PreSonus Firepod
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ja tuossa Alesiksen IO|26 arvostelu.
Toisaalta kehutaan vehjettä, mutta toisaalta tuolla on paljon ihmisiä joilla on ollut ongelmia ja yksi niistä vieläpä juuri siguni iBookilla, jota oli suunnitelmissa tienpäällä mahdollisesti käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
1. ADAT on todella hyvä olla jos aikoo bändejä nauhottaa. 8 kanavaisen preampin saa hätätilanteessa aika äkkiä hommattua ja sillä sitten saakin sen tarvittavan raitamäärän esim. rumpalille? Rumpuihin tahtoo mennä helposti se 10-12 raitaa.
2. toisaalta iso os a preampeista tunkee sp-diffiä ulos joten sillä saa laatuvehkeet (stereo) kiinni jos sellaisen haluaa lisätä setuppiin.
3. alesis vaikutti aika kätsyltä pikaisesti vilastuna nimenomaan kahden asian tiimoilla...
phono inputtia (varsinkaan maadoituksella) ei juurikaan ole näkynyt äänikorteissa/ kaikki liittimet on koneen kaneessa... ei tarvi ryömiä pöydän takana/ repiä äänikorttia aina syliin...
4. os x tuo mukanaan aggregate devicen tiikeerissä jolla saa koneeseen kiinni vaikka kuinka monta äänikorttia... tämä periaatteessa syrjäyttää ADAT liittimen

-
Hyvä pointti sinänsä, mutta en usko että sellaiseen tilanteeseen törmään, kun tässä nyt ei kuitenkaan studiota olla perustamassaspindle kirjoitti:jaa... en kyllä ny jaksanut seurata ihan kaikkea mitä täss threadissa sanottiin, mutta pari pointtia tuli mieleen:
1. ADAT on todella hyvä olla jos aikoo bändejä nauhottaa. 8 kanavaisen preampin saa hätätilanteessa aika äkkiä hommattua ja sillä sitten saakin sen tarvittavan raitamäärän esim. rumpalille? Rumpuihin tahtoo mennä helposti se 10-12 raitaa.

Itse kanssa tuota phono-inputtia myös ihastelin, mutta senkin käyttö olisi minun kohdallani aika marginaalista.
Ja mitä enemmän tuota arvostelutopiccia alesiksesta luen, sen enemmän siellä on juttua ongelmista (tosin ajurit päivittyneet jo monesti sen jälkeen) ja firepodin kohdalla taas en ongelmia ole lukenut oikein mistään.
EDIT: Kuulemma ei Alesiksen ajurit ole päivittyneet huhtikuun jälkeen ja mikäli tuohon foorumiin on uskomista, niin lähestulkoon jokaisella kirjoittajalla on ollut joitain, vaikkakin sitten pieniä ja hyvin satunnaisia, ongelmia. Jos itse pistän tuon verran rahaa johonkin laitteeseen, niin tahdon kyllä silloin että se myös toimii niin kuin luvataan. Ongelmat ei tunnu edes mitenkään rajoittuvan PPC tai Intel-koneisiin vaan niitä on lähes kaikilla malleilla, ilmeisesti ainoastaan Macbookilla vehjas toimii niin kuin lupaakin.
Taitaa olla Firepodin hankinta siis edessä, niin kuin alunperin ajattelinkin

-
Viesti Kirjoittaja Postman »
Mitä phantomista?TheKraken kirjoitti:Vielä jos jotain kommenttia tohon phantom-asiaan saisi, niin olisin hyvin tyytyväinen.
Digital Performer 4.61
Logic Studio Pro 8
Final Cut Express
Motu 828 mk II
-
Viesti Kirjoittaja Postman »
Juu, nyt löysin täältä tän phantom asian.TheKraken kirjoitti:Alesiksessa pystyy phantomvirran lyömään kahden kanavan ryhmissä (1-2,3-4 jne) kun taas Firepodissa neljän ryhmissä (1-4 ja 4-8 ). Eli tekeekö se kuinka pahaa hallaa (äänelle) jos nyt minulla on vaikka konkkamikit rei'issä 1 ja 2 ja dynaamiset 3 ja 4 ja pistän phantomin päälle? Ei se niitä mikkejä riko, sen tiedän kokemuksesta, mutta pitäisikö tuo kuitenkin listalle miinukseksi laittaa?
Ei vaikuta ääneenlaatuun mitenkään.. Ei tarvi sen takia miinusta antaa..
Digital Performer 4.61
Logic Studio Pro 8
Final Cut Express
Motu 828 mk II
-
Tack. Näin vähän itse epäilinkin.Postman kirjoitti:Juu, nyt löysin täältä tän phantom asian.TheKraken kirjoitti:Alesiksessa pystyy phantomvirran lyömään kahden kanavan ryhmissä (1-2,3-4 jne) kun taas Firepodissa neljän ryhmissä (1-4 ja 4-8 ). Eli tekeekö se kuinka pahaa hallaa (äänelle) jos nyt minulla on vaikka konkkamikit rei'issä 1 ja 2 ja dynaamiset 3 ja 4 ja pistän phantomin päälle? Ei se niitä mikkejä riko, sen tiedän kokemuksesta, mutta pitäisikö tuo kuitenkin listalle miinukseksi laittaa?
Ei vaikuta ääneenlaatuun mitenkään.. Ei tarvi sen takia miinusta antaa..
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
se siis riippuu mikeistä mitä käyttää... dynaamiset (shure57,58) ei ole moksiskaan phantomista... sitten taas mitä olen kuullut niin ribbonin jos laittaa phantomiin kii, niin se hajoaa heti!!!!
mun äänikortissa on kans 1-4,5-8 phantom switch eikä siitä ole sinänsä ollut haittaa missään vaiheessa.
Niin ja siis joo ota se firepodi ihmeessä. laatukortin tunnistaa ajureista jotka on simppelit ja jotka ei vaadi säätämistä tai huoltoa koko ajan

-
Hieno kuulla vielä omakohtainen kokemus!spindle kirjoitti:ah juu joo phantomi pointti unohtui ihan kokonaan...
se siis riippuu mikeistä mitä käyttää... dynaamiset (shure57,58) ei ole moksiskaan phantomista... sitten taas mitä olen kuullut niin ribbonin jos laittaa phantomiin kii, niin se hajoaa heti!!!!
mun äänikortissa on kans 1-4,5-8 phantom switch eikä siitä ole sinänsä ollut haittaa missään vaiheessa.

Tuon nauhamikkijutun taisin itekin just eilen jostain mikkioppaasta lukea.
Ja oikeaan osuit, juurikin tuota SM57 -linjaa tässä nyt näillä näkymin lähdetään kulkemaan, eli niillä mikitellään sitten kaikkea mahdollista ja yhdellä isokalvoisella konkalla sitten ovarina bonhamtyyliin ja sillä myös laulut. Jos nyt siis ihan rumpujakin lähdetään nauhoittelemaan.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Väärin kytketty piuha voi kuljettaa virtaa sellaiseen paikkaan kohteessa että saattaapi päästä iso itku.

-
Viesti Kirjoittaja Tsikira »
En tiennyt tosta aggregate -jutusta. Sehän onkin hyvä ominaisuus. Se siis mahdollistaa esim. Cubasessakin monen äänikortin samanaikaisen käytön?
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Tämä on se kun on suomenkielisessä "Koostelaite". Konffataan Ääni- ja midi -asetuksista ja pitäisi toimia missä vain softassa jossa sisääntulot ja ulosmenot yleensäkin voi valita. On hyvä ominaisuus. Cubasella en ole kokeillut mutta miksi se ei toimisi?Tsikira kirjoitti:
En tiennyt tosta aggregate -jutusta. Sehän onkin hyvä ominaisuus. Se siis mahdollistaa esim. Cubasessakin monen äänikortin samanaikaisen käytön?
-
Viesti Kirjoittaja jani »
Eli ei mitään uutta keskusteluun.
ugh.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Tottapa osaltaan tämäkin.Tsikira kirjoitti:Mä oon käsittänyt tuon nauhamikki-asian niin, että linjaan, jossa on koko ajan phantom, voi hyvinkin kytkeä nauhamikin. Tai siis olen kytkenytkin ja käyttänyt, eikä ongelmia ole ollut. Tämä johtuu just siitä, että nauhamikissä ei ole minkäänlaista vastusta XLR-piuhan piikille, jossa virta kulkee. Ongelmaa tulee siis vain sillon jos kytkee phantomin päälle tai pois mikin ollessa kytkettynä, jolloin muihinkin johtimiin tulee virtapiikki ja silloin nauhamikki hajoaa.
Mikkiin suunnattu jännite on suurin syy mikkiin puhaltamisen ohella miksi ko.mikit rikkoutuvat.
Usein syynä:
1. Väärin kytketty tai oikosulkeutunut kaapeli
2. Kulunut liitin joka aiheuttaa epätasaisen kontaktin
3. Jännitepiikki laitteesta
4. Mikrofonilinjojen ristiinkytkentä jossa vaiheistus menee pieleen/muuttuu
Osa mukailua Jukka Nurmelan tutkintatyöstä aiheesta.
-
Piuhat kiinni ja kaikki pelittää. Jämäkän oloinen laite ja namiskojen tuntuma on erinomainen. Oli se jännä tökätä luurit tuohon ja todeta että ei kuulu mitään, ei yhtään mitään

Tähän mennessä nyt testaillut vähän lauleskella tuon kanssa nauhalle ja bassoa nauhotella ja hyvin asiansa on hoitanut.
-
Viesti Kirjoittaja maisteri »
Ystäväni kommentoi vierestä, vuoden Presonus Firepodia käyttäneenä, ettei ole ollut mitään valittamista. Käyttänyt MacBookilla ja G4 667 MHz TiBookilla. G4 jaksoi 48kHz, 24-bit -raitoja 8 kpl sisäiselle kovolle helposti, ei kokeillut 96kHz:llä.
Kuulokeulostulosta mainitsee, ettei haittaa vaikka kuulokkeiden paikkoja on vain yksi. On kuulemma aika paljon höökiä siinä vahvistimessa, riittää kahdelle jaettuna helposti : oli jossain nauhoituksissa ollut jazzrumpalilla luurit tulppien päällä bassojen kuulemiseen, ja kuulokevolume oli ollut n. 3/4 maksimista.
Kah, en lukenut edes loppuun threadia, olitkin jo päätynyt hyvään ratkaisuun. Onnea.
-
Itse taas olen vähän jopa päinvastaista mieltä

Minulla ei tartte ruuvata kuin 6 pykälää tuolta minimistä, niin ollaan jo erinomaisessa kuunteluvolassa. Eli tossa kello yhdeksän kohdilla. Puolen päivän tienoilla menee jo sietämättömäksi.
-
Pelkkää audiota pyörittäessä täällä tuntuu menevän ihan jees 128 (pienempää en edes kokeillut), mutta sitten kun läimäsen useamman softaraidan soimaan samaan aikaan (tossa esim. yks projekti jossa viisi raitaa ja parissa reverbiä ja sen sellaista, ei muuta) niin pitää nostaa 256 jotta raidat pyörii pykimättä. Muuten tulee hirveetä räminää.
Onko ihan normaalia, vaikka olisikin vähän raskaampia raitoja pyöriteltävänä? Tuntuu vaan hirmuisen pieneltä määrältä raitoja, että jo pitää asetuksia rukata. Vai olenko nyt ylipäätään ihan väärin ymmärtänyt, että mitä pienempi bufferin koko niin sen pienempi latenssi?
-
Viesti Kirjoittaja paviaani »
Olisi tarkoitus saada 16 raitaa meneen kerralla sisälle.
iPhone 3G 16Gb
iPod — 20GB
iPod nano — 2GB
iSight
iMac 233 MHz
Belkin EyeTV
+ kaiken ja laista Apple sälää
-
-
Viesti Kirjoittaja jartsa63 »
Eikös se ole sitte softasta kiinni miten monta se ottaa sisään /äänittää kerralla ...Nyt ei muista oliko se esim. Logic express 8, 12 raitaa kerralla sisään ??????
Firepoddi muuten menee hienosti iMacin alle.

-
-
Itse testasin huvikseni sen verran, että sain koneen sisäisen äänikortin toimiman firepodin kanssa rinnakkain eli sain ajettua koneeseen tulevaa ääntä firepodin ulostuloon ja päinvastoin.
-
Viesti Kirjoittaja jartsa63 »
Eli kysymys oli onko kokemusta käytännössä kahden liittämisestä ja 16 raidan äänittämisestä,paviaani kirjoitti:Onko kokemuksia kahden Firepodin linkittämisestä?
Olisi tarkoitus saada 16 raitaa meneen kerralla sisälle.
kolmehan poddia on tosiaan luvattu ketjussa toimivan, kuten varmasti toimiikin ....
mutta logic express 7 ja 8 ilmeisesti (jos olen ymmärtänyt oikein) tukee vain 12audio sisään kanavaa kerrallaan.
Muilla ohjelmilla onkohan moisia rajoituksia????Mikähän ohjelma sulla on??
Mulla muuten mahtuu Imacin alle vain yksi FirePoddi
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka