![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja McKorhone »
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Re: Leopardi tiikeri koneeseen ja päinvastoin?
Viesti Kirjoittaja iPratt »
Levyltähän tuon pitäisi ihan normaalisti onnistua. En ymmärrä mikä tuossa on vaikeaa?PirunNaapuri kirjoitti:Tere,
Laitetaanpa eka viesti kehiin...
Tällaiseen leopardiin liittyvään pulmaan en löytänyt äkkiseltään vastausta. Mulla on nykyään intel coreduo mini ja ajattelin tilata toisen. Ootan kuitenkin siihen asti, että tuon uuden matkassa saa myös uuden käyttiksen. Haluaisin kuitenkin laittaa leopardin nykyiseen koneeseen ja siirtää tiikerin uuteen. Tämän ei varmaan pitäisi rikkoa lisenssiehtoja, mutta onko tuo mahdollista tehdä? Ja jos on niin miten? Molemmat käyttikset ovat siis tulleet / tulevat koneen mukana.
Asenant vaan levyltä käyttiksen minka haluat millekin koneelle.
-
Viesti Kirjoittaja juksu »
Niinhän sitä luulisi. Itse yritin asentaa PowerBookkiin tiikeriä MacMinin mukana tulleilta levyiltä ja homma tyssäs ilmoitukseen, että ohjelmistoa ei voida asentaa tälle koneelle. Eli restore levyiltä asentaminen ei välttämättä onnistu kuin sille koneelle, jonka mukana ne levy tulivat.iPratt kirjoitti: Levyltähän tuon pitäisi ihan normaalisti onnistua. En ymmärrä mikä tuossa on vaikeaa?
-
-
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Kysymys: Onko todennäköistä, että jos ostan isomman (uuden) iMacin (& Tiikerin), niin tuon uuden kissaeläimen saa aikanaan siihen asennettua entisen päälle/sijaan ongelmitta? Niin, että kaikki omat viritelmät, musiikit ja kuvat säilyisivät?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Mac Mini mid-2011 4g
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Erittäin todennäköistä. Itsellä on nyt neljäs kone alla ja samat softat mitkä aikanaan pantteriin asensin pari ja puoli vuotta sitten edelleen alla.Sinnis kirjoitti:Onko todennäköistä, että jos ostan isomman (uuden) iMacin (& Tiikerin), niin tuon uuden kissaeläimen saa aikanaan siihen asennettua entisen päälle/sijaan ongelmitta? Niin, että kaikki omat viritelmät, musiikit ja kuvat säilyisivät?
Huhut kertoo että foorumilla on joillain sama asennus jostain 10.1.x versiosta lähtien.
-
Viesti Kirjoittaja PirunNaapuri »
Se tässä juuri mietityttää, kun koneiden mukana tulee vain käyttiksen palautuslevyt. Eli noissa voi olla mukana jokin kiero tarkistus ettei niitä voi käyttää toisessa koneessa tai ainakaan niillä ei voi vaihtaa käyttöjärjestelmää eri versioon. Toisaalta luulisi että tiikerin ja leopardin perusrakenne on pitkälti samanlainen, jolloin asennus voisi olla mahdollinen. Mutta kun ei tiedä, ja tämä pitäisi saada selville ennen kuin tilaan uuden koneen, kun tästä riippuu kumman mallin Ministä ostan.juksu kirjoitti:Niinhän sitä luulisi. Itse yritin asentaa PowerBookkiin tiikeriä MacMinin mukana tulleilta levyiltä ja homma tyssäs ilmoitukseen, että ohjelmistoa ei voida asentaa tälle koneelle. Eli restore levyiltä asentaminen ei välttämättä onnistu kuin sille koneelle, jonka mukana ne levy tulivat.iPratt kirjoitti: Levyltähän tuon pitäisi ihan normaalisti onnistua. En ymmärrä mikä tuossa on vaikeaa?
No jos käyttiksen vaihtaminen ei onnistuisikaan, niin minkälainen homma olisi sitten vaihtaa CoreDuo Ministä Superdrive Core2Duo Minin Combodrive:en ja päinvastoin. Ja onkohan tässä mitään estettä? Luulisi asemien olevan kuitenkin liitynnältään samanlaiset molemmissa malleissa.
-
Kun ostat koneen. Saat lisenssin käyttiksestä yhteen koneeseen. Siihen jonka ostit, vaikka asennusmedialta voisi sen asentaa muuhunkin koneeseen, olisi se silti laitonta (tai no vähintään käyttöehtojen vastaista). Käyttiksen asentaminen siltä mukana tulleelta medialta toiseen koneeseen on ihan sama kuin lataisit sen netistä vähän hämärämmiltä sivuilta.PirunNaapuri kirjoitti:Se tässä juuri mietityttää, kun koneiden mukana tulee vain käyttiksen palautuslevyt. Eli noissa voi olla mukana jokin kiero tarkistus ettei niitä voi käyttää toisessa koneessa tai ainakaan niillä ei voi vaihtaa käyttöjärjestelmää eri versioon. Toisaalta luulisi että tiikerin ja leopardin perusrakenne on pitkälti samanlainen, jolloin asennus voisi olla mahdollinen. Mutta kun ei tiedä, ja tämä pitäisi saada selville ennen kuin tilaan uuden koneen, kun tästä riippuu kumman mallin Ministä ostan.juksu kirjoitti:Niinhän sitä luulisi. Itse yritin asentaa PowerBookkiin tiikeriä MacMinin mukana tulleilta levyiltä ja homma tyssäs ilmoitukseen, että ohjelmistoa ei voida asentaa tälle koneelle. Eli restore levyiltä asentaminen ei välttämättä onnistu kuin sille koneelle, jonka mukana ne levy tulivat.iPratt kirjoitti: Levyltähän tuon pitäisi ihan normaalisti onnistua. En ymmärrä mikä tuossa on vaikeaa?
Jos tahtoo asentaa käyttiksen usealle koneelle, eikä tahdo ostaa kuin yhden paketin on vaihtoehto family pack. Hintaa tälle tulee 199 e ja se sisältää lisenssit viidelle saman talouden koneelle.
Sanon nyt silti, että on olemassa jippoja jolla toisen koneen levyiltä pystyy toiselle koneelle asentamaan.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Tietokoneen mukana tulee yksi lisenssi OS X:ään, levyjä ei ole tarkoitus käyttää muuhun. Jos haluaa laittomasti (ja ilmaiseksi) useampia OS X –asennuksia, on torrent –sivut Tiikeriä ja Leopardia pullollaan. Mielenkiintoista on, että täällä usein waretukseen vastataan ärhäkästi, mutta käsittääkseni juridisesti liikutaan samoilla vesillä, jos asennetaan koneen ohjelmiston palautus –levyltä käyttistä muihin koneisiin.PirunNaapuri kirjoitti: Eli noissa voi olla mukana jokin kiero tarkistus ettei niitä voi käyttää toisessa koneessa tai ainakaan niillä ei voi vaihtaa käyttöjärjestelmää eri versioon.
Itse asiaan, ongelmana on että nuo palautuslevyt sisältävät myös konekohtaisia ajureita. Kannettavien levyillä on hieman eri tavaraa kuin pöytäkoneiden. Aina voi yrittää asentaa target modessa, eli firewire –piuhaa väliin ja buuttaus T –näppäin pohjassa.
edit. TheKraken ehti ensin.
-
-
Vähän nyt näin off-topiccina, mutta itse en tuota jotenkin oikein allekirjoita.joonahe kirjoitti:Itse asiaan, ongelmana on että nuo palautuslevyt sisältävät myös konekohtaisia ajureita.
iMacithan on mm. aivan eri tekniikkaa kuin Powermacit ja silti onnistuin Powermacin levyiltä asentamaan iMacciin pantterin ihan nätisti ja tuulettimet hyrräsi juur niin kuin pitikin jne.
Väitän vahvasti että käyttis on tasan sama kuin retail-version levyllä, ellei jollain ole jotain faktaa toisin osoittaa?

Ja tuohon minien käyttiksen vaihto:
Kyllähän se onnistuu jos molemmat ovat PPC:tä tai Inteliä. Ristiin ei pelitä. Ei ne levyt tee tarkempaa eroa mallin välillä. Mini kuin mini.
-
Juuri näin. Käytännössähän noissa kahdessa Minissä ei mun tietääkseni ole muuta eroa kun prossu ja rumppuasema. Mun mielestä tuon ei pitäisi rikkoa käyttiksen lisenssiehtoja, koska täysin saman asian voi tehdä vaihtamalla prossut ja romppuasemat päittäin ja se ainakin on täysin laillista. Noiden käyttiksien vaihto on vaan paljon helpompaa kuin koneen osien vaihto. Siis jos se onnistuu pelkästään syöttämälla palautus CD:t asemaan.kermit kirjoitti:Tässähän oli kuitenkin kyse kahdesta Mac ministä, joiden mukana tuleva käyttis vaihdetaan päikseen. Ja kyllä sen romppuaseman voi vaihtaa jos haluaa.
-
Kuten tuossa yllä kirjoitin, niin Mini kuin mini.PirunNaapuri kirjoitti:Juuri näin. Käytännössähän noissa kahdessa Minissä ei mun tietääkseni ole muuta eroa kun prossu ja rumppuasema. Mun mielestä tuon ei pitäisi rikkoa käyttiksen lisenssiehtoja, koska täysin saman asian voi tehdä vaihtamalla prossut ja romppuasemat päittäin ja se ainakin on täysin laillista. Noiden käyttiksien vaihto on vaan paljon helpompaa kuin koneen osien vaihto. Siis jos se onnistuu pelkästään syöttämälla palautus CD:t asemaan.kermit kirjoitti:Tässähän oli kuitenkin kyse kahdesta Mac ministä, joiden mukana tuleva käyttis vaihdetaan päikseen. Ja kyllä sen romppuaseman voi vaihtaa jos haluaa.
Eli homma toimii.
Ellei sitten nyt ihan uusimpiin ole jotain uusia rajoituksia tullut, mutta kaipa niistä täällä olisi kuultu.
-
Viesti Kirjoittaja HTV »
Ja vaikka säilyminen todennäköistä onkin, niin tokihan sinulla on kaikki musiikki ja kuvat varmuuskopioituna joko ulkoiselle levylle tai dvd:lle. Jotain voi aina mennä vikaan ja kovalevytkin hajoavat ennenpitkää varmasti.TheKraken kirjoitti:Erittäin todennäköistä. Itsellä on nyt neljäs kone alla ja samat softat mitkä aikanaan pantteriin asensin pari ja puoli vuotta sitten edelleen alla.Sinnis kirjoitti:Onko todennäköistä, että jos ostan isomman (uuden) iMacin (& Tiikerin), niin tuon uuden kissaeläimen saa aikanaan siihen asennettua entisen päälle/sijaan ongelmitta? Niin, että kaikki omat viritelmät, musiikit ja kuvat säilyisivät?
-
No itseasiassa tällä hetkellä ei ole, mutta normaalisti kyllä. Nyt on vain kovalevytila kortilla ja pitää uusi levy ostaa jotta saa taas varmuuskopiot rullaamaan.HTV kirjoitti:Ja vaikka säilyminen todennäköistä onkin, niin tokihan sinulla on kaikki musiikki ja kuvat varmuuskopioituna joko ulkoiselle levylle tai dvd:lle. Jotain voi aina mennä vikaan ja kovalevytkin hajoavat ennenpitkää varmasti.
Mutta siis tämä nyt ei mitenkään liity aiheeseen. Puhutaan käyttiksen asentamisesta, ei varmuuskopioinnista.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
No jos on vähänkään rassaajatyyppiä, optisen aseman vaihtaminen voisi olla helpoin ja nopein. Lastalla koppa auki ja itse asema kuudella ruuvilla.PirunNaapuri kirjoitti:Noiden käyttiksien vaihto on vaan paljon helpompaa kuin koneen osien vaihto. Siis jos se onnistuu pelkästään syöttämälla palautus CD:t asemaan.
http://media.macsales.com/videos/mini/intel/medres.html
Tuossa videossa on myös esitetty muistin ja kiintarin vaihtaminen. Näitä varten joutuu purkamaan hiukan enemmän.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Ei ole tarjota mitään perusteita väitteelle. Täällä hompussa olen tämän lukenut pari vuotta sitten, en löytänyt hakemalla. Myös Applen discussioneissa pariin otteeseen on törmännyt siihen, että neuvotaan välttämään käyttisasennusta palautuslevyltä Target Modessa. Syitä voi tosin olla monia.TheKraken kirjoitti:Vähän nyt näin off-topiccina, mutta itse en tuota jotenkin oikein allekirjoita.joonahe kirjoitti:Itse asiaan, ongelmana on että nuo palautuslevyt sisältävät myös konekohtaisia ajureita.
-
Olen siis itsekin monesta paikasta lukenut, mutta missään ei olla koskaan mitenkään perusteltu tai osoitettu mitkä ajurit ne nyt sitten tarkalleen on jne. Kiinnostaisi kyllä ihan tietääjoonahe kirjoitti:Ei ole tarjota mitään perusteita väitteelle. Täällä hompussa olen tämän lukenut pari vuotta sitten, en löytänyt hakemalla. Myös Applen discussioneissa pariin otteeseen on törmännyt siihen, että neuvotaan välttämään käyttisasennusta palautuslevyltä Target Modessa. Syitä voi tosin olla monia.TheKraken kirjoitti:Vähän nyt näin off-topiccina, mutta itse en tuota jotenkin oikein allekirjoita.joonahe kirjoitti:Itse asiaan, ongelmana on että nuo palautuslevyt sisältävät myös konekohtaisia ajureita.

-
Viesti Kirjoittaja jussiu »
Itselläni on tullut joskus käyttiksiä kloonatessa vastaan ongelmia ajureiden kanssa lähinnä kahdessa kohtaa: topcase-ajuri viimeisissä ibookeissa (=trackpad ei toimi) ja joskus samoissa koneissa äänipiirin ajureissa jotain outoa. Olisiko tuolloin image alunperin asennettu vanhemmalta puhtaalta käyttislevyltä konekohtaisen sijaan tjsp.TheKraken kirjoitti:Olen siis itsekin monesta paikasta lukenut, mutta missään ei olla koskaan mitenkään perusteltu tai osoitettu mitkä ajurit ne nyt sitten tarkalleen on jne. Kiinnostaisi kyllä ihan tietääjoonahe kirjoitti:Ei ole tarjota mitään perusteita väitteelle. Täällä hompussa olen tämän lukenut pari vuotta sitten, en löytänyt hakemalla. Myös Applen discussioneissa pariin otteeseen on törmännyt siihen, että neuvotaan välttämään käyttisasennusta palautuslevyltä Target Modessa. Syitä voi tosin olla monia.TheKraken kirjoitti:Vähän nyt näin off-topiccina, mutta itse en tuota jotenkin oikein allekirjoita.joonahe kirjoitti:Itse asiaan, ongelmana on että nuo palautuslevyt sisältävät myös konekohtaisia ajureita.
Noistakin pääsi tekemällä koneen omalta levyltä update installin (vai joutuiko tekemään archiven).
/jussi
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Totta. Tuo kuvahan jää, koska itse levyissä lukee, mihin koneisiin ne ovat. Eli Apple antaa ymmärtää, että toimisi vain tietyssä konemallissa. Itse olen kyllä sen verran helppouden perään, etten jaksa ajureita alkaa selvittämään. Se on juuri se seikka, joka eniten PC-puolella hirvittää.TheKraken kirjoitti:Olen siis itsekin monesta paikasta lukenut, mutta missään ei olla koskaan mitenkään perusteltu tai osoitettu mitkä ajurit ne nyt sitten tarkalleen on jne. Kiinnostaisi kyllä ihan tietää
Jos on asentanut väärän koneen paketin, teoriassa voisi käydä niinkin, että software update päivittää uudemman väärän mallin ajurin, joka ei toimikaan kunnolla enää. Riippuu tietysti siitä, tsekkaako päivitys softa rautaa vai edellistä ajuria lykätessään uuden tilalle.
-
Pidetään tämä varasuunnitelmana jos käyttiksien vaihto jostain syystä tökkii.kermit kirjoitti:No jos on vähänkään rassaajatyyppiä, optisen aseman vaihtaminen voisi olla helpoin ja nopein. Lastalla koppa auki ja itse asema kuudella ruuvilla.PirunNaapuri kirjoitti:Noiden käyttiksien vaihto on vaan paljon helpompaa kuin koneen osien vaihto. Siis jos se onnistuu pelkästään syöttämälla palautus CD:t asemaan.
http://media.macsales.com/videos/mini/intel/medres.html
Tuossa videossa on myös esitetty muistin ja kiintarin vaihtaminen. Näitä varten joutuu purkamaan hiukan enemmän.
Kunhan saavat leopardin julkaistua tai edes tiedon siitä että sen saa ilmaiseksi myöhemmin, niin pistän halvemman Minin tilaukseen. On se kuitenkin melkein parisataa euroa halvempi kuin kalliimpi malli, ja kun en taloon tarvi kuin yhden polttavan DVD:n niin eipä tuota summaa kannata maksaa hiukan nopeenmasta prossusta ja isommasta kovosta. Kuitenkaan 1,83 ja 2 GHz core2duo prossujen nopeusero ei paljoa merkitse ja luulisi että tuo hitaanpikin jaksaa fullHD leffoja pyörittää. Mitä oon trailereita testannut niin pyörii ne jo tuolla nykyisellä 1.66 coreduollakin. Vieläkun saisi jostain Miniin BD/HD-DVD pyörittimen niin elämä hymyilisi.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Mulla on ekasta 10.3. versiosta ja kolmas erilainen kone. G3 B&W->PB G4->PM G4 ja sitten on vielä bäkkuppi toiselle samanlaiselle...TheKraken kirjoitti:Erittäin todennäköistä. Itsellä on nyt neljäs kone alla ja samat softat mitkä aikanaan pantteriin asensin pari ja puoli vuotta sitten edelleen alla.Sinnis kirjoitti:Onko todennäköistä, että jos ostan isomman (uuden) iMacin (& Tiikerin), niin tuon uuden kissaeläimen saa aikanaan siihen asennettua entisen päälle/sijaan ongelmitta? Niin, että kaikki omat viritelmät, musiikit ja kuvat säilyisivät?
Huhut kertoo että foorumilla on joillain sama asennus jostain 10.1.x versiosta lähtien.
-
-
-
Juuri ostetun koneen päivittäminen Leopardiin
Viesti Kirjoittaja n0ble »
This program entitles the purchaser of a qualifying Macintosh computer purchased between October 1, 2007, and December 29, 2007, to upgrade to Mac OS X v10.5 Leopard.
Validi tuon mukaan vain Pohjois-Amerikassa, onko näillä ollut tapana olla maailmanlaajuisia?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka