OnyX - Tarvitsenko sitä oikeasti? Onko se hyvä?
-
Viesti Kirjoittaja DeepDown »
Uusimman version 1.7.9 (tai mahdollisesti jo yhden tai kahden aikaisemman) myötä siihen kuitenkin tuli se toiminto, että se haluaa varmistaa startup diskin heti ensimmäiseksi kun ohjelman käynnistää.
No ei siinä mitään. Kuitenkin se joka kerta valittaa, että ko. levy on vioittunut ja se pitäisi korjata. Kone kuitenkin toimii ihan täysin eikä levytyökalu myöskään löydä mitään ongelmia.
Vähän ihmetyttää kyseinen asia. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Mistä se tarkemmin valittaa levyssä? S.M.A.R.T.-statuksesta vai varsinaisessa levyn tarkistuksessa löytyneestä viesta? Oletko katsonut molemmat levytyökalulla? S.M.A.R.T.-status näkyy Levytyökalun alareunassa kun valitset vasemmasta reunasta itse levyn, et siis sillä olevaa osiota.
-
ONYX
http://img174.imageshack.us/my.php?image=onyxib4.jpg
DISK UTILITY
http://img444.imageshack.us/my.php?imag ... ityzb2.jpg
S.M.A.R.T.
http://img47.imageshack.us/my.php?image=smartfs7.jpg
En nyt täysin ymmärrä mistä on kysymys, mutta kieltämättä viime päivinä kovalevy on pitänyt kohtalaista meteliä. Aika tuoreet back-upit ovat kyllä olemassa joten se ei pelota.
Onko kyse vakavasta jutusta?
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
-
Edit: Jep, asennuslevyltä käynnistäessä disk utility kertoi, että "volume bit map needs to be repaired, invalid volume free block count". Lopputulos oli kuitenkin onnellinen eli "the volume Mac Mini was repaired successfully".
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mahtava foorumi kun apua saa keskellä yötäkin. Kiitos vielä kerran!
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Itse käytän Cocktailia, joskus ajelen, kerran taisi kone vähän nopeutua. Ja joitakin asetuksia on mukavampi muokata Cocktaililla.
Levyn eheytystä ei OS X:ssä tarvita? Muistan aina kun XP:ssä eheyttelin kovalevyä, siinä sai aina tovin katsella kun neliöt vaihtavat väriä. Ja kaikki ohjelmat piti tietty sulkea kuten windowsissa yleensäkin.
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
OS X eheyttää itse pienet tiedostot, joten peruskäytössä itse tehdylle eheytykselle ei ole tarvetta. Jos taas käsittelee paljon isoja filuja tai muuten vain "muka" tarvitsee mielestään eheytystä, niin yksi hyvä keino on kloonata kovo ulkoiselle FireWire-kovolle, buutata siltä, ja kloonata se takaisin sisäiselle.dogmulder kirjoitti:Levyn eheytystä ei OS X:ssä tarvita?
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja jjm »
Mulla kun on jatkuvasti jotain säätämistä omassa Minissäni, niin työkaveri suositteli Onyxiä. Ajoin sen, ja heti kättelyssä "structure of volume" antoi lopputulemaksi "The volume needs to be repaired." Antoi se alkuun jotain ohjeitakin, että asennus-DVD (vai onko se CD, en ole koskaan edes avannut sitä pakettia) sisään ja sitten "tee jotain" (mitä en kirjoittanut ylös ja nyt en muista mitä piti tehdä).
Anywhoo, onko tämä ihan normaalia, vai voisiko tässä olla syy Minini (kuulemma) normaalia epävakaampaan käyttäytymiseen?
(Nyt muuten Mini on keksinyt sellaisen, että aina uloskirjautumisen yhteydessä kun kone pääsee login ruutuun, tulee esiin dialogi, jossa todetaan ettei näppämistöä ole tunnistettu. Näppis kuitenkin toimii ihan normaalisti, vaikka tuon sammuttaisi rastinappulasta...)
-
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Mutta minuakin kiinnostaa tuo että mitä haittaa tuosta cache-muistin tyhjennyksestä voisi olla?
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Vastaan: Eip juur mitään.Jamac kirjoitti:No mitä hyötyä cachen tyhjennyksestä on, jos kone toimii normaalisti?
Tuossa ajelin äsken ekaa kertaa varmaan likemmäs vuoteen Onyxin ihan vain testimielessä. Ajoin käytännössä kaiken mahdollisen läpi.
Mitään eroa en kyllä huomaa edelliseen.
-
Viesti Kirjoittaja Ossi »
No tässä kesällä kokeilin uutta versiota, niin melkein sama juttu. Miten tuota uskaltaa käyttää?
Mitenkäs tuo MainMenu?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Älä käytä, jos kone toimii hyvin.Ossi kirjoitti:Miten sitten minulla, kun noin vuosi sitten ajoin Onyxilla jonkun yksinkertaisen ajon läpi, niin kone meni niin juntturaan että DiscWarriorilla oli täysi työ senjälkeen saada kone toimimaan?
No tässä kesällä kokeilin uutta versiota, niin melkein sama juttu. Miten tuota uskaltaa käyttää?
Mitenkäs tuo MainMenu?
MainMenu tekee ihan samat jipot, joten ihan yhtä juntturaan voi saada silläkin. Varsinkin jos kovolla on taipumuksia vähän olla menoillaan rikki.
-
Viesti Kirjoittaja Ossi »
No kun se ei aina toimi hyvin.TheKraken kirjoitti:Älä käytä, jos kone toimii hyvin.Ossi kirjoitti:Miten sitten minulla, kun noin vuosi sitten ajoin Onyxilla jonkun yksinkertaisen ajon läpi, niin kone meni niin juntturaan että DiscWarriorilla oli täysi työ senjälkeen saada kone toimimaan?
Mitenkäs tuo MainMenu?
MainMenu tekee ihan samat jipot, joten ihan yhtä juntturaan voi saada silläkin. Varsinkin jos kovolla on taipumuksia vähän olla menoillaan rikki.
Etupäässä puoliraskasta kuvankäsittelyä päivittäin, niin kone alkaa hidasteleen säännöllisesti jonkun viikon välein.
Tuollainen ensiapu olisi paikallaan, mutta joudun käyttämään DiscWarrioria sen sijaan.
Se vain vie aikaa senverran enemmän, ettei joutaisi odottamaan.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ymmärtääkseni OnyX ja kumppanit ovat vain UNIX komentojen ajoon tarkoitettuja graafisia ohjelmia, jotka ei itsessään mitään temppuja osaa. Samalla lailla kuin Levytyökalukin. Eli vaikka oikeuksien korjaus on sama tekee sen päätteestä, SuperDuperista, CarbonCopyClonerista, Coctailista tai OnyX:sta.
Käsittääkseni.
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Cachen tyhjentäminen auttaa joskus kenkkuilevia ohjelmia. Ei esimerkiksi Safarissa ihan turhaan ole sitä Tyhjennä välimuisti -komentoa. Se mitä ohjelmat kirjoittavat cache-tiedostoihinsa vaihtelee kuitenkin aika paljon; osa ohjelmista kirjoittaa niihin myös asetuksiaan tms. Osa taas vain muistiin dataa nopeampaa myöhempää saatavuutta varten. Systeemi-cacheen en kajoaisi ihan pienestä; mutta onko siis jotain muuta fataalia syytä olla nollaamatta ohjelmien cacheja?Jamac kirjoitti:No mitä hyötyä cachen tyhjennyksestä on, jos kone toimii normaalisti?
-
Viesti Kirjoittaja jjm »
Näin tein. Jos joku muukin kaipaa ohjeita kaikkeen tekemäänsä (kuten minä), niin asennus-DVD:ltä pääsee buuttaamaan pitämällä C-näppäin pohjassa.joonahe kirjoitti:Ei ole normaalia. Onyx on varmaan todennut, että käynnistä asennus –DVD:ltä Levytyökalu ja korjaa levy. Suosittelen sen tekemään, kuulostaa pahalta.
Ajoin tarkastuksen koko levylle, virheitä oli:
Väärä määrä säietietueita
Taltion bittikartta tarvitsee pieniä korjauksia
Kelvoton taltiohakemistojen määrä (Pitää olla 7256278 eikä 2339110)
Taltio, eli omassa kielenkäytössäni levyosio on ainoa tuttu sana. Säietietueet ja "taltion" "bittikartta" liittynee HFS+:aan? Taltiohakemistojen määrä on varmaan catalog files?
Korjasin levyn, mikä antoi virheilmoituksen:
1 taltiota ei voitu korjata
Ja sehän on se ainoa. No, tarkastin "taltion" (yritän kyllä tottua tähän termiin), mikä sanoi, että kaikki on OK.
Tarkastin uudelleen levyn, ja kaikki on sittenkin OK.
Kun olen tällainen kyselyikäinen, niin osaisiko joku kertoa minulle lisää noista virheista. Olisiko bad sectorit ilmoitettu minulle niin, että ymmärtäisin sen. Eli onko tässä todennäköisesti mitään fyysistä vikaa? Ja mikä tärkeintä, olenko voinut itse tehdä jotain, joka aiheuttaisi tuollaiset virheet?
edit: Huomasin juuri yhden hyvin positiivisen asian: Levyllä on noin 20 gigaa lisää vapaata tilaa!!! Kivakiva.
-
Viesti Kirjoittaja Jiiel »
Viat näyttävät olevan loogisia - tai no, ovathan nekin tietokoneasioissa fyysisiä. Mutta nuo kuvailemasi ovat ensisijaisesti loogisia ongelmia, joista seuraa että käyttis ja/tai ohjelmat joutuvat ongelmiin hakiessaan tiedostoa paikasta, jossa se ei ole.jjm kirjoitti:Väärä määrä säietietueita
Taltion bittikartta tarvitsee pieniä korjauksia
Kelvoton taltiohakemistojen määrä (Pitää olla 7256278 eikä 2339110)
Eli onko tässä todennäköisesti mitään fyysistä vikaa? Ja mikä tärkeintä, olenko voinut itse tehdä jotain, joka aiheuttaisi tuollaiset virheet?
Jos ei halua tai kerkeä opettelemaan unixia, myös sen komentoja, niin apuohjelmat ovat asiaa. Eräs niiden tehtävähän on juuri em. loogisten ongelmien spottaaminen ja korjaaminen. Mielestäni tsekkausta kannattaa tehdä säännöllisesti. Käyttömäärästä riippuen. Vaikka kerran tai pari kuussa. Jos on kokeillut jotain betasoftaa, niin ei ole yhtään hullua ajaa huonosti käyttäytyneen ohjelman jälkeen levyn tsekkausta. Olen joskus kokeillut ja vertaillut muutamia apureita. OnyX on jäänyt levylle, vaikka jokin versio onkin ollut buginen. Tosin tuota ei tule kovin paljoa käytettyä. Vaikuttaa aika monipuoliselta.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka