Ensimmäinen Mäkki
-
-
Viesti Kirjoittaja Kalle83 »
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Vastaukset: Tulee. Toimii osan puhelimien kanssa ( http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html tossa suoraan tuetut. Muitakin voi saada plugareilla toimimaan. Lue tuolta Matkapuhelinpalstalta lisää ), VPN:stä en tiedä. Remote desktopit onnistuu ainakin ihan perus VNC-yhteyksillä, mistään mikkiksen omista kuvioista en osaa sanoa. Ja kyllä kameran saa toimimaan esim. aMSN:n kanssa. Microsoftin oma mese ei sitä macilla tue. Ovat kohta 3 vuotta luvanneet että seuraavaan päivitykseen sitten kyl.Kalle83 kirjoitti:Macbookin hankinta hieman kiinnostaisi ja ilmassa leijuu vielä muutamia kysymyksiä joihin olisi hyvä saada vastauksia, koska aiempaa kokemusta maceistä ei juurikaan ole. ELI: Tuleeko Mac Os X:n mukana jonkinlainen valmis sähköposti/kalenteriohjelma? Toimiiko synkkaus Nokian puhelimien kanssa? Entäs VPN:n ohjelmistot? Remote desktop client Windows-ympäristöön? Saako tuota macbookin web-kameraa toimimaan esim. jonkun MSN-messenger clientin kanssa?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mä olen pikku hiljaa alkanut ymmärtää, että sitä kameraa voi tosiaan käyttää mesetykseen ilman puheyhteyttä ja ilmeisesti moni myös käyttää niin. Ei se enää tunnu niin älyttömältä kuin vielä kotvanen takaperin.TheKraken kirjoitti: Ja kyllä kameran saa toimimaan esim. aMSN:n kanssa. Microsoftin oma mese ei sitä macilla tue. Ovat kohta 3 vuotta luvanneet että seuraavaan päivitykseen sitten kyl.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja storm »
On vaan niin hieno ja kiiltävä, että olen yrittänyt käsitellä laitetta "silkkihansikkain". Silti on tuossa trackpadin napissa jo naarmuja, kun katsoo valoa vasten.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Hieman kyllä vielä olen ummikko tuon OS X:n kanssa, mutta kyllä se tästä hiljalleen.
-
Viesti Kirjoittaja Anda »
Onko muuten sellaisen kansion kuin /Library/Receipts sisältö tärkeä? Sijaitsee siis kirjaston alla. Siellä näyttäisi olevan kamalasti .pkg-tiedostoja, myös sellaisista ohjelmista, joita koneella ei enää ole. Voiko tuon kansion huoletta tyhjentää, vai sekoaako kone siitä?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Käsittääkseni kone käyttää niitä korjatessan oikeuksia, eli en suosittelisi poistamaan. Joku paremmin muistava voi varmaan täsmentää.Anda kirjoitti: Onko muuten sellaisen kansion kuin /Library/Receipts sisältö tärkeä? Sijaitsee siis kirjaston alla. Siellä näyttäisi olevan kamalasti .pkg-tiedostoja, myös sellaisista ohjelmista, joita koneella ei enää ole. Voiko tuon kansion huoletta tyhjentää, vai sekoaako kone siitä?
-
-
Viesti Kirjoittaja Laaban »
Mieltäni vaivaa kuitenkin edelleen joukko tyhmiä kysymyksiä, joihin toivoisin vastauksia.
1. Miksi dockissa sijaitsevissa Finderin ja Dashboardin kuvakkeissa on aina musta nuoli alla(ohjelma on päällä)? Eikö niitä saa kokonaan suljettua?
2. Miksi Kirjasto/Preferences- kansiosta ei löydy asennustiedostoja kaikkiin lataamiini ohjelmiin? Voiko koko Preferences- kansion sisällön poistaa?
3. Minulla iPhoto tuo aina kaikki muistikortilla olevat kuvat koneelle. Miten voin itse valita tuotavat kuvat?
4. Miten tuo paljon puhuttu MacBookin akun kalibrointi tapahtuu ja kuinka usein se tulisi tehdä? Minun MacBookkini mukana tulleesta Kaikki Macista- kirjasessa ei puhuta mitään kalibroinnista, eikä tuollakaan http://www.apple.com/fi/batteries/notebooks.html kerrota suoraan kalibroinnista.
5. Olen myös pannut merkille, että MacBookkini kansi heiluu hieman kiinni ollessaan.(saattaa johtua siitä, ettei mangneetti ole ihan niin tukeva kuin normaali lukitus) Onko koneessani vika vai onko kyse ominaisuudesta?
Kiitos taas etukäteen kaikille vastaamaan vaivautuneille!
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »

2. Kaikkien ohjelmien, joita olet joskus käyttänyt (käynnistänyt siis) asetustiedosto pitäisi löytyä joko Omanimesi-->Kirjasto-->Preferences-kansiosta, tai sitten Macintosh HD-->Kirjasto-->Preferences-kansiosta. Voit toki poistaa Preferences-kansioiden sisällön, mutta mitään hyötyä siitä ei ole, pikemminkin haittaa, sillä silloin menetät kaikkien ohjelmien asetukset ja joudut tekemään ne uusiksi, jolloin ne taas ilmestyvät Preferences-kansioihin. Eli jos olet Windowsissa tottunut räpläämään muitakin kuin kotikansion tiedostoja, niin nyt on aika jättää ne rauhaan ja keskittyä käyttämään konetta.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »

2. Mikäli poistat sen sisällön, menetät aivan kaikki asetuksesi ohjelmista. Poislukien ne harvat jotka eivät tietojaan sinne tallenna. Poistamista ei todellakaan suositella, ellet sitten halua välttämättä jokaisen ohjelman käyttämistä aloittaa "puhtaalta pöydältä"
3. Tämä ei taida olla mahdollista. Koko iPhoton idea on, että sinne tuodaan kaikki kuvat. Mikäli et kaikki tahdo tuoda, niin tuo ne ensin manuaalisesti kovalevylle ja valitse sitten sieltä mitä tahdot tuoda iPhotoon.
4. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284
5. Tähän en osaa sanoa, mutta veikkaan että jos kyseessä pieni heitto, niin voi olla ihan ominaisuus.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
iPhoto '08:ssa voi valita mitkä kuvat haluaa tuoda. '06:ssa homma vaatii enemmän pientä kikkailua.TheKraken kirjoitti:3. Tämä ei taida olla mahdollista. Koko iPhoton idea on, että sinne tuodaan kaikki kuvat. Mikäli et kaikki tahdo tuoda, niin tuo ne ensin manuaalisesti kovalevylle ja valitse sitten sieltä mitä tahdot tuoda iPhotoon.Laaban kirjoitti:3. Minulla iPhoto tuo aina kaikki muistikortilla olevat kuvat koneelle. Miten voin itse valita tuotavat kuvat?
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja homeKorva »
Mullakin heiluu hiukan sivuttain kannen ollessa suljettuna. En huolestuisi moisesta.Laaban kirjoitti: 5. Olen myös pannut merkille, että MacBookkini kansi heiluu hieman kiinni ollessaan.(saattaa johtua siitä, ettei mangneetti ole ihan niin tukeva kuin normaali lukitus) Onko koneessani vika vai onko kyse ominaisuudesta?
-
Tämänkin uudistuksen huomasin 08:ssa. Kyllä iPhoto 08 on edistystä.Crimson kirjoitti:iPhoto '08:ssa voi valita mitkä kuvat haluaa tuoda. '06:ssa homma vaatii enemmän pientä kikkailua.TheKraken kirjoitti:3. Tämä ei taida olla mahdollista. Koko iPhoton idea on, että sinne tuodaan kaikki kuvat. Mikäli et kaikki tahdo tuoda, niin tuo ne ensin manuaalisesti kovalevylle ja valitse sitten sieltä mitä tahdot tuoda iPhotoon.Laaban kirjoitti:3. Minulla iPhoto tuo aina kaikki muistikortilla olevat kuvat koneelle. Miten voin itse valita tuotavat kuvat?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja citron »

edit: huhut pelotti liikaa, peruin tilauksen soittamalla paniikissa applen UK asiakaspalveluun tsekatakseni heti ettei kone lähe vahingossakaan tulemaan

-
-
Viesti Kirjoittaja Gusse »
Moro,Laaban kirjoitti: 4. Miten tuo paljon puhuttu MacBookin akun kalibrointi tapahtuu ja kuinka usein se tulisi tehdä? Minun MacBookkini mukana tulleesta Kaikki Macista- kirjasessa ei puhuta mitään kalibroinnista, eikä tuollakaan http://www.apple.com/fi/batteries/notebooks.html kerrota suoraan kalibroinnista.
Juuri myöskin MB:n hankkineena monet asiat kummastuttavat.

TheKraken jo tähän 4. kysymykseen vastailikin, mutta jos englanti ei suju, suomenkieliset akun kalibrointi ohjeet löytyvät manuskan sivuilta 23-24 ja manuskan suomeksi pdf muodossa saat ladattua täältä: http://manuals.info.apple.com/k/MacBook ... sGuide.pdf
-------------------------------------------------------
Ja sitten minun kysymykseeni

Tattikset etukäteen vastauksista ja onpa muuten mahtava foorumi. On tullut lueskeltua muutama päivä urakalla tätä.
edit. Hups, tuli vahingossa linkki englanninkieliseen manuskaan -> vaihdettu
-
-
-
-
Kissa painoi alttia/optiota kun buuttasit? Joku ainakin paino tai sit se näppäin on jumissa. 8)Boreas kirjoitti:Nyyppäalert! Vuoden vanha Macbook näytti käynnistyksessä keskellä ruutua kiintolevyn kuvan jossa teksti "Macintosh HD" ja alapuolella nuoli jota painamalla pääsi eteenpäin. Mitä tuo touhusi?
-
Viesti Kirjoittaja Boreas »
Hehee. Tyttöystävän kone. Itse Windowsin käyttäjä niin en osannut asiaan mitään sanoa. Kaikki siis kunnossa, kiitos.Repe Ruutikallo kirjoitti:Kissa painoi alttia/optiota kun buuttasit? Joku ainakin paino tai sit se näppäin on jumissa. 8)Boreas kirjoitti:Nyyppäalert! Vuoden vanha Macbook näytti käynnistyksessä keskellä ruutua kiintolevyn kuvan jossa teksti "Macintosh HD" ja alapuolella nuoli jota painamalla pääsi eteenpäin. Mitä tuo touhusi?
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Olet ehkä pitänyt alt-näppäintä pohjassa käynnistyksessä, se tuo esiin tuon valikon josta voi valita käynnistääkö koneen sisäiseltä levyltä vai vaikkapa ulkoiselta USB-levyltä. Nou hätä.Boreas kirjoitti:Nyyppäalert! Vuoden vanha Macbook näytti käynnistyksessä keskellä ruutua kiintolevyn kuvan jossa teksti "Macintosh HD" ja alapuolella nuoli jota painamalla pääsi eteenpäin. Mitä tuo touhusi?
edit. Repen ruuti oli kuivempaa.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka