Tulipa tässä laitettua 20" intel core 2 duo iMac ja nyt pitäisi jonkinmoista kampetta hommata kotinauhoitteluita varten. Lähinnä kyseessä on siis passelin audio interfacen ja softan hankinta.
Tuossa 300e-400e hintahaarukassa kiinnostavimpia vaihtoehtoja näyttäisivät olevan Presonuksen Firebox ja M-audion Firewire 410. Softapuolelta arvon Logic 7 expressin ja Pro-tools M-poweredin välillä. Nyt olisi huippua kuulla onko porukalla minkälaisia kokemuksia näistä comboista ja mieluiten vielä ihan intel-macilla... Kommentit ovat tosi tervetulleita koska olen itse täysin vasta-alkaja näissä jutuissa ja kuitenkin kohtuu piakkoin pitäisi saada kamppeet hommattua. Syyhyttää päästä nauhoittelemaan omaa houreista tuotantoa
Pro-tools pelittää tieten vaan tuon 410:n kanssa, mutta Logicin pitäisi toimia kummallakin ihan sujuvasti, eikö vain?
se on musta kiva mikä on vaakatasossa eli presonus.
En muutenkaan tajuu muotia, että laitteiden pitäis olla pystyssä., niinku esim. myös pleikkarin voi laittaa pystyasentoon ja nintendon uuden himakonsolin.. en tykkää.
Joo, tuo Presonus kyllä hieman enemmän kiihottaa. Jos sen laittais niin kylkeen varmaan pitäisi pistää logic 7 express joka ei ilmeisesti pro-toolsille ihan vedä vertoja.
Löytyisikö täältä ketään joka olisi tutustunut käytännössä molempaan softaan ja osaisi vertailla kuinka suuri ero näiden välillä on aloittelevan harrastelijan käytössä?
Vulvanity kirjoitti:Joo, tuo Presonus kyllä hieman enemmän kiihottaa. Jos sen laittais niin kylkeen varmaan pitäisi pistää logic 7 express joka ei ilmeisesti pro-toolsille ihan vedä vertoja.
Löytyisikö täältä ketään joka olisi tutustunut käytännössä molempaan softaan ja osaisi vertailla kuinka suuri ero näiden välillä on aloittelevan harrastelijan käytössä?
Kiits!
Tottumiskysymys. Itse pidän Logic Expressistä enemmän kuin PT LE/M-Poweredista. Molemmilla pystyy tekemään aikalailla samat jekut ja molemmissa on omat omituisuutensa. Jos ei ole ikinä pahemmin mihinkään vastaavaan softaan, niin minusta aikalailla sama, kummalla aloittaa. Tosin on huomioitava, että ainakin alan opiskelussa ja muutenkin Pro Tools on tietynlainen "standardi", vaikka Logiciinkin törmää aika usein.
MacBook Pro 15"2,2 GHz, Digital Performer 5, LaCie DVD-R DL FW, WD 250Gt FW, M-Audio Firewire Audiophile, Genelec 8030A -pari, Samsung 20" wide-tft
2G Nano 8Gt Product RED
Minulla oli Presonuksen asentumisessaon ongelmia, mutta ne olivat pc-puolellla. Osta se kuitenkin palautusoikeudella. M-audion kortti on kyllä hyvä myös. Minulla se on kiinni yhdessä pc-läppärissä (siis siinä, johon Presonus ei asentunut). Kummatkin ovat kai aika tasavertaisia muuten.
Logicia suosittelen myös. Guitar Rig sinun kannattanee hommata heti.
Vulvanity kirjoitti:Jems. Näyttäis aika halvalla opiskelijahintaan irtoavankin tuo expressi, ~198€.. Upgrade pro:hon onkin sitten vissiin ihan normihinnoissa
Vielä sellanen jatkokyssäri että mitäs plugareita tuohon kannattais pykätä rinnalle? Aluksi tulee varmaan enimmäkseen kitarahommia nauhoteltua...
-v
"BEWARE Academic versions of Apple Pro apps, Logic Pro included, are not eligible for upgrades. Not sure about Logic Express, but probably the same deal." jostain foorumeilta osui muuten tuommoinen silmään...
tosin pro:n saa myös opiskelijahintaan, muistaakseni siitä lähti joku 400€ siivu hinnasta poijes!!!
Suosittelisin tutustumaan ekana logic expressiin demoversion kautta, jos näyttää yhtään hyvältä, sitä voit tesettää ilman ulkoista äänikorttia. Tosin jos aijot kitaraa nauhottaa, niin eipä taida imakistä löytyä kitaraplugi inputtia
Itse painin saman ongelma kanssa, mutta nyt olen kallistunut Fireboxin kannalle. Ongelmaksi on vain muodostunut se, että kuka noita Fireboxeja myy kilpailukykyisellä hinnalla Helsingissä?
Tietenkin Thomann ym. nettikaupat tarjoavat sen matalimman hinnan, mutta mielelläni hakisin Fireboxin jostain liikkeestä ettei tarvitsisi odotella toimitusaikoja.
Eli Fireboxin omistajat: mistä ostitte Fireboxinne?
PreSonuksen maahantuoja on (ainakin luulisin) SLSX eli Soitin Laine Software eXperience (Maariankatu 10, 20100 TURKU (02) 2761 621) Kandee varmaan kilauttaa heille, osaavat varmaan kertoa lähimmän jälleenmyyjän. Myyvät myös netin kautta jos parin päivän venailu ei ole liikaa.. http://www.slsx.com/
Kuinka teillä on toiminu Logic express ja Firebox? Itsellä tahtoo softa valittaa että 'audio engine' ei jaksaisi pyörittää. Koneena 2gHz Macbook core2duo...
FireBox löytyi muuten Markun musiikista Nurmosta. Erittäin hyvä ja edullinen liike. Suosittelen!
Pääosin hyvin on tähän asti toiminut yhdistelmä Logic Express, Firebox, ibook. "Audio engine overflow" tulee joskus, kun kappaleen lataamisen jälkeen ekaa kertaa painaa playta. Viime aikoina on vaan ollut sellasta että noin kymmenen-kahdenkymmenen play/stop kerran jälkeen kuuluvuus häipyy. Sitten kun ottaa firewirepiuhan irti ja laittaa takasin niin taas toimii. Epäilin ensin 10.4.10 audiofirewireajuria ja laitoin tilalle 10.4.9:n ajurin. Sen jälkeen tuli ihme delay, eli nauhoitettu raita on jäljessä. Nyt alkaa mennä hermot kohta, kun on tärkeä projekti jota pitäis saada työstettyä eteenpäin ja kaikki työaika menee muuhun kuin itse asiaan...
Heikki78 kirjoitti:Pääosin hyvin on tähän asti toiminut yhdistelmä Logic Express, Firebox, ibook. "Audio engine overflow" tulee joskus, kun kappaleen lataamisen jälkeen ekaa kertaa painaa playta. Viime aikoina on vaan ollut sellasta että noin kymmenen-kahdenkymmenen play/stop kerran jälkeen kuuluvuus häipyy. Sitten kun ottaa firewirepiuhan irti ja laittaa takasin niin taas toimii. Epäilin ensin 10.4.10 audiofirewireajuria ja laitoin tilalle 10.4.9:n ajurin. Sen jälkeen tuli ihme delay, eli nauhoitettu raita on jäljessä. Nyt alkaa mennä hermot kohta, kun on tärkeä projekti jota pitäis saada työstettyä eteenpäin ja kaikki työaika menee muuhun kuin itse asiaan...
Presonuksen ajurit eivät vaan aina toimi hyvin, olli sitten kyseessä pc tai Mac.
Minulla on studion koneessa (G5) Fireface ja kannettavassa Macbookissa tilapäiskäytössä Firewire 410. Kummatkin toimivat hyvin.
RME tosin hakkaa kuuntelussa M-audion korvinkuultavasti. Soundi on selkeämpi ja dynamiikka parempi. Kaiuttimet Genelec 8040.
Nyt rupes täälläkin setti toimimaan! Ongelma olikin aika yksinkertainen: Väärä versio Expressistä... 7.0.1 ei toimi kunnolla 10.4.10. Päivitys uuteen express versioon ja Macbook on yhteistyökykyinen joka suuntaan! Ongelma ei siis niinkään Fireboxin kanssa.