Millainen kone musantyöstöön?
-
Millainen kone musantyöstöön?
Viesti Kirjoittaja Ville81 »
Viesti Kirjoittaja joonahe »
http://snadiomena.net/softaopas-ohjelmat/
PCI –laajennuspaikkoja ei iMacissa ole, mutta USB2 ja Firewire löytyy (400 & paras/nopein 800). Nykyään kunnon äänikortit ovat lähes poikkeuksetta Firewire –tavaraa, joten mitään et menetä PCI –paikkojen puuttuessa. Kovalevyt kannattaa myös olla Firewireä, varsinkin FW800 on nopeinta levyä, mitä löytyy – hinta on tietysti kovempi.
Tarkat tiedot esimerkiksi iMacista löydät:
http://www.apple.com/fi/imac/specs.html
edit. En lukenut tarkkaan, vanha koneesi on myös Mac. Hieman turhia ohjeita ehkä osa.
-
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Jos laajennuspaikkoja haluaa, on Mac Pro ainoa vaihtoehto, mutta sekään ei sisällä kuin PCI-express väyliä, mihin en tiedä vielä yhtään äänikorttia olevan saatavilla, eli Firewire-kortti tulee täälläkin vastaan. (Tai USB, itselläni on M-Audion Transit USB, mihin olen ollut kovinkin tyytyväinen.)
Kovalevyjä Mac Prohon saakin yhteensä 4 SATA-väyläistä ja jos on kova kaistan tarve, kannattaa laittaa eSATA-ohjain ja ulkoinen SATA-RAID pakka.

-
Nyt on sellanen tilanne, että olen laittamassa 2,4GHz/2G RAM iMacia tilaukseen. Toivottavasti tässä riittää potku musaohjelmiin, kaiutinsimulointiin ja virtuaali-instrumentteihin. Ihan heti ei ole tarkoitus päivitellä. Ohjelmina garageband ja ehkä Logic lähitulevaisuudessa.
Jos tiedätte hyvää ulkoista äänikorttia (max 250e), niin kertokaahan. En oikein tiedä, kannattaako se ottaa firewire- vai usb-liitännällä. Onko tuo firewire "ammattimaisempi" ja varmempi, tai jotain? Äänikortissa tulisi olla xlr-sisäänmeno etuasteella ja phantomilla ja lisäksi line in kitaran äänitystä varten.
Kiitos, jos joku jaksaa vielä käydä keskustelua aiheesta. Puolueeton info on aina tervetullutta, ettei tule tehtyä kalliita investointeja mutu-pohjalta
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Ja äänikorttijorinaa:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=90520
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=92444
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=95388
-
Viesti Kirjoittaja Toveri Kaimapoikani »
On todella kätevä jos vaan soveltuu sun käyttöön.
Ts. nauhottelet esim. rumpuja (tarvit paljon sisäänmenoja) niin ei oo kauheen kaksinen, mutta jos nauhottelet himassa (esim. kerrostalossa) jossa ääntä ei saa lähteä "liikaa" ja mallinnus on käypä vaihtoehto niin kannattaa tutustua. Tohon saa myös plugari laajennuksen.
Kyseessä siis: Line6 TonePort UX 2
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Menet pallit edellä puuhun. Älä osta muistia Applelta vaan sen sijaan nopein 2,8-prossu. Muistin lisäys itse on helppoa ja halpaa.Ville81 kirjoitti:Kiitoksia vastauksista!
Nyt on sellanen tilanne, että olen laittamassa 2,4GHz/2G RAM iMacia tilaukseen. Toivottavasti tässä riittää potku musaohjelmiin, kaiutinsimulointiin ja virtuaali-instrumentteihin. Ihan heti ei ole tarkoitus päivitellä.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Joo mutta tuo näyttö on mulle jo turhan iso. Sitäpaitsi paketin hinta nousisi jo kipukynnyksen, 2000e, yli. Sitäpaitsi tuossakin koneessa tulee 2gt muistia oletuksena.Repe Ruutikallo kirjoitti:Menet pallit edellä puuhun. Älä osta muistia Applelta vaan sen sijaan nopein 2,8-prossu. Muistin lisäys itse on helppoa ja halpaa.Ville81 kirjoitti:Kiitoksia vastauksista!
Nyt on sellanen tilanne, että olen laittamassa 2,4GHz/2G RAM iMacia tilaukseen. Toivottavasti tässä riittää potku musaohjelmiin, kaiutinsimulointiin ja virtuaali-instrumentteihin. Ihan heti ei ole tarkoitus päivitellä.
-
Mielummin käyttäisin firewireä, kuin käyttäisin harvoja usb-paikkoja.Toveri Kaimapoikani kirjoitti:En mainostanut missään Jonen mainitsemassa ketjussa vielä TonePorttia.
Ts. nauhottelet esim. rumpuja (tarvit paljon sisäänmenoja) niin ei oo kauheen kaksinen, mutta jos nauhottelet himassa (esim. kerrostalossa) jossa ääntä ei saa lähteä "liikaa" ja mallinnus on käypä vaihtoehto niin kannattaa tutustua. Tohon saa myös plugari laajennuksen.
Mun äänikortin pitäisi sisältää sisääntulot kitaralle ja xlr-liittimen phantomilla.
M-audio firewire Solo on edullinen ja harkinnassa, mutta lieneekö hyvälaatuinen ja suhinaton, tiedä sitten.
-
Ei nouse, prossu on optio. Saa 1 gigan muistilla. Modattu hinta tällä hetkellä jotain 1824 € alekoodilla. Toki 20-tuumaisen 2,4:n saa melkein viissataa halvemmalla, se on taivahan tosi.Ville81 kirjoitti:Joo mutta tuo näyttö on mulle jo turhan iso. Sitäpaitsi paketin hinta nousisi jo kipukynnyksen, 2000e, yli. Sitäpaitsi tuossakin koneessa tulee 2gt muistia oletuksena.Repe Ruutikallo kirjoitti:Menet pallit edellä puuhun. Älä osta muistia Applelta vaan sen sijaan nopein 2,8-prossu. Muistin lisäys itse on helppoa ja halpaa.Ville81 kirjoitti:Kiitoksia vastauksista!
-
Repe Ruutikallo kirjoitti:Ei nouse, prossu on optio. Saa 1 gigan muistilla. Modattu hinta tällä hetkellä jotain 1824 € alekoodilla. Toki 20-tuumaisen 2,4:n saa melkein viissataa halvemmalla, se on taivahan tosi.Ville81 kirjoitti:Joo mutta tuo näyttö on mulle jo turhan iso. Sitäpaitsi paketin hinta nousisi jo kipukynnyksen, 2000e, yli. Sitäpaitsi tuossakin koneessa tulee 2gt muistia oletuksena.Repe Ruutikallo kirjoitti:Menet pallit edellä puuhun. Älä osta muistia Applelta vaan sen sijaan nopein 2,8-prossu. Muistin lisäys itse on helppoa ja halpaa.Ville81 kirjoitti:Kiitoksia vastauksista!
Mistä sitä prossua pääsee muka vaihtamaan?
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... ViD/3.?p=0
Tässä ei ole sitten mukana sitä alekoodia. Kunhan linkitin nopeasti.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Heiheihei!Toveri Kaimapoikani kirjoitti:En mainostanut missään Jonen mainitsemassa ketjussa vielä TonePorttia.
Ja kiitoksia. Tuommoinen lähtee tänne nimittäin seuraavaksi tilaukseen. Jotain vastaavaa on tullut kyttäiltyä jo pidemmän aikaa ja tuossa näyttäisi kohtaavan hienosti laatu, ominaisuudet, hinta sekä ulkonakö. Ainakin ihte Line6:n tuotteita pidän semmosina laadultaan että minulle riittää. Ja hinta on tosiaan kohdallaan. Thomannilta 189 e tai alekorista asiakaspalautuksena 169 e.
-
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
Jätä applen omat muistit ostamatta ja laita 4Gt halvempaa. Sigun mukainen kone pyörittää Logic Expressin alla kevyesti itselläni mm. HALion SO:n ym. efekteineen. Yleensä työpohjat vie RAM-muistia n. 1,7Gt ja VirtualRAMia n. 2,5Gt eikä näytä juurikaan raskaaksi käyvän. Minä kun en juurikaan kitaraa tahi muita äänittele niin en osaa sanoa muuta kuin että softaa kone kyllä jaksaa pyörittää!Ville81 kirjoitti:Kiitoksia vastauksista!
Nyt on sellanen tilanne, että olen laittamassa 2,4GHz/2G RAM iMacia tilaukseen. Toivottavasti tässä riittää potku musaohjelmiin, kaiutinsimulointiin ja virtuaali-instrumentteihin. Ihan heti ei ole tarkoitus päivitellä. Ohjelmina garageband ja ehkä Logic lähitulevaisuudessa.
Jos tiedätte hyvää ulkoista äänikorttia (max 250e), niin kertokaahan. En oikein tiedä, kannattaako se ottaa firewire- vai usb-liitännällä. Onko tuo firewire "ammattimaisempi" ja varmempi, tai jotain? Äänikortissa tulisi olla xlr-sisäänmeno etuasteella ja phantomilla ja lisäksi line in kitaran äänitystä varten.
Kiitos, jos joku jaksaa vielä käydä keskustelua aiheesta. Puolueeton info on aina tervetullutta, ettei tule tehtyä kalliita investointeja mutu-pohjalta
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Itse tuota reilun vuoden käyttäneenä voin ehdottomasti suositella. Erittäin pätevä peli kotidemotteluun, ei tuohon rahaan parempaa ole tarjollakaan.TheKraken kirjoitti:Heiheihei!Toveri Kaimapoikani kirjoitti:En mainostanut missään Jonen mainitsemassa ketjussa vielä TonePorttia.
Ja kiitoksia. Tuommoinen lähtee tänne nimittäin seuraavaksi tilaukseen. Jotain vastaavaa on tullut kyttäiltyä jo pidemmän aikaa ja tuossa näyttäisi kohtaavan hienosti laatu, ominaisuudet, hinta sekä ulkonakö. Ainakin ihte Line6:n tuotteita pidän semmosina laadultaan että minulle riittää. Ja hinta on tosiaan kohdallaan. Thomannilta 189 e tai alekorista asiakaspalautuksena 169 e.
-
Viesti Kirjoittaja vle »
Äänityskäyttöä ei ole lainkaan, vaatimuksina ovat:
-laadukas kuulokeliitäntä ja hyvä äänenlaatu monitorikaiutinparille
-katseenkestävä, mielellään pelkistetty design
-hyvä (kookas) äänenvoimakkuudensäädin
Laadullisesti hyvää laitetta etsin, ihan halvimmat siis ainakin jäävät pois laskuista..
Ainoa fiksunnäköinen silmiinosunut vehje on ollut Apogee Duet, jolla tosin mulkomailtakin tilatessa hintaa +350€, mikä on budjetin ehdoton yläraja. Ehdotuksia?
-
-
Ei mikään. Miksi koko asiaa pitäisi edes miettiä?leohome kirjoitti:Mikähän tossa Applen muistissa on niin mahtavaa verrattuna vaikka Kingstonin vastaavaan? Hinta-eroja taas ihmettelin... ei tajua.Repe Ruutikallo kirjoitti: Älä osta muistia Applelta vaan sen sijaan nopein 2,8-prossu. Muistin lisäys itse on helppoa ja halpaa.
-
-
-
-
http://www.alesis.com/product.php?id=95 <---- vaatii jonkun verran konetehoa. Mikäs siinä sitä kuluttaa?
http://www.thomann.de/fi/maudio_firewire_solo.htm <--- satasen halvempi. (ja rumempi

Pystyykö näitä vertaamaan laadullisesti, vaikka ostanko mutu-tuntumalla...?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itse juuri tuossa lukaisin sivutolkulla arvosteluja mm. tuosta Alesiksen vehkeestä, tosin sen isoveljestä, mutta täysin samaa tekniikkaa ovat. Lopulta rankkasin Alesiksen pois peleistä puhtaasti sen ajuriongelmien takia.Ville81 kirjoitti:Ulkoista äänikorttia olen tässä tutkaillut. Kitaraa, bassoa ja laulua siis äänitellään ja firewire on kytkemisväylä. Onko jollain joku mielipide näistä?
http://www.alesis.com/product.php?id=95 <---- vaatii jonkun verran konetehoa. Mikäs siinä sitä kuluttaa?
http://www.thomann.de/fi/maudio_firewire_solo.htm <--- satasen halvempi. (ja rumempi
Pystyykö näitä vertaamaan laadullisesti, vaikka ostanko mutu-tuntumalla...?
Uusimmat ajurt tulleet huhtikuussa ja lähestulkoon jokaisella tuntuu olevan jotain pieniä ongelmia niiden kanssa aina silloin tällöin.
Mitä omakohtaista kokemusta en silti laitteesta omista ja sen ulkoista olemusta sekä jämäkkää "ammattimaista" fiilistä kyllä kehuttiin, eli jos ajurit olisi kunnossa, niin varmasti hyvä ostos. Eikä äänenlaadustakaan ja etusistakaan moittimista löydetty.
Itse päädyin pohdinnoissani Presonuksen Firepodiin. Joku noista Presonuksen pikkumalleista voisi myös sinulle sopia, niitä on paljon kehuttu. Mikäli kitaroiden ja bassojen nauhoittelu taas on tärkeää, niin Line6:lta löytyy tällainen jota muutamakin foorumioleskelija on suositellut tuolla toisessa topicissa:
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux2.htm
Mutta omakohtaisia kokemuksia en siis näistä omista, perustan ihan puhtaasti muiden mielipiteille ja mutu-tiedolle

-
-
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka