Uudet iPodit
-
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Punainen 8 GB Nano saapui tänään. Vieläpä Ennätysajassa: Pistin tilauksen AppleStoreen tiistaiaamuna noin klo 9, ja puolenpäivän aikaan laite oli lähetetty. Perille pieni paketti saapui tänään torstaina, melkeinpä tarkalleen parin päivän odottelun jälkeen.
"Wau, on se pieni". Pieneen muovilaatikkoon oli ahdettu ne normaalit sälät ja Nano ripustettu siististi näyteikkunaan. Itse soitinkaan ei paljoa paina taskun pohjalla. Kämmenelle noita mahtuisi vaikka kolme vierekkäin. Ohuutta kapineella on vähemmän kuin itse Dock- tai kuulokeliittimillä.
Touch Wheel on hieman pienempi edellisiin Nanoihin verrattuna. Muutos ei ole suuri, mutta pienempi rulla ei ainakaan lisää tarkkuutta isosormisilla käyttäjillä. Uudet muodot laitteen koossa tarkoittavat myös huonompaa ergonomiaa. Siinä missä entisistä Nanoista sai kunnon otteen, uutta pitää pitää parin sormen päällä
Uusi käyttöliittymä on mukava käyttää. Puolitettu näyttö vaikutti kuvien perusteella oudolta mutta pienen totuttelun jälkeen oikeassa reunassa vilistävät kuvat elävöittävät valikoissa surffailua kummasti. Varsinkin, jos iTunesissa on levynkannet musikissa. Joissain tapauksissa oikea puoli näytöstä tarjoaa jopa hyödyllistä informaatiota, mm vapaan kapasiteetin näkee suoraan Asetukset-valikon valitsemalla. Valikoissa liikuttaessa mikään ei "vain ilmesty" tai vaihdu vaan liukuu edestä tai eteen vaihtaen näkymän. Pidempien valikoiden rullausjanat katoavat näkyvistä kun valikossa ei hetkeen liikuta. Päävalikon ja musiikkivalikon voi muokata haluamakseen, mistä on ainakin omalla kohdallani hyötyä.
Uuden käyttöliittymän edut tulevat selkeiten esille musiikkia selatessa. Cover Flow ei tunnu näin iPhonea kokeilemattomalle mitenkään erityisen tukkoiselta tai rullapyörän vuoksi epäloogiselta käyttää, kuten joissain arvosteluissa on mainittu. iPod ei tosin pysy perässä kuvien haun kanssa jos kirjastossa rullaillaan nopeammin. Sama ilmiö on havaittavissa iTunessissakin, joten iPodilla tuo ei ihmetytä.
Edellisistä Nanoista poiketen uusi Nano näyttää albumeita selatessa paljon enemmän tietoa. Enää ei tarvitse arvuuetlla, mille artistille mikäkin "Greatest Hits" kuuluu. Listassa on mukana jopa levynkannet miniatyyriversioina. artisteja selatessa keskelle näyttöä ilmestyy suurehko kirjain, jonka kohdalla ollaan menossa. Kiva idea, mutta nopeasti selatessa myös alkukirjaimet vilistävät aika nopeasti ohi.
Cover Flowhun liittyen yksi bugi on löytynyt: Jos soittimessa on usean artistin albumeita samalla nimellä, näistä yhden valitseminen Cover Flowssa listaa kaikkien samannimisten albumeiden kappaleet.
Itse pääasiaan eli musan soittoon tullut merkittävin parannus on mahdollisuus asettaa sekoitus päälle tai pois milloin tahansa lopettamatta toistoa. Tä-ä-ämmöstä mä-ä oon aina halunnu!
Parin minuutin soiton jälkeen kun laitteeseen ei kosketa, vaihtuu näyttöön mustavalkoinen kuva, jossa on digitaalikello, akkumittari ja toiston tilan symboli. Kaikessa karuudessaan ratkaisu vaikuttaa kuitenkin toimivalta, koska näyttöä vilkaistaan yleensä taustavalon ollessa sammuksissa. "Näytönsäästäjä" vaikuttanee myös akkukestoon positiivisesti.
Videoita on tullut kokeiltua muutaman musiikkvideon verran. Ensivaikutelma on "ihan kivoja" mutta kuinka paljon videoita lopulta tulee jatkossa katseltua pieneltä näytöltä, jää nähtäväksi. Ehkä päivittäin julkisia kulkuneuvoja työmatkoillaan käyttävät arvostavat ominaisuutta enemmän. Näytön kuva sinänsä on terävä ja taustavalon voimakkuuttakin saa säädettyä aivan pimeästä kohtuu kirkkaaseen.
Aivan virheetön saamani Nanoyksilö ei kaikista positiivisita parannuksista huolimatta ole. Soittimessa on nimittäin vinoon asennettu näyttö! Näytön oikea reuna on millin, pari vasenta ylempänä. Applen tuki järjestää soittimelle takuuvaihdon, mutta tällainen ei anna kovin hyvää kuvaa Applen laadunvalvonnasta. Vastaavanlaisista tapauksista löytyy juttua netistä.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja fotomik »
Kyseessä on Eka iPodi, joten jänskättää enemmän kuin hieman. Oudosti sitä on ehtinyt tottua Sandiskin romun typeryyksiin, mutta nyt kai on odotettavissa että soitin osaa soittaa biisit kappalejärjestyksessä, eikä aakkosjärkässä, ja että kun lopettaa biisin kesken ja sammuttaa niin kone osaa jatkaa siitä mihin jäätiin?
Vai miten on?
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Joo, kyllähän se tuollaisiin toimenpiteisiin tosiaan pystyy. On muuten uskomattoman ärsyttävä ominaisuus tuollainen, että soittaa kappaleita aakkosjärjestyksestä. Aivan idioottimainen systeemi, mutta onneksi ei tämän iPodin kanssa tarvi siitä kärsiä.fotomik kirjoitti:Tilasin oman Nanoni tänään aamusesta (8GB Musta, Apple.fi/store), ja tuossa kuuden aikoihin tuli postia että lähetetty on. Aamulla vielä arvioivat 2-5 päivää menevän ennenkuin lähetetään.
Kyseessä on Eka iPodi, joten jänskättää enemmän kuin hieman. Oudosti sitä on ehtinyt tottua Sandiskin romun typeryyksiin, mutta nyt kai on odotettavissa että soitin osaa soittaa biisit kappalejärjestyksessä, eikä aakkosjärkässä, ja että kun lopettaa biisin kesken ja sammuttaa niin kone osaa jatkaa siitä mihin jäätiin?
Vai miten on?
-
-
Viesti Kirjoittaja PeteQ »
- Jotutuuko maksamaan ylimääräistä,(ilmeisesti UPSin kaveri tulee maanantaina uudestaan): lapusta oli ruksattu, " emme voi jättää lähetystä, koska lähetyksestä on maksettava toimitettaessa.......euroa"?
- Postikuluthan kuuluivat nanon hintaan.
-
Ei postikuluista tai epäonnistuneesta jakeluyrityksestä peritä maksua. Kannattanee ehkä soittaa lapussa olevaan asiakaspalvelunumeroon ja sopia uusi aika tai vaihtaa toimitusosoite. Jos ette muuten saa aikaa sopimaan keskenään, pitäisi olla myös mahdollista hakea paketti itse kuriirin terminaalista.
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Niillä oli varmaan oikeat laput loppu ja se heitti tommosen.PeteQ kirjoitti:Tilasin nanon Applelta ja ilmeisesti johonkin oli jäänyt: " toimitus työaikana" tai vastaavaa. Postilaatikossa oli tänään lappu, että on käyty...
- Jotutuuko maksamaan ylimääräistä,(ilmeisesti UPSin kaveri tulee maanantaina uudestaan): lapusta oli ruksattu, " emme voi jättää lähetystä, koska lähetyksestä on maksettava toimitettaessa.......euroa"?
- Postikuluthan kuuluivat nanon hintaan.
Oikea syy siihen on se, että UPS/TNT:n kuriiri tarvitsee vastaanottajan suostumuksen jotta paketin voi jättää ilman kuittausta.
Ja he eivät myöskään oikein toimistoaikojen ulkopuolella jaa, eli se ei ollut mikään ruksi vaan siihen aikaan jako tapahtuu vaikka Applelta ruksisi mitä. Ulkomailla saattaa olla iltajakoja, mutta suomessa ovat harvinaisia.
-
Viesti Kirjoittaja septic »
Hmph, en minä kyllä ole mitään suostumusta antanut (jollei se sitten lukenut jossain niistä tilausehdoista), mutta komiasti olivat jättäneet 9 v pikkuveljelle mun nanon kun itse olin koululla vielä. Ei sillä, ihan positiivistahan tuo vaan imo oli.TheKraken kirjoitti:Oikea syy siihen on se, että UPS/TNT:n kuriiri tarvitsee vastaanottajan suostumuksen jotta paketin voi jättää ilman kuittausta..
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Jotkut kuriirit taas ovat laiskoja ja jättävät paketin, ettei tartte tulla seuraavana päivänä taas uudestaanseptic kirjoitti:Hmph, en minä kyllä ole mitään suostumusta antanut (jollei se sitten lukenut jossain niistä tilausehdoista), mutta komiasti olivat jättäneet 9 v pikkuveljelle mun nanon kun itse olin koululla vielä. Ei sillä, ihan positiivistahan tuo vaan imo oli.TheKraken kirjoitti:Oikea syy siihen on se, että UPS/TNT:n kuriiri tarvitsee vastaanottajan suostumuksen jotta paketin voi jättää ilman kuittausta..

Mutta heidän firman sääntöjä vastaan tommoset on.
-
-
-
Hyvä, jos sepustuksesta oli apua.Skarsnak kirjoitti:Kiitos Jamo huolellisesta raportoinnistaHuojentaa mieltä, että kovasti odottelemani uusi, musta kaunokainen kelpaa ensimmäisen sukupolven nanon korvaajaksi.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja andie »
Sori pitkä lainaus, halusin vaan tuoda pointtisi uudestaan esiin - mä kun en vaan hyväksy tollasta ajattelutapaa Applelta.TheKraken kirjoitti: Applella kun kuulemma on aina ollut kuvio niin, että vain kahta tuoreinta käyttistä tuetaan sekä päivitetään. Eli mikään tiikerille tehty softa ei toimi jaguaarilla, eikä täten leopardille tehty pantterilla (siis applen omista softista). Myöskään security-päivityksiä pantterille ei enää toimiteta leopardin julkaisun jälkeen.
Eli se on siis nyt päivityksen paikka pantterin ystäville, mikäli tahtoo turvallista käyttistä edelleen pyörittää
En siihen ota kantaa onko tämmönen asiakkaan kannalta kivaa, mutta kyllä se varmaan applella muutaman kaverin vapauttaa toisiin tehtäviin, kun ei pantterista tartte murehtia.
EDIT: Ja pitää kyllä nostaa ylös pointti mikä tuli Macrumorsissa jonkun suusta:
Pantteri on yli 4 vuotta vanha käyttis. Se korvattiin Tiikerillä reilu 2 vuotta sitten ja nyt sen korvaajakin korvataan ihan hyvällä tuurilla lähiviikkoina.
Eli: Pantteri oikeasti on jo ikiwanha käyttis.
Aika perusvehkeestä kuitenkin puhutaan - iPod classic 160G, johon kaiken järjen mukaan on tarkoitus siirtää vain videota ja musiikkia, niin kuin edellisissä versioissakin.
Eteen ei ole tullut vielä ainuttakaan softaa mitä tarvisin, ja mikä ei pantterilla toimisi. Google Earthistakin väsäsivät pantterille aivan kelpo version, vaikka aluksi olikin 10.4 vaatimuksena. Tiedän aivan hyvin, että niitä tiger-only-ohjelmiakin on - en tarvitse listaa, mutta haluan vain taistella tätä turhaa käyttispäivitystä vastaan. Rahastus on ongelma.
Hassulta tuntuu myös käyttää sanaa "ikiwanha" koneesta/käyttöjärjestelmästä, jonka ostin reilut kaksi vuotta sitten. Aivan hyvin olen pärjännyt tähän asti, kunnes toi iPod classic tuli kehiin.
Otetaan kuitenkin vähän takaisin - eivät ne siellä Applella ole pantterista huolehtineet pitkään aikaan, meikäläisen safari kaatuilee päivittäin tietyillä webbisaiteilla, esim. Google translationia on turha edes kokeilla.
Turhautuminen!
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Anteeksi, nyt on pakko takertua tähän.. Ostit siis koneen pantterilla varustettuna uutena reilut kaksi vuotta sitten?andie kirjoitti:Hassulta tuntuu myös käyttää sanaa "ikiwanha" koneesta/käyttöjärjestelmästä, jonka ostin reilut kaksi vuotta sitten.
Nyt on jotain viilattu linssiin..
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mullahan on huima kokemus iPodeista: olen käyttänyt 1st gen shufflea suunnilleen sen ilmestymisestä lähtien. Ja ollut tyytyväinen. Rakas tyttäreni sai sen valkean söpöläisen nyt omien työmatkojens ratoksi.
Minuthan tämä tietysti huimaa ominaisuuksillaan. Ainoa ropleema on (hyihyi) että toistaiseksi joudun syöttämään tavarat PC:llä kun usb2 kortin-prkl ei suostu geenelkussa pelittään

Tämmöönen,siis (sori kuvanlaatu...)

-
sen verran seuraan minäkin mac-huhuja etten sentään vanhalla käyttiksellä osta. joskus 2,5 vuotta sitten maaliskuussa ostin.MasBe kirjoitti: Anteeksi, nyt on pakko takertua tähän.. Ostit siis koneen pantterilla varustettuna uutena reilut kaksi vuotta sitten?
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Tiikeri julkastiin huhtikuussa 2005, joten aika lähellä tiikeriä sun on täytyny se kone ostaa..andie kirjoitti:sen verran seuraan minäkin mac-huhuja etten sentään vanhalla käyttiksellä osta. joskus 2,5 vuotta sitten maaliskuussa ostin.MasBe kirjoitti: Anteeksi, nyt on pakko takertua tähän.. Ostit siis koneen pantterilla varustettuna uutena reilut kaksi vuotta sitten?
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
no shit, sherlock! lähellä tai kaukana, se ei liene pointti tässä threadissa. uusi kone uusimmalla käyttiksellä. ja 2,5 vuoden päästä ikiwanha, eikä kommunikoi iPodin kanssa.MasBe kirjoitti:Tiikeri julkastiin huhtikuussa 2005, joten aika lähellä tiikeriä sun on täytyny se kone ostaa..
EDIT: ei mitään henkilökohtaista. applelle olen tässä närkästynyt. ja tilasin heti kun powerbookit päivitettiin, oisko se ollut sitten tammi-helmikuussa, nyt en muista.
-
Viesti Kirjoittaja jussi79 »
On tää Tiikeri niin paljo parempi kuin Pantteri ja etenkin omassa koneessani selkeästi nopeampi, että en voi kuin ihmetellä että joku ei pysty maksamaan 129 euroa. Etenkin jos on ostanut reilu 2000 euron koneen.andie kirjoitti:no shit, sherlock! lähellä tai kaukana, se ei liene pointti tässä threadissa. uusi kone uusimmalla käyttiksellä. ja 2,5 vuoden päästä ikiwanha, eikä kommunikoi iPodin kanssa.
EDIT: ei mitään henkilökohtaista. applelle olen tässä närkästynyt. ja tilasin heti kun powerbookit päivitettiin, oisko se ollut sitten tammi-helmikuussa, nyt en muista.
iPhone 3GS 32GB
iPad 16GB WiFi
iPod nano 8GB (product) red 2nd Gen
-
asia selvä. minun kohdalla varsinaista tarvetta ei muuten olisi kuin tuon ipodin kohdalla, jonka hinta käyttöjärjestelmän päivityksen kera nousee n. 500 euroon. ellei joku myy halvemmalla..jussi79 kirjoitti:On tää Tiikeri niin paljo parempi kuin Pantteri ja etenkin omassa koneessani selkeästi nopeampi, että en voi kuin ihmetellä että joku ei pysty maksamaan 129 euroa. Etenkin jos on ostanut reilu 2000 euron koneen.
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka