Eips.mikastus kirjoitti:Alku on rytminen, eikä ns. soinnullinen?Teppo Tulppu kirjoitti:1) Mitä yhteistä on Beethovenin sinfonioilla 1, 2, 4 ja 7?
Sinfonien aluissa on jotain yhteistä – sellaista mitä ei ole muistsa Beethovenin sinfonioissa...
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Eips.mikastus kirjoitti:Alku on rytminen, eikä ns. soinnullinen?Teppo Tulppu kirjoitti:1) Mitä yhteistä on Beethovenin sinfonioilla 1, 2, 4 ja 7?
Sinfonien aluissa on jotain yhteistä – sellaista mitä ei ole muistsa Beethovenin sinfonioissa...
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Niissä on (sama?) alkumotiivi teoksia yhdistävänä tekijänä?Teppo Tulppu kirjoitti:Eips.mikastus kirjoitti:Alku on rytminen, eikä ns. soinnullinen?Teppo Tulppu kirjoitti:1) Mitä yhteistä on Beethovenin sinfonioilla 1, 2, 4 ja 7?
Sinfonien aluissa on jotain yhteistä – sellaista mitä ei ole muistsa Beethovenin sinfonioissa...
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Eips.mikastus kirjoitti:Niissä on (sama?) alkumotiivi teoksia yhdistävänä tekijänä?Teppo Tulppu kirjoitti:Eips.mikastus kirjoitti:Alku on rytminen, eikä ns. soinnullinen?Teppo Tulppu kirjoitti:1) Mitä yhteistä on Beethovenin sinfonioilla 1, 2, 4 ja 7?
Sinfonien aluissa on jotain yhteistä – sellaista mitä ei ole muistsa Beethovenin sinfonioissa...
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Olipa kerran veljekset, joista toinen oli filosofi ja toinen pianisti. Numminen sai inspiraatiota ensimmäisestä, Ravel jälkimmäisestä.kuriton kirjoitti:Miten nää on näin vaikeita, minä en löydä mauri anterolle ja Ravelille mitään yhteistä, tokkopa jäniksillä on tässä mitään tekemistäTiedänpä nyt Ravelista ja Nummisesta enemmän, mutta yhdistävää tekijää en teoksistakaan löydä..
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Wittgenstein, jos se on tää, mää pyörrynTeppo Tulppu kirjoitti:Olipa kerran veljekset, joista toinen oli filosofi ja toinen pianisti. Numminen sai inspiraatiota ensimmäisestä, Ravel jälkimmäisestä.kuriton kirjoitti:Miten nää on näin vaikeita, minä en löydä mauri anterolle ja Ravelille mitään yhteistä, tokkopa jäniksillä on tässä mitään tekemistäTiedänpä nyt Ravelista ja Nummisesta enemmän, mutta yhdistävää tekijää en teoksistakaan löydä..
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Kops. Kuriton pyörtyi. Heittäkää joku sen päälle kylmää vettä.kuriton kirjoitti:Wittgenstein, jos se on tää, mää pyörrynTeppo Tulppu kirjoitti:Olipa kerran veljekset, joista toinen oli filosofi ja toinen pianisti. Numminen sai inspiraatiota ensimmäisestä, Ravel jälkimmäisestä.kuriton kirjoitti:Miten nää on näin vaikeita, minä en löydä mauri anterolle ja Ravelille mitään yhteistä, tokkopa jäniksillä on tässä mitään tekemistäTiedänpä nyt Ravelista ja Nummisesta enemmän, mutta yhdistävää tekijää en teoksistakaan löydä..
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Tää on nyt seli,seli, mut mää aattelin tätä jo aikoja sitten, mutta en tohtinut kirjottaaTeppo Tulppu kirjoitti:Kops. Kuriton pyörtyi. Heittäkää joku sen päälle kylmää vettä.
Ravel sävelsi vasemman käden pianokonserttonsa Paul Wittgensteinille, M. A. Numminen "lauloi" Ludwig Wittgensteinin Tractatusta.![]()
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Minä en kuule Tulppu löydä näihin vastausta, tietääkös mikastus tai muut?Teppo Tulppu kirjoitti:
1) Mitä yhteistä on Beethovenin sinfonioilla 1, 2, 4 ja 7?
Sinfonien aluissa on jotain yhteistä – sellaista mitä ei ole muissa Beethovenin sinfonioissa...
2) Mitä erikoista on Mozartin oopperan Don Giovanni tanssiaiskohtauksessa?
Ketkäs kaikki siellä soittavatkaan yhtä aikaa...
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Emmiekää tiiä.kuriton kirjoitti:Minä en kuule Tulppu löydä näihin vastausta, tietääkös mikastus tai muut?Teppo Tulppu kirjoitti:
1) Mitä yhteistä on Beethovenin sinfonioilla 1, 2, 4 ja 7?
Sinfonien aluissa on jotain yhteistä – sellaista mitä ei ole muissa Beethovenin sinfonioissa...
2) Mitä erikoista on Mozartin oopperan Don Giovanni tanssiaiskohtauksessa?
Ketkäs kaikki siellä soittavatkaan yhtä aikaa...
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kukas se Tapani on, ja miksi se tähän piti vetää? Kysymykset olivat kyllä hienoja, vaikeusaste tosin huomattavasti suurempi kuin vastaajien juomaprosentit.Teppo Tulppu kirjoitti:Kuriton-parka ei pääse nukkumaan kun epätietoisuus vaivaa.Helpotetaan siis oloa.
Beethovenin sinfoniat 1, 2, 4 ja 7 alkavat hitaalla johdannolla. Wieniläisklassisen sinfonian ensimmäinen osa on yleensä nopea. Näissäkin neljässä sinfoniassa päästään kyllä pian vauhtiin, mutta ihan alku on hidas.
Mozartin oopperan Don Giovanni tanssiaiskohtauksessa soittaa yhtä aikaa kolme orkesteria kolmea eri kappaletta jotka kaikki ovat jopa eri tahtilajeissa.
Taisi olla vähän vaikeita kysymyksia.Yritän parantaa tapani.
Viesti Kirjoittaja Jim-Bone-Eye »
Öööö...hmm...se ei maistu pahalleSalamijakk kirjoitti:Mikä helkkarin korkeakulttuurin liiga tänne on pesiytynyt.
Ehkä ei kannattaisi omistaa kysymyksiään omille erityistaidoille, vaan tehdä kysymyksiä yleistietämyksen aiheista.
Esimerkiksi:
Mistä tietää, että muna ei ole pilaantunut?
Viesti Kirjoittaja mikastus »
No se litsahtaa vesisesti pannulle, jos soon pilalla. Vaan kyä se haiseekin.Salamijakk kirjoitti:Tässä sen taas näkee, miten käytännön kokemus on hukkunut.
Nopeasti näpytellen, miettimättä ensinkään. Kirjatietoja tulostaen.
Kaikki vastaukset vääriä
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kappas joo. Hyvää tietoa! Mutta kun tuore muna rikkuu keitettäessä, niin se alkaa kelluvammaksi kuin muut. Se vähän sillain ilmavasti pomppii siellä kasarissa. Ei se silti pilalle ole ehtinyt. Tämmöinen pikku huomautus tähän hienoon ja käyttökelpoiseen tietoon. Kiitos.Salamijakk kirjoitti:Koska olitte niin hitaita niin vastaus:
Ravinnoksi tarkoitettu lintueläimen muna kelluu, jos se on pilaantunut.
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Tapani = Stephanus = Teppomikastus kirjoitti:Kukas se Tapani on, ja miksi se tähän piti vetää? Kysymykset olivat kyllä hienoja, vaikeusaste tosin huomattavasti suurempi kuin vastaajien juomaprosentit.
Pahoittelemme korkeakulttuuria. Tässä siis korkeakulttuuriton kysymys - vaa'an käyttö kuulunee yleissivistyksen piiriin.Salamijakk kirjoitti:Mikä helkkarin korkeakulttuurin liiga tänne on pesiytynyt.
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Jep jep! Juuri näin. Keitetty pyörii täydellisesti, ja raaka "muljahtaa" pyörimättä. Johtunee nestemäisen ja heterogeenisestikin jakautunee painon sijainneista kuoren sisällä raa'an munan ollessa kyseessä. Kiinteä muna suostuu keskipakovoimille myönteisemmäksi helpommin.Teppo Tulppu kirjoitti:Sitä pitää pyörittää, keitetty pyörii paremmin.mikastus kirjoitti:Mitens, mistä tietää rikkomatta munaa, onko se kypsä eli vaikka keitetty?
Viesti Kirjoittaja kuriton »
En taida uskaltaa tohon munakennoon tarttua nyt ihan kohta, ja tai kohta on kokkelia kaikkiallaTeppo Tulppu kirjoitti: On kaksitoista kananmunaa. Niistä yksitoista on keskenään täsmälleen yhtä painavia, mutta yksi on joko painavampi tai kevyempi kuin muut (ei tiedetä kumpi). Käytössä on tasapainovaaka: se siis ilmoittaa onko vasemman kupin sisältö painavampi, kevyempi vai yhtä kevyt kuin oikean kupin sisältö. Miten kolmella punnituksella saadaan selville mikä munista on eripainoinen kuin muut ja onko se painavampi vai kevyempi kuin muut?