korho kirjoitti:
Airport extremestä paremmin tietävät osaavat kertoa siitä enemmän. Sivistyneenä arvauksena heitän, että eiköhän se ota minkä tahansa tunnetun valmistajan USB-levyn takapuoleensa. Ongelma (?) on varmaan sama kuin karvalakkiosaston eetterilevyissä, pullonkaulaksi muodostuu extremen suorituskyky tuupata kamaa verkkoon, eikä näin ollen ole aivan yhtä tehokas kuin se sama USB-levy suoraan koneessa kiinni.
Minulla on Airport Extreme. Nopeus g-wlan-verkon kautta on erittäin paljon hitaampi kuin suoraan piuhoilla USB:n kautta. N-verkon kautta olisi varmaan nopeampi, mutta en ole testannut.
Muita huonoja puolia on esimerkiksi se, että Airport Extreme ei yleensä osaa sammuttaa levyjä. AE hoitaa itse keskustelun levyjen kanssa, eikä sinne AE:hen myöskään pääse itse asentamaan mitään valmistajien drivereita tai mitään tuollaista.
Samoista syistä AE:n kanssa voi myös käyttää vain niitä levyjärjestelmiä, joita AE tukee. Eli jos jatkossa oma kone osaa lukea ZFS:ää, niin AE:hen ei kuitenkaan voi kytkeä ZFS-levyä ellei Apple julkaise sopivaa päivitystä AE:hen.
Minulla on ollut joitain pienempiä ongelmia myös sen kanssa, että levy on kadonnut tai siihen ei ole saanut yhteyttä muuten kuin lisäämällä sen uudestaan, tms.
Lisäksi minulla on tuossa kovalevyssä myös SD-korttien lukija, joka ei tietysti toimi AE:n kautta.
Eli g-wlanilla AE:n verkkolevyominaisuus on itselleni ollut niin epäkäytännöllinen, että kytken edelleen verkkolevyn USB-piuhalla iBookiini. Langaton verkkoyhteys on toiminut ihan hyvin...