Pitkä visti, vaikka pätkin lainauksia...
Galangal kirjoitti:jjm kirjoitti:
Kun minulla on se win-näppis Mäkissä, niin minä joudun painamaan kahdella kädellä noita nappeja (windows-nappula ja backspace ovat liian kaukana toisistaan).
On se Mäkki ihan kakka, kun se ei toimi win-näppäimistöllä ihan niinkuin Windows!
En ole ollenkaan sitä mieltä. Sanoin vaan miksi tuota maisemamerkki-backspace yhdistelmää voi olla hyvin vaikea käyttää. Olen jo muutaman kerran käynyt katsomassa tätä uutta Applen näppäimistöä. Olen vaan sen verran tarkka näppäimistön suhteen, että en ole uskaltanut vielä tuohon rahaan kuitenkaan ostaa kokeiluun.
Pbman kirjoitti:jjm kirjoitti:Pbman kirjoitti:*snapsis*... mielestäni on järkevä että sen voi painaa yhdelllä kädellä, windowsissa kun se vaatii kaksi.
Ei vaadi "Windowsissa" kahta kättä. Jos hiiri on toisessa kädessä, niin itse teen sen painamalla CTRL-ALT-2, ... *snip*
Nyt sitten jostain syystä kolmen näppäin yhdistelmä onkin mahdollinen kun toisessa tapauksessa kaksikin on liikaa. Ota tästä nyt sitten jotain selvää. Piti oikein käydä win-näppiksellä kokeilemassa tuota yhdistelmää ja onhan se mahdollinen, PB:n näppiksellä ei ainakaan minun käteni siihen taipuisi. Riippuu siis näppäimistöstä, voisin kuvitella että muissakin läppäreissä noiden kolmen painaminen yhtä aikaa on aika vaikeaa. Toki myös altctrl-2 onnistuu yhdellä kädellä, mutta ei ole mitenkään kovin mukava ja nopea.
Omasta mielestäni kahden tai jopa kolmen näppäimen yhdistelmä ei sinänsä ole liikaa. Korjasin vaan tuon mielestäni virheellisen lausunnon, että siihen tarvitsisi kaksi kättä.
Pbman kirjoitti:Pbman kirjoitti:... Macin omppu+backspace on mielestäni aivan yhtä helppo kuin Windowsin delete. Toki kahden sormen käyttö vaatii hienompaa koordinaatiota, joka voi esimerkiksi vanhemmalla väestöllä olla ongelma ...
jjm kirjoitti:Kun minulla on se win-näppis Mäkissä, ... Olisi vaan turkasen paljon helpompaa, jos sen saisi tehtyä yhdellä kädellä. Kun nimenomaan tiedostoja käsitellessä toinen käsi on aika usein hiirellä.
Tämä nyt sitten ei ole softan suunnittelijoiden vika jos kolmannen valmistajan oheislaitteet ei oikein toimi täysin yhteen softan kanssa. Kaikkien mahdollisten oheis- ja osoitinlaitteiden huomioiminen ei vain ole mahdollista. Voit tehdä tuon yhdellä kädelle: sillä hiiri kädellä
Applen näppäimistöjen kanssa tuo yhdistelmä on erittäin helppo ja kun sen vielä voi tarvittaessa tehdä yhdellä tai kahdella kädellä niin joustavuuttakin löytyy.
Tässä taas yksi syy ostaa Miniin Applen näppis. Toki ymmärrän nämä perusasiat ja omien valintojen vaikutukset. Toivon ihan oikeasti, että sillä olisi hyvä kirjoittaa. Tykkään kyllä tasosta ja lyhyistä näppäinten liikeradoista, mutta jotenkin jäi silti epäilyttämään kylmät tyypit kaupassa.
Pbman kirjoitti:Pbman kirjoitti:Ja kyllä, ainakin macin läppäreissä virtanäppäin kyllä on kahden painalluksen takana? ... Palvelin linuxini ehdoton heikkous on virtanäppäimen sijain varpaiden potkittavana ja sitenkoneen sammuminen yhtäkkiä kun istuu pöydän ääressä. ...
jjm kirjoitti:... on saanut valittua Windows XP:stä asti kayttäytymään myös kuvaamallasi tavalla... Jos se palvelin-linux pyörii ATX-raudan päällä, niin siinäkin saanee tuon nappulan toiminnon konffattua haluamakseen. Ainakin eri distroissa tuo toimii jo oletusarvoisesti eri tavoilla.
Tämä siis täysin vääntämättä.
Nyt en ymmärrä. Kun eikös kysymys ollut
"Pitäiskö virtakytkin ollat myös 2 painalluksen takana?" niin vastaukseni oli että eikös se OS X:ssä olekin niin. XP:n käyttäytymisestä tuossa en tiedä mitään, mutta linuxissa asia vaivaa. En ole jaksanut kaivaa että mistä siellä tuon saisi kuntoon, helpompaa on pitää varpaat kurissa.
Aivan, ymmärsin lukemani väärin. Anteeksi. Pyrin tosiaan olemaan "vääntämättä", mutta vastauksista päätellen epäonnistuin. Kuitenkin seuraava uutena ostettu koneeni on Mac, toisaalta käytetyllä rintamalla X30 ja X40-sarjaiset Ibarit ja PowerBook G4 12" on kummitellut useasti mielessä...
Kotioloissa Mac Mini, iMac, ja eri tarkoituksiin soveltuvat koneet, rautapalomuurit ja virtuaaliserverit jne.