Macbookin ostaminen, ja siihen liittyvät kysymykset.
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Word-tiedostot aukeavat myös Pagesilla, joka on osa Applen iWork-pakettia (30 trial-versio paketista tulee koneen mukana, jota suosittelen kokeilemaan). iWork ei ole yhtään huono sijotus. Mukana tulee myös Keynote esitysten tekoon. Se hakkaa käytettävyydessä ja tyylikkyydessä PowerPointin mennen tullen. Pystyy myös viemään esitykset mm. PowerPointtiin ja Flashiin (jolloin aukeaa selaimessa esim.). TeXturi on myös loisto-ohjelma. Lähes kaikki toiminnot löytyvät "Muoto"-valikosta.
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
Viesti Kirjoittaja panum »
Allekirjoittaneen työ koostuu melko lailla yksinomaan kirjoittamisesta ja esitysgrafiikalla höystetystä puhumisesta. Minua onkin hiukkasen ihmetyttänyt täällä yleisesti harrastettu iWorkin ja Keynoten kehuminen - itse kun en ole niistä oikein vakuuttunut. Pagesin tekstinkäsittelyohjelmana hyllytin jo kättelyssä: sillä ei minusta voi tuottaa mitään syvällisempää (= pidempää) tekstiä - esimerkiksi seminaaritöitä ja vastaavia - vaan Pages on minusta enemmänkin "hienojen" läystäkkeiden tekoon tarkoitettu taitto-ohjelman alku Publisherin tapaan.Macpoika kirjoitti:Word-tiedostot aukeavat myös Pagesilla, joka on osa Applen iWork-pakettia (30 trial-versio paketista tulee koneen mukana, jota suosittelen kokeilemaan). iWork ei ole yhtään huono sijotus. Mukana tulee myös Keynote esitysten tekoon. Se hakkaa käytettävyydessä ja tyylikkyydessä PowerPointin mennen tullen. Pystyy myös viemään esitykset mm. PowerPointtiin ja Flashiin (jolloin aukeaa selaimessa esim.). TeXturi on myös loisto-ohjelma. Lähes kaikki toiminnot löytyvät "Muoto"-valikosta.
Keynoten kanssa yritin rypistellä pidempään, mutta sitten loppui kärsivällisyys senkin kanssa: minusta yksi esitysgrafiikkaohjelman oleellisimmista ominaisuuksista (bulleted list) on toteutettu siinä jokseenkin huonosti.
Olenkin käyttänyt Maccini kanssa ihan tyytyväisenä Microsoft Officea. Tosin varsinkin PowerPoint tahmailee valitettavan usein Intel-koneessa. Varalla olevassa PowerPC-pöntössä se toimii moitteetta. Eli kovasti odottelen ainakin itse Ohviisin seuraava tulemista universal binaryna.
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Millä tavalla huonosti? Haluaisin tietää. Minusta ne toimivat aika hyvin.panum kirjoitti:minusta yksi esitysgrafiikkaohjelman oleellisimmista ominaisuuksista (bulleted list) on toteutettu siinä jokseenkin huonosti.
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Mulle ei ole sellasta windows-ominaisuutta mieleen vielä tullut mitä olisin kaivannut koulutöissänikään. Word-dokumentitkin ovat auenneet paremmin kuin vanhassa windows-koneessani, jossa saman koneen WordPadilla tehty tiedosto ei auennut isossa WordissaNether Nova kirjoitti:Olen positiivisesti yllättynyt, että Windowsinkin saa Macille toimimaan. Ties vaikka joskus tarvitsisi koulutöissäni jotain windowsin ominaisuutta (ja miksei windowsilla toimivia pelejäkin).
Heräsi hyvä kysymys, jos minulla on macilla irc-clientti, ja joku lähettää minulle esimerkiksi tekstitiedoston, joka on tehty microsoft Wordilla. Miten se käyttäytyy macissa? Entä jokin multimedia-tiedosto (mp3-tiedosto?) Ja tietysti, minkälaisia irc-clienttejä on olemassa Macille.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itse käytän irkkiclienttinä Xchattia, sen saa myös windowsiin ja linuxiin. Kannattaa niitten tuttujen ohjelmien sivuilta aina katsoa saisiko nekin mäkille. Usein mäkille saa samat softat kuin windowsiin ja linuxiin plus pelkästään mäkille olevat softat. Xchatista pidän enemmän kuin Colloquystä, koska se toimii paremmin Growlin kanssa, Growl näyttää mitä kanavalla on sanottu, ei pelkästään että kanavalle on tullut uusi viesti. Xchatin uusin versio on minusta hieman buginen, mutta ongelmien ilmetessä voi ladata vanhemman version.
http://growl.info/ Sivulla on myös lista Growlin kanssa toimivista ohjelmista, sieltä löytyy kaikkea jännää.
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka