Jone-51k kirjoitti:koodihan on avoin kun ladon ovi. Jos sitä pimitettäs ois aika hankala tehdä sille plugeja.
Niin joo ja OSX ja Windows on avointa koodia, koska eihän niille vois tehdä muuten ohjelmia? (never heard about SDK?) Nykyään tosin taitaa olla avoimempi tuo arkkitehtuuri. Tais itseasiassa avautua juuri sen jälkeisessä versiossa, kun AU:t tuli. Pimitys siis tarkoitti tässä tapauksessa sitä, että osa plugareiden toiminnoista puuttui Logicista (ja muista hosteista). En tarkkaan enää muista mitä nuo oli, mutta oliskohan plugarien multiout ollu ainakin yks näistä. Emagicille kiukuttiin toimimattomuuksista, mutta vastaus oli käsienlevittelyä ja että "no can do ei oo meidän vika"
Tuli joka tapauksessa seurattua noita juttuja silloin, kun eteen tuli projekti vaihtaa PC:stä Maciin ja siirtyminen VST:stä AU:hun tapahtui. Tuli pari kertaa kelattua, että siirtyiskö PC & Cubaseen vai Mac & Logic.
Mihin tämä tämä "sama tekniikka" viittaus perustuu? Hiirellä klikatessa ääni muuttuu? Voiko AU plugin portata Windowsille?
Tekniikalla viittasin tapaa toteuttaa plugari ja sitä, mitä kaikkea plugarilla voi tehdä. Molemmissa on about samat toiminnallisuudet ja porttaus ei ole siksi välttämättä mikään älyttömän iso urakka. AU käyttää OSX:n rajapintaa nimeltä CoreAudio, jota ei ole Windowsille tehty. Siksi AU-plugareita ei tule Windowsille. Windowsillakin on (DirectX) DirectAudio rajapinta, jolle on tehty DirectX-plugareita, eikä ne toimi OSX:ssä.
Tjoo tosta porttauksesta vielä: voihan AU plugarin portata VST:ks ja portata vielä Windowsillekin erikseen. Harva plugari onkaan pelkkä AU jossei jotain ilmaisia tai harrastelumielessä tehtyjä oteta lukuun. Suurinosa ellei kaikki kaupallisista on VST:nä suoraan.
Tälläistä