&
jjm kirjoitti:Pbman kirjoitti:Kauhea vääntö taas.. Älkää viitsikö.
Ajatus siitä että jokin olisi huonosti koska se ei ole kuin Windowsissa on aika heikko. Hyvänä esimerkkinä @-merkki: se tulee ;aivan eri tavalla" kuin Windowsissa, mutta mielestäni on järkevä että sen voi painaa yhdelllä kädellä, windowsissa kun se vaatii kaksi.
Ei vaadi "Windowsissa" kahta kättä. Jos hiiri on toisessa kädessä, niin itse teen sen painamalla CTRL-ALT-2, jotka näppäimet ovat useimmissa layouteissa hyvin lähellä toisiaan. Mäkissä ei minulla ole myöskään ollut mitään ongelmaa saada @-merkkiä ruudulle, siinä tosin olen tainnut aina painaa altgr-2 (kahdella kädellä), kun olen muutenkin ollut kirjoittamassa, eli molemmat kädet näppäimistöllä.
Nyt sitten jostain syystä kolmen näppäin yhdistelmä onkin mahdollinen kun toisessa tapauksessa kaksikin on liikaa. Ota tästä nyt sitten jotain selvää. Piti oikein käydä win-näppiksellä kokeilemassa tuota yhdistelmää ja onhan se mahdollinen, PB:n näppiksellä ei ainakaan minun käteni siihen taipuisi. Riippuu siis näppäimistöstä, voisin kuvitella että muissakin läppäreissä noiden kolmen painaminen yhtä aikaa on aika vaikeaa. Toki myös altctrl-2 onnistuu yhdellä kädellä, mutta ei ole mitenkään kovin mukava ja nopea.
Pbman kirjoitti:Tavalliseen tiedoston hallintaan Macin omppu+backspace on mielestäni aivan yhtä helppo kuin Windowsin delete. Toki kahden sormen käyttö vaatii hienompaa koordinaatiota, joka voi esimerkiksi vanhemmalla väestöllä olla ongelma, mutta periaatteesa ihmiselle kahden sormen näppäinyhdisistelmä on kyllä aivan yhtä helppo kuin yksittäinenkin näppäinkin.
jjm kirjoitti:
Kun minulla on se win-näppis Mäkissä, niin minä joudun painamaan kahdella kädellä noita nappeja (windows-nappula ja backspace ovat liian kaukana toisistaan). Käytännössä valitsenkin nykyisin oikealla napilla valikosta "siirrä roskakoriin". Olisi vaan turkasen paljon helpompaa, jos sen saisi tehtyä yhdellä kädellä. Kun nimenomaan tiedostoja käsitellessä toinen käsi on aika usein hiirellä.
Tämä nyt sitten ei ole softan suunnittelijoiden vika jos kolmannen valmistajan oheislaitteet ei oikein toimi täysin yhteen softan kanssa. Kaikkien mahdollisten oheis- ja osoitinlaitteiden huomioiminen ei vain ole mahdollista. Voit tehdä tuon yhdellä kädelle: sillä hiiri kädellä
Applen näppäimistöjen kanssa tuo yhdistelmä on erittäin helppo ja kun sen vielä voi tarvittaessa tehdä yhdellä tai kahdella kädellä niin joustavuuttakin löytyy.
Pbman kirjoitti:Ja kyllä, ainakin macin läppäreissä virtanäppäin kyllä on kahden painalluksen takana? Tai vaihtoehtoisesti yhden pitkän. Yksi painallus tuo ruutuun valikon että oletko aivan varma että haluat sammuttaa koneen. Voisin kuvitella että lapsiperheessä hieno ominaisuus. Onko pöytäkoneissa sama? Palvelin linuxini ehdoton heikkous on virtanäppäimen sijain varpaiden potkittavana ja sitenkoneen sammuminen yhtäkkiä kun istuu pöydän ääressä. Eli kyllä, haluaisin että se olisi kahden painalluksen takana. Bios tarjoaa tähän kyllä useasti apua.
jjm kirjoitti:
Vastaavasti virtanappulan toiminnallisuuden on saanut valittua Windows XP:stä asti kayttäytymään myös kuvaamallasi tavalla (pitkä painallus on eri asia, se vaikuttaa suoraan BIOSin kautta ja ottaa virtalähteen pois päältä). Jos se palvelin-linux pyörii ATX-raudan päällä, niin siinäkin saanee tuon nappulan toiminnon konffattua haluamakseen. Ainakin eri distroissa tuo toimii jo oletusarvoisesti eri tavoilla.
Tämä siis täysin vääntämättä.
Nyt en ymmärrä. Kun eikös kysymys ollut
"Pitäiskö virtakytkin ollat myös 2 painalluksen takana?" niin vastaukseni oli että eikös se OS X:ssä olekin niin. XP:n käyttäytymisestä tuossa en tiedä mitään, mutta linuxissa asia vaivaa. En ole jaksanut kaivaa että mistä siellä tuon saisi kuntoon, helpompaa on pitää varpaat kurissa.