Jep, elikkäs olen ollut "onnellinen"windowsin käyttäjä nyt niin pitkään kuin olen koneita kerennyt käyttämään ( 9 v. kotona vasta, mutta...). Applesta ei ole käytännön kokemusta ollenkaan, mutta kovasti kiinnostaa kyseinen laite. Ja jopa siinä määrin, että olen varma, että seuraavaksi tulee macci. Se on varma juttu. Niin paljon se kuuleman ja "näkemän" perusteella on vaikuttanut.
Kysyisinkin, että kuinka nopeesti macit vanhenee verrattuna windowsiin? Tarkoitan lähinnä sitä, että kummat "hidastuu"tekniikan nopeasti kehittyessä nopeammin? Varmasti (voin kuvitella), että windows vanhenee nopeammin(?)
Olen ajatellut hommata imacin. Tähän mennessä ei varmasti kokemuksia vielä porukoilla ole uudesta mallista, mutta näin ohimennen kysyisin, että miten luulette koneen sopivan kuvankäsittelyyn? Vanha winukkani takkuilee luonnollisesti omissa tarpeissani...Tosin onkin jo vanha...
Imac on mielessäni hintansa ja ominaisuuksien puolesta, sekä kieltämättä myös ulkonäön...
Hintaahan sillekin tulee kun hieman varustelee, mutta wintoosaa en kyllä aio hankkia enään.
Mac ainakin näillä tiedoilla mitä olen saanut, niin tuntuu omimmalta laitteelta. Yksinkertaiselta käyttää ja upealta näyttää.
Macciin!
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Macciin!
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Onneksi olkoon hyvästä valinnasta. Vanhenemisesta en tiedä, mutta Maceillä on pidempi elinkaari. Tuotantokäytössä näkee kirjapainoissa esim. vielä vanhoja G3-torneja vuodelta 1998.
Vuoden 1998 iMaciin voi asentaa OSX:n ja se toimii, yritä asentaa XP samanikäiseen PC-koneeseen.
Tuo uusi iMac soveltuu kuvankäsittelyyn enemmäin kun hyvin. Uskallan todeta sen ilman minuutin käyttökokemusta laitteesta. Usko pois. Se suoriutuu vaativastakin kuvankäsittelystä.
Muista sitten ottaa muistia vähintään 512Mt kun hommaat koneen. Jos vaan rahat riittää niin 1Gt olisi jo bueno. OSX rakastaa rammia. Mitä enemmän, sen nopeammin kone toimii.
Vuoden 1998 iMaciin voi asentaa OSX:n ja se toimii, yritä asentaa XP samanikäiseen PC-koneeseen.
Tuo uusi iMac soveltuu kuvankäsittelyyn enemmäin kun hyvin. Uskallan todeta sen ilman minuutin käyttökokemusta laitteesta. Usko pois. Se suoriutuu vaativastakin kuvankäsittelystä.
Muista sitten ottaa muistia vähintään 512Mt kun hommaat koneen. Jos vaan rahat riittää niin 1Gt olisi jo bueno. OSX rakastaa rammia. Mitä enemmän, sen nopeammin kone toimii.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Suurin syy Macin vanhenemiseen on se, että Apple tuuppaa niin pahuksen haluttavaa tavaraa ulos ja kun muillakin on... Tämä se suurin syy on. Väitän...
Joskus tuntuu että olenkohan itse jotenkin outo, mutta objektiivisesti katsottuna mä en tarvi nopeempaa konetta kun 1 Ghz:n G4. Tekee kokoajan kaiken mitä käsken. No, muisti on koko ajan kaikki käytössä kun ei ole kuin 512 megaa, siinä on parantamisen varaa. No, ok, tämä sillä oletuksella että InDesign CS on todella nopeampi käyttöliittymältään kuin kakkonen. Jos ei ole, niin sitten kyllä tarvisin nopampaa rautaa.
Joskus tuntuu että olenkohan itse jotenkin outo, mutta objektiivisesti katsottuna mä en tarvi nopeempaa konetta kun 1 Ghz:n G4. Tekee kokoajan kaiken mitä käsken. No, muisti on koko ajan kaikki käytössä kun ei ole kuin 512 megaa, siinä on parantamisen varaa. No, ok, tämä sillä oletuksella että InDesign CS on todella nopeampi käyttöliittymältään kuin kakkonen. Jos ei ole, niin sitten kyllä tarvisin nopampaa rautaa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Tämä eMac G4/1,25GHz, 1Gt rammilla varustettuna tuntuu välillä myös hemmetin nopeelta ja en kotikoneelta muuta voisi vaatia. En tarvitse nopeampaa konetta. Oikein hirvittää miltä esim. PowerMac G5 Dual 2,5GHz tuntuisi. Töissäkin mopo G4 Dual 867MHz joka edelleen on sutjakka laite.
-
Viesti Kirjoittaja Micael »
Macin elinkaari on IMO pidempi kuin Windows-PC:n.
Ehkäpä suurinpana syynä siihen on se, että Maceillä ei pelata kuten PC:llä (3D-pelit tarvitsevat huipputehoa), vaan Maceillä tehdään suhteellisesti enemmän töitä. Ja eikös se vähän niin ole, että kun homma skulaa ei toimivaa järjestelmää kannata rikkoakaan..
Perhetuttuni jäi eläkkeelle vuosituhannen vaihteessa ja sukupolven vaihdoksen yhteydessä konekantaa uusittiin. Tulos: v.2000 käytössä oli jopa Mac II Si (v.1992) ja Quadra 950? (v.1994) joista jälkimmäistä käytettiin ihan "aitoon" taittamistyöhön! Tällä hetkellä ko. firman vanhimmassa koneessa on muistaakseni PowerPC601-prossu.
Summa summarum: mulla on sellainen fiilis, että siinä missä Windows-PC vaihtuu 2-3 vuoden välein vaihtuu Mäkki 4-5 vuoden välein. Mutta tää on vain mun käsitykseni asiasta..
Ehkäpä suurinpana syynä siihen on se, että Maceillä ei pelata kuten PC:llä (3D-pelit tarvitsevat huipputehoa), vaan Maceillä tehdään suhteellisesti enemmän töitä. Ja eikös se vähän niin ole, että kun homma skulaa ei toimivaa järjestelmää kannata rikkoakaan..
Perhetuttuni jäi eläkkeelle vuosituhannen vaihteessa ja sukupolven vaihdoksen yhteydessä konekantaa uusittiin. Tulos: v.2000 käytössä oli jopa Mac II Si (v.1992) ja Quadra 950? (v.1994) joista jälkimmäistä käytettiin ihan "aitoon" taittamistyöhön! Tällä hetkellä ko. firman vanhimmassa koneessa on muistaakseni PowerPC601-prossu.
Summa summarum: mulla on sellainen fiilis, että siinä missä Windows-PC vaihtuu 2-3 vuoden välein vaihtuu Mäkki 4-5 vuoden välein. Mutta tää on vain mun käsitykseni asiasta..
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
No parin viikon kokemus on, ja juuri ko. käytössä. Ja täytyy sanoa että erinomaisesti pelaa. Ja lisäksi näytön (20") kuva on aivan mahtava! Parempaa valintaa ei voisi tehdä. (Ja tuo giga RAMmia on oikein sopiva määrä kuvankäsittelyyn.)"Olen ajatellut hommata imacin. Tähän mennessä ei varmasti kokemuksia vielä porukoilla ole uudesta mallista, mutta näin ohimennen kysyisin, että miten luulette koneen sopivan kuvankäsittelyyn?"
Ja onnittelut "valoisalle puolelle" siirtymisen johdosta! Et varmasti tule katumaan. :-D
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja ruutiveijari »
Ei se rauta sen nopeampaa vanhene kummallakaan puolella, PC puolella vain kehittyy nopeammin ja nopeammissa sykleissä. Apple taapertaa tasaisesti ja muutaman kerran vuodessa ottaa aina askeleen eteenpäin, aina välillä saavuttaen/ohittaen kilpakumppaninsa. Kuitenkin erittäin suuri osa hardwaresta on samaa kamaa molemmilla puolilla.
Ja ei PC ole yhtä kuin Windows.
Ja ei PC ole yhtä kuin Windows.
-
Totta tuokin.
Ja totta tämäkin(?): Jos otetaan lähtökohdaksi kahden (PC,Mac) laitealustan moderneimmat käyttikset, niiin kummalla alustalla pyörii ko. käyttis pienimmillä resursseilla? Ainakaan en uskoisi mun 350Mhz AMD-K2:lla XP:n kovin vilkkaan pyörivän?? B/W 350 G3 PowerMac:ssä käsittääkseni pyörii Pantteri paremmin verrattuna edelliseen?
Ja totta tämäkin(?): Jos otetaan lähtökohdaksi kahden (PC,Mac) laitealustan moderneimmat käyttikset, niiin kummalla alustalla pyörii ko. käyttis pienimmillä resursseilla? Ainakaan en uskoisi mun 350Mhz AMD-K2:lla XP:n kovin vilkkaan pyörivän?? B/W 350 G3 PowerMac:ssä käsittääkseni pyörii Pantteri paremmin verrattuna edelliseen?
-
Viesti Kirjoittaja ruutiveijari »
Äläs nyt - meitillä rullaa kannettavassa (Toshiba 166MMX, 64Mt) WinXPPro ja täysin käytettävästi.
...mutta se ei ole Panther, joten ei tuolla ylpeilläkään voi.
...mutta se ei ole Panther, joten ei tuolla ylpeilläkään voi.
-
Joovai :-D saiskohan tohon vanhukseenkin XP:n... mull'on sentään 128 megaa muistia ja 8 näytönohjaimessa..
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka