Galangal kirjoitti:roskaposti kirjoitti:
Ei ole feodalismia. Feodalistisessa yhteiskunnassa kuningas antaa lääninherroille varastettua maata.
Niinkö? No, milläs perusteella Sinä omistat maata? Olet ehkä ostanut sen joltain, joka on ostanut sen, mutta lopultakin, sinulla on varastettua maata (omaa terminologiaasi käyttäen).
Kaikki maa on varmaan vähintään kertaalleen varastettua. Varastettu omaisuus tietysti pyritään palauttamaan alkuperäiselle omistajalle mikäli sellainen on hengissä. Useimmissa tapauksissa ei ole. Minun omistamalleni maa-alueelle ei todennäköisesti löydy legitiimimpää omistajaa. Jos joku kuvittelee olevansa oikea omistaja, niin sitten tulee perusteluiden kera hakemaan alueensa itselleen.
Valtio on ehkä legitimoinut omistuksesi tähän varastettuun omaisuuteen - ja niinpä sillä on Sinun omistustasi ylemmän tason hallinta- ja omistusoikeus.
Ei valtio mitään legitimoi. Jokaselle yksilöllä on ihan luonnostaan omistusoikeus. Jos ei olisi, niin miten valtiolla voisi olla oikeus jaella omaisuutta? Valtiokin koostuu yksilöistä.
edit: joko kaikilla yksilöillä on siis yhtälainen oikeus omaisuuteen tai sitten kellään ei ole. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ihmiskunta kuolee sukupuuttoon, kun kukaan ei saa kajota mihinkään.
Kaiken aikaa se samainen valtio (tai sen seuraaja) on puolustanut Sinun maapalaasi toisten valtioiden ja niiden kansalaisten mahdollisia anastuspyrkimyksiä vastaan. Suomessa aivan todellisia anastuspyrkimyksiä vastaan.
Miten niin suojellut minun maapalaa? Ei maapala voi olla ennempää minun ennen kuin olen ostanut sen. Jos maapalani ei ole ennen minua ollut kenenkään omistuksessa, niin silloin sen olisi saanut tulla kuka tahansa tulla ottamaan käyttöönsä.
Enempää en vastaile. Mene sivistämään itseäsi alla mainittuun osoitteeseen ja tule takaisin, kun ymmärrät jotain aiheesta, josta olet väittelemässä. Luuletko tosiaan, ettei noita sinun argumenttejasi olisi jo muualla kumottu? Netissä on aiheesta sen verran paljon juttua, että tuskin ihan äkkiä keksit argumenttia, jota kukaan ei olisi esittänyt ja joku toinen kumonnut.
http://praxeology.net/anarcres.htm