Olen tässä jo jokin aikaa katastellut Applen läppäriä ja noita vähän vanhempia 1.83Ghz Macbookeja löytyy käytettynä jo ihan hyvällä hinoilla. Nykyäänhän tuo halvin uusi Macbook on 2Ghz eli hiukan nopeampi mutta muuten suunilleen sama. Onko 1.83/2.0 mallit muuten identtiset mutta vain prosessoreilla erit kellotaajuudet? Eli olisiko mahdollista ylikellottaa tuo 1.83Ghz tuohon 2.0Ghz tai yli?
Olen tässä jo jokin aikaa katastellut Applen läppäriä ja noita vähän vanhempia 1.83Ghz Macbookeja löytyy käytettynä jo ihan hyvällä hinoilla. Nykyäänhän tuo halvin uusi Macbook on 2Ghz eli hiukan nopeampi mutta muuten suunilleen sama. Onko 1.83/2.0 mallit muuten identtiset mutta vain prosessoreilla erit kellotaajuudet? Eli olisiko mahdollista ylikellottaa tuo 1.83Ghz tuohon 2.0Ghz tai yli?
Bootcampin puolella on mahdollista mutta yleensäkkin läppäreiden kellotus on vaikeampaa ja aina on mahdollisuus että hajotat koneen siinä.
Eli ylikellotus onnistunee (?) ja jos 1.83Ghz ja 2.0Ghz:n mallit ovat muuten identtiset niin periaatteessa 1.83Ghz MacBook:n pitäisi kestää 2.0Ghz täysin. (2.0Ghz:aan asti mitoitettu jäähdytys jne.)
Nexct kirjoitti:Eli ylikellotus onnistunee (?) ja jos 1.83Ghz ja 2.0Ghz:n mallit ovat muuten identtiset niin periaatteessa 1.83Ghz MacBook:n pitäisi kestää 2.0Ghz täysin. (2.0Ghz:aan asti mitoitettu jäähdytys jne.)
Onnistuu jos auringonpilkut on suosiollisia, en tiedä onko kivet identtisiä. Itse en tähän lähtisi kun teholisäys on kuitenkin melko marginaalinen.
Nexct kirjoitti:Eli ylikellotus onnistunee (?) ja jos 1.83Ghz ja 2.0Ghz:n mallit ovat muuten identtiset niin periaatteessa 1.83Ghz MacBook:n pitäisi kestää 2.0Ghz täysin. (2.0Ghz:aan asti mitoitettu jäähdytys jne.)
Jos rupeaa miettimään tuosta 170MHz:n lisätehosta saatavan käytännön hyödyn määrää ja vertaa sitä siihen että valmiiksi lämpimänä/kuumana käyvä kone käy vielä vähän lämpimämpänä, niin ei välttämättä maksa vaivaa.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Juu unohda ylikellottamiset. Eikös nämä suorittimet yleensä tehdä tehtaassa niin, että jos se ei selviä 2.0Ghz testistä kunnolla, mutta on stabiili vielä 1.8Ghz taajuudella, siitä tulee sitten myytävä 1.8Ghz suoritin. Nyt jos sitä virittelee sinne 2.0Ghz tasolle, niin kaatuilemaanhan se ryhtyy... tai sitten laitteisto vain jostain kulmasta hajoaa...
MasBe kirjoitti:Joo mäki oon sitä mieltä, että jätetään nää ylikellottamis leikit sinne PC-puolelle
Itsekin hieman tätä ylikellotus pelleilyä ihmetellyt, kun siitä ei oikeasti mitään hyötyä saa vaan enemmänkin ongelmia. Nykyään koneet on jo valmiiksi niin hyviä, että siitä on vielä vähemmän hyötyä kuin joskus aikanaan. On paljon helpompia ja myös turvallisia tapoja tehdä koneesta ketterämpi niin miksi edes käyttää ja tuhlata aikaa tuollaiseen hölmöilyyn?
Taitaa muistin lisäys tappiin (C2D:ssä 2x2 GB) ja 7200 kierroksen levy kellottaa Macbookia huimasti enemmän kuin tikityksen nosto alle kymmenellä prosentilla. (Jälkimmäinen saattaa kyllä olla halvempaa ellei ilmaista, jos onnistuu.)
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
MasBe kirjoitti:Joo mäki oon sitä mieltä, että jätetään nää ylikellottamis leikit sinne PC-puolelle
Itsekin hieman tätä ylikellotus pelleilyä ihmetellyt, kun siitä ei oikeasti mitään hyötyä saa vaan enemmänkin ongelmia. Nykyään koneet on jo valmiiksi niin hyviä, että siitä on vielä vähemmän hyötyä kuin joskus aikanaan. On paljon helpompia ja myös turvallisia tapoja tehdä koneesta ketterämpi niin miksi edes käyttää ja tuhlata aikaa tuollaiseen hölmöilyyn?
No enempi harrastustahan se on, ja läppäripuolellakin sitä harrastetaan mutta vaatii jo jonkinlaista elektroniikan tuntemusta ja yleensä kohdekoneet on "vähän" halvempia. :-)