Apua superamatöörin nettisivujen tekoon
-
Apua superamatöörin nettisivujen tekoon
Viesti Kirjoittaja veekoo »
Olen täydellinen poropeukalo tietokoneasioissa, ja omat nettisivut pitäisi nyt saada tehtyä.
Käytän konettani (perus macbook 2ghz muistilla) ainoastaan netissä surffaamiseen, musiikin ostamiseen (itunes) ja valokuvien säilömiseen. Eli en tiedä varsinaisesti tietokoneista/maceista yhtään mitään, osaan vaan käyttää noita perusohjelmia.
Nyt on toivottavasti harrastuksestani (sisustustarvikkeiden valmistus, näette sitten) tulossa ammatti, ja tarvisin nettisivut käsieni jäljen esittelemiseen. Sivuille tulisi käytännössä ainoastaan valokuvia, ja tietysti tekstiä. Ulkonäön pitäisi olla ultracool, ja toimivuuden myös, ei mitään ylimääräistä, ei mitään vilkkuvaa eikä liikkuvaa. Kenties ehkä kuitenkin joku sellainen juttu että kun tuotteen pikkukuvan päälle veisi hiiren, siitä tulisi jotenkin smoothisti isompi suurennos.... Pystyykö iWebillä tälläinen amatööri saamaan aikaiseksi jotain tuollaista, jos ei niin millä sitten?
Heitän tähän pari kysymystä jotka ovat jollekkin varmaan perusjuttuja, mutta minulle avaruustiedettä.
Olen tarkistanut että harvinainen sukunimeni on vapaana, (eli siis esim. virtanen.com) ja sen käyttämättä jättäminen olisi hulluutta. Eli miten toimin että saan osoitteen "itselleni" ja tässä tapauksessa .com päätteelle?
Jos saan sivut rustattua esim. iWebillä, niin miten niiden siirtäminen nettiin näkyviin käytännössä tapahtuu, millä siirretään mitä ja miten?
Mitä tässä nyt sitten yleensäkkin pitäisi tehdä? Haluan tehdä aina kaiken itse, ja se olisi toiveeni, vai "pummaanko" sittenkin sivujen teko yms. palvelun joltain kaveriltani?
Onko jotain suomalaista palvelua joka hoitaa juttuja tälläisten amatöörien "puolesta"?
Mahd. ohjelmat tai palvelut saavat maksaa tietysti ihan rahaakin, mutta mitä vähemmän niin tietysti sitä parempi.
Siinähän niitä kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa rustata vastauksen selkokielellä:) Osaaminen on nimittäin ihan muissa jutuissa, soittolistojen tekeminen nanolle itunesilla kesti noin puoli vuotta.... Siinä referenssiä:)
Pistän sitten joskus projektin onnistuessa linkin niille sivuilleni, niin voitten arvostella omien vinkkienne toimivuuden:)
T.Veekoo
-
Viesti Kirjoittaja prokaryon »
Ensinnäkin sinun kannattaa suunnitella tämä "ultracool" -design ihan vaikka paperille. Yleensä ideat muotoutuvat paremmin, kun vähän piirtelee ja kirjoittelee.
Tässä suunnittelun ohessa, on sitten hyvä miettiä, että mitä siellä nettisivuilla on, tulee olemaan ja mitä tekniikoita se vaatii (esim netti kauppa, palaute kaavake yms..). Seuraavaksi lähetään hakemaan webbi hotellia.
Nettisivut sijaitsevat siis fyysisesti jollain tietokoneella, johon tuo joku osoite.com viittaa. Kun perus Eino surffaa osoitteeseen.com, niin osoite kertoo mihin selaimen pitää tähdätä, jotta sivut näkyvät. Tällaista konetta kutsutaan palvelimeksi.
Sivusi voi sijaita omalla koneellasi, mutta silloin koneesi tulee olla aina päällä ja kaikkea muuta pientä kikkailua. En usko, että kukaan aloitteleva yritys / tmi haluaa omaa palvelinta vaan nautti webbi hotellien tarjoamista palveluista.
Webbi hotelli siis tarjoaa omalta palvelimeltaan tilaa sinulle, juurikin sinun kotisivuja varten. Saat siis kuukausi-/vuosimaksua vastaan käyttöoikeuden jollekin osalle jostain palvelimesta. Kun olet tehnyt sivusi (esim sillä iWebillä) niin ne sitten siirretään jollain FTP/SFTP (Cyberduck, Fugu) ohjelmalla tuonne palvelimelle.
Webbi-hotelleja onkin sitten moneen lähtöön. Itse olen kokeillut muutamaa, ja todennut, että Puhtek on ollut minun pieniin tarpeisiini aivan riittävä. Palvelu on hyvää ja nopeaa ja firma on suomalainen. Tästä asiasta varmaan on itse kullakin ajatuksia. Kannattaa myös ehkä kysäistä jolllain palstalla, että onko harkitsemasi hotelli palvelu hyvä, sillä mikään ei harmita niin paljoa, kuin huono / ala-arvoinen palvelu, josta maksaa... Nuo .com .net .org yms osoitteet on sitten yleensä tuon web hotellin tarjoajan heiniä. He hoitavat sen osoittamaan sivuillesi (maksua vastaan...). Hotelleja kannattaa etsiä esim hostingvertailusta
IWebiä ehkä parempi (lue monipuolisempi) ohjelma on NVu. Sen ideana on powerpoint/iWeb tyylisesti kääntää piirtelemäsi laatikot ja viivat html koodiksi, jotka sitten selaimet muuttavat käyttäjille verkkosivuiksi. Todella web puritanisti tietenkin kirjoittaa notepadiin suoraan tuota koodia, mutta usko, että tapauksessasi joku tuollainen editori on helpompi oppia.
Mutta toivottavasti tästä avautumisesta oli jotain hyötyä. Korjatkaa ihmiset jos olen väärässä.
Mac Mini core duo 1,5 GHz 2Gb RAM
PowerBook G4 15" 1,67GHz
PowerBook G4 12" 1,5GHz
8Gb iPhone 2G
-
Re: Apua superamatöörin nettisivujen tekoon
Viesti Kirjoittaja hornhill »
1. yleensä operaattori tarjoaa kotisivutilaa(kun omistat internet liittymän) se kannattaa käyttää hyödyksi jos sivut sisältävät vain kuvia ja tekstiä. Siirto tapahtuu jollakin ftp-ohjelmalla.veekoo kirjoitti:
1. Jos saan sivut rustattua esim. iWebillä, niin miten niiden siirtäminen nettiin näkyviin käytännössä tapahtuu, millä siirretään mitä ja miten?
2. Olen tarkistanut että harvinainen sukunimeni on vapaana, (eli siis esim. virtanen.com) ja sen käyttämättä jättäminen olisi hulluutta. Eli miten toimin että saan osoitteen "itselleni" ja tässä tapauksessa .com päätteelle?
3. Mitä tässä nyt sitten yleensäkkin pitäisi tehdä?
4. Onko jotain suomalaista palvelua joka hoitaa juttuja tälläisten amatöörien "puolesta"?
5. Mahd. ohjelmat tai palvelut saavat maksaa tietysti ihan rahaakin, mutta mitä vähemmän niin tietysti sitä parempi.
2. viestintä virasto muistaakseni jakaa .fi päätteisiä domaineja nykyään yllättävän helposti.
3. hakeudu osoitteeseen http://www.w3schools.com/ ja opettele aivan ensiksi vähän html kieltä kun sillä saat jotakin aikaiseksi niin sen jälkeen css. noiden pitäisi riittää ihan perus kotisivujen luontiin.
4. suomessa on monia tämän alan yrityksiä jotka hoitavat juuri tällaisia asioita.
5. suosittelen että uhraat vähän omaa aikaasi jos englantia osaat yhtään niin tuo w3schools on hyvin perehdyttävä sivusto noin alkeitten kannalta. itse sen kautta opiskelin tekemään jotain juttuja.
Iphone SE
Ipad Air 2
-
Viesti Kirjoittaja hornhill »
prokaryon kirjoitti:Nettisivut sijaitsevat siis fyysisesti jollain tietokoneella, johon tuo joku osoite.com viittaa. Kun perus Eino surffaa osoitteeseen.com, niin osoite kertoo mihin selaimen pitää tähdätä, jotta sivut näkyvät. Tällaista konetta kutsutaan palvelimeksi.
Sivusi voi sijaita omalla koneellasi, mutta silloin koneesi tulee olla aina päällä ja kaikkea muuta pientä kikkailua. En usko, että kukaan aloitteleva yritys / tmi haluaa omaa palvelinta vaan nautti webbi hotellien tarjoamista palveluista.
Tässä asiassa olen samaa mieltä. ensinnäkin tarvitaan tietokone, ohjelmistot, internet yhteys kiinteällä ip:llä ja nämä nyt eivät ihan välttämättä ole ensimmäisiä järkeviä hankintoja.
Iphone SE
Ipad Air 2
-
Viesti Kirjoittaja K-Mikko »
Peesaan edellisiä vastaajia webbihotellipalveluiden suhteen. Niiden kautta saa sekä edullisesti että helposti verkko-osoitteen ja tarvittavat palvelut sivuille (esim. PHP & MySql) jos haluaa jossain vaiheessa staattisten sivujen lisäksi jotain muuta. Myös sähköpostiliikenteen saa hoidettua helposti palveluntarjoajien kautta. Luotettavuus lienee yksi tärkeimmistä kriteereistä, mikäli tarkoituksena on liiketoiminnan harjoittaminen.
Siistien, toimivien ja tyylikkäiden sivujen tekemiseen menee tovi jos toinenkin, mikäli taustalla ei ole aiempaa kokemusta. Helpoin tie melko tyylikkääseen lopputulokseen voisi hyvinkin olla iWeb tai vastaava helppokäyttöinen sivueditori. Itse lähtisin ennemmin asentamaan jotakin helppokäyttöistä sisällönhallintaohjelmaa (huono käännös Content Management Systemsistä, CMS), jolla voi muokata haluamansa kaltaiset sivut. Näin sivujen ulkoasukin on melko helposti muokattavavissa haluamakseen esimerkiksi erilaisten teemojen kautta. Käytännön esimerkkinä toimikoon http://themes.wordpress.net/ Lisää CMS:iä löydät täältä arvosteluineen http://www.cmsinsights.com/products/
Mikäli itseltään ei löydy intohimoa noiden sivujen tekemiseen, niin kannattaa turvautua apuun. Ammattilaisten hintoja en tiedä, mutta osaavia kavereita löytynee kohtuuhinnalla. Millä heidät tavoittaa, sitä en tiedä. Tuollainen projekti kelpaisi varmaan monessa ammattikorkeakoulussa harjoitteluksi.
t:Mikko
-
Viesti Kirjoittaja arv »
http://www.macupdate.com/info.php/id/13216/rapidweaver
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
2) se osoite.com, anna sen webbihotellin ostaa se sulle, kunhan vaan pidätät omistusoikeuden itselläsi. Jotkut kuulemma rekisteröi osoitteita itselleen eikä asiakkailleen.
3) Voit oikein hyvin tehdä sivut iWebillä. Se soveltuu esittämäsi ajatuksen mukaisten sivujen tekoon erinomaisesti. Myös Rapidweaver on hyvä. Minä tosin käytän eniten Freeway nimistä softaa, jonka Express-versio voisi olla sulle myös sopiva.
4) kun sivut ovat julkaistavissa, ne ladataan nettiin FTP ohjelmalla (joka tosin monessa ohjelmassa on jo mukana)
5) minäkin tietysti voisin hoitaa tuon pienestä palkkiosta.
-
Viesti Kirjoittaja prokaryon »
Samoilla linjoilla. CMS:t ovat kyllä hyvin tätä päivää. Itse olen tykästynyt Joomla! -nimiseen tuotteeseen (täysin ilmainen, open source, suosittelen). Sen laajennettavuus ja käyttö on todella mainiot. Asennusohjeet ovat myös hyvin selkeät, vaatii vain vähän tunnuksia ja polkuja, joita palveluntarjoajasi kyllä sinulle toimittaa.K-Mikko kirjoitti: Itse lähtisin ennemmin asentamaan jotakin helppokäyttöistä sisällönhallintaohjelmaa (huono käännös Content Management Systemsistä, CMS), jolla voi muokata haluamansa kaltaiset sivut. Näin sivujen ulkoasukin on melko helposti muokattavavissa haluamakseen esimerkiksi erilaisten teemojen kautta. Käytännön esimerkkinä toimikoon http://themes.wordpress.net/ Lisää CMS:iä löydät täältä arvosteluineen http://www.cmsinsights.com/products/
Itse kuitenkin miettisin tuota ulkoasua. Verkossa näkee valitettavan paljon default -ulkoasullisia Joomla! sivustoja.
Mac Mini core duo 1,5 GHz 2Gb RAM
PowerBook G4 15" 1,67GHz
PowerBook G4 12" 1,5GHz
8Gb iPhone 2G
-
-
Viesti Kirjoittaja Nappa »
iMac 27" | 2,96 Ghz quadcore i7 | 4gt 1333 Mhz | ATI Radeon HD 5750 1gb | 2 Tt + 1,5 Tt
-
Viesti Kirjoittaja maxima »
Komppaan, nykymaailmassa jos nettisivut ovat pro, antaa se uskottavuutta koko firmalle. Tai noh, voi olla ettei anna uskottavuutta, mutta mikään ei ole kauheampaa kuin kauheat nettisivut.shovi kirjoitti:Jos tarkoitus on saada hiukan vakavammat sivut omien tuotteiden promoamiseen, niin suosittelisin kyllä edes jotain puolituttua semiprota kaljapalkalla. Pikaviestiä mulle niin voin antaa nimiä jotka duunaa hyvää jälkeä kohtuu edullisesti.
"I have a rule: if you're an idiot then don't speak"
-
Viesti Kirjoittaja Nappa »
Osta mac!maxima kirjoitti:Komppaan, nykymaailmassa jos nettisivut ovat pro, antaa se uskottavuutta koko firmalle. Tai noh, voi olla ettei anna uskottavuutta, mutta mikään ei ole kauheampaa kuin kauheat nettisivut.shovi kirjoitti:Jos tarkoitus on saada hiukan vakavammat sivut omien tuotteiden promoamiseen, niin suosittelisin kyllä edes jotain puolituttua semiprota kaljapalkalla. Pikaviestiä mulle niin voin antaa nimiä jotka duunaa hyvää jälkeä kohtuu edullisesti.
iMac 27" | 2,96 Ghz quadcore i7 | 4gt 1333 Mhz | ATI Radeon HD 5750 1gb | 2 Tt + 1,5 Tt
-
Viesti Kirjoittaja K-Mikko »
Nyt kun oma koneeni on ollut reilun viikon huollossa, en olisi pystynyt päivittämään sivustoani, mikäli minulla sellainen olisi ja olisin sen esim. tuolla iWebillä tehnyt. Siksi kallistuisin entistäkin enemmän valitsemaan tuollaisen CMS:n, jonka avulla sivujen päivittäminen onnistuu nettiselaimen kautta.
t:Mikko
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
iWebissä on vielä paljon kehittämistä, ennen kuin sillä oikeasti voi tehdä _hyviä_ ja käytettäviä nettisivuja.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Täältä myös ääni rapidille, tutustumisen arvoinen sovellus.arv kirjoitti:RapidWeaverilla on helppo tehdä sivuja. Ohjelmassa on myös ftp-ominaisuudet joten sivujen päivittäminen on äärimmäisen helppoa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Löytyy myös täältä. Suosittelen.freemem kirjoitti:Täältä myös ääni rapidille, tutustumisen arvoinen sovellus.arv kirjoitti:RapidWeaverilla on helppo tehdä sivuja. Ohjelmassa on myös ftp-ominaisuudet joten sivujen päivittäminen on äärimmäisen helppoa.
-
Viesti Kirjoittaja veekoo »
Tuttuni suositteli tuota http://www.neutech.fi palvelua, ja sainkin ostettua sieltä sukunimeni com päätteellä. Nyt sitten pitäisi ruveta harjoittelemaan joko iWebin tai rapidweaverin käyttöä. Ajattelin kokeilla ensin molempia ja päättää sitten kumpi sopii paremmin käyttööni. Käsittääkseni molemmilla saa ihan ok jälkeä aikaan, eli tutkin lähinnä tuota käyttöliittymäpuolta, eli toisinsanoen kumpaa osaan käyttää:)
Mutta tosiaan kiitoksia avusta jo tähän mennessä, kyselen lisää pommin varmasti, eli palataan asiaan.
T.VeeKoo
-
Viesti Kirjoittaja matom »
Mulla on aika samanlainen tilanne kuin alkuperäisellä kysyjällä joten ajattelin jatkaa tähän. Mahtoikohan veekoo saada sivunsa pystyyn ja valmiiksi loppujen lopuksi?
No jokatapauksessa. Olen nyt tehnyt sivuni iWeb:llä ja ne ovat toistaiseksi olleet trial-ajan applen me-palvelimella minne iWeb ne automaattisesti työntää. Nyt haluaisin kuitenkin siirtää ne nettiyhteyteni mukana tulleelle kotisivutilalle (Saunalahti), jossa kuukausimaksuun pitäisi kuulua 100Mb ilmaista kotisivutilaa. Lisäksi haluaisin varata viestintävirastolta oman osoitteen, sanottakoon nyt vaikka http://www.omapulju.fi.
Mutta nyt kaipaisin neuvoja, tarvinnen jonkun ftp-ohjelman, jotta saan nuo iWeb:llä tehdyt sivut siirrettyä tuonne Saunalahden palvelimelle. Mitenkäs tämä käytännössä tapahtuu? Entä jos ostan viestintävirastolta tuon kaipaamani osoitteen, niin miten linkitän sen nyt tekemiini sivuihin?
Haluaisin tässä samalla opetella itse, joten ihan heti en minkään valmiin web-hotellin palveluihin haluaisi turvautua vaan käyttää hyödyksi tuon oman ilmaisen kotisivutilani. Sitä on tosiaan 100Mb, näenkö jostain iWebstä kuinka suuriksi sivuni ovat nyt paisuneet (tiedostokoko)?
Kiitokset kaikille jatka jaksavat auttaa mac- ja kotisivunoviisia

-
Sivut minä siirrän CaptainFTP:llä mutta myös Cyberduckia olen kokeillut.
Parhaiten saat tiedostokoon selville kun iWebistä julkaiset kansioon ja sitten katsot sen kansion koon. Tilanne riippuu paljon materiaalista mitä sivuillesi pistät, esim. videot vievät helposti paljonkin tilaa. Toki näet sen myös iDiskiltä.
-
Kotisivut
Viesti Kirjoittaja tsaukki91 »
-
Re: Kotisivut
Viesti Kirjoittaja gramdel »
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tsaukki91 »
-
Katsopas jos vaikka internetoperaattorisi tarjoaisi kotisivutilaa liittymässä mukana.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Muita suht helppoja vaihtoehtoja voisivat olla vaikka Goldfishin Mac-versio, joka on tietääkseni ilmainen, ainakin joku versio. Maksullisia mutta siedettävän hintaisia vaihtoehtoja voisivat olla vaikka Sandvox, jossa on myös oma tiedostojen siirto-ohjelma. Toinen samantyylinen vaihtoehto voisi olla Rapid Weaver, joka sekin maksaa sen seitsemisen kymppiä tjsp. Noiden ohjelmien valmiit templaatit voivat olla mukava tapa päästä alkuun hommassa, ja saada samalla näyttävä pohja omille sivuille. Noita käyttäessä ei välttämättä tarvitse edes erillistä kuvankäsittelyohjelmaa, ainakaan Sandvoxin kanssa, mutta kyllä sellaisesta silti aina hyötyä on. iPhoto toimii tuossa hommassa jotenkuten, mutta ei ehkä ole hommaan se ihanteellisin vaihtoehto.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka