
Vastaan itse itselleni http://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_rate. Eli enempi ON parempi? Vaikkakaan 96khz ja 192khz ei tee eroa tuossa taulukossa.
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja Loki »
En tunne Genejä sen kummemmin mut 8030:ssä taitaa olla vain XLR-liitännät enkä kyllä muista moista piuhaa (siis XLR->RCA) nähneeni koskaan. Mut jos kolvi pysyy näpeissä niin suht halvalla tuommoisen väsää itse, toinen vaihtoehto on XLR->plugi-piuhat ja plugi->RCA-adapterit. Oon kyl sitä mieltä et jos kerta on hankkimassa tuon hinta- ja laatuluokan monitorit niin se uusi i/o Macciin missä on balansoidut ulostulot on aika pieni mut kannattava lisäinvestointi.Wespa kirjoitti:Vähän olen itsekin miettinyt, että pitäisikö panostaa kerralla enemmän ja ostaa "suoraan" Genelecit macisen kaveriksi, nyt kun uudessa kämpässä stereo kaiuttimineen tulee eri huoneeseen kuin kone. Mutta onko mitään toivoa löytää kohtuuhintaan sellainen piuha, jolla saa äänen suoraan äänikortin rca-ulostulosta Geneihin? Jos nimittäin menee uuden äänikortin/pikkumikserin hankkimiseksi, niin budjetti ei välttämättä enää sitä kestä.

-
Joo, näinhän se kieltämättä on. Ei kukaan tarttis M-Audion Fast Track USB:ia sopuhintaan?Loki kirjoitti:Oon kyl sitä mieltä et jos kerta on hankkimassa tuon hinta- ja laatuluokan monitorit niin se uusi i/o Macciin missä on balansoidut ulostulot on aika pieni mut kannattava lisäinvestointi.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Tärkeää on tässä se että tämä luo mahdollisuuden moiseen toistoon jos lähde on sellainen. Noin korkearesoluutiosta musiikkia ei ole vielä edes saatavilla. Nykyisen CD-musiikin reso on 16-bittinen ja samplerate 44.1khz. Eli sellainen riittää jos musaa vai kuuntelee ja harrastaa. Macin oma toimii myös noin, mutta on laadultaan usein heikompi kuin samanlainen ulkoinen.Blank^ kirjoitti:Voisiko joku selittää mitä sample ratet käytännössä tarkoittavat noissa äänikorttien ulos- ja sisääntuloissa? Onko enempi parempi (24-bit 192khz vastaan 24-bit 96khz)? Tulisiko tällöin mahdollisimman hyvän ulosannin saamiseksi keskittyä noihin 192k-laatikoihin?
EDIT:
Vastaan itse itselleni http://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_rate. Eli enempi ON parempi? Vaikkakaan 96khz ja 192khz ei tee eroa tuossa taulukossa.
Korkeat resoluutiot on hyväksi taas siinä kun ääntä tallenetaan ja sitä prosessoidaan. korkeampi bittiresoluutio antaa isomman dynamiikan jonka avulla hiljaisinkin viulu ja kovin basarin isku vastaavat paremmin sitä volumetasoa jota luonnossa edustavat. Bittien vähentäminen "tasapäistää" tuota volumeasteikkoa. Näytetaajuus taas tuo lisää materiaalia /sekunti jota voidaan leikata ja prosessoida tarkemmin. Koneella on enempi "äänimassaa" jota se voi käyttäjän ehdoin muokata sopivaksi. Hulluahan tässä on se että musa tehdään moniraitavaiheessa usein esim 96khz/24bit mutta se on pakko huonontaa sitten kuluttajille 44.1khz/16bit CD-formaattiin ja he vielä huonontavat sen mp3-formaattiin.. Itse odottelen jo kuumeisesti parempien kuluttajaformaattien rantautumista. Useita on tulossa ja mikä lie niistä se mikä sitten jää.
Lisää: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... CD-FAQ.htm
Edit: Pakko lisätä se että joku varmaan ihmettelee että miksi näin tehdään jos parempaan pystytään? 44.1 on aikanaan sanellut silloin tekniikka ja sen hinta ja ns. Nyquistin teoria jossa noin karkeasti ottaen kyse siitä mikä samplerate ihmiskorvalle kelpaa ettei ääni ole huonoa ja on päädytty tuohon 44.1/16 pakettiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2 ... ng_theorem
-
Viesti Kirjoittaja kampela »
Teoriassa enempi on parempi, mutta käytännössä asia on huomattavasti monimutkaisempi. Tekniikalla on aina ollut taipumus ottaa mahdollisuudet käyttöön oli se tarpeen tai ei. Äänentallennuksessa se tarkoittaa sitä, että enempi on parempi vaikka sillä ei olisi mitään merkitystä. Ei siitä kovin paljon haittaakaan ole jos maksukykyä löytyy.Blank^ kirjoitti:Voisiko joku selittää mitä sample ratet käytännössä tarkoittavat noissa äänikorttien ulos- ja sisääntuloissa? Onko enempi parempi (24-bit 192khz vastaan 24-bit 96khz)? Tulisiko tällöin mahdollisimman hyvän ulosannin saamiseksi keskittyä noihin 192k-laatikoihin?
EDIT:
Ihmisen kuulemiskykyyn vaikuttaa kaksi seikkaa, sisäinen kuulokyky ja ulkoinen äänen muodostuminen. Sisäinen kuulokyky on hyvinkin yksilöllinen ja muuttuu iän kuluessa. Ihminen ei menetä kykyään nauttia musiikista vaikka vanhetessa korkeiden äänten kuuleminen heikkenee. Kuinka oleellista on siis sellaisten taajuuksien kuuleminen, joita vanhemmiten ei kuule? Tätä kannattaa miettiä kun kurkistelee rahakukkaroonsa laitteita hankkiessa. Voisiko rahan sijoittaa paremmin hyviin kuunteluolosuhteisiin?
Onko kuuntelutilassa minkälainen signaali - häiriösuhde? Kun verrataan hiljaisinta mahdollista ääntä kuuntelutilassa kipukynnykseen saadaan aikaan todellinen signaali-häiriösuhde joka on tavallisessa asuinhuoneessa noin 60dB luokkaa, siis kaukana tavallisen cd-levyn dynamiikasta. Entä käytettävän musiikin dynamiikka? Tai tallennettavien äänten taajuusalue?
"Mahdollisimman hyvän ulosannin saamiseksi" kuuntelutilan akustiikka ja kaiuttimet ovat ehdottomasti tärkeämmässä asemassa kuin "sample ratet".
-
Korjataanpa hieman:Wespa kirjoitti:Vähän olen itsekin miettinyt, että pitäisikö panostaa kerralla enemmän ja ostaa "suoraan" Genelecit macisen kaveriksi, nyt kun uudessa kämpässä stereo kaiuttimineen tulee eri huoneeseen kuin kone. Mutta onko mitään toivoa löytää kohtuuhintaan sellainen piuha, jolla saa äänen suoraan äänikortin rca-ulostulosta Geneihin? Jos nimittäin menee uuden äänikortin/pikkumikserin hankkimiseksi, niin budjetti ei välttämättä enää sitä kestä.
Edellä mainitsin itselleni tulevan 8020A:t. Itseasiassa malli onkin 6020A, joka on täysin sama kaiutin kuin 8020A, mutta XLR on korvattu RCA:lla. Kyseessä on siis enemmän kotikäyttöön suunniteltu versio, kun taas tuo 8020 on ammattikäyttöön.
Eli tapauksessasi 6020A voisi olla se mitä haet.
http://www.genelec.fi/ht/2-tiekaiuttimet/6020a/
-
Jäi vielä epäselväksi perimmäinen kysymys, että tulisiko katsoa noita korkeamman sample raten omaavia äänikortteja (192khz) 96khz korttien sijaan? Ymmärsin ettei korkeampi sample rate ainakaan omalla kohdalla toisi käytännössä mitään eroa, mutta olisiko korkeampi sample rate hyvä noin tulevaisuuden kannalta? Juurikin kun Jone tuossa aiemmin totesi, että korkeampia sample rateja on odotettavissa uusissa formaateissa.
BTW: Myös Presonus Firebox vaikutti ominaisuuksiltaan ja liitännöiltään oivalliselta.
-
Jep, PreSonus tekee hyviä vempaimia, SoundOnSoundin testaajakin tuntui tykkäävän. http://www.soundonsound.com/sos/jul05/a ... irebox.htmBlank^ kirjoitti: BTW: Myös Presonus Firebox vaikutti ominaisuuksiltaan ja liitännöiltään oivalliselta.
Hyvä tarjoushinta oli suurin syy miksi valitsin Edirolin, toinen seikka mikä hieman vaikutti oli juuri tuo maksimi samplerate mikä FA-66:ssa on 192kHz ja Fireboxissa 96kHz.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
Jos saa kysyä, niin mistäs hommasit ja mihin hintaan? Pikaisesti en oikein mistään noita edes löytänyt.Blank^ kirjoitti:Eli tapauksessasi 6020A voisi olla se mitä haet.
-
En näe kyllä paljoa järkeä hankkia sellaista josta ei saa täyttä hyötyä. Jos hankkisin itse kortin niin ostaisin peruskortin joka toimii 24-bittisenä ja 48khz sampleratella. CD-musaan riittää 16bit/44.1khz.Blank^ kirjoitti:Vielä tuosta sample ratesta:
Jäi vielä epäselväksi perimmäinen kysymys, että tulisiko katsoa noita korkeamman sample raten omaavia äänikortteja (192khz) 96khz korttien sijaan? Ymmärsin ettei korkeampi sample rate ainakaan omalla kohdalla toisi käytännössä mitään eroa, mutta olisiko korkeampi sample rate hyvä noin tulevaisuuden kannalta? Juurikin kun Jone tuossa aiemmin totesi, että korkeampia sample rateja on odotettavissa uusissa formaateissa.
BTW: Myös Presonus Firebox vaikutti ominaisuuksiltaan ja liitännöiltään oivalliselta.
-
Oon täsmälleen samaa mieltä, alkaa vaan olla suht vakio tuo 24/96 ihan peruskorteissakin. Aika harvalla on semmoiset korvat, kaiuttimet tai kuunteluhuoneet missä nuo erot tulisi mitenkään esille. Nykypäivänä vaan kaikkea myydään "isompi numero on nopeampi ja parempi"-meiningillä. Jos otetaan kaksi etuastetta jotka maksaa about saman verran ja toinen on 192kHz ja toinen 96kHz niin kummassakohan on muuntimien laatuun panostettu enempi..?Jone-51K kirjoitti:...En näe kyllä paljoa järkeä hankkia sellaista josta ei saa täyttä hyötyä. Jos hankkisin itse kortin niin ostaisin peruskortin joka toimii 24-bittisenä ja 48khz sampleratella. CD-musaan riittää 16bit/44.1khz.

-
tg<<<<<<<<<<<< <<<< Nämä ylimääräiset hieroglyfit teille lateli Upi-kissakummassakohan on muuntimien laatuun panostettu enempi..?

Totta, tämä on seikka joka voi unohtua tuossa numeroviidakossa. Olen itse kuullut aikas montaa eri muunninta ja todennut sen että hinta näissä kulkee käsi kädessä kun laatua haetaan. Apogeen ja RME:n muuntimet ovat erittäin puhtaat ja värittömät ja hintaakin on mutta on kyllä hyvää laatuakin. Ja jos nuo tuntuvat kalliilta niin kattokaapas tää:
Pelkkä 2 kanavainen DA-muunnin 9.400.00$
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
http://www.mercenary.com/prsodrdatwoc.html
-
Noita ei tosiaan taida vielä joka paikasta löytyä, kun ovat ymmärtääkseni varsin uunituore malli.Wespa kirjoitti:Jos saa kysyä, niin mistäs hommasit ja mihin hintaan? Pikaisesti en oikein mistään noita edes löytänyt.Blank^ kirjoitti:Eli tapauksessasi 6020A voisi olla se mitä haet.
Itse ostin Kruunuradiosta (http://www.kruunuradio.fi/), kun sattuu tuttava olemaan myyjänä siellä. Hintalappu noille oli muistaakseni 410e/kpl, itse sain edullisemmin.
Kruunuradiossa on myös kuuntelumahdollisuus noille 6020a:lle ja lisäksi monille muillekin Geneleceille.
Pikaisesti Googlettamalla löytyi 6020a ainakin Lohenetten nettikaupasta (http://www.lohenette.fi/product_13912.html) hintaan 357e/kpl. Varteenotettava tarjous, jos uskaltaa ostaa ilman koekuuntelua.
---
Mitenkäs muuten noi subwooferit pelittää esim. Presonuksen Fireboxin kanssa. Ymmärsin että Firebox on kykenevä ajamaan jopa 5.1 surroundia eli ilmeisesti subwoofer törkätään mihin tahansa noista neljästä vapaasta lineoutista, kun päämonitorit menevät noihin mainoutteihin?
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
HarmiWespa kirjoitti:Ei mahdu kyllä budjettiin tuohon hintaan, ja noita ei taida käytettynäkään pahemmin liikkua. Taitaa tulla meikäläiselle Genejen sijaan joku vähän halvempi aktiivipari sitten..
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ovathan Genelecit hieman hintavia, mutta koekuuntelujen perusteella olen vakuuttunut siitä, että ovat reilusti hintansa väärtit!

-
Joo, sen verran on itsekin paria mallia tullut kuunneltua, että korkeahkon hinnan ymmärtää kyllä. Noo, harrastustoiminnassa menee halvempikin, ainakin niin kauan, kunnes oikeasti on varaa kalliimpaan..Blank^ kirjoitti:Ovathan Genelecit hieman hintavia, mutta koekuuntelujen perusteella olen vakuuttunut siitä, että ovat reilusti hintansa väärtit!
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Jos ei mahdu niin voisit harkita Behringerin Truth B2030A mallia joka ääneltään on hämmästyttävän samansävyinen Genelecin 1030A:n kanssa. http://www.stpaulssound.fi/kaiuttimet.html parin hinta on 285. Tehokkaammat mallit eroavat sävyiltään enemmän. Menevät sokkokuuntelussa täydestä.Wespa kirjoitti:Ei mahdu kyllä budjettiin tuohon hintaan, ja noita ei taida käytettynäkään pahemmin liikkua. Taitaa tulla meikäläiselle Genejen sijaan joku vähän halvempi aktiivipari sitten..
Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että tärkeintä on äänen laatu eikä katu-uskottavuus.
-
Niin, merkkinä Behringer herättää kyllä itsessäni erittäin kielteisiä tuntemuksia, osin syyttä, mutta osin syystäkin.kampela kirjoitti:Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että tärkeintä on äänen laatu eikä katu-uskottavuus.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
Merkki harvoin takaa mitään. Sen olen vuosikymmenten varrella oppinut. Behringerillä on toinenkin kohtuullisen hyvä tuote: B5 konkkamikki. Kannattaa luottaa korviinsa.Wespa kirjoitti:Niin, merkkinä Behringer herättää kyllä itsessäni erittäin kielteisiä tuntemuksia, osin syyttä, mutta osin syystäkin.kampela kirjoitti:Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että tärkeintä on äänen laatu eikä katu-uskottavuus.
-
Voihan sen toki noinkin tehdä. Normaalisti 2.1-järjestelmät kytketään pääulostuloista stereona joko ulkoisen crossoverin kautta subbarille ja monitoreihin tai käytetään subbarissa olevaa crossia ja kytketään monitorit subbariin. Surround-järjestelmässä supattaja tietenki kytketään omaan ulostuloonsa.Blank^ kirjoitti: Mitenkäs muuten noi subwooferit pelittää esim. Presonuksen Fireboxin kanssa. Ymmärsin että Firebox on kykenevä ajamaan jopa 5.1 surroundia eli ilmeisesti subwoofer törkätään mihin tahansa noista neljästä vapaasta lineoutista, kun päämonitorit menevät noihin mainoutteihin?

EDIT. Tästä monitorikeskustelusta sen verran että laadukkaita pönttöjä tekee muutkin kuin Genelec ja ilman nimi-/designlisää hinnassa, esimerkiksi Fostex, Tannoy, Event, KRK, PMC, Mackie jnejne. Genelecit on kyl hemmetin hyvät enkä dissaa niitä mitenkään mut kannattaa testikuunnella (jos mahdollista) muitakin valmistajia. Nämä soundimieltymykset kun on makuasioita ja joku toinen merkki voikin kuulostaa omaan korvaan paremmalta kuin Genelec.

-
Jaahas, no varmaa toi menee sitten niihin geneihinki kiinniLoki kirjoitti:Voihan sen toki noinkin tehdä. Normaalisti 2.1-järjestelmät kytketään pääulostuloista stereona joko ulkoisen crossoverin kautta subbarille ja monitoreihin tai käytetään subbarissa olevaa crossia ja kytketään monitorit subbariin. Surround-järjestelmässä supattaja tietenki kytketään omaan ulostuloonsa.Blank^ kirjoitti: Mitenkäs muuten noi subwooferit pelittää esim. Presonuksen Fireboxin kanssa. Ymmärsin että Firebox on kykenevä ajamaan jopa 5.1 surroundia eli ilmeisesti subwoofer törkätään mihin tahansa noista neljästä vapaasta lineoutista, kun päämonitorit menevät noihin mainoutteihin?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Terv. Audioasioista varsin pihalla
-
Kannattaa kuulostella todella niitä pöniköitä ennen ostoa. Mulla oli pitkään pääkuuntelu Genelicillä kunnes rinnalle tuli KRK ja lopulta on käynyt niin että pääkuuntelu onkin nyt KRK ja Genelec jäi vertailukohteeksi ja varalle. Esim tuo KRK on niin kova ja raaka että sellaista en itse kotiini haluaisi. Genelec on pehmeämpi soinniltaan ja se sopisi kotiin mainiosti sekä kuunteluun että tarkkailuun.Tästä monitorikeskustelusta sen verran että laadukkaita pönttöjä tekee muutkin kuin Genelec ja ilman nimi-/designlisää hinnassa, esimerkiksi Fostex, Tannoy, Event, KRK, PMC, Mackie jnejne. Genelecit on kyl hemmetin hyvät enkä dissaa niitä mitenkään mut kannattaa testikuunnella (jos mahdollista) muitakin valmistajia. Nämä soundimieltymykset kun on makuasioita ja joku toinen merkki voikin kuulostaa omaan korvaan paremmalta kuin Genelec.
-
Viesti Kirjoittaja john doe »
Missähän sinä olet sitten musiikkitarvike ostoksesi aiemmin tehnyt jos ei näin perus kamaa ole tullut vastaan.. Itse ostaisin nimenomaan 80xx malliston vehkeet ihan siitä syystä että niiden arvon olettaisi pysyvän parempana jo pelkästään liitin tyypin takia.Loki kirjoitti:En tunne Genejä sen kummemmin mut 8030:ssä taitaa olla vain XLR-liitännät enkä kyllä muista moista piuhaa (siis XLR->RCA) nähneeni koskaan. Mut jos kolvi pysyy näpeissä niin suht halvalla tuommoisen väsää itse, toinen vaihtoehto on XLR->plugi-piuhat ja plugi->RCA-adapterit. Oon kyl sitä mieltä et jos kerta on hankkimassa tuon hinta- ja laatuluokan monitorit niin se uusi i/o Macciin missä on balansoidut ulostulot on aika pieni mut kannattava lisäinvestointi.Wespa kirjoitti:Vähän olen itsekin miettinyt, että pitäisikö panostaa kerralla enemmän ja ostaa "suoraan" Genelecit macisen kaveriksi, nyt kun uudessa kämpässä stereo kaiuttimineen tulee eri huoneeseen kuin kone. Mutta onko mitään toivoa löytää kohtuuhintaan sellainen piuha, jolla saa äänen suoraan äänikortin rca-ulostulosta Geneihin? Jos nimittäin menee uuden äänikortin/pikkumikserin hankkimiseksi, niin budjetti ei välttämättä enää sitä kestä.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka