Hutsipotsi kirjoitti:Ootkos asentanut ne TCP/IP-versio 6 ja NWLink NetBIOS+ kuljetusprotokolla jutut. Nuitten asentamisen jälkeen Mac näkyy workgroupissa ja pystyy ottaan yhteyden kumminki päin. Tietenki palomuuriin täytyy laittaa macin ip sallittujen listalle

Mitäs täällä nyt oikeen puhutaan? En ole varma puhunko nyt itse samasta asiasta mutta itse tein juuri eilen näin:
Asensin vanhalle Pena 3:lle Windows XP:n. Jaoin kansion XP:stä normaalisti. Syötin Macissä Finderin Connect to Serveriin tällaisen:
cifs://192.168.0.1/JAKO-KANSIO/
*BLING* kansio aukesi, ja sinne saattoi kirjoittaa ja sieltä lukea. Toimiikin vielä paremmin kun SMB jako Ubuntussa.
----------------
Kannattaa huomata, että monet palomuurit todellakin estävät verkkojaot. Tee siis näin:
1) Control Panel -> Windows Firewall (tms) -> On (eli pistä päälle)
2) Sulje täysin erillinen palomuuriohjelmistosi.
Jos et luota XP SP2 palomuuriin, ota ADSL boksistasi puhelinpiuha (se ohuin) irti toimenpiteen ajaksi. Ei pääse kukaan kolkuttelemaan netistä. Vaihtoehtoisesti kaapelimodeemista se telkka-antenni.
----------------
Huomaa myös, että koneilla tulee olla sisäverkko-IP:t, eli esimerkiksi:
10.0.0.x (jossa 0<x<255 (eli ei nolla tai 255 ja tuolta väliltä))
192.168.0.x (sama, x=1 ja toisella koneella x=2 on aika hyvät vaihtoehdot

)
(aliverkonpeite molemmilla 255.255.255.0)
----------------
HUOM!
Ainakin kaikissa Core 2 Duo -ajan Maceissä on verkkokortit jotka tunnistavat mitä piuhan päässä on. Voit siis yhdistää Macin ja PC:n suoraan yhdellä verkkokaapelilla ilman mitään hubia taikka kytkintä (tai ADSL-boksia (=kytkin)). Jos PC:ssäsi sattuu olemaan gigalan kortti, saattaapi siirto tapahtua vielä aika haipakkaa.
(Okei, itse en kyllä pidä Simple File Sharingia päällä, vaan jaoin kansion sieltä vähän edistyksekkäämmästä tabista, valitsin käyttäjäksi erillisen LimitedUser accountin jonka loin, annoin sille täydet oikeudet kansioon ja sitten vaan OK. Tämän jälkeen yo. osoite Finderille ja se kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa. Näihin siis tuo LimitedUser account nimi ja sen salasana. *BLING* ja jako aukesi ja toimii erittäin hyvin.)
Riittäisiköhän tämä kun ei ole edes varma puhunko oikeeta asiaa oikeeseen ketjuun.
Karsee läjä kaikkee roinaa.