Oho, lähettivät mustan, vaikka tilasit valkoisen ja maksoit valkoisen hinnan? Onneksi olkoon, tienasit juuri 200 € jos noin kävi! Vai ostitko sittenkin vaan mustan? Toivottavasti wee-lan-ongelma ratkeaa.richidi kirjoitti:Nonii, Mac tuli..tosin väärän värinenPiti tulla valkonen, tuli musta
![]()
Ensimmäinen Mäkki
-
Viesti Kirjoittaja Monte-Cristo »
-
Viesti Kirjoittaja richidi »
Tilasin koneen siis netanttilasta. Ja valkosen hinnalla tuli..Monte-Cristo kirjoitti:Oho, lähettivät mustan, vaikka tilasit valkoisen ja maksoit valkoisen hinnan? Onneksi olkoon, tienasit juuri 200 € jos noin kävi! Vai ostitko sittenkin vaan mustan? Toivottavasti wee-lan-ongelma ratkeaa.richidi kirjoitti:Nonii, Mac tuli..tosin väärän värinenPiti tulla valkonen, tuli musta
![]()

Mutta nyt haluan oikeasti vastauksia tohon wlan-ongelmaan. Ei toimi, ei millään.
Ja kaikenlisäksi nyt, kone sekoaa täysin kun painaa wlan-kuvakettta sieltä ylänurkasta. Eli kun painan sitä, ensin rantapallo vain pyörii, sitten tuuletin alkaa pyöriä kokoajan kovempaa, kunnes se laulaa "täysiä", ja kone on pakko sammuttaa virtanäppäimestä.

Mitä nyt kannattaisi tehdä ensimmäiseksi?
-
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Se oli linkki Applen sivuille. Jos sitä tarvitset, mene Applen sivuille nappaa faviconista (pieni omena nettiosoitteen vasemmalla puolella, muoto vaihtelee riippuen nettisivusta) kiinni ja vedä se Dockiin. Onnistuu muillakin nettisivuilla.Tarez kirjoitti:Alapaneelista vahingossa poistamani ikoni oli mitä ilmeisemmin "vieteri jossa @-merkki"... en osaa tarkemmin sanoa..
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Panitzer »
Onhan sulla koneesta Airport päällä...? Jos on niin sit en osaa sanoa ku Mac-ohje.richidi kirjoitti:Ei auttanuPanitzer kirjoitti:Ajoitko airportin määrittelyn? Mulla rupes toimiin wlani ku olin sieltä käynnistäny sen ja seurannu ohjeitten mukaan. Macbookissa ohjelmat -> lisäohjelmat ja Airport työkalu. Sen suoritat niin pitäs ruveta toimimaan. Myöhemmin sieltä saa muutettua asetuksia.
Tuli vaan ettei se löydä aitport tukiasemia..?
Macmini early 2009
iPhone 4 16G White
Airport Extreme
-
Viesti Kirjoittaja richidi »
oli airport päällä. Tuo taitaa lähteä huoltoon heti. Asensin os x:n uudellee, mutta siinä verkonvalintakohdassa kone jumiutuu.Panitzer kirjoitti:Onhan sulla koneesta Airport päällä...? Jos on niin sit en osaa sanoa ku Mac-ohje.richidi kirjoitti:Ei auttanuPanitzer kirjoitti:Ajoitko airportin määrittelyn? Mulla rupes toimiin wlani ku olin sieltä käynnistäny sen ja seurannu ohjeitten mukaan. Macbookissa ohjelmat -> lisäohjelmat ja Airport työkalu. Sen suoritat niin pitäs ruveta toimimaan. Myöhemmin sieltä saa muutettua asetuksia.
Tuli vaan ettei se löydä aitport tukiasemia..?
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hardware-testi ei löytäny ongelmia, mikä on ihme.
Ja vielä apple-caresta. Sieltä päästä tulevaa puhetta ei meinaa kuulla -pätkii ja taustalla kauheaa suhinaa, väliin joku yskii taustalla ja välillä kauheaa räkänaurua sieltä
-
Ensimmäinen mäkki
Viesti Kirjoittaja dull boy »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
MacBook 2,16 GHz White 2Gb
OS X 10.4.11
-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Tästä tuli mieleen. Penskana kummastelin kaverin perheen kirjahyllyä, kun siellä komeili jotain kymmenosainen, nahkaselkäinen Lars Levi Laestadiuksen Postilla. Ihmettelin hengessäni, että tuolle sedälle on varmaan tullut paljon paketteja, kun noin mahdottoman paljon on postilla pitänyt käydä. (Tuskin kuitenkaan Macceja.)petroc kirjoitti:No tuota noin, tässä pitäs kohta postiin lähteä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
-
Yskii? Räkää? Terroristit ovat lähettäneet sinne pernaruttokirjeen!richidi kirjoitti: Ja vielä apple-caresta. Sieltä päästä tulevaa puhetta ei meinaa kuulla -pätkii ja taustalla kauheaa suhinaa, väliin joku yskii taustalla ja välillä kauheaa räkänaurua sieltä

-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ensimmäinen Repen virke, minkä sisältöä en ymmärrä.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tästä tuli mieleen. Penskana kummastelin kaverin perheen kirjahyllyä, kun siellä komeili jotain kymmenosainen, nahkaselkäinen Lars Levi Laestadiuksen Postilla.

Tai siis:
"Tästä tuli mieleen." (ok, checked), "Penskana kummastelin" (ok, checked), "kaverin perheen kirjahyllyä" (ok, checked), "kun siellä komeili" (ok, checked), "jotain kymmenosainen" (ok, checked), "nahkaselkäinen Lars Levi Laestadiuksen Postilla." (Dääg, understand error).

-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Dictionary and thesaurus: a marginal note or comment, esp. on a biblical text. • a commentary, homily, or book of homilies.Jamac kirjoitti:"nahkaselkäinen Lars Levi Laestadiuksen Postilla." (Dääg, understand error).
Kaiketi semmoinen kirjoitettuja ja uskottujakin tekstejä selittävä aikaansaannos. Hauska vanha sana. En kyllä tiennyt itekään mitä tuo tarkoittaa, vaikka olin kuullut..
-
Leivo Seppo: Laestadiuksen saarnat - heräyksen työkalu. Rauhan side 2/1992, 9 - 12. Laestadiuksen postillat koottu hänen pitämiensä saarnojen käsikirjoituksista eli "saarnakartoista", kuten hän itse nimitti niitä. Tunnetuimpia postillalaitoksia ovat Kirkkopostilla (1876), Uusi Postilla (1897), Kolmas Postilla (1924) ja Postilla I - II (1964).Jamac kirjoitti:Ensimmäinen Repen virke, minkä sisältöä en ymmärrä.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tästä tuli mieleen. Penskana kummastelin kaverin perheen kirjahyllyä, kun siellä komeili jotain kymmenosainen, nahkaselkäinen Lars Levi Laestadiuksen Postilla.![]()
Tai siis:
"Tästä tuli mieleen." (ok, checked), "Penskana kummastelin" (ok, checked), "kaverin perheen kirjahyllyä" (ok, checked), "kun siellä komeili" (ok, checked), "jotain kymmenosainen" (ok, checked), "nahkaselkäinen Lars Levi Laestadiuksen Postilla." (Dääg, understand error).
http://lestadiolaisuus.info/index.php
-
-
Ajattele positiivisesti. Se riitti yhtä ainoaa sanaa lukuun ottamatta kaikkeen minkä kirjoitin. Ja jos olet ymmärtänyt kaiken aiemmin raapustamani niin... herran tähden, mun oma muija tajuaa hyväjos 51 % kaikesta sanomastani ja se on sentään maisteeri. (Tarkastin paperit kun aloimme seurustella.)Jamac kirjoitti:Näinhän siinä sitten (taas) kävi, että Jamacin yleissivistys ei vaan riittänyt..
-
Viesti Kirjoittaja Hammasvalas »
Minulla on muutamakin kysymys. Macbookeja näyttää saavan ainoastaan kiiltäväpintaisella näytöllä. Millaisia kokemuksia teillä on tästä? Ovatko heijastukset häiritseviä? Onko MacBook Pron mattapintaiset näytöt "parempia"?
Toiseksi mitä resoluutioita on mahdollista saada ulkoiselle näytölle? Haluaisin käyttää kannettavaani videotoistimena LCD-töllölleni, jonka natiivireso on se 1366 x 768 jos oikein muistan. Saako tällaista ulos omenasta?
Nähtävästi tulossa on uusi käyttisversio. Jos ostan omenani nyt, saanko ilmaisen päivityksen seuraavaan kissaeläimeen vai kannattaako minun odottaa lokakuulle? Nousevatko hinnat päivityksen mukana? Milloin tulee uusi laitesukupolvi?
Kiitos, jos jaksoitte lukea tähän asti!
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Tervetuloa foorumille![8-|]Hammasvalas kirjoitti:Moi, olen myöskin Mac-neitsyt.
Minulla on muutamakin kysymys. Macbookeja näyttää saavan ainoastaan kiiltäväpintaisella näytöllä. Millaisia kokemuksia teillä on tästä? Ovatko heijastukset häiritseviä? Onko MacBook Pron mattapintaiset näytöt "parempia"?........
....Kiitos, jos jaksoitte lukea tähän asti!
Oman MB:n glossy-näyttö ilahduttaa jatkuvasti. MBP:n yhteydessä foorumilla keskusteltu aiheesta. Luehan:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... ght=glossy
Täällä on paljon pidempiäkin viestejä luettu innolla, nou hätä!
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Kiiltävä näyttö näyttää mielestäni paremmalta, mutta joskus saattaa esim. loisteputkivalossa tulla häiritseviä heijastuksia. Myös mahdolliset sormenjäljet näkyvät kiiltävässä häiritsevämmin. Olen kuullut valituksia että kiiltäväpintaisen näytön profilointi (mikäli on tarpeen) saattaa olla vaikeaa. Ehkä ei edes onnistu.Hammasvalas kirjoitti:Minulla on muutamakin kysymys. Macbookeja näyttää saavan ainoastaan kiiltäväpintaisella näytöllä. Millaisia kokemuksia teillä on tästä? Ovatko heijastukset häiritseviä? Onko MacBook Pron mattapintaiset näytöt "parempia"?
Ulkoiselle näytölle saat kaikki sen tukemat resoluutiot käyttöön (mitä laitteen näytönohjain tukee).Hammasvalas kirjoitti:Toiseksi mitä resoluutioita on mahdollista saada ulkoiselle näytölle? Haluaisin käyttää kannettavaani videotoistimena LCD-töllölleni, jonka natiivireso on se 1366 x 768 jos oikein muistan. Saako tällaista ulos omenasta?
Saattaa kuitenkin käydä niin että näytönohjain ei tue juuri tuota (hieman erikoista) resoluutiota.
Et saa ilmaista päivitystä, ellet sitten laitteen ostohetkellä sovi asiasta erikseen myyjän kanssa.Hammasvalas kirjoitti:Nähtävästi tulossa on uusi käyttisversio. Jos ostan omenani nyt, saanko ilmaisen päivityksen seuraavaan kissaeläimeen vai kannattaako minun odottaa lokakuulle? Nousevatko hinnat päivityksen mukana? Milloin tulee uusi laitesukupolvi?
-
Sepä oliskin sopiminen, kun koneen katteet hurahtaisi ilmaiseen Leopardiin. Ei taida noin höveliä myyjää löytyä edes eksoplaneetoilta.Toivonen kirjoitti:Et saa ilmaista päivitystä, ellet sitten laitteen ostohetkellä sovi asiasta erikseen myyjän kanssa.Hammasvalas kirjoitti:Nähtävästi tulossa on uusi käyttisversio. Jos ostan omenani nyt, saanko ilmaisen päivityksen seuraavaan kissaeläimeen vai kannattaako minun odottaa lokakuulle? Nousevatko hinnat päivityksen mukana? Milloin tulee uusi laitesukupolvi?

-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Voi kyllä olla ettei sopiminen auta. Tosin on sitä saatu sovittua katteet pois ennenkin.Repe Ruutikallo kirjoitti:Sepä oliskin sopiminen, kun koneen katteet hurahtaisi ilmaiseen Leopardiin. Ei taida noin höveliä myyjää löytyä edes eksoplaneetoilta. ;)Toivonen kirjoitti:Et saa ilmaista päivitystä, ellet sitten laitteen ostohetkellä sovi asiasta erikseen myyjän kanssa.Hammasvalas kirjoitti:Nähtävästi tulossa on uusi käyttisversio. Jos ostan omenani nyt, saanko ilmaisen päivityksen seuraavaan kissaeläimeen vai kannattaako minun odottaa lokakuulle? Nousevatko hinnat päivityksen mukana? Milloin tulee uusi laitesukupolvi?
-
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Mulla kyllä onnistui, tosin tilasin konetta yrityksen nimissä (jos sillä oli mitään vaikutusta asiaan). Kyseisessä kaupassa arvo oli sen verran suuri että katettakin varmasti oli riittävästi.Repe Ruutikallo kirjoitti:Sepä oliskin sopiminen, kun koneen katteet hurahtaisi ilmaiseen Leopardiin. Ei taida noin höveliä myyjää löytyä edes eksoplaneetoilta.Toivonen kirjoitti:Et saa ilmaista päivitystä, ellet sitten laitteen ostohetkellä sovi asiasta erikseen myyjän kanssa.Hammasvalas kirjoitti:Nähtävästi tulossa on uusi käyttisversio. Jos ostan omenani nyt, saanko ilmaisen päivityksen seuraavaan kissaeläimeen vai kannattaako minun odottaa lokakuulle? Nousevatko hinnat päivityksen mukana? Milloin tulee uusi laitesukupolvi?
Yksityisesti kyllä jättäisin sopimatta. Jos vajaan puolentoistasadan (?) euron sijoitus uuteen käyttikseen vaikuttaa liian suurelta, kannataa sitten odotella.
-
Viesti Kirjoittaja Hammasvalas »
Kaikista koneista ei kuitenkaan saa, tutkin asiaa netistä eikä nähtävästi ompustakaan. Toisaalta raivostuttavaa että tekevät telkkuihin noin epästandardiresoisia paneeleja.
No, ehkäpä odottelen sitten Leopardia ennen kuin teen lopullisen ostopäätöksen. Pitää vielä tehdä päätös Macin ja PC:n välilläkin ;P.
-
Revanssi
Viesti Kirjoittaja emmel »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
To be continued...
edit klo 17.41: ...ooOOHHHhh...
edit2, päivitys lauantaina 15.9. -07 klo 23.02: Törmäsin tähän postaukseeni, ja paremman tekemisen puutteessa päätin editoida. Macbook on ollut nyt reilun kuukauden, eli reilusti pidempään kuin edellisellä kerralla. Aukkoja tiedoissa on edelleen pirusti, kuin myös taidoissa, mutta juurikin tänään hoksasin (=sisäistin) miten hakemistorakenteessa liikutaan näppäimistön avulla nopeasti. Se oli Ahaa-elämys.
Hiiren käyttö Macissa on, anteeksi vaan, edelleenkin persiistä IMHO. Luin kyllä sen äänestyksen hiireen liittyen, jossa suurin osa käyttäjistä oli sitä mieltä ettei Macin hiiren kiihdytyksessä ole mitään vikaa. En vaan voi olla samaa mieltä. Linuxin tapa kiihdyttää (ts. olla kiihdyttämättä) on todennäköisesti sulautunut hermojärjestelmääni niin syvälle, ettei tästä hevillä nousta. Mulla kyllä on se yksikin ohjelma käytössä, jolla saa sen kiihdytyksen pois, ja jonka nimeä en juuri nyt muista. Moinen säätö saisi olla käyttiksenkin mukana.
Toinen hitusen ärsyttävä juttu on tuon MacBookin näyttö. Se on liian "matala" IMHO. Lueskelin tästäkin ennen hankintaa, mutta arvelin sen olevan sivuseikka minulle. No ei se ole, mutta tämäkin on selkeästi tottumiskysymys. Olen surffannut vuosia resolla 1280x1024, joten 1280x800 tuntuu ahtaalta. Täytyy ostaa isompi näyttö, kunhan lakkaan köyhtymästä. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa MacBook Pro:hon, muttei siitä saatu lisämitta taida olla suhteessa sijoitettuihin euroihin.
Kolmas (ja neljäs) joihin ei millään tahdo tottua, on delete-napin puute, (joo osaan käyttää omppu+back yhdistelmää) sekä ctrl+X:n puute. Onko noihin jotain lääkettä olemassa? Nuo "syövät miestä".
Nämä jutut ovat siis selkeästi henkilökohtaisia tottumiskysymyksiä, joka MacBook-hankinnan suunnitelijoille selkeästi mainittakoon.
Noin muutoin olen alkanut pitää yhä enenevissä määrin tuosta MacBookistani. Siinä vaan on alkanut tuntua olevan sitä jotain. Pitkä matka tästä vielä on, ennenkuin koko laitos tuntuu olevan hanskassa, mutta mikäs kiire tässä on. Tällä kertaa.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka