Nyt tökkii tämä:
Mulla piirrettynä laatikko jonka raamien sisällä on sitten pari teksti elementtiä.
Miten saan valittua vain molemmat tekstit ilman, että laatikkokin tulee valituksi?
Tälläisten aivan perusasioiden kanssa tahtoo palaa hihat. Yksi syy on varmaan se, että 17-vuotisen Freehand työskentelyn jälkeen sormet hakeutuvat väkisin vaihto-alt-omppu-näppäimille aivan vaistomaisesti FH-tottumuksen mukaan.
Objektien valinnasta Indyssä
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Objektien valinnasta Indyssä
Viesti Kirjoittaja Opa »
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Joo, tässä taisi olla se, että olin groupannut kehyksen + tekstit, ja sitten yritin freehandmaisesti valita tekstejä purkamatta ryhmää (omppu+alt+shift).
Pahuksen vikkelään tässä Indyssä muuten tuo nuoli vaihtuu tekstityökaluksi..
Ja tuo neliö-työkalulla piirtämäni laatikkokin näyttää nyt olevan tekstilaatikko vaikka en siihen kyllä olen tekstiä kirjoittanut...?
Pahuksen vikkelään tässä Indyssä muuten tuo nuoli vaihtuu tekstityökaluksi..
Ja tuo neliö-työkalulla piirtämäni laatikkokin näyttää nyt olevan tekstilaatikko vaikka en siihen kyllä olen tekstiä kirjoittanut...?
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Tekstityökalua ei tarvitse erikseen hakea kun tuplaklikkaa tekstiä (olettaen että käytössä valintatyökalu). Enpä tosin tiedä toimiiko tuo jos se teksti on osa grouppia.
Olet varmaan vahingossa sohaissut sitä tekstityökalulla, ei se juuri muuten voi muuttua, paitsi erikseen sisällön tyypin määrittelemällä valikosta.Opa kirjoitti:Ja tuo neliö-työkalulla piirtämäni laatikkokin näyttää nyt olevan tekstilaatikko vaikka en siihen kyllä olen tekstiä kirjoittanut...?
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
...tai jos siihen sijoittaa tekstiä place-komennolla. Se tapahtuu tosi helposti vahingossa, riittää kun klikkaa tekstinpudotuskursorilla laatikkoa joka on tehty nelikulmiotyökalulla, lodju muuttuu tekstilootaksi samalla kun teksti sujahtaa lodjun sisälle.Thelenius kirjoitti:Tekstityökalua ei tarvitse erikseen hakea kun tuplaklikkaa tekstiä (olettaen että käytössä valintatyökalu). Enpä tosin tiedä toimiiko tuo jos se teksti on osa grouppia.
Olet varmaan vahingossa sohaissut sitä tekstityökalulla, ei se juuri muuten voi muuttua, paitsi erikseen sisällön tyypin määrittelemällä valikosta.Opa kirjoitti:Ja tuo neliö-työkalulla piirtämäni laatikkokin näyttää nyt olevan tekstilaatikko vaikka en siihen kyllä olen tekstiä kirjoittanut...?
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Viesti Kirjoittaja markus-j »
Tekstilaatikon saa muutettua takaisin objektilaatikoksi valikosta objekti > sisältö > grafiikka tai määrittelemätön. Siis jos se on tyhjä.
Freehandista InDesigniin siirtymisessä opettelu vie kyllä aikansa... Mutta jos enemmän taittaa, kyllä ainakin mun mielestä se kannattaa. Enää ei tule Freehandia käytettyä kuin ihan todella harvoin, jonkin vektoreilla tehdyn kartan muokkaukseen tms.
Kurssi auttaa asiaa, ei mene niin paljon aikaa sormi suussa. Jos työnantaja maksaa niin kyllä kannattaa mennä. Ja jos itse maksaa, niin kannattaa kysyä AEL:stä, ainakin viime keväänä niillä oli tarjouksia, että jos menee parille kurssille, niin niihin sai opetusministeriön tms tukea ja yksittäisen kurssin hinta tuli todella edulliseksi. Ei oppi ojaan kaada.
Mun muistikuva on, että kun siirryin Quarkista InDesigniin, meni puolisen vuotta että ohjelma tuntui olevan sujuvasti hanskassa.
Freehandista InDesigniin siirtymisessä opettelu vie kyllä aikansa... Mutta jos enemmän taittaa, kyllä ainakin mun mielestä se kannattaa. Enää ei tule Freehandia käytettyä kuin ihan todella harvoin, jonkin vektoreilla tehdyn kartan muokkaukseen tms.
Kurssi auttaa asiaa, ei mene niin paljon aikaa sormi suussa. Jos työnantaja maksaa niin kyllä kannattaa mennä. Ja jos itse maksaa, niin kannattaa kysyä AEL:stä, ainakin viime keväänä niillä oli tarjouksia, että jos menee parille kurssille, niin niihin sai opetusministeriön tms tukea ja yksittäisen kurssin hinta tuli todella edulliseksi. Ei oppi ojaan kaada.
Mun muistikuva on, että kun siirryin Quarkista InDesigniin, meni puolisen vuotta että ohjelma tuntui olevan sujuvasti hanskassa.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka