Taidan lähtä mäkihyppytorniinmikastus kirjoitti:Jaa, mutta vertaa niitä ruåtsintunteihin..Erño kirjoitti:Tämä ketju tuo mieleen kaameita muistoja äidinkielen tunneilta
"Ketä" toiselle kuoppaa kaivaa...
-
-
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kenkö kuninkaamme?amanita kirjoitti:Ken nuo kaksi keksi,
kuksikoksi kutsuiko,
kaksikoksi kokiko,
kuita katseliko,
kaiketiko kunkin kuvitteli?
Kunkinko kuvittelinko?
Keitä kenenkin kuksa kaataa?
Kuita kenkin kankku kellistää?
Ken kenettä keneksi kuihtuu,
kunka kainous ketä kiinnostaa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Keiksi keksi ken?mikastus kirjoitti:Kenkö kuninkaamme?
Kunkinko kuvittelinko?
Keitä kenenkin kuksa kaataa?
Kuita kenkin kankku kellistää?
Ken kenettä keneksi kuihtuu,
kunka kainous ketä kiinnostaa.
Kai kuksikin, kuvitteli?
Kutakin kutitteli
ketä kulloinkin.
Kutakaan kolhimatta
ketä kaipasi?
EDIT: Sopranos-stop...
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Edit: Sensuuribotti iskee täysin käypiin suomenkielen sivelliisiin sanoihin. Outoa.
-
Fedja-setä
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Kop kop.
- Ketä siellä?
- Posteljooni Petskin, toin teille pörriäisen.

-
- Ylläpitäjä
kuni kani konia?
Koniin kukat katoaa
kukin kerrallaan.
Ketä konsaan kiinnostaa,
lorun loppu innostaa?
Ketäleille tuli hoppu,
koitti ketjun loppu?
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Kyseessä on todellinen ongelma. "Tois puol jokkee" kun todellakin joutuu sanomaan että Tuomiokirkko sijaitsee "Täl puol jokkee". Lähinnä pitää hyväksyä periaate että puhutaan jokien puolista, ei sijainnista jokeen nähden. Ei murteellinen voi käyttää myös sanontaa "täl puol jokkee eli toisella puolella jokea."Mikael K. kirjoitti:Tämä saattaa sopia aiheeseen. Tein viime kesänä pikkuveljen skideille lehden, kun vierailimme keskiaikaisilla messuilla. Juttu on siitä poimittu.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Ei sunkka mulkukka o soittanu?
Turkulainen Mynämäen kyläkaupassa:
-Ei sunkka sul muni myyrä ois?
-Ei o just ny, valitettvast?
-Se o hyvä.
Keskusteluun liitty eräs Turkulaisuuden dilemma. Jos kauppiaalla olisi ollut munia, hän olisi joutunut valehtelemaan ettei asiakas ja hän itse menettäisi kasvojaan. Jos hän vastaisi että munia on, olis se tulkittavissa öykkäröinniksi, joka kuuluu vain PK-seudun sankareille.
Perus Turkulaisuutta on aloitta lause negatiivisella kysymysasettelulla (ei sunkka....). Jos jotain oikein suurta on tapahtunut, niin sit voi sanoa et "Kyl maar mä vähä rahaa siält lotost joudui ottama."
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Niin tää olikin lähinnä tähä Turkkusse sanan käyttöön. Riippuuhan sanojen lyhetäminen hieman myös mistäpäin Turkua on.grafiitti kirjoitti:No vissi näinki. Jamakki taita oll jostai tutuilt nurkilt. Kyl vois sanno et "Mitä Turus ol?" ja "Oleks Turust?"NeliX4 kirjoitti:Ketä sanoo Turkkusest ei ol Tukkusest ollenk, eik tiä Turu murtteest mittä:
1.Ainoo oikee o Turkku (Mennä Turkku) tai Turus (Mit Turus ol?) tai Turust (Ook Turust?).
-
-
Koska nyt puhutaan kielen käytöstä, päätän hieman saivarrella. Jos on kotoisin Turusta, on turkulainen. Siis pienellä teellä. Joten luulen (tästä nyt en ole ihan satavarma), että tuolloin turkulaisuuskin kuuluisi kirjoittaa myöskin pienellä. Vai onko siellä Turuus omat säännöt myös noille alkukirjaimien koille (koolle monikossa??)?NeliX4 kirjoitti: Keskusteluun liitty eräs Turkulaisuuden dilemma. Jos kauppiaalla olisi ollut munia, hän olisi joutunut valehtelemaan ettei asiakas ja hän itse menettäisi kasvojaan. Jos hän vastaisi että munia on, olis se tulkittavissa öykkäröinniksi, joka kuuluu vain PK-seudun sankareille.
Perus Turkulaisuutta on aloitta lause negatiivisella kysymysasettelulla (ei sunkka....). Jos jotain oikein suurta on tapahtunut, niin sit voi sanoa et "Kyl maar mä vähä rahaa siält lotost joudui ottama."
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Ylläpitäjä
Miklulle vinkki, täällä on myös oikeinkirjoitusketju, osallistujia toivotaan innolla tähän tärkeään aiheeseen, olemmehan täällä ainoastaan ja vain kirjoitetun keskustelun varassa.Miklu kirjoitti:Koska nyt puhutaan kielen käytöstä, päätän hieman saivarrella. Jos on kotoisin Turusta, on turkulainen. Siis pienellä teellä. Joten luulen (tästä nyt en ole ihan satavarma), että tuolloin turkulaisuuskin kuuluisi kirjoittaa myöskin pienellä. Vai onko siellä Turuus omat säännöt myös noille alkukirjaimien koille (koolle monikossa??)?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Pylkkänen »
Nojoo... mutta miten määritellään nuori? Jos nyt vaikka esimerkkinä (huonona kylläkin) käytetään big brotherista tuttuja tyyppejä, jotka jo lähentelevät ikänsä puolesta kolmeakymmentä, myrkyttävät he mielemme ketästelyllä.piipelipaapeli kirjoitti:Heh... minä oon aina luullu tuota vain äidinkielestään vieraantuneiden nuorten vaivaksi.Pylkkänen kirjoitti:Kuten sanottua, tämä on epätoivoinen yritys (vetoomus) puuttua ketä-sanan käyttöön!
![]()
-
Juu siis tuo oikeinkirjoitusketju on tiedossa. Mutta koska nuo Turkulaisuudet olivat tässä ketjussa, en voinut vastustaa kiusausta heittää kommenttia tähän ketjuun. Veikkaan, että tästä asiayhteydestä irroitettuna kommenttini oikeinkirjoitusketjussa olisi mennyt pahasti ohi.amanita kirjoitti:Miklulle vinkki, täällä on myös oikeinkirjoitusketju, osallistujia toivotaan innolla tähän tärkeään aiheeseen, olemmehan täällä ainoastaan ja vain kirjoitetun keskustelun varassa.

-
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
HahahahahPylkkänen kirjoitti:Nojoo... mutta miten määritellään nuori? Jos nyt vaikka esimerkkinä (huonona kylläkin) käytetään big brotherista tuttuja tyyppejä, jotka jo lähentelevät ikänsä puolesta kolmeakymmentä, myrkyttävät he mielemme ketästelyllä.piipelipaapeli kirjoitti:Heh... minä oon aina luullu tuota vain äidinkielestään vieraantuneiden nuorten vaivaksi.Pylkkänen kirjoitti:Kuten sanottua, tämä on epätoivoinen yritys (vetoomus) puuttua ketä-sanan käyttöön!
![]()
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos tarkennetaan, että "koskee myös joitakin henkisesti hieman nuoremman tasolle jääneitä henkilöitä (BB-väki included)".
-
Viesti Kirjoittaja Pylkkänen »
Tai sitten "rannalle jääneitä" vrt. Raumapiipelipaapeli kirjoitti:HahahahahPylkkänen kirjoitti:Nojoo... mutta miten määritellään nuori? Jos nyt vaikka esimerkkinä (huonona kylläkin) käytetään big brotherista tuttuja tyyppejä, jotka jo lähentelevät ikänsä puolesta kolmeakymmentä, myrkyttävät he mielemme ketästelyllä.piipelipaapeli kirjoitti:Heh... minä oon aina luullu tuota vain äidinkielestään vieraantuneiden nuorten vaivaksi.Pylkkänen kirjoitti:Kuten sanottua, tämä on epätoivoinen yritys (vetoomus) puuttua ketä-sanan käyttöön!
![]()
![]()
Jos tarkennetaan, että "koskee myös joitakin henkisesti hieman nuoremman tasolle jääneitä henkilöitä (BB-väki included)".

-
-
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
mä en pääse tosta sun jutusta enää yliMikael K. kirjoitti:Tämä saattaa sopia aiheeseen. Tein viime kesänä pikkuveljen skideille lehden, kun vierailimme keskiaikaisilla messuilla. Juttu on siitä poimittu.

![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Stenska »
Nonni, nyy on kyl si jo iha pakko avat suus ja sanno jottan munki. Turkulaise ova isol egol varustetui vaik muuto hiljassi ovakki, sen takkii Turkku ja Turkulaine.amanita kirjoitti:Miklulle vinkki, täällä on myös oikeinkirjoitusketju, osallistujia toivotaan innolla tähän tärkeään aiheeseen, olemmehan täällä ainoastaan ja vain kirjoitetun keskustelun varassa.Miklu kirjoitti:Koska nyt puhutaan kielen käytöstä, päätän hieman saivarrella. Jos on kotoisin Turusta, on turkulainen. Siis pienellä teellä. Joten luulen (tästä nyt en ole ihan satavarma), että tuolloin turkulaisuuskin kuuluisi kirjoittaa myöskin pienellä. Vai onko siellä Turuus omat säännöt myös noille alkukirjaimien koille (koolle monikossa??)?
Tämmöttös Turuus, kummottos Hesaas..?
Suositellan kaikil iltalukemiseks Markku Heikkilän Uutissii Turust -nimist pient kirjast, mont vuat jo painettu. Hinta o muistaksen 7 euroo, tamperelaisil kympin.
-
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka