M&V filmien kehitys
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 17.30
- Paikkakunta: Helsinki
M&V filmien kehitys
Viesti Kirjoittaja jarski »
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19.8.2007 klo 10.44
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Hämis »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Liikkeestä sanoivat että heillä on Kodakin filkat mahdollista valmistaa tunnissa.
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
C-41 prosesseja on vielä runsain määrin.
Hesassa asuessani käytin silloin alan parasta firmaa eli Dialabia. Sieltä saat kaikki haluamasi palvelut. http://www.dialab.com/etusivu.html
Takavuosina tämä Ilfordin XP2 oli parasta C-41 tyyppistä filkkaa.
http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=11
Muutaman rullan olen tätä Kodakin vastaavaa bw400cn:ää toki kuvannut - ihan hyvää sekin on. http://www.kodak.com/global/en/professi ... 16.5&lc=en
MUTTA - jos filmille haluat kuvata niin mikset kuvaa värinegaa ja skannaa sitä. Kyllähän se PhotoShopilla mustavalkoistuu helposti. Mustavalkoiseen ei taas oikein jaksa värejä sorvata jos sattusi tekemään mieli.
Ja jos aiot vastata että: "ei sillä saa kuiteskaan samanlaista jälkee ku TRIX.:illä ja D76:lla tai Rodinalilla. Niis oli niin ihana rae ja fiilis" niin kyllä toki saa. Jos vaikka kuvaa digikameralla niin asianmukaisesti shopattua kuvaa ei erota kukaan filmille kuvatusta.
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 17.30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja jarski »
jotain tällaista olisin vastannut, ellet olisi tehnyt sitä puolestaniPastori kirjoitti:Ja jos aiot vastata että: "ei sillä saa kuiteskaan samanlaista jälkee ku TRIX.:illä ja D76:lla tai Rodinalilla. Niis oli niin ihana rae ja fiilis" niin kyllä toki saa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
tai, että haluan testailla ja vertailla. filmi lookkia ja fiilistä digi näpsyihin on kyllä aika hankalaa photoshopata. on ainakin minulle.
asematunnelista löytyi yksi labra, ilmoittelen tässä kuinka kävi, jahka tiedän.
edit: toksia dialabin ja muista linkeistä.
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: 5.11.2004 klo 20.17
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Ne kaikkein hienoimmat mustavalkokuvat on kyllä filmille kuvattuja... vaikka kuinka ronklaa taiturimaisesti kuvia photoshopissa, sekoittaa kanavia, vääntelee kurveja ja lisää raetta niin kuvista jää puuttumaan se viimeinen "kolmiulotteisuus" ja sävykkyys joka oikein hienosti onnistuneessa mustavalkokuvassa on. En oikein kunnolla osaa arvailla mistä tuo edes johtuu, yksi arvaus on että randomisti sijoittuneet filmirakeet kuvaa tekstuurin paremmin kuin tasaisena ristikkona olevat pikselit.Pastori kirjoitti:Jos vaikka kuvaa digikameralla niin asianmukaisesti shopattua kuvaa ei erota kukaan filmille kuvatusta.
Lisäksi mustavalkofilmin dynamiikka on monesti isompi kuin digivekottimien.
Pitäisi itsekin katsoa saisiko jostain tilatuksi filminkehityslitkut niin saisi kymmenet filmirullat pois pakastimesta

-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Fotokemialliset prosessit ovat toki ammattimiehen käsissä hienosti taipuvia.
Itsekin kuvaan vielä täyttä häkää 120 filmikoolla ja sitä isommalla materiaalilla.
Jos kuitenkin ajatellaan ihan perusduunia, kinarilla kuvattavaa matskua - niin kyllä nykypäivän hyvä digirunko tuottaa aika hyvää materiaalia verrattuna filmikameraan.
Sama toki isommassakin koossa - mutta noi keskikoon ja isompien kameroiden digiperät ovat aika harvan saatavilla.
"Kolmiulotteisuus" - eikös se nyt ole aivan kuvan sisältöön liittyvää. Valot ja varjothan luovat komiulotteisuutta. Eikä kuvan aihe ja valon käyttö takuulla tiedä millä välinellä se aiotaan taltioida.
Jospa kuvaan molemmilla metodeilla saman aiheen - samassa valossa - samalla optiikalla - negatiivi digitoidaan laatuskanerilla. Molempia lopputuloksia katsellaan ruudulta - laitan vaikka täysresoluutiokuvat webiin. Tsekataan kuinka moni tunnistaa filmin ja digin erot?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 27.8.2007 klo 14.17
- Paikkakunta: nummela
Viesti Kirjoittaja pele »
Tokikin näyttöruudulta arvioiminen on sama kuin katselisi harsokankaan läpi.
Jos tavoitteena on näyttöruududlta katsominen ei kaiketi ole montaakaan järkeä kuvata muulla kuin digikameralla. Mutta varsinainen kysymys on; kumpi on parempi tarkasteltuna reilun kokoisena printtinä. Käsitykseni on, että toimiva huippulaatua tuottava MV digitulostus ei ollenkaan jokamiehen saatavilla.
Ruiskutulostimet ovat lisäksi hankalia satunnaisessa käytössä (=useimmiten) kun suuttimet menevat kayttämättömyyttään tukkoon ja tulee raitaista jälkeä.
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: 5.11.2004 klo 20.17
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
No niinhän sitä luulisi... mutta jonkun ihmeellisen eron minä olen aistivinani, ero on niin pieni ettei siihen saa oikein otetta, semmoinen häivähdys...Pastori kirjoitti:"Kolmiulotteisuus" - eikös se nyt ole aivan kuvan sisältöön liittyvää. Valot ja varjothan luovat komiulotteisuutta. Eikä kuvan aihe ja valon käyttö takuulla tiedä millä välinellä se aiotaan taltioida.
Kuinka paksu on kennon kerros joka vangitsee valonsäteet? Filmissähän ne on hyvinkin ohuella emulsiokerroksella...voisiko jo tuolla erolla olla merkitystä sille miten erilaiset tekstuurit tallentuvat? Jotenkin tuntuu että tuo "lähimmän pikselin logiikka" jolla digikamera arpoo värit ja sävyt ei ole vielä oikein täydellistä.
Tuo olisi kyllä melkoisen mielenkiintoinen kokeilu... kannattaisi tosin valita muutamakin eri kuva-aihe jotka on kuvattu erilaisessa valossa - tietynlaisessa valossa kuvatut aiheet voivat toki näyttää samalta. Ja kuvien pitää tietenkin olla myös riittävän isoja, mistään 300*200 pikselin kuvasta niitä ei voi tihrustella, toisaalta kovin isosta kuvasta alkaa erottua filmin paljastavia negatiivisia ominaisuuksia.Pastori kirjoitti:Jospa kuvaan molemmilla metodeilla saman aiheen - samassa valossa - samalla optiikalla - negatiivi digitoidaan laatuskanerilla. Molempia lopputuloksia katsellaan ruudulta - laitan vaikka täysresoluutiokuvat webiin. Tsekataan kuinka moni tunnistaa filmin ja digin erot?
Aika paljon parametreja tuossa kuitenkin on jotka voi hämätä, esim. mitä tulee säätöihin, terävöitykseen ym...
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 17.30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja jarski »
käsittelemätön digi vs. filmi, ero on kyllä aika selvä. näitä eroja on vaikea pukea sanoiksi, mutta mielestäni digi on tarkempi ja jotenkin muovinen ja steriili verratuna filmiin, eron huomaa helpommin mitä isompiin printteihin mennään tai zoomailaan kuvaa enemmän.Pastori kirjoitti:Tsekataan kuinka moni tunnistaa filmin ja digin erot?
edit: luin pikaisesti enkä hahmottanut että saattaa olla testi edessä
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: 5.11.2004 klo 20.17
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
jarski kuvailee eroa myös hyvin sanoen että digi on jotenkin "muovinen" ja "steriili"
(itse mietin että juuri hienoimpien tekstuurien runnoutuminen digimuotoon on syynä tuohon)
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: 5.11.2004 klo 20.17
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
http://www.civilwarphotos.net/files/images/667.jpg
http://www.civilwarphotos.net/files/images/533.jpg
(kuvat USA:n sisällissodasta)
Saa vapaasti linkata niitä hienoja mustavalkoisia digiotoksia!
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Irroitit lauseeni asiayhteydestään. Tarkoitin toki tarkastelua shoppailun jälkeen.jarski kirjoitti:käsittelemätön digi vs. filmi, ero on kyllä aika selvä. näitä eroja on vaikea pukea sanoiksi, mutta mielestäni digi on tarkempi ja jotenkin muovinen ja steriili verratuna filmiin, eron huomaa helpommin mitä isompiin printteihin mennään tai zoomailaan kuvaa enemmän.Pastori kirjoitti:Tsekataan kuinka moni tunnistaa filmin ja digin erot?
edit: luin pikaisesti enkä hahmottanut että saattaa olla testi edessä [:P] no katsotaan...
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 17.30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja jarski »
uskon kyllä ilman todistusaineistoakin että kokenut photoshoppaaja onnistuu huijaamaan meikäläisen harjaantumatonta silmääPastori kirjoitti:Irroitit lauseeni asiayhteydestään. Tarkoitin toki tarkastelua shoppailun jälkeen.

kysymys tässä yhteydessä on mielestäni paljonko realistinen tulos vaatii aikaa, vaivaa ja varsinkin osaamista.
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Kennon koko ei vaikuta syvyysterävyyteen.Troubleman kirjoitti:Yksi ero filmin ja figin kolmiulotteisuuden välillä voi olla se että on tullut turhankin paljon nähtyä kinofilmiä pienemmillä kennoilla kuvattuja kuvia, joissa erilaisen syväterävyyden ansiosta on myös vähemmän "kolmiulotteinen" vaikutelma.
Jos kuvaat samalla 100 mm objektiivilla kuvan minkä tahansa kokoiselle kennolle - on lopputulos syvyysterävyyden suhteen identtinen.
Toki nuo digipokkareiden kuvat ovat erinäköisiä - onhan niiden laajispää usein reilusti alle 10 mm pituinen.
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Juu. Asiaan liittyy rutiini. Itselläni on esim. pääsosin semmoisia keikkoja jossa kuvaan pitkiä jaksoja eri olosuhteissa ja lopputulosten pitää olla kuiteskin samankaltaisia.jarski kirjoitti: uskon kyllä ilman todistusaineistoakin että kokenut photoshoppaaja onnistuu huijaamaan meikäläisen harjaantumatonta silmää ;)
kysymys tässä yhteydessä on mielestäni paljonko realistinen tulos vaatii aikaa, vaivaa ja varsinkin osaamista.
Jos ajatellaan vaikkapa talvista yötä ja kesäistä päivää, on kuvaustilaneteessa kennoa herkistetty eri tavoin. Kuvankäsittelyn loppumetreillä voi kuvissa olevia laatueroja "piilottaa" filmirakeen kaltaisen käsittelyn alle.
Samalla viisiin voi helposti peittää flmi/digi origiaalien eroja.
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
No voisi vaikka kuvata tuommoisen ext kokokuvan - maisema jossa on jokin detalji etualalla - kuten tuossa Amerikan sisällissota kuvastossa.Troubleman kirjoitti:Tuo olisi kyllä melkoisen mielenkiintoinen kokeilu... kannattaisi tosin valita muutamakin eri kuva-aihe jotka on kuvattu erilaisessa valossa - tietynlaisessa valossa kuvatut aiheet voivat toki näyttää samalta. Ja kuvien pitää tietenkin olla myös riittävän isoja, mistään 300*200 pikselin kuvasta niitä ei voi tihrustella, toisaalta kovin isosta kuvasta alkaa erottua filmin paljastavia negatiivisia ominaisuuksia.
Aika paljon parametreja tuossa kuitenkin on jotka voi hämätä, esim. mitä tulee säätöihin, terävöitykseen ym...
Nehän on muuten kuvattu ihan eritavoin herkistetylle matskulle. Pankromaattsisista filmeistä vasta haaveiltiin. Osa kuvien viehätyksestä perustuu tähän jänskään efektiin.
-
- Viestit: 451
- Liittynyt: 5.11.2004 klo 20.17
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Periaatteessa ortokromaattistakin filmiä pitäisi teoriassa pystyä jäljittelemään photoshopissa, ja muillakin tavoin herkistettyjä, olettaen että herkistyminen on tehty näkyvän spektrin alueelle.Pastori kirjoitti:Nehän on muuten kuvattu ihan eritavoin herkistetylle matskulle. Pankromaattsisista filmeistä vasta haaveiltiin. Osa kuvien viehätyksestä perustuu tähän jänskään efektiin.
Mutta kun ei vain pysty...

-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Totahan voisi kokeilla. Tosin pitäisi olla orthofilkkaa testiverrokkina. (Mun Agfaorthot taitaa olla jo aika huntuisia). Äkkiseltään ajatellenhan kysymys on punaisen kanavan infon muuttamisesta tummaksi/mustaksi. Verrokkiruutu kertoisi kuinka tummaksi se pitäisi vetäistä. No ei taida ihan noin helppoo olla. Mutta hienothan ne on nämä mustavalkosäätömahikset uusissa Adoben softissa.Troubleman kirjoitti:Periaatteessa ortokromaattistakin filmiä pitäisi teoriassa pystyä jäljittelemään photoshopissa, ja muillakin tavoin herkistettyjä, olettaen että herkistyminen on tehty näkyvän spektrin alueelle.Pastori kirjoitti:Nehän on muuten kuvattu ihan eritavoin herkistetylle matskulle. Pankromaattsisista filmeistä vasta haaveiltiin. Osa kuvien viehätyksestä perustuu tähän jänskään efektiin.
Mutta kun ei vain pysty... :)
Jos käyttää c41 prosessin mustavalkofilkkaa.eskofot kirjoitti:Paitsi mustavalkokehitystä ja -vedostusta. Itse en tiedä Stadissa enää yhtään paikkaa.Pastori kirjoitti:Hesassa asuessani käytin silloin alan parasta firmaa eli Dialabia. Sieltä saat kaikki haluamasi palvelut..
Eihän kukaan hyvää laatua hinkuava ennenkään käyttänyt kaupallisia mustavalkokehityksiä. Nehän oli parhaimmillaankin keskinkertaisia.
Nythän olisi hyvä hetki saada halvalla labbiskamoja. Kehitettä löytyy vielä - kiinnitteen voi vaikka tehdä itse. Nopeastihan sen vessan pimentää ja filmit kehittää. Käytetty laadukas skaneri koneeseen kiinni ja menoksi. Siinä se - avain laadun tielle.
Saahan sen koko labbiksenkin nopeasti pystyyn - mullakin on tuolla kellarissa Leitzin Focomat odottelemassa että tyttö kasvaa pari vuotta ja haluaa kokeilla.
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Ei, kyllä minulla on sellainen käsitys että huippukuvaajat eivät analogian loppuvuosina lainkaan kehittäneet itse vaan käyttivät luottovedostajaa. Esim. Hgissä Karhupuisossa oli sellainen vanhan liiton labbis.Pastori kirjoitti:Eihän kukaan hyvää laatua hinkuava ennenkään käyttänyt kaupallisia mustavalkokehityksiä. Nehän oli parhaimmillaankin keskinkertaisia..
Joo-o, on mullakin kehityspurkki - jossain. Saisinkohan enää filkkaa rullalle ruttaamatta?Pastori kirjoitti:[mullakin on tuolla kellarissa Leitzin Focomat odottelemassa että tyttö kasvaa pari vuotta ja haluaa kokeilla.
-
- Viestit: 1117
- Liittynyt: 8.7.2004 klo 18.17
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Juu. Toki. Ison rahan hommat on toki aina olleet erikseen.eskofot kirjoitti:Ei, kyllä minulla on sellainen käsitys että huippukuvaajat eivät analogian loppuvuosina lainkaan kehittäneet itse vaan käyttivät luottovedostajaa. Esim. Hgissä Karhupuisossa oli sellainen vanhan liiton labbis.Pastori kirjoitti:Eihän kukaan hyvää laatua hinkuava ennenkään käyttänyt kaupallisia mustavalkokehityksiä. Nehän oli parhaimmillaankin keskinkertaisia..
Niinhän se nykyäänkin menee. Luottovedostaja tekee vaan kuvat tietokoneella.
Muutama top nimi taitaa kuvata vielä filkalle - joten luottohenkilö tekee skannauksetkin.
-
- Viestit: 1850
- Liittynyt: 7.5.2007 klo 10.57
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Telefotossa saa vielä mustavalkofilmit kehitettyä.eskofot kirjoitti:Paitsi mustavalkokehitystä ja -vedostusta. Itse en tiedä Stadissa enää yhtään paikkaa.Pastori kirjoitti:Hesassa asuessani käytin silloin alan parasta firmaa eli Dialabia. Sieltä saat kaikki haluamasi palvelut..
http://www.telefoto.fi/
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit