mikastus kirjoitti:Jos pysyn kotona ja pidän vielä verhotkin kiinni, niin yhteiskunta säästää. Kiitos neuvosta
Ei säästä. Tutkimusten mukaan suuri osa onnettomuuksista tapahtuu kotona.
Mut jos pidän kypärää kotona? Ja muitakin suokkareita?
Sinun on tietysti myös vältettävä rasvan ja suolan syöntiä sekä varottava ilman pienhiukkasia ja maaperän radon-säteilyä. Puhumattakaan mahdollisista perinnöllisistä sairauksista.
Pahus. Noi pienhiukkasethan pääsee niistä kypärän ilmarei'istä. No, meteoriitti ei mahdu
Käytiinkös tämä kypäräkeskustelukin jo viime vuonna. Muistelisin. Viimeisistä kommenteistani päätellen mulla ei todellakaan taida olla paljon annettavaa tähän enää.
Erño kirjoitti:En käytä. Hyvänä tekosyynä on se, että hien pyyhkiminen ja pään tuulettaminen on vähän hankalaa kypäräpäässä.
Vaikka yleensä jos keskinopeus pyöräillessä on 40 km/h, olis varmaan järkevintä käyttää kypärää
Kova sälli olet.
Samaa vauhtia poljet, kuin parhaimmat kaverit Tour De Francessa!
Wikipediasta sellainen fakta, että vuoden 2005 Tour de Francen keskinopeus oli 41.654 km/h. Onnea pyöräilijän uralle!
Sitten itse aiheeseen.
Itse en valitettavasti käytä kypärää. Ehkä tämäkin pitää oppia kantapään kautta.
Ei 30-40km/h edes ole kovin korkea keskinopeus. Mikä tekee Tour De Francen pojista erikoisia on että vetävät tuolla nopeudella parisataa kilometriä päivässä ja kolmen viikon aikana 3000-4000 kilometriä.
En ihan usko että Erno tuollaisia matkoja polkee.
Niinpä, varsinkaan rähjäsellä maastopyörällä ei hevin tuota kyytiä poljeta
20 kilsan kotimatkat on taittunu 40 km/h kyllä.
Ehkä "pienellä" reenillä ja kunnon vehkeillä pääsis samalle tasolle.
Nykyään on fillarilla kulkeminen jäänyt sen verran harvaan kertaan, että käytän kaupungilla liikkuessani aina kypärää. Landella körrötellessä lähikauppaan en ole kypärää kaipaillut. Yksi hyvä motivaattori kypärän käyttöön on, kun toivon paremman puoliskon käyttävän sitä. Sitä ei enää itse kehtaa olla laittamatta päähän.
Yksi tuttava kuoli pari vuotta sitten 30 vuotta sitten ajetun kolarin jälkeen. Oli nuorempana pää kolahtanut autoon törmäykssesä. 30 vuotta eli kuin kolaria ei olisi koskaan ollutkaan. 50 vuotiaana todettiin varhaisiän dementia, koska budetit ei enää täsmänneet töissä. Sitten meni siitä pari vuotta ja pistettiin lappu varpaaseen. Samaten serkkutyttö kolautti päänsä leikkitelineeseen ja on siitä lähtien popsinut epilepsialääkkeitä. On tullut sen jälkeen käytettyä kypärää.On itseasiassa saakutin itsekästä ja tyhmää olla käyttämättä kypärää.
Olen samaa mieltä theadin alussa olleeseen kommenttiin Jamacin kanssa ja itsekin pyöräilyn kanssa paljon tekemisissä olleena ihmettelen tätä rumien kypärien voittokulkua. Mikään ei ole niin hyvä motivaattori jättämään kypärä kotiin kuin sen kaapin pohjalta löytyvä, hielle haiseva, ruma, epämukava ja huono kypärä. Yhtään asiaa ei toisiaan helpota se, että kaikki oikeasti hyvät ja mukavat kypärät sopivat VAIN ja ainoastaan sporttipelleille.
^tuo pään koliseminen on aika kinkkinen juttu. Oma koppa on kolissut tähän astisen elämäni aikana useampapaan asfalttiin, viemärin kanteen, puunoksiin, jäähän ja ties minne.
Kerran onnistuin tippumaan NIiltä ihmeen voimailurenkailta suoraan pää edellä kivilattialle. Aivot vähän tärähti ja silmissä tärisi jonkun puoli tuntia jälkeen päin
Kaikesta tuosta huolimatta ei oo vielä mitään ongelmia havaittu
Erño kirjoitti:En käytä. Hyvänä tekosyynä on se, että hien pyyhkiminen ja pään tuulettaminen on vähän hankalaa kypäräpäässä. Vaikka yleensä jos keskinopeus pyöräillessä on 40 km/h, olis varmaan järkevintä käyttää kypärää
Kova sälli olet. Samaa vauhtia poljet, kuin parhaimmat kaverit Tour De Francessa! Wikipediasta sellainen fakta, että vuoden 2005 Tour de Francen keskinopeus oli 41.654 km/h. Onnea pyöräilijän uralle! Sitten itse aiheeseen.Itse en valitettavasti käytä kypärää. Ehkä tämäkin pitää oppia kantapään kautta.
Ei 30-40km/h edes ole kovin korkea keskinopeus. Mikä tekee Tour De Francen pojista erikoisia on että vetävät tuolla nopeudella parisataa kilometriä päivässä ja kolmen viikon aikana 3000-4000 kilometriä.En ihan usko että Erno tuollaisia matkoja polkee.
Niinpä, varsinkaan rähjäsellä maastopyörällä ei hevin tuota kyytiä poljeta 20 kilsan kotimatkat on taittunu 40 km/h kyllä.Ehkä "pienellä" reenillä ja kunnon vehkeillä pääsis samalle tasolle.
Taitaa olla Ernon fillarin mittarissa niitä pinnoihin kiinnitettäviä nipukoita kummallekin jalalle
btw. Monikos täällä seuraa Touride Francea? Nopeuttaa ainakin oman työpäivän kulumista, kun pistää toiselle näytölle Tourin väliaikatiedot rullaamaan. Harmi vaan, että firman linja "kuulemma" menee tukkoon, jos latailee live TV-kuvaa tourista netin kautta.
rok kirjoitti:Kova sälli olet. Samaa vauhtia poljet, kuin parhaimmat kaverit Tour De Francessa! Wikipediasta sellainen fakta, että vuoden 2005 Tour de Francen keskinopeus oli 41.654 km/h. Onnea pyöräilijän uralle! Sitten itse aiheeseen.Itse en valitettavasti käytä kypärää. Ehkä tämäkin pitää oppia kantapään kautta.
Ei 30-40km/h edes ole kovin korkea keskinopeus. Mikä tekee Tour De Francen pojista erikoisia on että vetävät tuolla nopeudella parisataa kilometriä päivässä ja kolmen viikon aikana 3000-4000 kilometriä.En ihan usko että Erno tuollaisia matkoja polkee.
Niinpä, varsinkaan rähjäsellä maastopyörällä ei hevin tuota kyytiä poljeta 20 kilsan kotimatkat on taittunu 40 km/h kyllä.Ehkä "pienellä" reenillä ja kunnon vehkeillä pääsis samalle tasolle.
Taitaa olla Ernon fillarin mittarissa niitä pinnoihin kiinnitettäviä nipukoita kummallekin jalalle
btw. Monikos täällä seuraa Touride Francea? Nopeuttaa ainakin oman työpäivän kulumista, kun pistää toiselle näytölle Tourin väliaikatiedot rullaamaan. Harmi vaan, että firman linja "kuulemma" menee tukkoon, jos latailee live TV-kuvaa tourista netin kautta.
Kyllähän tuota on joskus tullut seurattua, vaikka ei kiinnostakaan yhtä paljon kun esim jalkapallo
Mun pyörässä ei muuten oo nopeusmittaria, sillä se ei pysyis kauaa ehjänä
Ihan mopon mittarin mukaan on mitattu nopeus tasasella suoralla, eli saattaa kushettaa vähän.
mikastus kirjoitti:Hieman (paljon) kummastuttaa että kypäränkäyttöpakko on pitänyt oikein lakiin kirjata?
Yhteiskunnalle tulee kohtuullisen kalliiksi korjata teikäläisen kallo silloin kun se kolahtaa katuun, siksi sen kannattaa kannustaa sellaista toimintaa, joka vähentää rahanmenoa. Yhteiskuntaa ei taas paljota hetkauta että teikäläinen näyttää typerältä kypärä päässä tai että hiustupsut menee sekaisin.
Jos pysyn kotona ja pidän vielä verhotkin kiinni, niin yhteiskunta säästää. Kiitos neuvosta
Älä nyt hyvä mies kotiin jää! Sinne on moni kuollut, kuulemma.
Jamac kirjoitti:Kypärä on hyvä ja tarpeellinen juttu, mutta kypärien muotoiluun todella pitäisi hiukan satsata. Mun mielestä sellaiset suipot matkalaukun kokoiset kököt sopii hieman hankalasti muuhun kuin trendi-gendi-bendi adidas-gaad-dääm-aerodynamic tyyliin. Eli nonsportti-trendikkäitä kypäriä kiitos.
Kypärä on kyllä ihan ehdoton juttu pyöräillessä, ei sen takia että itse kaatulisi, mutta koskaan ei tiedä milloin joku ajaa päin...
Mutta se tosiaan on totta, että kypärien muotoiluun pitäisi panostaa ihan toden teolla.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
rok kirjoitti:Kova sälli olet. Samaa vauhtia poljet, kuin parhaimmat kaverit Tour De Francessa! Wikipediasta sellainen fakta, että vuoden 2005 Tour de Francen keskinopeus oli 41.654 km/h. Onnea pyöräilijän uralle! Sitten itse aiheeseen.Itse en valitettavasti käytä kypärää. Ehkä tämäkin pitää oppia kantapään kautta.
Seuraan aika pitkälti jokaisen etapin alusta loppuun, tosin omalla lajivalinnalla saattaa olla tekemistä asian kanssa... mielenkiintoinen kisa ollut tähän asti, taitaa Contador viedä valkoisen paidan, ainakin sen.
iMac G5 20" I 2.1GHz I 1.5Gt I Seagate 300GB
MacBook White 2.0GHz I 2Gt
iPhone 4 16GB
Ajoi kolarin, 30v myöhemmin sai varhaisiän dementian...eli mulle tulee lappu varpaaseen kun tipuin puusta pienenä....
Sanoisin, että ehkä hiukan liian paljon pelottelun makua. Tosin, onhan se tyhmää ajella ilman kypärää ei siinä mitään, mutta ei se suoranaisesti tarkoita että on kuoleman oma. On niitä muksuja hirttäytynyt pyöräilykypäröihinkin.
frissy kirjoitti:Ajoi kolarin, 30v myöhemmin sai varhaisiän dementian...eli mulle tulee lappu varpaaseen kun tipuin puusta pienenä....
Sanoisin, että ehkä hiukan liian paljon pelottelun makua. Tosin, onhan se tyhmää ajella ilman kypärää ei siinä mitään, mutta ei se suoranaisesti tarkoita että on kuoleman oma. On niitä muksuja hirttäytynyt pyöräilykypäröihinkin.
Niin eikä kannata elää kypärän alla koko elämäänsä.
Ihan mahtavia kommentteja asiasta ja vierestäkin.
Sen vielä sanon, että pyöräily ilman kypärää tai kypärän kanssa on aina terveellisempää kuin autoilu.
ELÄMÄN JA KUOLEMAN VÄLISSÄ ON AIKA, KÄYTITPÄ SEN MITEN TAHANSA
- Salamijakk
Kypärä on hyvä juttu ja uudet kypärät mukavia käyttää. Ostin juuri uuden ja siinä on periaatteessa vain yksi koko ja niskassa olevaa napukkaa vääntämällä kypärä tiukkenee sopivan kokoiseksi.
Mitään omenoita tueta...
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
Mitenkäs suureksi nuo kypärät venyy? Ittellä kun on aina sama ongelma lakkien ja muiden kanssa, että se suurin malli on just siinä että sopii, jos sitä suurinta on edes hyllyssä.
frissy kirjoitti:Ajoi kolarin, 30v myöhemmin sai varhaisiän dementian...eli mulle tulee lappu varpaaseen kun tipuin puusta pienenä....
On pelottelua tai ei, mutta näin kävi. Toivottavasti et saanut pahaa aivotärähdystä. Juice tiivisti asian...
Jamac kirjoitti:Mitenkäs suureksi nuo kypärät venyy? Ittellä kun on aina sama ongelma lakkien ja muiden kanssa, että se suurin malli on just siinä että sopii, jos sitä suurinta on edes hyllyssä.
Mikäs on kaalin ympärysmitta? 64cm on vielä jossain määrin tavallinen kypärän koko.
"Kävin juuri pyöräilemässä muutaman kilometrin. Nautin lievästi sanottuna ihan suunnattomasti kun tuuli pelmutti tukkaani mukavasti vilvoittaen. Vastaantulijoita pari kolme. Kukaan ei sotkenut ohi, vaikka vauhti oli suhteellisen vaatimaton.
Oon kai sitten itseasiassa saakutin itsekäs ja tyhmä kun en käyttänyt kypärää. Kai tästä nyt ainakin varoitus tai rikesakko pitäisi napsahtaa. Laki on laki. Tunnustan valtaisan rikkeeni noilla väljillä mutta ah, niin vaarallisilla kevyenliikenteen väylillä. Jos olis mopokaahari vetänyt kylkeen, niin nuppini olisi nepannut katukiveen. Ja sitten odoteltaisiin vain sitä ennenaikaista lähtöä."
Herneiden imuttamisen ja henkisten vaurioiden lieventämiseksi:
Kypärää saa ja voi ja on fiksuakin käyttää (ainakin tarpeen mukaan), ja voin kyllä itsekin suositella sitä monille ja monissa tapauksissa. Ja varmasti isken potan päähän jos lähden vilkkaasti liikennöidyille baanoille sykkelöimään.
Mutta että se pyöräilijän kypäräpakko on oikein laki? Ei mahdu jakeluun. Oon kai kaatunut aika pahasti, enkä muista sitä. Kuten ehkä yritykseni olla sarkastinen saattaisi antaa ymmärtää, niin en ymmärrä sitä itsekkyyspointtia. Samalla tavalla itsekästä kuin itsensä vahingoittaminenko? Vai itsekästä yhteiskunnan varojen mahdollisen tuhlaamisen vuoksiko?
ps. Tää nyt meni sitten taas jankkaamiseksi. Pahoittelen.
Ootko harkinnut parturia? Meno oli varmaan samanlaista kuin elokuvissa - lääkärit ja sotilaat painelee Rambona (monisävyvärjätty)pehko viuhuen ja pelastaa maailmaa. ...nyt meni todella offtopic.
Vanha insinööriviisaus. Kerran kun väline on keksitty, on sitä käytettävä. Tuskinpa voi kypärän käyttöä verrata ihan kansalaisvapauteen kuitenkaan. Parempi vertailukohta on turvavyöt. Ero on tällä hetkellä se tosiaan, että harvoin - jos koskaan - ketään rangaistaan puhuttelua enempää paljain päin ajalemisesta. Kuka ei käytä turvavöitä? Kuka ei käytä heijastinta?
Loppujen lopuksi varmaan tankojuoppous on yksi suurimmista päiden halkaisijoista - eikä kypärän vierastaminen. Onkohan kukaan nähnyt ketään tuiskeessa fillaroimassa kypärä päässä.?
Ajan noin 2500 kilometriä pyörällä vuodessa. Suurin osa ajosta on kaupunkiajoa, jonkin verran myös maantieajoa. Käytän nykyisin aina kypärää. En osaa enää jättää sitä kotiin. Millaista esimerkkiä näytän lapsille, jos en käytä kypärää kuin silloin tällöin?
Tässä hieman väitteitä ja omia kommenttejani niihin.
Kypärän kanssa pää hikoaa. Minun pääni ei ainakaan hikoa. Käytän MET-kypärää, jossa on paljon ilmareikiä.
Kypärää on vaikea kantaa kaupassa, virastossa yms. Minulla yleensä on reppu mukana, jonne voin sujauttaa kypärän ja pyöräilyhanskat. Kauppaan yleensä mennään kassin kanssa (vai ostaako joku teistä muovikasseja ostoksiaan varten?), joten kypärän voi laittaa ostoskassiin ostosten ajaksi. Minun pyörässäni on iso kori, johon voin myös jättää kypärän (ei sitä kukaan kuitenkaan varasta...).
Kampaus menee sekaisin. Harvoilla miehillä kampaus menee oikeasti sekaisin. Minun kaverini sanovat, että heidän vaimoillaan kampaukset menevät sekaisin, jos käyttävät pyöräilykypärää. Samat vaimot kuitenkin mopoillessaan käyttävät kypärää ilman, että se kampausta haittaisi!
On tyhmää kirjata kypäräpakko lakiin. Myönnän, että kielto ilman rangaistusta kuulostaa hullulta. Mielestäni on hyvä, että laki velvoittaa ainakin lapset käyttämään kypärää; nuoret ihmiset eivät ole kyllin viisaita päättämään, onko heidän henkensä kypärän arvoinen.
Onko syytä käyttää kypärää silloin, jos lapsi polkee kolmipyöräisellä polkupyörällä kävelyvauhtia?
NeliX4 kirjoitti:Ootko harkinnut parturia? Meno oli varmaan samanlaista kuin elokuvissa - lääkärit ja sotilaat painelee Rambona (monisävyvärjätty)pehko viuhuen ja pelastaa maailmaa. ...nyt meni todella offtopic.
NeliX4 kirjoitti:Tuskinpa voi kypärän käyttöä verrata ihan kansalaisvapauteen kuitenkaan. Parempi vertailukohta on turvavyöt. Ero on tällä hetkellä se tosiaan, että harvoin - jos koskaan - ketään rangaistaan puhuttelua enempää paljain päin ajalemisesta. Kuka ei käytä turvavöitä? Kuka ei käytä heijastinta?
Nyt kun ollaan päästy tähän "Älkää te pitkätukat valittako kansalaisvapauksistanne vaan menkää parturiin, tana!" -vaiheeseen, onkin hyvä siirtyä takavasemmalle.
NeliX4 kirjoitti:Loppujen lopuksi varmaan tankojuoppous on yksi suurimmista päiden halkaisijoista - eikä kypärän vierastaminen. Onkohan kukaan nähnyt ketään tuiskeessa fillaroimassa kypärä päässä.?
Joskus 70-luvulla luin Tekniikan Maailmasta (tms. jallusta), että jopa autokolareissa prätkäkypäristä olisi huomattavaa hyötyä.
Kolarit anaalisoimalla päästäisiin melko varmasti tulokseen jonka mukaan kypärin käyttö autoillessa pelastaisi vuosittain ainakin puolisen tusinaa suomalaista kuololta tai vaikealta vammautumiselta. Olkoonkin että 70-luvun mossessa päävamman riski oli eksponenttiaalisen suuri nykyisiin turvapeltilehmiin verrattuna.
Taitaisi silti olla vaikea päästä eduskuntaan, jos ilmoittaisi yhdeksi tavoitteekseen kypäripakon autoihin.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Michelinpuku päälle ja auton rattiin, miksi turvautua airbagiin kun se voisi olla koko ajan käytössä! Jalankulkijat kanssa, ei sitä ikinä tiedä milloin joku hullu kyntää autolla juuri sinuun!
frissy kirjoitti:Normi fillaroinnissa ei kyllä mene päähän tuo, mutta kun liikun paikasta toiseen (ts. en vain mankeloi) kaupungissa niin pitäisi kyllä tuo hankkia. Sen verran itsetuhoinen ajotyyli kun liikun.
Sitten kun mankeloidaan esim. beachille ilman kiirettä, niin silloin ei kyllä mene päähän. Kuten sanoin, tämä death-defying ajotyyli maastopyörällä onkin sitten toinen juttu... ei niitä nelipisteturvavöitä perheautoissakaan ole
Mulle jäi ikuinen kammo hurjasteluun yhden epäonnistuneen jarrutuksen takia. Kypärä kai pelasti pahemmilta vammoilta.
Muutenkin ajosento on jotenkin omituinen noissa hybrideissä. Ei tee hyvää niskalle.
Onkohan olemassa katu-uskottavia pottia cruisereille?
Quod scripsi, scripsi
– – –
iMac QuadCore i5 21,5" Mid 2011, 2,7 Ghz, 16 GB, 1 TB, Mac OS X 10.11.6
MacBookAir M1, 13"
Repe Ruutikallo kirjoitti:Joskus 70-luvulla luin Tekniikan Maailmasta (tms. jallusta), että jopa autokolareissa prätkäkypäristä olisi huomattavaa hyötyä.
Kolarit anaalisoimalla päästäisiin melko varmasti tulokseen jonka mukaan kypärin käyttö autoillessa pelastaisi vuosittain ainakin puolisen tusinaa suomalaista kuololta tai vaikealta vammautumiselta. Olkoonkin että 70-luvun mossessa päävamman riski oli eksponenttiaalisen suuri nykyisiin turvapeltilehmiin verrattuna.
Taitaisi silti olla vaikea päästä eduskuntaan, jos ilmoittaisi yhdeksi tavoitteekseen kypäripakon autoihin.
Tämä kun liitetään nykyiseen hands freen käyttöön tässä maassa niin hyvä tulee. Tai siis ei tule Mutta muoti-ilmiönä taatusti hauska. Näen jo 50 ihmistä bussissa ja kuulen sen kolinan kun potat kopsaa toisiinsa. Mun kypärä ois "hopenen omena". Visiiri aukeaisi tehden logoa tutummaksi sivusta. Päälaella vielä GSM-antenni