mä 'editoin' mun videoita yleensä iMoviella koska se on simppeli ohjelma eikä mun tarvi mitään super erikoisia toimintoja käyttää.
mutta sellainen kysymys oli mielessä että pystynkö jotenkin säätämään sillälailla että kun editoin iMoviella niin näkisin telkkaristani sitä editoitavaa footagea? sen takia kysyn kun iMoviessa yhteen pieneen videonpätkään muokkasin värejä vähän ja sit kun olin videon polttanu dvdlle ja katoin telkkarista niin värit näytti vähän erilaisille kun iMovie projektissa?
sori jos selitin ihan päivänkakkaran vaikeasti mutta parempaan en nyt pystynyt
en nyt tiedä, ymmärsinkö aivan oikein, mutta eikös se niin onnistuisi ainakin että laittaisit television tietokoneeseen kiinni ja editoisit sitä kautta..?
Periaatteessa tässä taidetaan ihan monitoroinnin perään huudella, mutta iMovie ei taida sitä tukea. FCE/FCP tuon kyllä osaisi esim. fw-kameran analogiulostulosta antaa telkulle.
Nyt on ainut vaihtoehto kytkeä se näyttö kakkosnäytöksi koneeseen, jolloin voit aina välillä sitä siinä esikatsella, mutta suinkaan kokoaikaa se video ei siinä pyöri, ellet sitten iMovien ikkunaa sille siirrä.
Joo tuo 'monitorointi' taitaa olla se oikea termi mitä tarkoitin. Ja kiitoksia vastauksesta. Nyt vielä sellainen kysymys kun unohdin tuossa mainita niin mulla on läppäri jolla editoin. Eli pystyykö iBookkia kytkemään televisioon?
DreamSeller kirjoitti:Joo tuo 'monitorointi' taitaa olla se oikea termi mitä tarkoitin. Ja kiitoksia vastauksesta. Nyt vielä sellainen kysymys kun unohdin tuossa mainita niin mulla on läppäri jolla editoin. Eli pystyykö iBookkia kytkemään televisioon?
Tilaa siihen vain Applelta mini-VGA - video -adapteri niin sillä saa näkymään.
Sitten pitää vielä ladata ScreenSpanningDoctor niminen palikka, jolla mahdollisestetaan se, että ulkoinen näyttö on eriresoluutiolla kuin sisäinen. Tässä prosessi on mahdollista rikkoa kone, mutta tällä foorumilla kukaan ei siinä ole onnistunut, vaikka varmasti sadat sen ovat tehneet.
Toinen ja ehkäpä jopa paree versio lienee käyttää DV-analogi video muunninta. Tämä ominaisuushan löytyy melko useasta DV-kamerastakin, mutta toisaalta on näitä pulikoitakin kuten Canopus ADVC110.
tvahtera kirjoitti:Toinen ja ehkäpä jopa paree versio lienee käyttää DV-analogi video muunninta. Tämä ominaisuushan löytyy melko useasta DV-kamerastakin, mutta toisaalta on näitä pulikoitakin kuten Canopus ADVC110.
Mutta kuinkas tämä tähän auttaa? iMovie kun ei osaa tuollaiselle ulkoiselle laitteelle sitä kuvaa ajaa. Paitsi sitten erikseen nauhalle ajettaessa, mutta tällöinkin se vaatii aikakoodin, eli ihan mikään "kylmä" laite ei kelpaa.
TheKraken kirjoitti:Mutta kuinkas tämä tähän auttaa? iMovie kun ei osaa tuollaiselle ulkoiselle laitteelle sitä kuvaa ajaa. Paitsi sitten erikseen nauhalle ajettaessa, mutta tällöinkin se vaatii aikakoodin, eli ihan mikään "kylmä" laite ei kelpaa.
Noup! Asetukset kuntoon, eli ruksi kohtaan toista DV-projektin video DV-kameraan. ja homma toimii.. iMovie näkee tuon laitteen "nauhurina" vaikka nauhaa ei koneessa ole.. Samalla kapulalla saa tuotua matskua sisään vaikka mistä viedo-vehkeestä.. tosin kama pitää tuoda "käsipelillä" koska yllättäen nauhurin "kotrollit" iMovien kautta ei pelaa..
edit: niin piti todeta, että viimeisin kerta kun olen tätä iMovien mukavaa ominaisuutta käyttänyt hyväkseni, oli erään suomalaisen elokuvafestivaalin "palkinto gaalan" taustaprojisoinneissa. Aikataulu ei riittänyt asioiden nauhalle ajoon, vaan proggis pökättiin pihalle suora leikkauspöydältä.
TheKraken kirjoitti:Mutta kuinkas tämä tähän auttaa? iMovie kun ei osaa tuollaiselle ulkoiselle laitteelle sitä kuvaa ajaa. Paitsi sitten erikseen nauhalle ajettaessa, mutta tällöinkin se vaatii aikakoodin, eli ihan mikään "kylmä" laite ei kelpaa.
Noup! Asetukset kuntoon, eli ruksi kohtaan toista DV-projektin video DV-kameraan. ja homma toimii.. iMovie näkee tuon laitteen "nauhurina" vaikka nauhaa ei koneessa ole.. Samalla kapulalla saa tuotua matskua sisään vaikka mistä viedo-vehkeestä.. tosin kama pitää tuoda "käsipelillä" koska yllättäen nauhurin "kotrollit" iMovien kautta ei pelaa..
No percetti sentään!
iMovie jaksaa aina vaan yllättää. Olin jotenkin ihan siinä muistikuvassa ettei siinä tuota ominaisuutta ollut, vaan se oli pois rampautettu.
Mutta sentään tuo ei tainnut onnistua samalla kun editoi? Eli tuolla voi aina kyllä kurkata välillä miltä se näyttää, mutta ei kuitenkaan pyörittää sitä koko aikaa töllössä? Vai olenko tässäkin ihan hakoteillä
On sitä itsekin iMoviella valtakunnan telkkariin pätkää leikattu, kun muuta ei ollut saatavilla
iMovie jaksaa aina vaan yllättää. Olin jotenkin ihan siinä muistikuvassa ettei siinä tuota ominaisuutta ollut, vaan se oli pois rampautettu.
Mutta sentään tuo ei tainnut onnistua samalla kun editoi? Eli tuolla voi aina kyllä kurkata välillä miltä se näyttää, mutta ei kuitenkaan pyörittää sitä koko aikaa töllössä? Vai olenko tässäkin ihan hakoteillä
On sitä itsekin iMoviella valtakunnan telkkariin pätkää leikattu, kun muuta ei ollut saatavilla
Toimii.. Pyörii in real time! Siis ainakin 5 versiossa joka itsellä käytössä tällä koneella, ja piti oikein vilkaista mutta myös 6 versiossa joka löytyy McBookista.. uudemmista versioista ei ole jus nyt ainakaan mitään parempaa tietoa.. Ne aikakoodi asiat tulee vastaan FCP ja expressin kanssa kun yrittää tuoda kamaa sisälle.. ei onnistu, mutta näppärä henkilömme käyttää tähänkin iMovieta
Ja niin mitä siihen kamera sovellukseen tulee, niin kameran asetuksista pitäisi saada näpyteltyä, että kamera toistaa DV purskeen suoraan kameran"läpi"
tvahtera kirjoitti:Ne aikakoodi asiat tulee vastaan FCP ja expressin kanssa kun yrittää tuoda kamaa sisälle.. ei onnistu, mutta näppärä henkilömme käyttää tähänkin iMovieta
Ei kyllä näppärä henkilö FCP:lläkin saa tuotua tavaraa oli aikakoodi sitten miten solmussa tahansa. Itsellä on tuossa just 30 tuntia digitoitavaa tavaraa naaman edessä ja aikakoodit on käytännössä minuutin välein hypännyt