Armeija / sivari edessä?
-
-
Viesti Kirjoittaja Luigi Benzini »
No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.Jonkkis kirjoitti:http://areena.yle.fi/toista?id=734522
Pyydän kaikkia katsomaan. Itse tuli katsottua ihan TV:n puolelta tuo.
Älyäisit jo lopeteetta tuon jankuttamisen ja piipittämisen. Käy onnellisena se sivaris loppuun kun siihen on sulla mahdollisuus. Tuolla rajan toisella puolella moista mahdollisuutta kun ei taida olla.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itse olisin mennyt sivariin, jos olisin ammattillisesti hyötynyt siitä jotenkin. Otin riskin ja menin inttiin ja yritin siellä hakeutua haluaamaani tehtävään (1-2 per saapumiserä valitaan) ja sinnepä pääsin. Koen että itse hyödyin enemmän intin käymisestä, mutta minulla ei ole mitään sivaria vastaan.
Jokainen tehkööt elämällään mitä lystää. Ei se tätä valtiota hetkauta puoleen eikä toiseen.
Ei ne aseet ihan kaikkia varten vain ole.
-
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
Ja mitä tulee tuohon että sivarin käynneet ovat eriarvoisessa asemassa työmarkkinoilla on pska puhetta. Kyllä sitä työnantajaa enemmän kiinnostaa se työkokemus, koulutus ja persoona. Siitä voi tehdä ison haloon kyllä työpaikalla, mutta ei semmosta kukaan jaksa kuunnella.Luigi Benzini kirjoitti:No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.Jonkkis kirjoitti:http://areena.yle.fi/toista?id=734522
Älyäisit jo lopeteetta tuon jankuttamisen ja piipittämisen. Käy onnellisena se sivaris loppuun kun siihen on sulla mahdollisuus. Tuolla rajan toisella puolella moista mahdollisuutta kun ei taida olla.
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
No niin.. se legendaarinen perustelu =) Koska venäjällä ei kaikilla ole ruokaa niin sinun pitää syödä ruokasi. Koska Venäjällä ei ole sivaria niin ole siinä tyytyväinen, Ei jaksa hei. Se miten asiat tehdään Venäjällä ei liity millään tavalla siihen miten asiat tehdään Suomessa. Suomi ei ole osa Venäjää ja sellaisella on aivan turha myöskään jossitella.Luigi Benzini kirjoitti:No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.Jonkkis kirjoitti:http://areena.yle.fi/toista?id=734522
Se että Suomi on yksi harvoista länsimaista jotka ovat Amnestyn mustalla listalla ihmisoikeuksista ja mielipiteenvapaudesta kertoo jotain tilanteesta: siviilipalvelus on kestoltaan Suomessa rangaistuksenomainen. Amnestyn puolueettomuutta noissa jutuissa tuskin kuitenkaan kukaan lähtee kyseenalaistamaankaan.
Veteraanit jos jotkut ovat ehkä suurimpia sodan vastustajia: he eivät halua että kukaan Suomessa joutuu enää sotimaan ja jopa totaalinen aseista kieltäytyminen on arvona erittäin kunnioitettava. Se että joskus ei olisi moisella pelillä pärjätty ei liity mitenkään tähän päivään. Suomi on hävinnyt sotansa, mutta onneksi ei ole ihan kaikkia maitamme menetetty. Moni olisi sotaan lähdöstä kieltäytynyt jos se olisi ollut mahdollista. Sotien aikaan useita aseistakieltäytyjiä teloitettiin rintamalla. Tekoja jotka tänä päivänä johtaisivat syytteisiin.
Mielenkiintoista on esimerkiksi siviilipalveluskeskuksen kouluttajien ja aseistakieltäytyjien kommentit kieltäytymisen syistä. Perinteinen "Suomi ei enää voi joutua sotimaan kuten aikoinaan" on ihan huuhaata. Varmaa on vain se että sota tulee, koska, missä ja kenen kanssa, sitä ei tiedä kukaan. Henkilökohtainen päätös on että minä en ole siinä sodassa mukana. Makaan jossain aurinkorannalla, juon pina-coladaa ja kritisoin kovaan ääneen kuinka länsimainen sivilisaatio voi olla niin typerä että joutuu sotaan.
Suomen käsitys omasta historiastaan on muuten aika erikoinen. Kovin suureen ääneen ei kyseenalaisteta sitä mitä peruskoulut ja lukiot nuorille opettavat. Olen keskustellut Suomen historista pitkät pätkät Moldovalaisen diplomaatin kanssa joka on lukenut oppinsa venäjällä ja amerikassa. Sekä venäjällä että jenkeissä Suomen sotahistoria, presidentit tai rooli kylmässä sodassa ovat täysin erilaiset kuin mitä Suomessa. Minulle jäi kuva että värikynää on täällä käytetty vuosien varrella aika reippaasti historiaa kirjoitettaessa. Saadaan porukka uskomaan pienen kansan suuriin saavutuksiin. Tässähän ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta veikkaisin että tulevina vuosikymmeniä kun arkistot aukeavat tullaan lukemaan melko erikoisiakin juttuja Suomen historiasta.
-
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
No tiedetään myös mistä sinä olet imuroinut. Olen kuule ollut samaa mieltä noista asioista ennen kuin näin tuon ohjelman.Luigi Benzini kirjoitti:No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.Jonkkis kirjoitti:http://areena.yle.fi/toista?id=734522
E: Älyäisit jo lopettaa tuon jankuttamisen piipittämisen. Käy onnellisena se armeija loppuun, kun sinulla on siihen mahdollisuus.
-
Komppaan....paitsi en yhtä kohtaaPbman kirjoitti:No niin.. se legendaarinen perustelu =) Koska venäjällä ei kaikilla ole ruokaa niin sinun pitää syödä ruokasi. Koska Venäjällä ei ole sivaria niin ole siinä tyytyväinen, Ei jaksa hei. Se miten asiat tehdään Venäjällä ei liity millään tavalla siihen miten asiat tehdään Suomessa. Suomi ei ole osa Venäjää ja sellaisella on aivan turha myöskään jossitella.Luigi Benzini kirjoitti:No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.Jonkkis kirjoitti:http://areena.yle.fi/toista?id=734522
Se että Suomi on yksi harvoista länsimaista jotka ovat Amnestyn mustalla listalla ihmisoikeuksista ja mielipiteenvapaudesta kertoo jotain tilanteesta: siviilipalvelus on kestoltaan Suomessa rangaistuksenomainen. Amnestyn puolueettomuutta noissa jutuissa tuskin kuitenkaan kukaan lähtee kyseenalaistamaankaan.
Veteraanit jos jotkut ovat ehkä suurimpia sodan vastustajia: he eivät halua että kukaan Suomessa joutuu enää sotimaan ja jopa totaalinen aseista kieltäytyminen on arvona erittäin kunnioitettava. Se että joskus ei olisi moisella pelillä pärjätty ei liity mitenkään tähän päivään. Suomi on hävinnyt sotansa, mutta onneksi ei ole ihan kaikkia maitamme menetetty. Moni olisi sotaan lähdöstä kieltäytynyt jos se olisi ollut mahdollista. Sotien aikaan useita aseistakieltäytyjiä teloitettiin rintamalla. Tekoja jotka tänä päivänä johtaisivat syytteisiin.
Mielenkiintoista on esimerkiksi siviilipalveluskeskuksen kouluttajien ja aseistakieltäytyjien kommentit kieltäytymisen syistä. Perinteinen "Suomi ei enää voi joutua sotimaan kuten aikoinaan" on ihan huuhaata. Varmaa on vain se että sota tulee, koska, missä ja kenen kanssa, sitä ei tiedä kukaan. Henkilökohtainen päätös on että minä en ole siinä sodassa mukana. Makaan jossain aurinkorannalla, juon pina-coladaa ja kritisoin kovaan ääneen kuinka länsimainen sivilisaatio voi olla niin typerä että joutuu sotaan.
Suomen käsitys omasta historiastaan on muuten aika erikoinen. Kovin suureen ääneen ei kyseenalaisteta sitä mitä peruskoulut ja lukiot nuorille opettavat. Olen keskustellut Suomen historista pitkät pätkät Moldovalaisen diplomaatin kanssa joka on lukenut oppinsa venäjällä ja amerikassa. Sekä venäjällä että jenkeissä Suomen sotahistoria, presidentit tai rooli kylmässä sodassa ovat täysin erilaiset kuin mitä Suomessa. Minulle jäi kuva että värikynää on täällä käytetty vuosien varrella aika reippaasti historiaa kirjoitettaessa. Saadaan porukka uskomaan pienen kansan suuriin saavutuksiin. Tässähän ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta veikkaisin että tulevina vuosikymmeniä kun arkistot aukeavat tullaan lukemaan melko erikoisiakin juttuja Suomen historiasta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
"Suomi ei enää voi joutua sotimaan kuten aikoinaan on ihan huuhaata"
Mielestäni sodankäynti on kuitenkin kehittynyt siihen suuntaan, että kemiallisten aseiden ym käyttö on oikeastaa ainoa 'kannattava' sodankäynnin muoto. Sillonhan on ihan sama onko käynyt armeijan vai ei!
-
Viesti Kirjoittaja ozone »
Kyllä jokaisella maalla on armeija, toisilla se vain ei ole oma, vaan vieraan vallan... Jos armeija koostuu oman maan miehistä, niin kyllä se nyt täytyy pitää uskottavana.
Siviilipalvelus on ihan ok 13kk mittaisena ja mielestäni amnestyllä voisi pyyhkiä jotain jossain... menisivät selvittelemään jotain oikeita ongelmia!
-
Tuon pystyy näköjään ymmärtämään kahdella tavalla =) Tarkoitukseni oli sanoa että Suomi ei enää tänä päivänä joutuisi sotaan kuten aikoinaan. Eli siis sotaan ylipäätään ja koko miehistöllään. Toki voidaan sitten puhua noista sotimistyyleistäkin: aseet ja strategiat on totta kai muuttuneet, mutta kyllä se ainakin tuolla kansainvälisillä kentillä edelleen mennään mies miestä vastaan vaikkakin tekniikan avustamana. Ei ole kemiaa siellä paljoa näkynyt.Jonkkis kirjoitti:Komppaan....paitsi en yhtä kohtaaPbman kirjoitti:No niin.. se legendaarinen perustelu =) Koska venäjällä ei kaikilla ole ruokaa niin sinun pitää syödä ruokasi. Koska Venäjällä ei ole sivaria niin ole siinä tyytyväinen, Ei jaksa hei. Se miten asiat tehdään Venäjällä ei liity millään tavalla siihen miten asiat tehdään Suomessa. Suomi ei ole osa Venäjää ja sellaisella on aivan turha myöskään jossitella.Luigi Benzini kirjoitti:No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.Jonkkis kirjoitti:http://areena.yle.fi/toista?id=734522
"Suomi ei enää voi joutua sotimaan kuten aikoinaan on ihan huuhaata"
Mielestäni sodankäynti on kuitenkin kehittynyt siihen suuntaan, että kemiallisten aseiden ym käyttö on oikeastaa ainoa 'kannattava' sodankäynnin muoto. Sillonhan on ihan sama onko käynyt armeijan vai ei!
Katsoin tuon linkittämäsi videon. Kotrolla on ihan hyviä pointteja ja nimen omaan tulee esille se yleinen harhaluulo että pasifisti/sivari/muuten vaan rauhan mies ei voisi käydä poliittista keskustalua maan puolustuksesta tai esimerkiksi kannattaa NATOa. Aseet ja sodat ovat tänä päivänä niin arkipäiväisiä että Kotronkin kaltainen kansalaiskeskustelija totta kai pyrkii etsimään parasta vaihtoehtoa asiaan jolle vain ei voi mitään. Totaalinen "ei armeijaa" ei ole millään tavalla realistinen vaihtoehto eikä siten uskottavaa keskustelua. Rauhantyön pääpaino pitää myös pasifistisella puolella olla nykyaikaisten ja järkevien poliittisten ja toiminnallisten järjestelmien rakentamisella ja tässä Suomenkin pitäisi olla mukana. Kotron ehkä paras heitto oli kyllä siinä että miten on mahdollista että kaikki edelleen menee vuodeksi tai puoleksi metsään ilman korvausta? Tuhlaa elämästään vuoden.
Kuten olen sanonut ennenkin: Suomi on Kreikan lisäksi ainoa länsimaa jossa liki kaikki miehet menevät inttiin. Ei mitenkään mairittelevaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Luigi ja muutkin kumppanit ottaa nyt hieman rauhallisemman asenteen ettei tarvi alkaa läpsimään pyllylle.Luigi Benzini kirjoitti: No niin oot näköjään kattonu. Ja tulikin selväksi mistä nuo mielipiteesi olet imuroinu.
-
-
Sveitsi on vielä hurjempi, siellä reserviläiset saavat pyssyt, uniformut ja paukut matkaan kotiutuessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_army Ja tämä on vielä maassa missä demokratia toimii kansanäänestyksellä.Pbman kirjoitti:Kotron ehkä paras heitto oli kyllä siinä että miten on mahdollista että kaikki edelleen menee vuodeksi tai puoleksi metsään ilman korvausta? Tuhlaa elämästään vuoden.
Kuten olen sanonut ennenkin: Suomi on Kreikan lisäksi ainoa länsimaa jossa liki kaikki miehet menevät inttiin. Ei mitenkään mairittelevaa.
Suomessa intti on luetaan kansallisvelvollisuudeksi, vähän kuin oppivelvollisuus ja veron maksaminen. Täysi ylläpito. Mutta jos on ongelmia ennekuin inttiin lähtee se on kyllä totta kun pois pääsee on ongelmat kasaantuneet, sivareilla helpompaa ne kun saa päivärahan elämiseen.[/quote]
-
Tuo kristinusko on aika jännä homma. Armeijahan on edelleen erittäin paatoksellinen paikka myös uskon suhteen. Mielestäni keskustelun arvoinen juttu sinälläänkin. Asioitahan voi perustella miten vain: ei saa tappaa, mutta esivaltaa tulee totella. Entäs kun esivalta käskee tappaa ja homma on puolustusta? Vaikeaksi menee.ozone kirjoitti:Itse olen armeijan käynyt ja vaikka olenkin vakaumuksellinen kristitty, tahdon tarvittaessa tarttua aseen perään. On hyvä, että voi valita joko siviilipalveluksen tai armeijapalveluksen välillä. Hyvää kommenttia lainatakseni voisi sanoa, että jokaisella vakaumuksella on oma hintansa: jos on vakaumus, ettei voi tappaa puolustuksen tähden, joutuu sitten hivenen pitempään olemaan siviilipalvleuksessa. Jos tupakoi, niin joutuu käymään ulkona tupakalla...
Kyllä jokaisella maalla on armeija, toisilla se vain ei ole oma, vaan vieraan vallan... Jos armeija koostuu oman maan miehistä, niin kyllä se nyt täytyy pitää uskottavana.
Siviilipalvelus on ihan ok 13kk mittaisena ja mielestäni amnestyllä voisi pyyhkiä jotain jossain... menisivät selvittelemään jotain oikeita ongelmia!
Oma uskoni oli iso syy sivariin menossa: elämän ja vapauden kunnioittaminen eivät anna periksi osoittaa toista aseella.
Mitä sitten tulee tuohon vakaumuksen hintaan niin nyt hieman sekoitat asioita. Tappaminen ja tupakointi eivät ole aivan saman skaalan juttuja.
Amnestyn lausunnot Suomesta saattavat ihmetyttää meitä mutta samalla nyökyttelemme sulavasti kun kuulee lausuntoja venäjältä. Ajatellaan että Venäjällä tuollaista on. Ei nähdä että Euroopasta katsoen meidän tilanteemme vastaa vakavuudeltaan monia Venäjän ongelmia. Meille asia on arkipäivää eikä se vaivaa ketään. Samalla tavalla venäjän "ongelmat" ovat siellä arkipäivää eikä paikalliset niitä edes juuri huomaa. Asuin kesän englannissa ja siellä tuli puheeksi parikin kertaa Suomen siviilipalvelus ja Amnesty. Paikalliset olivat kauhuissaan että miten voi Suomessa olla tuollainen systeemi, "eikös Suomi ole elintasoltaan aivan maailman huippua?".
Näkökulman saaminen omiin ongelmiimme vaatii siis pientä etäisyyden ottamista. Siksi puolueettoman ja kansainvälisesti tunnustetun Amnestyn kommentit tulee ottaa aika vakavasti.
-
-
[/quote]Macchiavelle kirjoitti:Sveitsi on vielä hurjempi, siellä reserviläiset saavat pyssyt, uniformut ja paukut matkaan kotiutuessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_army Ja tämä on vielä maassa missä demokratia toimii kansanäänestyksellä.Pbman kirjoitti:Kotron ehkä paras heitto oli kyllä siinä että miten on mahdollista että kaikki edelleen menee vuodeksi tai puoleksi metsään ilman korvausta? Tuhlaa elämästään vuoden.
Suomessa intti on luetaan kansallisvelvollisuudeksi, vähän kuin oppivelvollisuus ja veron maksaminen. Täysi ylläpito. Mutta jos on ongelmia ennekuin inttiin lähtee se on kyllä totta kun pois pääsee on ongelmat kasaantuneet, sivareilla helpompaa ne kun saa päivärahan elämiseen.
Wikipedia Sveitsin intistä: "Kolmannes ikäluokan miehistä suorittaa peruskurssin loppuun."
Kuten Kotro sanoi niin intin maine ja velvoittavuus on täällä aivan uskomaton. Mutta kyllähän sitä saastaa meille syötetäänkin sitten koko lapsuus ja nuoruus. Sitten kun oppii itse ajattelemaan niin on jo myöhäistä.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Sinäkö sitä haluat?Jone-51K kirjoitti:Mielipidettä on siis liikaa. Tasapäistetään ihmeessä!Jamac kirjoitti: Luigi ja muutkin kumppanit ottaa nyt hieman rauhallisemman asenteen ettei tarvi alkaa läpsimään pyllylle.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Wikipedia Sveitsin intistä: "Kolmannes ikäluokan miehistä suorittaa peruskurssin loppuun."Pbman kirjoitti:Macchiavelle kirjoitti:Sveitsi on vielä hurjempi, siellä reserviläiset saavat pyssyt, uniformut ja paukut matkaan kotiutuessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_army Ja tämä on vielä maassa missä demokratia toimii kansanäänestyksellä.Pbman kirjoitti:Kotron ehkä paras heitto oli kyllä siinä että miten on mahdollista että kaikki edelleen menee vuodeksi tai puoleksi metsään ilman korvausta? Tuhlaa elämästään vuoden.
Suomessa intti on luetaan kansallisvelvollisuudeksi, vähän kuin oppivelvollisuus ja veron maksaminen. Täysi ylläpito. Mutta jos on ongelmia ennekuin inttiin lähtee se on kyllä totta kun pois pääsee on ongelmat kasaantuneet, sivareilla helpompaa ne kun saa päivärahan elämiseen.
Kuten Kotro sanoi niin intin maine ja velvoittavuus on täällä aivan uskomaton. Mutta kyllähän sitä saastaa meille syötetäänkin sitten koko lapsuus ja nuoruus. Sitten kun oppii itse ajattelemaan niin on jo myöhäistä.[/quote]
Mistä kohtaa sellaisen löydät, kolmannes suorittaa siviilipaveluksen, eli sellaiset jptka eivät sovellu armeijaan.All able-bodied Swiss males aged between 19 and 31 must serve, and although entry to recruit school may be delayed due to senior secondary school, it is no longer possible to postpone it for university studies. About one third is excluded for various reasons, and these either serve in Civil Protection or Civilian Service.
Olen sitä mieltä että mitä nuorempana sen alta saa pois niin sen parempi, silloin kun sitä huumorintajua on jäjellä, mitä Kotron ikäisellä heebolla ei enää ole. Joo ja se Kotro sano sitä ja tätä.. onko sinulla mitään muita perusteita yhtyä Kotroon kuin se että Kotro sanoi näin telkkarissa.
Mitä saastaa syötetään? se että voi valita sivarin tai intin?? Vai se että koulussa luetaan Tuntematonta Sotilasta ja vietämme itsenäisyyspäivää paraateineen?
-
se että voi valita sivarin tai intin?Macchiavelle kirjoitti:Mitä saastaa syötetään? se että voi valita sivarin tai intin?? Vai se että koulussa luetaan Tuntematonta Sotilasta ja vietämme itsenäisyyspäivää paraateineen?
Kukaan ei ole minulle sanonut tuosta sivari vaihtoehdosta. Ite jouduin asioita tutkimaan. Koskas se Jonne menee armeijaan? Armeijassa kasvaa mieheksi! Eihän se ole mies eikä mikään joka ei mene armeijaan!
Aika naurettavaa!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Suomi24 palstalla kirjoitti:Mitä sivarien päässä liikkuu? Juoksetteko sodan sytyttyä kusi nilkoista valuen Ruotsiin vai kenties metsään "käpykaartiin" vai istuisitte kotona katsomassa televisiota "että tuolla ne meidän sotahullut nyt paukuttaa" ?
Ja me puolustaisimme teitä omalla hengellämme?
Ette kuulu tähän yhteiskuntaan, ette noudata lakeja joita on säädetty suojelemaan Suomen itsenäisyyttä.
Sivarit ovat pelkureita ja oman napansa katsojia. Menettekö kenties valkoiset liput heiluen vihollisen puolelle?
Voin kertoa että sodan sytyttyä tedät haetaan palvelukseen aivan samoin kuin kaikki muutkin, ette te pääse asiasta eroon. Kun sota syttyy te ette ole sen enempää turvassa kuin kukaan muukaan. Se että sodassa tapetaan ihmisiä ei tee teistä sivareista sen arvokkaampia, mikäli kohtaisin sivarin sodassa "en voi sotia, olen sivari" painaisin jo liipaisinta, yksi turha ihminen on vain yksi turha ihminen.
-
No jos et olisi pinnanut koulusta niin olisit varmaan saannut tietää, kutsunnoissahan tuo päätetään, ja jos tulee katumapääle niin on vielä intissäkin mahdollista vaihtaa palvelusta, ei siellä pakko ole olla.Jonkkis kirjoitti:se että voi valita sivarin tai intin?Macchiavelle kirjoitti:Mitä saastaa syötetään? se että voi valita sivarin tai intin?? Vai se että koulussa luetaan Tuntematonta Sotilasta ja vietämme itsenäisyyspäivää paraateineen?
Kukaan ei ole minulle sanonut tuosta sivari vaihtoehdosta. Ite jouduin asioita tutkimaan. Koskas se Jonne menee armeijaan? Armeijassa kasvaa mieheksi! Eihän se ole mies eikä mikään joka ei mene armeijaan!
Aika naurettavaa!
Suomi24 palstalla kirjoitti:Mitä sivarien päässä liikkuu? Juoksetteko sodan sytyttyä kusi nilkoista valuen Ruotsiin vai kenties metsään "käpykaartiin" vai istuisitte kotona katsomassa televisiota "että tuolla ne meidän sotahullut nyt paukuttaa" ?
Ette kuulu tähän yhteiskuntaan, ette noudata lakeja joita on säädetty suojelemaan Suomen itsenäisyyttä.
Sivarit ovat pelkureita ja oman napansa katsojia. Menettekö kenties valkoiset liput heiluen vihollisen puolelle?
Voin kertoa että sodan sytyttyä tedät haetaan palvelukseen aivan samoin kuin kaikki muutkin, ette te pääse asiasta eroon. Kun sota syttyy te ette ole sen enempää turvassa kuin kukaan muukaan. Se että sodassa tapetaan ihmisiä ei tee teistä sivareista sen arvokkaampia, mikäli kohtaisin sivarin sodassa "en voi sotia, olen sivari" painaisin jo liipaisinta, yksi turha ihminen on vain yksi turha ihminen.
En yhdy Suomi24:n kommenttiin.. "väkivaltakoneiston" johon kuuluu armeija ja poliisi, pulestapuhujana, tunnen että puolustan samalla siviilipalvelusväen aatteita jos puolustustaistoon joudutaan.
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_v ... den_mukaanMacchiavelle kirjoitti:Wikipedia Sveitsin intistä: "Kolmannes ikäluokan miehistä suorittaa peruskurssin loppuun."Pbman kirjoitti:Macchiavelle kirjoitti: Sveitsi on vielä hurjempi, siellä reserviläiset saavat pyssyt, uniformut ja paukut matkaan kotiutuessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_army Ja tämä on vielä maassa missä demokratia toimii kansanäänestyksellä.
Kuten Kotro sanoi niin intin maine ja velvoittavuus on täällä aivan uskomaton. Mutta kyllähän sitä saastaa meille syötetäänkin sitten koko lapsuus ja nuoruus. Sitten kun oppii itse ajattelemaan niin on jo myöhäistä.Mistä kohtaa sellaisen löydät, kolmannes suorittaa siviilipaveluksen, eli sellaiset jptka eivät sovellu armeijaan.All able-bodied Swiss males aged between 19 and 31 must serve, and although entry to recruit school may be delayed due to senior secondary school, it is no longer possible to postpone it for university studies. About one third is excluded for various reasons, and these either serve in Civil Protection or Civilian Service.
Olen sitä mieltä että mitä nuorempana sen alta saa pois niin sen parempi, silloin kun sitä huumorintajua on jäjellä, mitä Kotron ikäisellä heebolla ei enää ole. Joo ja se Kotro sano sitä ja tätä.. onko sinulla mitään muita perusteita yhtyä Kotroon kuin se että Kotro sanoi näin telkkarissa.
Mitä saastaa syötetään? se että voi valita sivarin tai intin?? Vai se että koulussa luetaan Tuntematonta Sotilasta ja vietämme itsenäisyyspäivää paraateineen?
Kotroon viittaminen oli omassa kappaleessa ja siinä käsittelin nimen omaan tuota ohjelmaa ja kerroin mistä olen samaa mieltä. Mitäs ihmeellistä siinä nyt sitten oli? Ei, minulla ei ole mitään muuta syytä yhtyä miehen kommentteihin kuin kommentoida hänen esiintymistään telkkarissa. Mitä sitten?
Ja kyllä, valtiotieteen opintoja käyneenä ja kansalaisvaikuttamiseen aktiivisesti osallistuneena minulla on omiakin mielipiteitä. Oma sivariaikakin on jo sen verran kaukana että voi ehkä siitäkin koittaa löytää hyviä ja huonoja juttuja oman kasvamisen suhteen.
Ja siitä saastasta jota voisi ehkä fiksummin kutsu propagandaksi. Kotonani Orivedellä kutsutatilaisuuden aikaan KADULLA ollut aseistakieltäytyjien edustaja vietiin kutsuntatilaisuudeessa olevan poliisin toimesta putkaan kadun toiselle puolelle "häiritsemästä kutsuntatilaisuutta". Virkavirheeksihän se todettiin, mutta tehty mikä tehty.
Ennen kutsuntatilaisuutta ei tietoa vaihtoehdoista jaeta juuri lainkaan. 20 sivuisessa opuksessa on kolmen rivin kappale että voit mennä siviilipalvelukseen tai kieltäytyä kokonaan. 19 sivua haastatellaan lentäjiä ja tankkikuskeja kuinka armeija on kiva paikka. Aika rehellistä tiedottamista
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Muutenkin voisin ehkä varovaisesti verrata tuota uskonnon opetukseen kouluissa. Se tulee siellä vähän joka paikassa vastaan ja pikku hiljaa. Molempien tarkoitus on kasvattaa nuorista itsenäisiä, suoraselkäisiä Jumalaa pelkääviä kansalaisia. Jonkinlaisena vastakohtana nähdään sitoutumiskammoinen vastuuta pakoileva androgyyni joka lähtee ranskaan vaihto-oppilaaksi ja sitten muuttaa Milanoon asumaan rekisteröidyssä parisuhteessa.
Olin juuri häissä jossa sulhasen isä kyynelehti kahdessa kohdassa puhettaan. Ensin alussa onnitellessaan tuoretta paria ja toisen kerran mainitessaan että poika on päättänyt palata sotilasuralle parin vuoden miettimistauon jälkeen. Onhan se kunniallinen ja isänmaallinen ammatti.
-
-
Se vähän riippuu. Itse olen todistanut tilanteen että Säkylän sosiaali-ihminen (kuraattori vai kuka hän onkaan virallisesti) sanoi kolmantena päivänä varusmiehelle että ei pääse pois, pitää olla vähintään alokasaika. Samaa sanoivat kaikki, myös kapteeni. Siinä oli pieni mies aika sekaisin kun olo oli kuin vankilassa. Onneksi Säkylässä, jossa koulutetaan rauhanturvaajia on tämän vuoksi myös toinen sosiaalityöntekijä ja hänen puheilleen pääsy ratkaisi asian heti: pääset pois heti kun täytät paperin ja että sotilashenkilöiden propaganda ja valehtelu on törkeää, mutta sallittua. Sosiaali-ihminen ei olisi kuulemma saanut valehdella. Kapteenille kun meni paperin kanssa niin mies paiskasi kättä ja sanoi että upeaa päättäväisyyttä. Nimi paperiin eikä sanaakaan enää mistään "pitää käydä ainakin alokasaika" puheista. Seuraavana päivänä porteista pihalla.Macchiavelle kirjoitti:No jos et olisi pinnanut koulusta niin olisit varmaan saannut tietää, kutsunnoissahan tuo päätetään, ja jos tulee katumapääle niin on vielä intissäkin mahdollista vaihtaa palvelusta, ei siellä pakko ole olla.Jonkkis kirjoitti:se että voi valita sivarin tai intin?Macchiavelle kirjoitti:Mitä saastaa syötetään? se että voi valita sivarin tai intin?? Vai se että koulussa luetaan Tuntematonta Sotilasta ja vietämme itsenäisyyspäivää paraateineen?
Aika naurettavaa!
.
Toinen tyyppi jäi itkemään itsensä uneen kun pois ei kuulemma voi lähteä ennen kuin parin kuukauden päästä. Että näin helppo sieltä on lähteä.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Siinä olen samaa mieltä, että jos maa joutuu sotaan ei kukaan voi olla siihen osallistumatta. Mutta kyllä ihminen saisi silti valita osallistuuko hän siihen aseen kanssa, vai kenties auttamalla jollain muulla tavalla. En minä välttämättä kirurgia tai palomiestä rintamalle pistäisi.
-
Vaikka olet aktiivinen kansalaisjärjestöissä ja opiskellut valtiotieteitä, niin se ei tarkoita sitä että sinun ei tarvitse perustella mielipiteitäsi, en ole kysynyt mielipidettäsi Kotron esiintymiseen, vaan mitä perusteita sinulla esittää Kotron tueksi.Pbman kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_v ... den_mukaanMacchiavelle kirjoitti:Wikipedia Sveitsin intistä: "Kolmannes ikäluokan miehistä suorittaa peruskurssin loppuun."Pbman kirjoitti:
Kuten Kotro sanoi niin intin maine ja velvoittavuus on täällä aivan uskomaton. Mutta kyllähän sitä saastaa meille syötetäänkin sitten koko lapsuus ja nuoruus. Sitten kun oppii itse ajattelemaan niin on jo myöhäistä.Mistä kohtaa sellaisen löydät, kolmannes suorittaa siviilipaveluksen, eli sellaiset jptka eivät sovellu armeijaan.All able-bodied Swiss males aged between 19 and 31 must serve, and although entry to recruit school may be delayed due to senior secondary school, it is no longer possible to postpone it for university studies. About one third is excluded for various reasons, and these either serve in Civil Protection or Civilian Service.
Kotroon viittaminen oli omassa kappaleessa ja siinä käsittelin nimen omaan tuota ohjelmaa ja kerroin mistä olen samaa mieltä. Mitäs ihmeellistä siinä nyt sitten oli? Ei, minulla ei ole mitään muuta syytä yhtyä miehen kommentteihin kuin kommentoida hänen esiintymistään telkkarissa. Mitä sitten?
Ja kyllä, valtiotieteen opintoja käyneenä ja kansalaisvaikuttamiseen aktiivisesti osallistuneena minulla on omiakin mielipiteitä. Oma sivariaikakin on jo sen verran kaukana että voi ehkä siitäkin koittaa löytää hyviä ja huonoja juttuja oman kasvamisen suhteen.
Ja siitä saastasta jota voisi ehkä fiksummin kutsu propagandaksi. Kotonani Orivedellä kutsutatilaisuuden aikaan KADULLA ollut aseistakieltäytyjien edustaja vietiin kutsuntatilaisuudeessa olevan poliisin toimesta putkaan kadun toiselle puolelle "häiritsemästä kutsuntatilaisuutta". Virkavirheeksihän se todettiin, mutta tehty mikä tehty.
Ennen kutsuntatilaisuutta ei tietoa vaihtoehdoista jaeta juuri lainkaan. 20 sivuisessa opuksessa on kolmen rivin kappale että voit mennä siviilipalvelukseen tai kieltäytyä kokonaan. 19 sivua haastatellaan lentäjiä ja tankkikuskeja kuinka armeija on kiva paikka. Aika rehellistä tiedottamista![]()
Muutenkin voisin ehkä varovaisesti verrata tuota uskonnon opetukseen kouluissa. Se tulee siellä vähän joka paikassa vastaan ja pikku hiljaa. Molempien tarkoitus on kasvattaa nuorista itsenäisiä, suoraselkäisiä Jumalaa pelkääviä kansalaisia. Jonkinlaisena vastakohtana nähdään sitoutumiskammoinen vastuuta pakoileva androgyyni joka lähtee ranskaan vaihto-oppilaaksi ja sitten muuttaa Milanoon asumaan rekisteröidyssä parisuhteessa.
Olin juuri häissä jossa sulhasen isä kyynelehti kahdessa kohdassa puhettaan. Ensin alussa onnitellessaan tuoretta paria ja toisen kerran mainitessaan että poika on päättänyt palata sotilasuralle parin vuoden miettimistauon jälkeen. Onhan se kunniallinen ja isänmaallinen ammatti.
Millaista tietoa siviilipalveluksesta kutsunnoissa olisi pitänyt jakaa, mitä et olisi tiennyt? Sehän on vakauskysymys, jos et voi suorittaa asepalvelusta valitset iviilipalveluksen?? simple as that..
Historian tunnilla nuo mahdollisuudet peruskoulussa kerrottiin. Suomi on ev.lut maa ja siihen kuuluu niin kauan kuin kuuluu kirkkoon. Uskonnontunnit tulee sen mukana, siitäkin on mahdollista kieltäytyä.
-
En viitsi edes vastata! Sen verran tyh.... no joo antaa olla!Macchiavelle kirjoitti:Vaikka olet aktiivinen kansalaisjärjestöissä ja opiskellut valtiotieteitä, niin se ei tarkoita sitä että sinun ei tarvitse perustella mielipiteitäsi, en ole kysynyt mielipidettäsi Kotron esiintymiseen, vaan mitä perusteita sinulla esittää Kotron tueksi.Pbman kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_v ... den_mukaanMacchiavelle kirjoitti: Wikipedia Sveitsin intistä: "Kolmannes ikäluokan miehistä suorittaa peruskurssin loppuun."
Ennen kutsuntatilaisuutta ei tietoa vaihtoehdoista jaeta juuri lainkaan. 20 sivuisessa opuksessa on kolmen rivin kappale että voit mennä siviilipalvelukseen tai kieltäytyä kokonaan. 19 sivua haastatellaan lentäjiä ja tankkikuskeja kuinka armeija on kiva paikka. Aika rehellistä tiedottamista![]()
Millaista tietoa siviilipalveluksesta kutsunnoissa olisi pitänyt jakaa, mitä et olisi tiennyt? Sehän on vakauskysymys, jos et voi suorittaa asepalvelusta valitset iviilipalveluksen?? simple as that..
Historian tunnilla nuo mahdollisuudet peruskoulussa kerrottiin. Suomi on ev.lut maa ja siihen kuuluu niin kauan kuin kuuluu kirkkoon. Uskonnontunnit tulee sen mukana, siitäkin on mahdollista kieltäytyä.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka