Aloitan ajatuksien vuodattamisen. Jos hankkisin macin, löytyykö sille samoja/samantyylisiä ohjelmia kuin pc:lle? Itse olen käyttänyt Goldwavea äänen pätkimiseen ja muokkaamiseen, sekvensseriohjelmana FruityLoopsia, miksausohjelmana Acidia ja "oikeasti" en ole tietokonetta käyttänyt musiikin äänittämisessä, vaan apunani on ollut laina-digitaaliraituri. Jos maciin saisi mukavasti jonkun suht helpon, mutta toimivan ja käyttökelpoisen ohjelman musiikin äänittämiseen, miksaamiseen, masteroimiseen ynnämuuhun säätämiseen, olisi se minulle suuri apu. Ilmeisesti macia kuitenkin käytetään ihan ammattilaisstudioissakin...?
Lisäksi iso kysymysmerkki on hinta. Minkä tehoisella / hintaluokan koneella pärjää niin, että tarvittavat musanteko softat pyörivät?
Mitä nyt pikaisesti vilkaisin aiempia viestejä tällä foorumilla, vaikutti että FruityLoopsia/Fl Studiota ei olisi saatavilla macille. Ymmärsinkö oikein? Lisäksi täällä oli puhetta äänikorteista. Eli kuinka paljon siihen puoleen pitää rahallisesti panostaa koneen hinnan lisäksi, jotta saa suhteessa mahdollisimman hyvää jälkeä? Kotonahan minä musiikkia kuitenkin teen, eli ihan ammattitason vermeistä, ei tarvitse puhua, mutta jos jotain osviittaa annatte...
Toivonkin saavani vinkkejä ja opastusta henkilöiltä, jotka ovat samojen asioiden kanssa painineet. Etuja ja huonoja puolia pc:n ja macin välillä musiikintekemisessä. Pärjääkö pelkän koneen (ja sen ohjelmien) kanssa kuinka pitkälle, vai tarvitseeko heti sijoittaa paljon lisää rahaa hardware puoleen?
Ja jos musiikkityylillä on jotain merkitystä, se on minun tapauksessani räp. Eli hirveän paljon instrumenttejä ei olisi tarvetta äänittää, vaan enimmäkseen rytmitettyä puhetta.
Kiitos jo etukäteen vastauksista. Uskon niiden selventävän tilannetta huomattavasti