iPhoto, monta käyttäjää, vielä kerran
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoto, monta käyttäjää, vielä kerran
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Sigun mukainen kone, 10.4.10 ja ongelma iPhoton kirjaston jakamisessa usean käyttäjän kesken. Olen lukenut kaikki mahdolliset asiaa koskevat viestit sekä täällä että Applen tukisivuilla ja vähän muuallakin. Eli vanha juttu, mutta itselleni ei ole vielä ratkaisua löytynyt. Olen siirtänyt pääkäyttäjänä iPhoton kirjaston jaettu -kansioon, ottanut sen käyttöön toisella käyttäjällä (alt-pohjassa). Olen antanut luku- ja kirjoitusoikeudet kirjastokansioon toiselle käyttäjälle. Olen avannut bonjour-jaon järjestelmäasetuksista, olen ottanut jopa koko palomuurin pois päältä molemmilta jne jne... Olen siis mielestäni yrittänyt kaikkea. Ja nyt kun kaikki on tehty, eivät kuvat näy pääkäyttäjällä, vaan ainoastaan toisella käyttäjällä. Olenkohan tehnyt jo jotain liikaakin. Voisiko vielä kerran heittää rautalangasta. kiitos ja anteeks.
SE 2/40 --- LC 4/40 --- PPC 6500/250 --- Mini G4 1.25 --- iMac C2D 20" --- iMac 2.5GHz Quad-Core Intel Core i5 --- MacBook Air 2015 --- MacBook Air M1
-
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Googlannutkin olen. Itselleni riitää, että toinen käyttäjä saa katsottua kuvia ja lähetettyä niitä sähköpostilla eteenpäin. Siis ilman muokkausoikeuksia. Tämän pitäisi onnistua ilman scriptejä (joita en siis ainakaan vielä harrastele), mutta ei vaan...
SE 2/40 --- LC 4/40 --- PPC 6500/250 --- Mini G4 1.25 --- iMac C2D 20" --- iMac 2.5GHz Quad-Core Intel Core i5 --- MacBook Air 2015 --- MacBook Air M1
-
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Kiitti vinkistä, tämäkin (siis hints -linkki) oli kyllä jo löytynyt. Luin sen vielä uudestaan läpi, mutta omaan ongelmaan en löydä ratkaisua. Tähän sopisi hyvin joku "en vaan osaa" -hymiö.
Kävin vielä räpläilemässä pääkäyttäjän iPhotoa. Kävi seuraavasti: ensin ei avannut kuvia, vaan pyysi varmistamaan, että on luku- ja kirjoitusoikeudet. Kurkkasin iPhoto libraryn tietoja ja oikeudet olivat, mutta varmistin vielä "käytä kaikkiin kohteisiin (tai vast.)" namiskalla. Tämän olin kyllä tehnyt aiemminkin. No iPhoto taas auki ja siellähän ne kuvat olivat. Kävin sitten sillä toisella käyttäjällä avaamassa iPhoton ja näkyivät myös siellä. Suljin iPhoton ja palasin pääkäyttäjään. No, eipä tullut kuvia. Tällä kertaa jäi vain rulla pyörimään viestillä lataan kuvia, mutta mitään muuta ei tapahtunut. Ja tämän muistan nyt tapahtuneen aiemminkin tänään, jolloin odottelin kauemmin kuvien ilmestymistä ilman tulosta.
Perusasetelma on sen verran yksinkertainen, että arvelen tehneeni jossain vaiheessa jotain ylimääräistä. Täytyy ehkä peruutella ja yrittää alusta uudelleen. Kuvista on varmuuskopiot, joten taidan tehdä kokonaan uuden Libraryn pääkäyttäjälle. Ei kai siinä mitään erityisiä riskejä ole?
(ja olen käynnistänyt iPhoton alt pohjassa myös pääkäyttäjänä.)
Kävin vielä räpläilemässä pääkäyttäjän iPhotoa. Kävi seuraavasti: ensin ei avannut kuvia, vaan pyysi varmistamaan, että on luku- ja kirjoitusoikeudet. Kurkkasin iPhoto libraryn tietoja ja oikeudet olivat, mutta varmistin vielä "käytä kaikkiin kohteisiin (tai vast.)" namiskalla. Tämän olin kyllä tehnyt aiemminkin. No iPhoto taas auki ja siellähän ne kuvat olivat. Kävin sitten sillä toisella käyttäjällä avaamassa iPhoton ja näkyivät myös siellä. Suljin iPhoton ja palasin pääkäyttäjään. No, eipä tullut kuvia. Tällä kertaa jäi vain rulla pyörimään viestillä lataan kuvia, mutta mitään muuta ei tapahtunut. Ja tämän muistan nyt tapahtuneen aiemminkin tänään, jolloin odottelin kauemmin kuvien ilmestymistä ilman tulosta.
Perusasetelma on sen verran yksinkertainen, että arvelen tehneeni jossain vaiheessa jotain ylimääräistä. Täytyy ehkä peruutella ja yrittää alusta uudelleen. Kuvista on varmuuskopiot, joten taidan tehdä kokonaan uuden Libraryn pääkäyttäjälle. Ei kai siinä mitään erityisiä riskejä ole?
(ja olen käynnistänyt iPhoton alt pohjassa myös pääkäyttäjänä.)
-
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
Kiitti, mutta tämäkin löytyi jo aiemmin. Minulla ei ole ulkoista kovalevyä. Joskin nyt näyttää siltä, että hankinta on edessä, ei pelkästään tämän iPhoto -ongelman takia. Nyt aion joka tapauksessa palata lähtöpisteeseen ja tehdä uuden kirjaston pääkäyttäjälle. Jotenkin nuo oikeudet nyt sekoilee.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
"Alternatively, move the folder to a disk image" tais jäädä huomaamattatk3 kirjoitti:Kiitti, mutta tämäkin löytyi jo aiemmin. Minulla ei ole ulkoista kovalevyä. Joskin nyt näyttää siltä, että hankinta on edessä, ei pelkästään tämän iPhoto -ongelman takia. Nyt aion joka tapauksessa palata lähtöpisteeseen ja tehdä uuden kirjaston pääkäyttäjälle. Jotenkin nuo oikeudet nyt sekoilee.

-
Viesti Kirjoittaja Toveri Kaimapoikani »
Itse olen luonut pääkäyttäjänä tyhjän kirjaston ja antanut kaikille siihen luku&kirjoitusoikeudet. Sitten ns. vakiokäyttäjät ovat lisänneet kuvat ja homma on toiminut aina ilman mitään sen ihmeempää säätöä. Olethan kohdistanut oikeudet myös kansioon sisältyviin kohteisiin?
-
Viesti Kirjoittaja tk3 »
ööö...spiidi78 kirjoitti:[
"Alternatively, move the folder to a disk image" tais jäädä huomaamatta
joo
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja Toveri Kaimapoikani vinkkiin. Taidan kokeilla tuota tyhjää kirjastoa jne. Ja oikeuksien kohdistamisen osalta luulen tehneeni mainitsemasi. Selailin kirjastokansion sisällä olevia kansioita ja niissä oikeudet näyttivät olevan niinkuin itse kirjastokansiossa. Vai pitääkö se kohdistus kansioon sisältyviin kohteisiin tehdä jotenkin erityisesti?
edit: Tsekkasin vielä tilanteen ja tuo "käytä sisältyviin kohteisiin" on ihan selkeä, en vaan äsken ollut kartalla. Olen kyllä sen hoitanut. Ja ongelma on nyt siis se, että avatessani iPhotoa pääkäyttäjällä kuvat eivät aukea. Kun käyn sitten klikkaamassa uudestaan, että sisällytä jne.. niin kuvat löytyvät. No sitten kun käyn sillä kakkoskäyttäjällä, jolla kuvat aina aukeavat normaalisti ja palaan taas pääkäyttäjälle, niin kuvat eivät taas aukea, vaan joudun taas käymään klikkaamassa "sisällytä..." namiskaa. Tämän taisin kuvata tuossa aiemmassa postauksessani, mutta ikäänkuin pääkäyttäjä unohtaisi, että oikeudet on annettu.
-
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka