Miten pärjäätte virheiden kanssa?
-
Miten pärjäätte virheiden kanssa?
Viesti Kirjoittaja mali »
Olen yrittänyt minimoida virheet lähettämällä lopullisen pdf-dokkarin asiakkaalle ja samoin painosta saadut koevedokset aina myös asiakkaan kautta.
Usein asiakkaat katsovat vedokset melko pintapuolisesti läpi ja vielä huonommin jos vastuussa on useampi henkilö.
Kun sitten lopullisesta julkaisusta löytyy virheitä, tietenkin syy mokista lankeaa päälleni, tietenkin sen syyn otan jos mokat ovat omiani, mutta joskus tuntuu kohtuuttomalta kantaa koko vastuu.
Olisi hauska kuulla minkälaisen tarkastusprosessin käytte läpi ja oletteko korvanneet asiakkaalle aiheutunutta mielipahaa (esim. palkan alennuksella) jos alkuperäinen virhe on johtunut teistä vaikka asiakas on vedoksen hyväksynyt?
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Perusperiaate yleensä on se, että jos asiakkaalle toimitetaan sopimusvedos hyväksyttäväksi, hän antaa painoluvan ja painosta tuleva tavara vastaa vedosta, ei vastuita ole muilla kuin vedoksen hyväksyjällä. Vedoksen hyväksymisestä voi tehdä virallisemman pyytämällä esim. kirjallisen painoluvan vedoksen palautuksen yhteydessä. Voi kuullostaa kettuilulta, mutta jos asiassa on ongelmia niin....
Kokonaan toinen asia on sitten epävirallinen valittaminen. Ja joskus voi tulla eteen tilanne jossa kannattaa antaa hyvitystä vaikka virhe ei olisikaan omalla vastuulla, jos esim. haluaa että ko. asiakassuhde jatkuu.
Nää on useimmissa tapauksissa ihan selviä asioita, mutta sitten kun ne ei ole selviä niin ne on hyvin sekavia ja ikäviä. Varsinkin jos asiakkaan puolella on esim. talon sisäisiä vastuita yms.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Viimeisen lehden vedoksen koko toimikunta katsoi läpi. Työ meni painoon, ja sitten jälkikäteen kysyttiin, oliko tietty juttu siellä. No ei ollut, ja kauhea meteli. Sain tietty vaihdettua sivun vedosvaiheessa, joten ei hätää, mutta joka akka soitti perään ja huusi. Tuntuu siltä, että syy on aina taittajan/tekijän, vaikka kukaan muukaan ei ole virhettä huomannut. Todella kohtuullista siis.
Onneksi pääsin eroon tuosta lehdestä/lehtitoimikunnasta.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ja aivan uskomatonta miten virheitä on vaikea erottaa koevedoksesta / tekstistä, mutta varsinaisesta tuotteesta ne hyppäävät silmille kuin punakynällä alleviivattuna.
Tapahtui tosielämässä, onneksi en itse kirjoittanut: Pylkönmäki -nimiseen keskisuomalaiseen syrjäkuntaan avattiin takavuosina ravintola, tai pitäiskö käyttää sekundatiiviä ruokala. Nimeltään Karhuntassu. Siitä kirjoitettiin juttu, jonka minäkin oikoluin.
Eikö vaan valmiissa lehdessä lukenut eräässä kohdassa selvällä suomenkielellä että "Karhuntussu". Jutun kirjoittaja kehtasi epäillä minua käytännön pilasta!
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
vihreitä plusmerkillä
Viesti Kirjoittaja hannuo »
Täytyy tsennata kenen kanssa tekee näitä juttuja - jos tulee joku melkonoomi tuolta metsästä - sulta menee vuosia ja monia makkeleita ennen kun se oppii.
-
-
virheitä
Viesti Kirjoittaja hannuo »
Kalevalasta ja Raamatusta löytyy kuvitettu versio. Sanoilla täällä pelitetään. Ajatellut projektia jos kuvaajat ja graafikot muokkasivat Suomen Laki I ja II kuvallisen version - okså på sveska. Oikeusminesteriö ja eu olisivat mukana ulkoasutuotannossa.
-
Viesti Kirjoittaja grafiitti »
Amen. Mitä mokiin tulee, minulle riitti yritykseni alkuvaiheessa yksi. Tein elinkeinoelämän lehteä kauan sitten, ennen sähköpostiaikaa. Käytössä sarja (valmiiksi määriteltyjä) pms-sävyjä. Oli kesä ja kaikki lähdössä kuka minnekin lomareissuun. Viime tipassa lehti valmiiksi ja painoon. Minä onneton vielä lähetän varmistuksen faksilla ja kirjoitan siihen pemssiksi 178 187:n sijaan. Fatal error. Olin tehnyt painolle värikartan kaikista käytettävistä sävyistä, aineisto oli tehty 187:llä, saatteessa luki 187 mutta siinä onnettomassa faksissa 178.PKivireki kirjoitti:Ja aivan uskomatonta miten virheitä on vaikea erottaa koevedoksesta / tekstistä, mutta varsinaisesta tuotteesta ne hyppäävät silmille kuin punakynällä alleviivattuna.
Itse en siis 'ehtinyt' katsoa vedosta. Possunpunainen lehti sai asiakkaan sydänkohtauksen partaalle. En laskuttanut työstä mitään. Painon edustaja kohautteli olkapäitään, kun kysyin, oliko edes tullut mieleen soittaa ja kysäistä, olenko viime hetkessä päättänyt vaihtaa sävyä.
Sen jälkeen olen muistanut aina kertoa asiakkaalle, että oikolukuvastuu on hänellä. Korjaan 'kilapiluja' (kilpailu-sana on ainakin itselleni täysin mahdoton kirjoitettava) ja merkitsen ne yleensä taittoon huomiovärillä.
Enkä ikinä, koskaan käytä pms 178:aa.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Kyllä voi. Hintaa lisää v-mäisille asiakkaille niin johan alkaa tapahtumaan.BugsBunny kirjoitti:Yrittäjänä ei voi kuitenkaan kovin paljon ruveta erottelemaan asiakkaita: "Sä et osaa, sun kanssa en tee". Ja toisenkin leivissä ollessa on usein lusikoitava vain mitä eteen tuodaan.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jos ajatellaan ihan rationaalisesti tätä oikoluvusta painotuotteeseen, niin oikoluku tuppaa olemaan sellaista että lyhyellä aikavälillä tekstiä luetaan uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Mieli tietää miten joku sana kuuluu olla, ja koska asia tulee mielessä ymmärretyksi, diskataan silmien välittämä kuva virheellisesti kirjoitetusta sanasta. Sitten kun aikaa kuluu ja tuote tulee painosta, joutuu aivot taas näkemään tekstin puhtaammalta pöydältä, ja virheet huomataan.
Usein kuvankäsittelyssä jos tekee jotain "taidekuvaa" pitkään, on hyvä välillä käydä "resetoimassa" näkeminen jotain muuta katselemalla. Kun palaa kuvan ääreen, huomaa että tunti sitten tehdyt värrit on paljon paremmat kuin ne fiilatut ja fiilatut...
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
http://cgronlund.posterous.com/
-
Viesti Kirjoittaja mali »

Mutta onneksi tuppaa tuotteen kuluttajankin silmä näkemään sen mitä pitäisi lukea ja eipä kukaan lukija juuri kyylää kuvien yksityiskohtia.
tuntuu että hommat menee yleensä niin että ensin duunin aikataulu venyy ja paukkuu, ja jahkaillaan kuukausi/vuosi kaupalla. Kun sitten päästään koevedos vaiheeseen, asiakas runttaa vedokset mahdollisimman äkkiä takaisin painoon että päästään painamaan.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Aika ikävä tilanne. Olis toivonut painoltakin reagointia.grafiitti kirjoitti: Amen. Mitä mokiin tulee, minulle riitti yritykseni alkuvaiheessa yksi. Tein elinkeinoelämän lehteä kauan sitten, ennen sähköpostiaikaa. Käytössä sarja (valmiiksi määriteltyjä) pms-sävyjä. Oli kesä ja kaikki lähdössä kuka minnekin lomareissuun. Viime tipassa lehti valmiiksi ja painoon. Minä onneton vielä lähetän varmistuksen faksilla ja kirjoitan siihen pemssiksi 178 187:n sijaan. Fatal error. Olin tehnyt painolle värikartan kaikista käytettävistä sävyistä, aineisto oli tehty 187:llä, saatteessa luki 187 mutta siinä onnettomassa faksissa 178.
Itse koetan välttää tämäntapaisia tilanteita ilmoittamalla painolle esilehden tai päänauhan numeron ja(!) värin (esim. Tikapuuvesileimattu esilehtipaperi 140 g/m2, numero 1.0256 (=kermankeltainen)).
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka