Nokia 6120 ja macbook
-
Nokia 6120 ja macbook
Viesti Kirjoittaja ejm »
iMac i7 / MacBook Pro 13" retina / Time Capsule 3 TB / Promise Pegasus R6 6x2 TB / Macintosh Classic / iPhone 6s plus 64 gb / iPad wifi 64 gb / AppleTV 4 gen / Leica M4P
-
Re: Nokia 6120 ja macbook
Viesti Kirjoittaja ejm »
nyt pelaa! luin läpi hompun ketjuja ja sain homman pelaan. Kiitos kaikille ja hyvää jussia.ejm kirjoitti:pöydällä on nyt macbook ja uusi nokian 6120 puhelin elisan matkaliittymällä. huomenna pitäis mennä mökille ja tarvisin pikaohjeet gprs-yhteyden luomiseen nettiin. etukäteen kiittäen jään odottelemaan apua.
-
-
-
Nokia 6120 Classic ja Sonera USB-kaapelilla
Viesti Kirjoittaja VSV »
(Bluetoothilla homma menee suunnilleen samoin, ainoastaan puhelimen tunnistaminen poikkeaa. Silloin kannattaa laittaa asetuksista päälle se vipstaaki, jolla systeemin käsketään hakevan myös vanhempia puhelimia, muuten puhelin ei pariudu. Se "vanhempi" kun tarkoittaa oikeastaan "tuntematon". Se BT:stä.)
Oma kokoonpanoni
- iBook G4
- OS X 10.3.9 (ohjeet toiminevat kaikilla 10.2.x eteenpäin)
- Nokia 6120 Classic (toiminevat kaikilla Nokian USB-luureilla)
- Nokian USB-kaapeli (sama kuin esimerkiksi kameroissa)
- Soneran liittymä (eroja on tuossa, mitä kirjoitetaan käyttäjätunnukseksi ja puhelinnumeroksi.)
Puhelimessahan on valmiiksi USB-liitäntä (se pieni kameramainen liitin), joten se on varsin luontevaa heittää kaapelilla kiinni modeemikäyttöön. Nämä ohjeet eivät todennäköisesti toimi, jos kännykkä tarvitsee jonkin spesiaalikaapelin.
1. Laitetaan puhelin kiinni tietokoneeseen USB-kaapelilla. Kun puhelin kysyy yhteysmuotoa, (Media, Tiedonsiirto, PC Suite), oikea vastaus on "PC Suite". Siinä tilassa puhelin toimii standardinmukaisena modeemina. (Ihan sikana kiitoksia selkeästä nimeämisestä, Nokia.)
2. Haetaan Ross Barkmanilta Nokialaiselle sopivat skriptit. Tässä tapauksessa oikea skripti löytyy paketista "Nokia 3G Scripts". Kun sit-paketin purkaa, sieltä löytyy muun seasta tiedosto "Nokia 3G CID1". Tämä tiedosto pitää kopioida paikkaan /Library/Modem Scripts. (Jos käyttäjä on liikkeellä rajoitetuin oikeuksin, tästä tulee saantioikeusmurheita. Ei tule standardikokoonpanolla vastaan, mutta minulla kävi noin. Tiedostoilla oli väärä omistaja ja väärät attribuutit. Vähän aikaa meni sudo chown:n kanssa. Ongelma oireilee sillä, että uusi skripti ei tule näkyviin.)
3. Jos "System Preferences" on auki, se suljetaan. Ja avataan uudelleen. (Jos tätä ei tehdä, uusi skripti ei tule näkyviin.) Valitaan Network ja sieltä laitteeksi Nokia 6120 Classic (muita vaihtoehtoja ovat mm. Airport, Bluetooth, built-in Ethernet, jne.) Mikäli Configure...-nappula on harmaana, puhelin ei ole oikein kiinni koneessa. Toisaalta jos tämä valinta edes on olemassa, puhelin on jossain vaiheessa ollut oikein kiinni. Ja jälleen kerran: Puhelimen pitää olla kiinni koneessa jo, kun "System Preferences" käynnistetään. Muuten asetuksiin ei pääse käsiksi.
4. Configure... -sivulta käydään välilehdeltä Modem valitsemassa Nokia 3G CID1. Joidenkin ohjeiden mukaan otetaan "Wait for Dial Tone" pois. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
5. PPP-sivulla laitetaan kaikki muut osat tyhjäksi (ei salasanaa, jne.), mutta kohtaan "Telephone number" kirjoitetaan sana "internet" (ilman lainausmerkkejä).
6. Painetaan "Apply now" ja sen jälkeen "Dial now".
Hommassa voi asiasta jotain tietäviä hämätä tuo kummallinen puhelinnumero. Se johtuu siitä, että Ross Barkman on itse asiassa kirjoittanut puhelinnumeron sisään skriptiinsä. Skriptissä CID1 se on *99***1# ja skriptissä CID2 *99***2#. Niinpä luukkua "Telephone number" käytetäänkin tällä skriptillä APN:n antamiseen. Hämäsi ainakin minua hiukan aikaa, koska systeemi toimii toisin kuin esimerkiksi Applen omat Nokia-skriptit, joissa luukkuun todella kirjoitetaan esimerkiksi *99#.
Bluetoothin ja USB:n välillä ei ole asetuksissa eroja. Kumpikin toimii sarjalinjan tavoin, joten Macin kannalta homma toimii samalla tavalla. (Ja unix-orientoituneet ihmiset löytänevät jotain tuttua hakemistosta /dev. Esimerkiksi /dev/cu.* tai /dev/tty.* voivat olla ilahduttavia tuttavuuksia.)
Muiden operaattorien asetuksia kannattaa hakea dokumentista "Apple Mac OS X OSX GPRS Internet tietokone asetukset ohje". Löytyy Googlesta.
Ja jos tulee pulmia, niitä on helpompi ratkoa login kanssa. Network -> Nokia 6120 Classic -> PPP -> PPP Options -> Use Verbose Logging laitetaan päälle. Sen jälkeen lokia pääsee lukemaan "Internet Connect" -ohjelmassa (se ruutu, joka tulee päälle yhteyttä tehtäessä) Window -> Connection Log. Sieltä näkee, mihin homma kaatuu. Jos ei itse näe, niin palstagurut ainakin ilahtuvat noista tiedoista.
Noin äkkiseltään tuntuu, että USB-kaapelin kanssa tässä hommassa on jopa vähemmän kompastuskiviä kuin BT:llä, vaikka ohjeita ei tunnu olevankaan missään.
-
Pätkiikö yhteys?
Viesti Kirjoittaja nikomo »
-
Re: Pätkiikö yhteys?
Viesti Kirjoittaja ejm »
kokeilin Ross Barkmanin 3G-scriptiä ja yhteys muodostui mutta todellista nopeutta en tiedä kun kone ei sitä näytä. Pikatestissä ei kuitenkaan ollut havaintoa merkittävästä nopeudenlisästä. Ota kuitenkin huomioon että testasin noin viisminuuttia ja vain kerran kun olen ollut jatkuvasti mökillä(Pyhäjoen Yppäri), josta tätäkin viestiä kirjoittelen gprs-scriptin avulla ja hyvin tämäkin toimii. Mulle tuli eilen 13meganen sähköposti, lataus kesti noin 25-30 minuuttia. En tiedä mitä yhteysnopeutta kone täällä käyttää? Osaako joku tuosta nopeuden laskea.nikomo kirjoitti:Toimiiko teillä yhteys moitteetta myös 3G-verkossa? Jos toimii niin hankin myös kyseisen Nokian luurin Motorolan tilalle.
iMac i7 / MacBook Pro 13" retina / Time Capsule 3 TB / Promise Pegasus R6 6x2 TB / Macintosh Classic / iPhone 6s plus 64 gb / iPad wifi 64 gb / AppleTV 4 gen / Leica M4P
-
Mullakin homma toimii 2G-verkossa. Ne 3G-verkot ovat Motorolalle ongelma (laitoin threadin "Yhteys katkeaa 2...") tämän ongelman takia. Ongelma ei ole selvinnyt ja toivon saavani vastauksen alkuperäiseen kysymykseen.ejm kirjoitti:kokeilin Ross Barkmanin 3G-scriptiä ja yhteys muodostui mutta todellista nopeutta en tiedä kun kone ei sitä näytä. Pikatestissä ei kuitenkaan ollut havaintoa merkittävästä nopeudenlisästä. Ota kuitenkin huomioon että testasin noin viisminuuttia ja vain kerran kun olen ollut jatkuvasti mökillä(Pyhäjoen Yppäri), josta tätäkin viestiä kirjoittelen gprs-scriptin avulla ja hyvin tämäkin toimii. Mulle tuli eilen 13meganen sähköposti, lataus kesti noin 25-30 minuuttia. En tiedä mitä yhteysnopeutta kone täällä käyttää? Osaako joku tuosta nopeuden laskea.nikomo kirjoitti:Toimiiko teillä yhteys moitteetta myös 3G-verkossa? Jos toimii niin hankin myös kyseisen Nokian luurin Motorolan tilalle.
-
Viesti Kirjoittaja ejm »
Nyt olen ollut 30minuuttia 3G-yhteydessä ja hyvin on toiminut 6120C. Mun yhteysnopeus on Elisan 128kt joten ei 3G varmaan anna juurikaan nopeuslisää mutta ainakin tuntuu toimivan.nikomo kirjoitti:Mullakin homma toimii 2G-verkossa. Ne 3G-verkot ovat Motorolalle ongelma (laitoin threadin "Yhteys katkeaa 2...") tämän ongelman takia. Ongelma ei ole selvinnyt ja toivon saavani vastauksen alkuperäiseen kysymykseen.ejm kirjoitti:kokeilin Ross Barkmanin 3G-scriptiä ja yhteys muodostui mutta todellista nopeutta en tiedä kun kone ei sitä näytä. Pikatestissä ei kuitenkaan ollut havaintoa merkittävästä nopeudenlisästä. Ota kuitenkin huomioon että testasin noin viisminuuttia ja vain kerran kun olen ollut jatkuvasti mökillä(Pyhäjoen Yppäri), josta tätäkin viestiä kirjoittelen gprs-scriptin avulla ja hyvin tämäkin toimii. Mulle tuli eilen 13meganen sähköposti, lataus kesti noin 25-30 minuuttia. En tiedä mitä yhteysnopeutta kone täällä käyttää? Osaako joku tuosta nopeuden laskea.nikomo kirjoitti:Toimiiko teillä yhteys moitteetta myös 3G-verkossa? Jos toimii niin hankin myös kyseisen Nokian luurin Motorolan tilalle.
-
-
3G tuntuisi toimivan
Viesti Kirjoittaja VSV »
Jos tuosta tiedonsiirtonopeudesta voi arvata, käytössä oli HSDPA eli 3.5G. Puhelin näyttää ruudussaan 3G, mutta sen se taitaa laittaa ruutuun, oli kyse sitten UMTS:sta tai HSDPA:sta.
-
-
Viesti Kirjoittaja ejm »
Miten?Mandibela kirjoitti:Hähää, sain iSyncin toimimaan MacBook - Nokia 6120 Classic... Näin tiedoksi =)
-
Viesti Kirjoittaja Mandibela »
Hmm.. Taisin alkuperäisesti iSyncin sisällä tulleista plugineista valita N72:n, kopsin sen /Käyttäjä/Library/PhonePlugins/ -kansioon ja aloin muokkaamaan siitä.. Konsoli näyttää kaikkea puhelinmallista kun parittaa bluetoothilla mäkkiä luurin kanssa, iSynccikin pistää sinne AT-komenoja joista näkee sitte että minkä mallin puhelin itsestään ilmoittaa. Sitte vaan korvailin niitä alkuperäisiä ID:tä tuolla 6120:lla. Ja ikonin otin vaan nokian mainoskuvista ja vähän sovittelin ni että näyttää hyvältä. Mulla on tuossa 12kt .zip jos joku haluais..ejm kirjoitti:Miten?
-
Re: 3G tuntuisi toimivan
Viesti Kirjoittaja DigiMon »
Kyl siinä ruudun kulmassa pitäisi näkyä 3.5G kun HSDPA on käytössä.VSV kirjoitti: Jos tuosta tiedonsiirtonopeudesta voi arvata, käytössä oli HSDPA eli 3.5G. Puhelin näyttää ruudussaan 3G, mutta sen se taitaa laittaa ruutuun, oli kyse sitten UMTS:sta tai HSDPA:sta.
-
No nyt on hankittu nokialainen. Sain Motorolan aikanaan tiedostoja muokkaamalla synkronoitumaan mutta nyt nokialainen ei ala synkkaamaan millään. Viittiskö joku paiskata mulle valmiin toimivan paketin vaikka nikomo@luukku.com osoitteeseen.Mandibela kirjoitti:Hmm.. Taisin alkuperäisesti iSyncin sisällä tulleista plugineista valita N72:n, kopsin sen /Käyttäjä/Library/PhonePlugins/ -kansioon ja aloin muokkaamaan siitä.. Konsoli näyttää kaikkea puhelinmallista kun parittaa bluetoothilla mäkkiä luurin kanssa, iSynccikin pistää sinne AT-komenoja joista näkee sitte että minkä mallin puhelin itsestään ilmoittaa. Sitte vaan korvailin niitä alkuperäisiä ID:tä tuolla 6120:lla. Ja ikonin otin vaan nokian mainoskuvista ja vähän sovittelin ni että näyttää hyvältä. Mulla on tuossa 12kt .zip jos joku haluais..ejm kirjoitti:Miten?
Kiitti jo etukäteeen.
-
No sattumalta oli netti tarjolla, lähetin pakun. Toivottavasti oli muuten oikea...nikomo kirjoitti:No nyt on hankittu nokialainen. Sain Motorolan aikanaan tiedostoja muokkaamalla synkronoitumaan mutta nyt nokialainen ei ala synkkaamaan millään. Viittiskö joku paiskata mulle valmiin toimivan paketin vaikka nikomo@luukku.com osoitteeseen.Mandibela kirjoitti:Hmm.. Taisin alkuperäisesti iSyncin sisällä tulleista plugineista valita N72:n, kopsin sen /Käyttäjä/Library/PhonePlugins/ -kansioon ja aloin muokkaamaan siitä.. Konsoli näyttää kaikkea puhelinmallista kun parittaa bluetoothilla mäkkiä luurin kanssa, iSynccikin pistää sinne AT-komenoja joista näkee sitte että minkä mallin puhelin itsestään ilmoittaa. Sitte vaan korvailin niitä alkuperäisiä ID:tä tuolla 6120:lla. Ja ikonin otin vaan nokian mainoskuvista ja vähän sovittelin ni että näyttää hyvältä. Mulla on tuossa 12kt .zip jos joku haluais..ejm kirjoitti:Miten?
Kiitti jo etukäteeen.
-
Kiitti. Tuli perille.Mandibela kirjoitti:No sattumalta oli netti tarjolla, lähetin pakun. Toivottavasti oli muuten oikea...nikomo kirjoitti:No nyt on hankittu nokialainen. Sain Motorolan aikanaan tiedostoja muokkaamalla synkronoitumaan mutta nyt nokialainen ei ala synkkaamaan millään. Viittiskö joku paiskata mulle valmiin toimivan paketin vaikka nikomo@luukku.com osoitteeseen.Mandibela kirjoitti:Hmm.. Taisin alkuperäisesti iSyncin sisällä tulleista plugineista valita N72:n, kopsin sen /Käyttäjä/Library/PhonePlugins/ -kansioon ja aloin muokkaamaan siitä.. Konsoli näyttää kaikkea puhelinmallista kun parittaa bluetoothilla mäkkiä luurin kanssa, iSynccikin pistää sinne AT-komenoja joista näkee sitte että minkä mallin puhelin itsestään ilmoittaa. Sitte vaan korvailin niitä alkuperäisiä ID:tä tuolla 6120:lla. Ja ikonin otin vaan nokian mainoskuvista ja vähän sovittelin ni että näyttää hyvältä. Mulla on tuossa 12kt .zip jos joku haluais..ejm kirjoitti:Miten?
Kiitti jo etukäteeen.
Onkohan tässä koneessa sittenkin se vika? Ei nimittäin rupee synkronoitumaan Nokia ollenkaan. Olen laittanut sen paketin purettuna ensin juuri/kirjasto ja sitten vielä kokeilin samaan kotihakemistossa eikä ala toimia. Just äsken olin ekaa kertaa BT:n kautta yhteydessä ja katkaisi samalla lailla kuin Motorola. Voi tätä.
-
Katso kosolista (console.log) että mitä tapahtuu, sieltä vois päätellä mikä se syy on..nikomo kirjoitti:Kiitti. Tuli perille.Mandibela kirjoitti:No sattumalta oli netti tarjolla, lähetin pakun. Toivottavasti oli muuten oikea...nikomo kirjoitti:No nyt on hankittu nokialainen. Sain Motorolan aikanaan tiedostoja muokkaamalla synkronoitumaan mutta nyt nokialainen ei ala synkkaamaan millään. Viittiskö joku paiskata mulle valmiin toimivan paketin vaikka nikomo@luukku.com osoitteeseen.Mandibela kirjoitti: Hmm.. Taisin alkuperäisesti iSyncin sisällä tulleista plugineista valita N72:n, kopsin sen /Käyttäjä/Library/PhonePlugins/ -kansioon ja aloin muokkaamaan siitä.. Konsoli näyttää kaikkea puhelinmallista kun parittaa bluetoothilla mäkkiä luurin kanssa, iSynccikin pistää sinne AT-komenoja joista näkee sitte että minkä mallin puhelin itsestään ilmoittaa. Sitte vaan korvailin niitä alkuperäisiä ID:tä tuolla 6120:lla. Ja ikonin otin vaan nokian mainoskuvista ja vähän sovittelin ni että näyttää hyvältä. Mulla on tuossa 12kt .zip jos joku haluais..
Kiitti jo etukäteeen.
Onkohan tässä koneessa sittenkin se vika? Ei nimittäin rupee synkronoitumaan Nokia ollenkaan. Olen laittanut sen paketin purettuna ensin juuri/kirjasto ja sitten vielä kokeilin samaan kotihakemistossa eikä ala toimia. Just äsken olin ekaa kertaa BT:n kautta yhteydessä ja katkaisi samalla lailla kuin Motorola. Voi tätä.
-
Konsolista löytyy tällaiset tekstit:Mandibela kirjoitti:Katso kosolista (console.log) että mitä tapahtuu, sieltä vois päätellä mikä se syy on..nikomo kirjoitti:Kiitti. Tuli perille.Mandibela kirjoitti:No sattumalta oli netti tarjolla, lähetin pakun. Toivottavasti oli muuten oikea...nikomo kirjoitti: No nyt on hankittu nokialainen. Sain Motorolan aikanaan tiedostoja muokkaamalla synkronoitumaan mutta nyt nokialainen ei ala synkkaamaan millään. Viittiskö joku paiskata mulle valmiin toimivan paketin vaikka nikomo@luukku.com osoitteeseen.
Kiitti jo etukäteeen.
20:48:47.889 [iSync:380] ERROR (.plugin.metaclass): Can't find metaclass (null).
20:48:47.889 [iSync:380] ERROR (.plugin.metaclass): Problem with services for [Nokia 6120 classic], let's use the fallback metaclass com.apple.unsupported-model
Tein uuden plugin paketin N71 mallista josta etsi/korvaa toiminnolla kaikki N71 tekstit 6120:ksi ja molemmissa tapauksissa sama juttu.
Kun poistan pluginin kokonaan, tulee konsoliin ainoastaan
2007-07-05 21:00:36.971 iSync[426] Please use iTunes to synchronize any iPod.
Pluginissa on puhelimen kuva mutta näissä molemmissa tapauksissa kuva on samanlainen.
Hitti, miksi nää ei toimi jollain standardilla tavalla?
-
Kiitti kaikille auttaneille. Sain iSyncin lopulta toimimaan kun latasin Nokian sivulta 6110 pluginin ja etsi/korvaa toiminnolla korvasin kaikista tiedostoista 6110 malliin 6120.nikomo kirjoitti:Konsolista löytyy tällaiset tekstit:Mandibela kirjoitti:Katso kosolista (console.log) että mitä tapahtuu, sieltä vois päätellä mikä se syy on..nikomo kirjoitti:Kiitti. Tuli perille.Mandibela kirjoitti: No sattumalta oli netti tarjolla, lähetin pakun. Toivottavasti oli muuten oikea...
20:48:47.889 [iSync:380] ERROR (.plugin.metaclass): Can't find metaclass (null).
20:48:47.889 [iSync:380] ERROR (.plugin.metaclass): Problem with services for [Nokia 6120 classic], let's use the fallback metaclass com.apple.unsupported-model
Tein uuden plugin paketin N71 mallista josta etsi/korvaa toiminnolla kaikki N71 tekstit 6120:ksi ja molemmissa tapauksissa sama juttu.
Kun poistan pluginin kokonaan, tulee konsoliin ainoastaan
2007-07-05 21:00:36.971 iSync[426] Please use iTunes to synchronize any iPod.
Pluginissa on puhelimen kuva mutta näissä molemmissa tapauksissa kuva on samanlainen.
Hitti, miksi nää ei toimi jollain standardilla tavalla?
-
Viesti Kirjoittaja omppa »
Sain itekin toimimaan samalla konstilla, mutta mikähän on kun iCal ei synkkaa tietoja puhelimeen sisään. Puhelimessa lisätyt tiedot tulevat kyllä iCaliin.nikomo kirjoitti:Kiitti kaikille auttaneille. Sain iSyncin lopulta toimimaan kun latasin Nokian sivulta 6110 pluginin ja etsi/korvaa toiminnolla korvasin kaikista tiedostoista 6110 malliin 6120.
EDTI: Toimiikin, kyse oli vain asetuksista..
-
Viesti Kirjoittaja bandha »
Kiitos. Taas löytyi hyödyllinen tietoa nopeasti hompusta.omppa kirjoitti:Sain itekin toimimaan samalla konstilla, mutta mikähän on kun iCal ei synkkaa tietoja puhelimeen sisään. Puhelimessa lisätyt tiedot tulevat kyllä iCaliin.nikomo kirjoitti:Kiitti kaikille auttaneille. Sain iSyncin lopulta toimimaan kun latasin Nokian sivulta 6110 pluginin ja etsi/korvaa toiminnolla korvasin kaikista tiedostoista 6110 malliin 6120.
EDTI: Toimiikin, kyse oli vain asetuksista..
-
-
Re: Nokia 6120 ja macbook
Viesti Kirjoittaja OzQu »
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka