Mac kotiin?
-
Mac kotiin?
Viesti Kirjoittaja kuda »
-
Re: Mac kotiin?
Viesti Kirjoittaja jarski78 »
Asiasta sen enempää tiemättä, mutta eri foorumeita kahlailtuani olen päätynyt tulokseen: Ajureiden kanssa ei enää tarvii ainakaan niin paljoa säätää!kuda kirjoitti:Olen käyttänyt 4-5 vuotta pääasiallisesti Linuxia. Mikä muuttuu?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
iPhone 5s
-
-
-
Viesti Kirjoittaja emmel »
Samassa "suossa" pari viikkoa edellä suakuda kirjoitti:Olen käyttänyt 4-5 vuotta pääasiallisesti Linuxia. Mikä muuttuu?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mulla oli puolitoista vuotta sitten MacMini...3 viikkoa. Möin pois kun hermostuin etsimään itseäni miellyttäviä ohjelmia. Nyt otan vähän rauhallisemmin.
+ Lisälaitteet toimivat useammin ilman säätöä ( saan synkattua esim kännykän kalenterit ja yhteystiedot BT:n kautta ...Ooh...

+ Käyttis on kutakuinkin tikissään out-of-the-box ( toisaalta normi-Linux taiten valitulla raudalla toimii yhtä hyvin )
+ Kuvankäsittely on pari astetta helpompaa ( No toimii se Linuxissakin, mutku näytön kalibrointi ja kaikki vakavammat ohjeet on ns. pro-softille )
- Paketinhallinnan puute. Ällistyin itsekin kuinka riippuvaiseksi siitä tulee huomaamattaan. Niitä softia pitää kuleksia etsimässä tuolla netissä. Uhm...
- Joka toiselle softalle vingutaan Visakortin numeroa...ärsyttävää
- Toistaiseksi tuntuu siltä että noiden ajureiden kanssa joutuu pelehtimään enemmän kuin Linuxissa. (ts. eihän siellä oikeastaan joudu niiden kanssa tekemisiin)
Nämä näkemykset siis rohkeasti 6-7viikon kokemuksella OSX:stä ja 6-7 vuoden kokemuksella Linuxista.

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ihan näin mielenkiinnosta:emmel kirjoitti:- Toistaiseksi tuntuu siltä että noiden ajureiden kanssa joutuu pelehtimään enemmän kuin Linuxissa. (ts. eihän siellä oikeastaan joudu niiden kanssa tekemisiin)
Mitä ajureita olet tarvinnut? Itse muistan asentaneeni kahdet ajurit: Toiset printterille ja toisen usb-sarjaportti-adapterille. Ja kännykälle hain yhden plugarin, kunnes tuli iSync-tuki, mutta se nyt ei sinänsä varsinainen ajuri.
Kaikki muu on löytynyt kyllä suoraan laatikosta.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Helpot asiat tehdään vielä helpommin, vaikeat vielä vaikeammin.kuda kirjoitti:Olen käyttänyt 4-5 vuotta pääasiallisesti Linuxia. Mikä muuttuu?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Tätä en oikein ymmärrä. Miksi pitäisi olla joku paketinhallinta, jos ohjelmien asennus on Mac OS X:ssä parin klikkauksen puuhaa (niistäkin klikkauksista osa on vain tietoturvan takia)?emmel kirjoitti:- Paketinhallinnan puute. Ällistyin itsekin kuinka riippuvaiseksi siitä tulee huomaamattaan. Niitä softia pitää kuleksia etsimässä tuolla netissä. Uhm...
Kun kokeilin asentaa SuSE OPC 10.2 Linuxia, paketinhallinta kupsautti monta kertaa koko asennuksen nurin. Kun sitten sain Linuxin joten kuten toimimaan, en saanut asennettua monia kiinnostavia ohjelmia, kun asennuspaketeissa oli puutteita. Paria muuta PPC-Linuxia en saanut lainkaan asennettua, kun tuo puuttuvien pakettien riemujuhla iski rankemmin.
Vakavasti ottaen: Linuxin asennus ja käyttö ei sovellu ei-tietoteknisille ihmisille. Tämän takia työpöytä-Linux jää lähinnä 15-25-vuotiaitten nysvääjämieshenkilöiden ajantappoharrastukseksi (anteeksi vaan hyvät nysvääjät!).
-
Tähän mennessä olen asentanut vain TomTomOne navigaattorin. (Eikä se sitten edes toiminut)TheKraken kirjoitti:Ihan näin mielenkiinnosta:emmel kirjoitti:- Toistaiseksi tuntuu siltä että noiden ajureiden kanssa joutuu pelehtimään enemmän kuin Linuxissa. (ts. eihän siellä oikeastaan joudu niiden kanssa tekemisiin)
Mitä ajureita olet tarvinnut? Itse muistan asentaneeni kahdet ajurit: Toiset printterille ja toisen usb-sarjaportti-adapterille. Ja kännykälle hain yhden plugarin, kunnes tuli iSync-tuki, mutta se nyt ei sinänsä varsinainen ajuri.
Kaikki muu on löytynyt kyllä suoraan laatikosta.
SE:n P800:sta olisi mukava saada backuppi. Kännyn synkkaus toimi suoraan ilman sen kummempaa ihmettelyä.
Printteriä en ole vielä tökännyt kiinni, oletan että siihen tarvitsee jonkun ajurin. (HP:n joku uudehko halppis-monitoimilaite.)
Linuxissa ainoa asentamani ajuri koskaan oli Nvidian näytönohjaimen ajurit. Nekin asentuivat parissa distrossa laittamalla rasti ruutuun. ( No ok, parissa distrossa ne EIVÄT asentuneet vaikka yritin mitä 8) ) Ja noita kännyn tai navigaattorin backuppeja ei edes tullut mieleen yrittää Linuxissa, että sikäli aiheetonta motkotusta minulta.
Tuo ajuripuoli herätti ajatuksia, kun moneen vuoteen ensimmäistä kertaa asentelen propietary-ajureita (jos ei sitä Nvidiaa oteta lukuun) navigaattoria varten, eivätkä ne sitten edes toimi. Puheet suljetun koodin automaattisesta paremmuudesta menevät kohdallani toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Täytyy palata tutkimaan lisää paremmalla aikaa, että oliko se softa varmasti oikealle mallille.
Kolmaalta pitäisi varmaan vielä miettiä mitkä ovat ajurit, ja mikä raudanvalmistajan apuohjelma laitteen backup-käyttöön. Ts. voiko kännyn ja navigaattorin backup-softan kohdalla puhua ajureista?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Navigaattorin ehkä, mutta kännyn kohdalla kai ei, koska ihan datana ne siellä lojuu. Tarttee vaan jonkun joka ne sieltä urkkii.emmel kirjoitti:Kolmaalta pitäisi varmaan vielä miettiä mitkä ovat ajurit, ja mikä raudanvalmistajan apuohjelma laitteen backup-käyttöön. Ts. voiko kännyn ja navigaattorin backup-softan kohdalla puhua ajureista?
Itsellä on osoitekirjassa tallessa kaikki tiedot. Tekstiviestit menkööt, jos semmonen tilanne tulee.
Ja käsittääkseni nuo GPS-ajurikuviot on vielä ihan lapsenkengissä, eli bugeja on varmasti luvassa.
-
Taidamme molemmat olla urautuneisuuteme orjia.Juhani L kirjoitti:Tätä en oikein ymmärrä. Miksi pitäisi olla joku paketinhallinta, jos ohjelmien asennus on Mac OS X:ssä parin klikkauksen puuhaa (niistäkin klikkauksista osa on vain tietoturvan takia)?emmel kirjoitti:- Paketinhallinnan puute. Ällistyin itsekin kuinka riippuvaiseksi siitä tulee huomaamattaan. Niitä softia pitää kuleksia etsimässä tuolla netissä. Uhm...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Asiasta sen tarkemmin Oikeasti tietämättä: epäilen että tuosta distrosta olisi pitänyt ottaa käyttöön pari asennuslähdettä (="sourcea") lisää, että ne puuttuvat paketit olisivat olleet käytettävissä. Suse oli aika puritaani sen suhteen, ettei kukaan pääse sanomaan että siellä käytetään jotain kirjastoja jotka ovat jossain päin maailmaa kiellettyjä.Juhani L kirjoitti:Kun kokeilin asentaa SuSE OPC 10.2 Linuxia, paketinhallinta kupsautti monta kertaa koko asennuksen nurin. Kun sitten sain Linuxin joten kuten toimimaan, en saanut asennettua monia kiinnostavia ohjelmia, kun asennuspaketeissa oli puutteita. Paria muuta PPC-Linuxia en saanut lainkaan asennettua, kun tuo puuttuvien pakettien riemujuhla iski rankemmin.
Itse purin monivuotisen suhteeni Suseen kun Novell alkoi riiustella ms:n kanssa.
Minusta taas tuntuu, että mikäli osaamistasoni Linuxissa olisi jotenkin verrattavissa vaikka windowsin käyttöön, en olisi kovin häävi windowsissa.Juhani L kirjoitti: Vakavasti ottaen: Linuxin asennus ja käyttö ei sovellu ei-tietoteknisille ihmisille. Tämän takia työpöytä-Linux jää lähinnä 15-25-vuotiaitten nysvääjämieshenkilöiden ajantappoharrastukseksi (anteeksi vaan hyvät nysvääjät!).
Yritän sanoa etten ole mikään viilausguru Linuxissa, inhoan säätämistä ja kuitenkin olen pärjännyt Linuxin kanssa jo monia vuosia.
-
Viesti Kirjoittaja totalhki »
Helpotusta ohjelmien päivityksiin löytyy Versiontracker Pro:sta tai Macuptade Desktopista. Maksullisia ovat tosin. Ja käyttöjärjestelmäpäivitykset omppuvalikosta...emmel kirjoitti:- Paketinhallinnan puute. Ällistyin itsekin kuinka riippuvaiseksi siitä tulee huomaamattaan. Niitä softia pitää kuleksia etsimässä tuolla netissä. Uhm...

-
Muutama kysymys vielä
Viesti Kirjoittaja kuda »
-Linux-ohjelmat lähdekoodista kääntämällä? Graafisella puolella lienee ongelmia mutta oikeastaan tarvitsisin vain Pythonin. Ja ehkä mplayerin (ilman GUIta) äärimmäisen yksinkertaisen streamien ajastetun nauhoittamien vuoksi.
-Oikoluku ohjelma Soikko toiminee? (ja Voikko ei?). Mutta kuinka laajalti? Selaimessa? Tekstieditoreissa? OS X on käsittääkseni oikolukukomponentteja tukeva käyttöjärjestelmä, kuten Linux.
-AutoCad OS X:ssä? Linuxissa toimi 2000-versio ihan Winellä, uudemmissa tuli ongelmia ja olen ajanut virtuaalikoneessa. VMware toiminee OS X:ssä ihan ok? Muita virtuaalikoneita?
-
KIITOS! Softahärdellini läpikahlaus helpottuu huomattavasti.totalhki kirjoitti:Helpotusta ohjelmien päivityksiin löytyy Versiontracker Pro:sta tai Macuptade Desktopista. Maksullisia ovat tosin. Ja käyttöjärjestelmäpäivitykset omppuvalikosta...emmel kirjoitti:- Paketinhallinnan puute. Ällistyin itsekin kuinka riippuvaiseksi siitä tulee huomaamattaan. Niitä softia pitää kuleksia etsimässä tuolla netissä. Uhm...
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Onneksi täytin jo 26 ni ei tarvii sotkeentua enää linuxiinJuhani L kirjoitti: Tätä en oikein ymmärrä. Miksi pitäisi olla joku paketinhallinta, jos ohjelmien asennus on Mac OS X:ssä parin klikkauksen puuhaa (niistäkin klikkauksista osa on vain tietoturvan takia)?
Kun kokeilin asentaa SuSE OPC 10.2 Linuxia, paketinhallinta kupsautti monta kertaa koko asennuksen nurin. Kun sitten sain Linuxin joten kuten toimimaan, en saanut asennettua monia kiinnostavia ohjelmia, kun asennuspaketeissa oli puutteita. Paria muuta PPC-Linuxia en saanut lainkaan asennettua, kun tuo puuttuvien pakettien riemujuhla iski rankemmin.
Vakavasti ottaen: Linuxin asennus ja käyttö ei sovellu ei-tietoteknisille ihmisille. Tämän takia työpöytä-Linux jää lähinnä 15-25-vuotiaitten nysvääjämieshenkilöiden ajantappoharrastukseksi (anteeksi vaan hyvät nysvääjät!).
Mullakaan ei ole ajureiden kanssa ollut ongelmia, WLANin ajurit asensin ja päivityksen tulostimen ajureihin. Linuxissa WLAN ei toiminut ollenkaan... ainakin mitä olen kavereilta kuullut, voi linuxissa ajurien kanssa puljaaminen olla yhtä maanalainen paikka.
Ja mitä pakettijuttuihin tulee... itse jos hommailen uusia ohjelmia, tutustun yleensä niihin esim. ohjelman kotisivulla, selaan läpi ominaisuudet ja katson screenshotit, ehkäpä luekselen foorumeitakin. Kyllä sen ohjelman siinä samassa imaiseekin kun sen sivuilla surffaa.
Tietty jos paketeista löytyvät screenshotit, tarvittavat tiedot ja vaikkapa ihan arvostelukin suomeksi, niin mitäpä sitä turhaan nettiä selaamaan
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Jay »
Eihän TomTomit edes tarvitse mitään ajureita? Ainakin One XL:n saa mountattua työpöydälle muistikortin tapaan, ja sitten vaan drag-n-drop. Tietysti voi ladata TomTomin oman TomTom Home -ohjelman saadakseen graafisen käyttöliittymän, mutta ko. ohjelman toimivuus ei juuri kiitosta saa.emmel kirjoitti:Tähän mennessä olen asentanut vain TomTomOne navigaattorin. (Eikä se sitten edes toiminut)
-
Re: Muutama kysymys vielä
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Kohtuullinen läjä linuxista tuttuja ohjelmia on käännetty OS X:lle. Katsele vaikka http://darwinports.com/ ja http://finkproject.org/kuda kirjoitti:-Linux-ohjelmat lähdekoodista kääntämällä? Graafisella puolella lienee ongelmia mutta oikeastaan tarvitsisin vain Pythonin. Ja ehkä mplayerin (ilman GUIta) äärimmäisen yksinkertaisen streamien ajastetun nauhoittamien vuoksi.
mplayerOSX:n mukana kyllä tulee gui, mutta mplayer binaari löytyy kyllä paketista, jota voi käyttää ihan komentoriviltä. Python taitaa tulla ihan os x:n mukana.
Juu, juu, juu ja juu.kuda kirjoitti:-Oikoluku ohjelma Soikko toiminee? (ja Voikko ei?). Mutta kuinka laajalti? Selaimessa? Tekstieditoreissa? OS X on käsittääkseni oikolukukomponentteja tukeva käyttöjärjestelmä, kuten Linux.
Darwinea on kehitelty, en ole kokeillut, mutta käsittääkseni melko pahasti vaiheessa vielä. Virtuaalikoneita VMware ja paralleles.kuda kirjoitti:-AutoCad OS X:ssä? Linuxissa toimi 2000-versio ihan Winellä, uudemmissa tuli ongelmia ja olen ajanut virtuaalikoneessa. VMware toiminee OS X:ssä ihan ok? Muita virtuaalikoneita?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
No tuosta vähän koetin tuolla toisessa threadissa kyselläkin. Se näkyy kyllä työpöydällä, ja pääsen sinne tiedostoihin käsiksi. En kuitenkaan arvannut alkaa ronkkimaan ko. tiedostoja kun pelkäsin että saan koko TomTomin sekaisin.Jay kirjoitti:Eihän TomTomit edes tarvitse mitään ajureita? Ainakin One XL:n saa mountattua työpöydälle muistikortin tapaan, ja sitten vaan drag-n-drop. Tietysti voi ladata TomTomin oman TomTom Home -ohjelman saadakseen graafisen käyttöliittymän, mutta ko. ohjelman toimivuus ei juuri kiitosta saa.emmel kirjoitti:Tähän mennessä olen asentanut vain TomTomOne navigaattorin. (Eikä se sitten edes toiminut)
Mulla on winkkarissa tehtyjä backuppeja jemmassa, jossain. Eikä nyt ole enää windowsiakaan kun se oli työkone aiemmin jolla ne backupit vetelin.
Asia on ollut "Palataan myöhemmin asiaan" -jonossa, kun ollut paljon muutakin tehtävää/ihmeteltävää.
-
Viesti Kirjoittaja tempe »
Minulla kyllä ehti vuosien mittaan palaa hihat ohjelmien asenteluun linuxissa. En tiedä missä vika oli, osittain varmasti huonossa raudassa mutta melko pitkälle siinä, että en aina tiennyt mitä olin tekemässä.dogmulder kirjoitti: Ja mitä pakettijuttuihin tulee... itse jos hommailen uusia ohjelmia, tutustun yleensä niihin esim. ohjelman kotisivulla, selaan läpi ominaisuudet ja katson screenshotit, ehkäpä luekselen foorumeitakin. Kyllä sen ohjelman siinä samassa imaiseekin kun sen sivuilla surffaa.
Ensinnä lähdekoodista asentaminen. Melko tasan tarkkaan joka kerta ohjelman kääntäminen jäi kesken jonkun v:n riippuvuuden takia. Jos ja kun sai kääntämisen ja asentamisen rämmittyä läpi, sai huomata, että ei se ohjelma sitten lopulta toiminutkaan.
Onneksi pakettienhallinta auttaa... Tai sitten ei. Tyypillinen skenaario oli se, että yhtä pientä kilkettä asentaessani pakettienhallinta päätti samalla päivittää sata muuta pakettia (kai sen olisi voinut kiertää, mutta en uskaltanut yrittää, etten sekoita arvon herra pakettienhallinnan päätä). Päädyin siis tunniksi lataamaan päivityksiä. Kun ne oli kaikki saatu asennettua olin joko ehtinyt unohtaa, mitä olin alun perin asentamassakaan, tai sitten se ei edes tehnyt sitä, mitä olin kuvitellut sen tekevän.
E'hei, kyllä yhden dmg:n manuaalinen asennus on jotenkin mukavampaa. Niin, ja täydennyksenä vielä kerrottakoon sekin, että edes Mac OS X:ssä onneni lähdekoodista kääntämisen tai Fink-pakettien toimimaan saamisen suhteen ei ole parempi. Kyrsii joka kerta, kun sellaista pitää ruveta yrittämään.
-
Viesti Kirjoittaja tsehov »
Tismalleen samanlaisia kokemuksia Linux -maailmasta. Juuri nuo kaikkinaiset rippuvuudet oli tehdä ihmisen hulluksi. Tosin joskus on käynyt niinkin että jokin Linux -jakelu on toiminut asennuksesta lähtien oikein mallikkaasti - muistaakseni Mepis on ollut tällainen.tempe kirjoitti:Ensinnä lähdekoodista asentaminen. Melko tasan tarkkaan joka kerta ohjelman kääntäminen jäi kesken jonkun v:n riippuvuuden takia. Jos ja kun sai kääntämisen ja asentamisen rämmittyä läpi, sai huomata, että ei se ohjelma sitten lopulta toiminutkaan.
Onneksi pakettienhallinta auttaa... Tai sitten ei. Tyypillinen skenaario oli se, että yhtä pientä kilkettä asentaessani pakettienhallinta päätti samalla päivittää sata muuta pakettia (kai sen olisi voinut kiertää, mutta en uskaltanut yrittää, etten sekoita arvon herra pakettienhallinnan päätä). Päädyin siis tunniksi lataamaan päivityksiä. Kun ne oli kaikki saatu asennettua olin joko ehtinyt unohtaa, mitä olin alun perin asentamassakaan, tai sitten se ei edes tehnyt sitä, mitä olin kuvitellut sen tekevän.
E'hei, kyllä yhden dmg:n manuaalinen asennus on jotenkin mukavampaa.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Snadiomenan softaoppaalla helpottuu vielä lisää:emmel kirjoitti: KIITOS! Softahärdellini läpikahlaus helpottuu huomattavasti.
http://snadiomena.net/softaopas-ohjelmat/
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Ei, mutta Intel-Macissa kuitenkin - Windowsissa. Loistava tietokone: se osaa pyörittää myös ylihintaisinta ja kutakuinkin alkeellisinta CAD-ohjelmaa!kuda kirjoitti:
-AutoCad OS X:ssä?
(Kyllähän AutoCAD tekee paljonkin ei-alkeellista, mutta se on silti reliikki reikäkorttiajalta! Parempia CAD-ohjelmia on maailma väärällään!)
-
IMHO: Lähdekoodista ei käännetä ohjelmia Linuxiin kuin poikkeuksenpoikkeustilanteissa. Suse- (=yast) ja Debian-pohjaisissa (=apt-get) useimmiten riittää kun vapauttaa tai lisää tarvittavat asennuslähteet paketinhallinnan käyttöön. Debianilla lienee jotakin 20 000 ohjelmapakettia ladattavissaan rastiruutuun menetelmällä.tempe kirjoitti:Minulla kyllä ehti vuosien mittaan palaa hihat ohjelmien asenteluun linuxissa. En tiedä missä vika oli, osittain varmasti huonossa raudassa mutta melko pitkälle siinä, että en aina tiennyt mitä olin tekemässä.
Ensinnä lähdekoodista asentaminen. Melko tasan tarkkaan joka kerta ohjelman kääntäminen jäi kesken jonkun v:n riippuvuuden takia. Jos ja kun sai kääntämisen ja asentamisen rämmittyä läpi, sai huomata, että ei se ohjelma sitten lopulta toiminutkaan.
Nii-in. Sehän sen paketinhallinnan yksi tarkoitus on. Päivittää ne sata muuta pakettia niin ettei käyttäjän tarvitse murehtia riippuvuuksista.tempe kirjoitti:Onneksi pakettienhallinta auttaa... Tai sitten ei. Tyypillinen skenaario oli se, että yhtä pientä kilkettä asentaessani pakettienhallinta päätti samalla päivittää sata muuta pakettia (kai sen olisi voinut kiertää, mutta en uskaltanut yrittää, etten sekoita arvon herra pakettienhallinnan päätä).
Minun kokemusteni mukaan useimmiten tuon tunnin+sadan paketin päivityksen jälkeen (tai tavallisemmin 3 minuutin ja 4 paketin päivityksen) ohjelmavalikkoon ilmestyy kuvake uudelle ohjelmalle. Se on uusin versio ohjelmasta, en tiedä miltä serveriltä se minulle ladattiin (eikä se minua niin kiinnostakaan, ellei sourceissa ole jotain epämääräisiä osoitteita) eikä se ole rampautettu kokeiluversio. Käynnistän ohjelman ja se on siinä. Jos en pidä ohjelmasta, poistan rastin ko. ohjelman kohdalta, ja se katoaa sinne mistä tulikin. Simppeliä, yleensä.tempe kirjoitti:Päädyin siis tunniksi lataamaan päivityksiä. Kun ne oli kaikki saatu asennettua olin joko ehtinyt unohtaa, mitä olin alun perin asentamassakaan, tai sitten se ei edes tehnyt sitä, mitä olin kuvitellut sen tekevän.
Makuasioita, ja niistä voidaan kyllä kiistellätempe kirjoitti:E'hei, kyllä yhden dmg:n manuaalinen asennus on jotenkin mukavampaa. Niin, ja täydennyksenä vielä kerrottakoon sekin, että edes Mac OS X:ssä onneni lähdekoodista kääntämisen tai Fink-pakettien toimimaan saamisen suhteen ei ole parempi. Kyrsii joka kerta, kun sellaista pitää ruveta yrittämään.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
MUTTA: En nyt taas ymmärrä miten taas päädyin vääntämään tästä asiasta täällä, vieläpä vähän väärässä threadissa. En minä kuitenkaan mikään Linux-evankelista välitä olla, etenkään kun en ole edes lähelläkään Guru-tasoa. Lupaan lopettaa moisen lobbaamisen, heti tämän viestin jälkeen.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Lgo »
Python löytyy Mac Os X developer toolsien mukana. Ja mplayeristakin löytyy Mac Os X:lle käännetty versio. Jos haluaa Pythonin uudempaa versiota, odottelee joko Leopardia tai sitten asentaa jostain Finkistä (http://www.finkproject.org/) tms.kuda kirjoitti:Nämä eivät ole kynnyskysymyksiä, jäähän tämä läppärini edelleen Linuxia pyörittämään mutta mikä näitä onnistuu ja mikä ei?
-Linux-ohjelmat lähdekoodista kääntämällä? Graafisella puolella lienee ongelmia mutta oikeastaan tarvitsisin vain Pythonin. Ja ehkä mplayerin (ilman GUIta) äärimmäisen yksinkertaisen streamien ajastetun nauhoittamien vuoksi.
-
Viesti Kirjoittaja tempe »
Juu, nämä erot johtunevat ainakin seuraavista asioista:emmel kirjoitti:Minun kokemusteni mukaan useimmiten tuon tunnin+sadan paketin päivityksen jälkeen (tai tavallisemmin 3 minuutin ja 4 paketin päivityksen) ohjelmavalikkoon ilmestyy kuvake uudelle ohjelmalle. Se on uusin versio ohjelmasta, en tiedä miltä serveriltä se minulle ladattiin (eikä se minua niin kiinnostakaan, ellei sourceissa ole jotain epämääräisiä osoitteita) eikä se ole rampautettu kokeiluversio. Käynnistän ohjelman ja se on siinä. Jos en pidä ohjelmasta, poistan rastin ko. ohjelman kohdalta, ja se katoaa sinne mistä tulikin. Simppeliä, yleensä.tempe kirjoitti:Päädyin siis tunniksi lataamaan päivityksiä. Kun ne oli kaikki saatu asennettua olin joko ehtinyt unohtaa, mitä olin alun perin asentamassakaan, tai sitten se ei edes tehnyt sitä, mitä olin kuvitellut sen tekevän.
1. Mitä useammin päivittää, sitä vähemmän paketteja kerralla päivitetään. Ilmeisesti päivitysvälini oli tuskastuttavan pitkä.
2. Mitä kokeneempi säätäjä, sitä rohkeammin uskaltaa kustomoida systeemin toimivaksi eikä vain tyytyä tilanteeseen, jotta ei vahingossa rikkoisi mitään.
3. Distroissakin on eroja. Minun käyttämäni Debian-versio ei kyllä ollut mitenkään kovin hanakka lisäämään valikoihin kuvakkeita.
Kyllähän se pakettienhallinta varmasti yleisesti ottaen toimii, eihän koko käyttöjärjestelmä olisi asentunut ilman sitä B). Minä sitten aina päädyin asentamaan jotain roskaa, joka ei toimi kunnolla
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka