Illu-eps ja "clipping path"
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Illu-eps ja "clipping path"
Viesti Kirjoittaja Opa »
Mulla on työn alla asuntoesite ja arkkitehdiltä PDF:nä tullut kerrostalon pohjapiirros.
Nyt kun mulla on tää illukin uutena "työkaluna" sain sen hienosti sillä auki ja värittelin huoneistojen pohjat eri värisiksi. (Hieno homma!!!) Nyt toisin sen esitetaittoon Indyyn. Sehän tulee kyllä ihan natiivina illunakin vaikka leikepöydän kautta. Se vaan on aika monimutkainen vektorihässäkkä ja päivityy Indyssä aika hitaasi, varsinkin kun niitä on kolme. Epsinä se tulee valkoisen laatikkopohjan kanssa. Ennen kun tein näitä FH/Photari yhdistelmällä värittelin pohjan Photarissa, tein siihen leikkauspolun ja jne.
Kuinkas tää pitäis tehdä illulla, että itse piirroksen ulkopuolinen alue jäisi läpinäkyväksi? Illua tietysti käyttäisin mielellään siksi, että se säilyttää pohjapiirroksen vektoreina.
Nyt kun mulla on tää illukin uutena "työkaluna" sain sen hienosti sillä auki ja värittelin huoneistojen pohjat eri värisiksi. (Hieno homma!!!) Nyt toisin sen esitetaittoon Indyyn. Sehän tulee kyllä ihan natiivina illunakin vaikka leikepöydän kautta. Se vaan on aika monimutkainen vektorihässäkkä ja päivityy Indyssä aika hitaasi, varsinkin kun niitä on kolme. Epsinä se tulee valkoisen laatikkopohjan kanssa. Ennen kun tein näitä FH/Photari yhdistelmällä värittelin pohjan Photarissa, tein siihen leikkauspolun ja jne.
Kuinkas tää pitäis tehdä illulla, että itse piirroksen ulkopuolinen alue jäisi läpinäkyväksi? Illua tietysti käyttäisin mielellään siksi, että se säilyttää pohjapiirroksen vektoreina.
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Mulla oli joku aika sitten yks projekti jossa oli samantapainen tilanne, mulla tosin oli karttoja illussa. Päädyin sitten lopulta flättäämään illun layerit yhdeksi tasoksi. Paketti keveni huomattavasti ja sen jälkeen se toimi inkkarissakin paremmin.
Jos PDF-formaattia käytät niin muistaakseni illun PDF-tallennus dialogista löytyy toiminto, jolla ko. flättäyksen saa tehtyä PDF:ää tehtäessä....
Jos PDF-formaattia käytät niin muistaakseni illun PDF-tallennus dialogista löytyy toiminto, jolla ko. flättäyksen saa tehtyä PDF:ää tehtäessä....
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
-
Viesti Kirjoittaja muumio »
Tsekkaa aina InDesignissa ensin täyden resoluution previkalla (View - Display performance - High quality display), kuvat saattaa olla oikeasti läpinäkyviä mutta niiden esikatselukuva (proxy) ei.Opa kirjoitti:Sain läpinäkyvyyden toimimaan näin:
Save as illustrator EPS, prewiev 8 bittinen tiff, pallukka ruutuun transparency
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Kiitti vinkeistä. Tää on PDF:n suhteen meikäläiselle ihan uutta käyttöä ja ajatusmaailmaa.JFN kirjoitti:Jep, PDF on avain onneen välillä Illustrator-InDesign, epsit voi unohtaa. Pitää vain tosiaan muistaa se "Show import options" Indyyn tuotaessa.
Onko jotain muuta tämmöistä "yleistä uutta" verrattuna mulle tuttuun eps/leikkauspolku systeemin ym. vanhoihin työnkulkuihin?
-
Viesti Kirjoittaja JFN »
No tietty PSD-tiedostojen erinomainen tuki on se uuden, täysin Adobe-pohjaisen työkulun kerma - saa kaikki läpinäkyvyysefektit yms. tuotua kuvien mukana taittoihin (niin Illuun kuin Indyyn) ilman aiemmin lähes pakollisia, työläitä alpha-kanavakikkailuja, eikä syväyspolkuja tosiaan enää tarvitse pahemmin käyttää.
Sinänsä tosin omituista, että Illussa ei ole tukea TIF-kuvien syväyspoluille (vaan kuvat pitää käydä tallentamassa juurikin esim. EPS-muotoon)! Tämä oli melko ikävä yllätys Freehandistä Illuun siirryttäessä.
Niin joo, Illun natiiviformaattihan on (ilmeisesti) ollut versiosta 10 lähtien PDF, ja Illun oma .ai-pääte varmistaa vain sen, että kuvaan tallentuu Illun omat spesiaalitsydeemit mukaan (muokattavassa muodossa, jos niin haluaa).
Sinänsä tosin omituista, että Illussa ei ole tukea TIF-kuvien syväyspoluille (vaan kuvat pitää käydä tallentamassa juurikin esim. EPS-muotoon)! Tämä oli melko ikävä yllätys Freehandistä Illuun siirryttäessä.

Niin joo, Illun natiiviformaattihan on (ilmeisesti) ollut versiosta 10 lähtien PDF, ja Illun oma .ai-pääte varmistaa vain sen, että kuvaan tallentuu Illun omat spesiaalitsydeemit mukaan (muokattavassa muodossa, jos niin haluaa).
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Jep. Ja Indy jättää ne spesiaalitsydeemit huomiotta ja käsittelee sitä kuin mitä tahansa PDF:ää. Eli ihan sama tuoko .ai:na vai PDF:nä.JFN kirjoitti:Niin joo, Illun natiiviformaattihan on (ilmeisesti) ollut versiosta 10 lähtien PDF, ja Illun oma .ai-pääte varmistaa vain sen, että kuvaan tallentuu Illun omat spesiaalitsydeemit mukaan (muokattavassa muodossa, jos niin haluaa).
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Minkähän takia joskus tuntuu että koko pdf on takapuoli(jaaha, sensuuri iski, per-seestä. Välillä, riippuen siitä miten se on tehty, tulee sellaista sälää missä kaikki on pieninä palasina. Riivi siitä sitten kaikki irti... siis näistä "valmiista tiedostoista". Onneksi on viikonloppu.
DTP-orja
-
D
Viesti Kirjoittaja Opa »
Niinpä. Minusta PDF on ihan hieno homma kun olen siellä "export"-puolella.PowerMac kirjoitti:Minkähän takia joskus tuntuu että koko pdf on takapuoliä(jaaha, sensuuri iski, per-seestä. Välillä, riippuen siitä miten se on tehty, tulee sellaista sälää missä kaikki on pieninä palasina. Riivi siitä sitten kaikki irti... siis näistä "valmiista tiedostoista". Onneksi on viikonloppu.
Ja ihan ok se on vastaanottavana osapuolenakin ollessani, jos voin laittaa sen tuotannossa eteenpäin sellaisenaan. Mutta auta armias sitä häkkyrää mikä avautuu, kun jostain syystä joudun avamaan PDF:n illulla. Voi sitä turhien polkujen määrää..
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Tätä juuri tarkoitin ja meillä avataan 110% töistä Illuun. Jos yksi 10x10mm kuva taikka epsi on sellaisina palasina että siitä todella tulee saman kokoinen jämä, en käsitä miksi sitä NATIIVIA TIEDOSTOA EI IKINÄ SAA ILMAN ERI PUHELUA. PDF on tarkoitettu offsetin valmiiksi aineistoksi, ei pakkausteollisuuden kiusaksi. Tätä suunnittelijat eivät näy ymmärtävän, ei sitten millään. Mä en tee mitään Indystä tehdyllä kilkkeellä joka on Pdf-formaatissa. Asiakas tietysti maksaa. Luulenpa vaan että jos soitan suoraan sille asiakkaalle, minkä olen tehnytkin muutaman kerran, maksaminen loppuu äkkiä.
Tämä marina koskee vain pakkausteollisuutta josta..... antaapi olla![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tämä marina koskee vain pakkausteollisuutta josta..... antaapi olla
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
DTP-orja
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Juu. No. Pakkausaineistoja kun lähetän, niin soitan aina ensin painoon.PowerMac kirjoitti:Tämä marina koskee vain pakkausteollisuutta josta..... antaapi olla
Muuten, poikkeuksetta, PDF. Kunhan vain tiedän mille paperille tavara menee, millä painolla, ja millä mantereella. PDF on vaan niin helppo formaatti...
EDIT: niin joo, oon suunnittelija...
-
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka