Keskustelua tavaroiden yleisestä hintatasosta ja ajankohtaisista tarjouksista. Tälle alueelle myös ilmoitukset varastetuista tavaroista ja mahdolliset kimppatilaukset.
Defic kirjoitti:Mulle tuli sellanen olo, että jos olisin sinä, niin katsoisin sen nimen siitä verkkopankin kuitista, kysyisin jostain numeropalvelusta sen numeron ja soittasin. Jos ei luonnistu ni samasta numeropalvelusta löytyy myös se osoite (ellei sit salattu numero tai ei numeroo ollenkaan). Sit junaan ja paikanpäälle ja myyjä uuteen uskoon. Kuulostaa väkivaltaselta, mut noi tollaset huijaukset saa niin vihastuttamaan.
Täyttää tunnusmerkit yllytys rikokseen.
No mutta jospa tarkoitus vain on että myyjä tulee uskoon ja lopettaa huijaamisen.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Rahattomiksi/Korvaukskyvyttömiksi todetuilta huijareilta saamatta jääneet rahat voi ilmeisesti periä jostain valtion konttorista tms.
Jotain suojaa kuitenkin on olemassa, tuo on jo sen kokoinen summa, että kannattaa ottaa selvää miten menetellään.
Rikosilmoitus kannattaa aina tehdä, jokainen joka jättää tekemättä antaa huijarille uuden mahdollisuuden.
Jostain muistelin tuota, että rahat ei välttämättä ole menetettyjä.
Eli ostin digipokkarin (panasonic). Tarjosin kamersta 110, joka oli alle hv. Myyjä pani kaupan kiinni ja maililla kysyi mikä oli max hinta jonka voisin maksaa. Vastasin 110.
Seuraavapäivä ja myyjä oli laittanut viestin että on päätänyt myydä laitteen minulle, ja että minä saan maksaa postimaksun. En vastannut mitään, koska pohdin vielä uutta kameraa.
Illalla naishenkilö ilmoitti että oli vienyt kameran jo postiin ja antoi seuranta koodin. Olin aivan ällikällä lyöty, sillä en tosiaan ollut vielä maksanut. No ajattelin että seurataan tilannetta.
Kys. viikon perjantaina sitten oli tullut paketti postiin, joka sisälsi kyllä kameran (jotai ei ollut kääritty muovihin tai sanomalehtiin) sekä ruotsin ja norjan kielisen ohjekirjan. Kuitenkaan kuittia ei löytynyt, eikä myöskään takuutodistusta. Myyjä oli huuto.netissä ilmoittanut että on itselle ostettu ja kuitti pitäisi olla olemassa, ja että tuote on puolivuotta vanha joten takuutakin pitäisi olla. Kaiken lisäksi kamerssa oli tyhjä gigan muistikortti josta ei ollut mitään puhetta tai mainintaa. Epäilin tässä vaiheessa jotain vilppiä.
No. sitten meilillä kyselemään. Nainen valeheteli, että kuittia ei pitänyt olla olemassa, vaikka oli niin huuto.netissä selvästi väittänyt (sivu oli tallessa). Lisäksi hän yritti väittää, ettei takuu siirry uudelle omistajalle, joten kuitilla ei pitäisi olla mitään väliä. Kerroin haluavani kuitin, tai muutoin vien kameran viranomaisille.
Lukuisten postien jälkeen kuitti kuulemma löytyi, mutta nainen halusi kameran silti takaisin. Koska kamera oli kuitenkn maanalaisen paikan hyvä, vaadin kuittia ja ilmoitin maksavani kun kuitin saan. No lopulta ilmeni, että naisen miesystävä oli ostanut kameran joululahjaksi. Ei siis itselle ostettu. Kuitti kuitenkin tuli, ja maksoin kuten oli sovittu.
Epäilen näin jälkeenpäin että nainen ei halunnut paljastaa että kamera on ollut jokin vitriini malli tms. Tämä paljastui kameran laatikosta, jonka sivussa luki "malli" miltein huomaamattomasti. Myös kuittiin oli merkitty alennus. Myynti-ilmoituksessa kuitenkin luki: kuin uusi.
Loppujen lopuksi kamera tuli, joskin vähän erikoisesti. Ja hyvä pokkari onkin. Ne on vaan kieroja noi savolaiset.
Defic kirjoitti:Mulle tuli sellanen olo, että jos olisin sinä, niin katsoisin sen nimen siitä verkkopankin kuitista, kysyisin jostain numeropalvelusta sen numeron ja soittasin. Jos ei luonnistu ni samasta numeropalvelusta löytyy myös se osoite (ellei sit salattu numero tai ei numeroo ollenkaan). Sit junaan ja paikanpäälle ja myyjä uuteen uskoon. Kuulostaa väkivaltaselta, mut noi tollaset huijaukset saa niin vihastuttamaan.
läppävarauksella kirjoitin. mutta itse siis oikeasti menisin paikan päälle katsomaan ihmistä ja puhumaan kasvotusten niin pakkohan siinä on rahat takasin antaa.
Mulla olis ollu tarkoitus lähtee hesaan kattoon, mutta tän sankarin numero oli salainen ja eihän sen ilmoittamaa osoitettakaan ole olemassa.. Rupee kyllä kyrsii aika pahasti.. ja jotenkin tuntuu ainakin omalla kohdallani ettei virkavallallakaa oo paljoa kiinnostusta selvittää..
Saanko pankista tietää ketä kaveri omistaa ko tilinumeron? Mtv3 ei ainakaan kerro mulle kenen omistama on tuo radiomikon luukun osoite.. Sain sieltä juuri sähköpostia. Luovuttaa tietoja vain krp:lle.
tuhame kirjoitti:Mulla olis ollu tarkoitus lähtee hesaan kattoon, mutta tän sankarin numero oli salainen ja eihän sen ilmoittamaa osoitettakaan ole olemassa.. Rupee kyllä kyrsii aika pahasti.. ja jotenkin tuntuu ainakin omalla kohdallani ettei virkavallallakaa oo paljoa kiinnostusta selvittää..
Saanko pankista tietää ketä kaveri omistaa ko tilinumeron? Mtv3 ei ainakaan kerro mulle kenen omistama on tuo radiomikon luukun osoite.. Sain sieltä juuri sähköpostia. Luovuttaa tietoja vain krp:lle.
Suosittelisin tekeen sen rikosilmoituksen mahdollisimman pian..
Mac Mini 2.6 i7 |16gb|1,25Tb FD|
MacBook Air 13" 1.6 i5 |8gb|256gb SSD|
MacBook Air 13" 1.3 i5 |4gb|256gb SSD|
tuhame kirjoitti:
Saanko pankista tietää ketä kaveri omistaa ko tilinumeron?
Öhöm. Tuon nuorisoslangin viljelemän ketä-sanan (partitiivin) käyttö kuka-sanan (nominatiivin) asemesta voi joskus johtaa siihen että viesti ymmärretään täysin väärin. Ei ehkä tässä mutta jossain toisessa yhteydessä. Jotkin sanat kannattaa oikeasti kirjoittaa siten kuin koulussa opetettiin, jotta kaikki pysyvät kärryillä siitä mitä tarkoitetaan.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Repe Ruutikallo kirjoitti:Tuon nuorisoslangin viljelemän ketä-sanan (partitiivin) käyttö kuka-sanan (nominatiivin) asemesta voi joskus johtaa siihen että viesti ymmärretään täysin väärin.
Eikstää oo kuitenki enemmän satakuntalaisten "aikaansaannoksia"? Puhtaan suomen Keski-Suomesta kotoisin olevana särähtää kyllä joka kerta korvassa tuo..
Repe Ruutikallo kirjoitti:Tuon nuorisoslangin viljelemän ketä-sanan (partitiivin) käyttö kuka-sanan (nominatiivin) asemesta voi joskus johtaa siihen että viesti ymmärretään täysin väärin.
Eikstää oo kuitenki enemmän satakuntalaisten "aikaansaannoksia"? Puhtaan suomen Keski-Suomesta kotoisin olevana särähtää kyllä joka kerta korvassa tuo..
En syyttäisi tuosta kielenraiskauksen muodosta ainoastaan satakuntalaisia, valitettavasti tapa on levinnyt laajemmaltikin ympäri Suomea!:x
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
läppävarauksella kirjoitin.
...
"en mää oikeesti tarkoittanut" ei vaan kelpaa selitykseksi jos jotain tapahtuu, toivottavasti ei tapahdu.
Kupe kirjoitti:
Oon itseasiassa jo tehnyt.. Ei vaan oo tullu sieltä suunnalta mitään ilmoa ja sanoivat siihen tyyliin, että liian pieni juttu (240 euroa) selvitettäväksi..
Ihan btw niin yllättävän helppo huijata rahaa netissä. Ei ihme, että tätä tapahtuu.
mulla ei ole (onneksi) koskaan käynyt niin että olisin jotain maksanut ja jäänyt tyhjin käsin, mutta omalle kohdalle noita "hupihuutelijoita" näkyy ainakin sattuvan. esim. läppärin olen myynyt jo pariin otteeseen mutta eipä ole huudon jälkeen ostajista kuulunut tollasille pitäisi laittaa banaania, mutta toisaalta mitä se auttaa, kun tekeevät vaan uuden tunnuksen.
osmok kirjoitti:..Ja ärsyttää se että tilinumero on niin suojattu ettei sen haltijaa voi saada selville mitenkään.
Esim itse siirtäessäni Nordeasta omalta tililtäni toisen tilille nordeaan ilmoittaa pankki tilinomistajan nimen ihan selvästi jo maksua tehdessä. Eikö muut pankkiyhtiöt toimi samalla tavalla suomessa?
osmok kirjoitti:..Ja ärsyttää se että tilinumero on niin suojattu ettei sen haltijaa voi saada selville mitenkään.
Esim itse siirtäessäni Nordeasta omalta tililtäni toisen tilille nordeaan ilmoittaa pankki tilinomistajan nimen ihan selvästi jo maksua tehdessä. Eikö muut pankkiyhtiöt toimi samalla tavalla suomessa?
kokeilin tuotakin, kyllä osuuspankillakin tuo onnistuu, mutta ilmeisesti sen pystyy jostain asetuksista kieltämäänkin, sillä järjestelmä ei löydä nimeä tuolle tilille.
En sitten tiedä että mitä tuollakin faktalla tekisi, mutta olisi se kiva tietää että kuka mua kusee silmään.
Kupe kirjoitti:
Oon itseasiassa jo tehnyt.. Ei vaan oo tullu sieltä suunnalta mitään ilmoa ja sanoivat siihen tyyliin, että liian pieni juttu (240 euroa) selvitettäväksi..
Ihan btw niin yllättävän helppo huijata rahaa netissä. Ei ihme, että tätä tapahtuu.
Eihän tässä ole mitään järkeä. Se se vasta kallista onkin, jos jotkut lierot saavat huijata muita 30 vuotta putkeen (samalla kun hyvin mahdollisesti tekevät muita rikoksia ja nostavat vielä jotain yhteiskunnan tukea). Linnakeikka, lyhytkin, jo öbaut kolmannen pikkurikkeen jälkeen voisi pysäyttää ajattelemaan. Siitä sitten pidennettäisiin uusintojen yhteydessä.
Jos huuto.net tarjoaisi huutoa luotaessa vaihtoehdon jossa sillä olisi asianomaisten maksuvälineet ja maksutiedot tiedossa, ja se hoitaisi maksuliikenteen huutajan ja myyjän välillä (nk. PayPal), eivätkö nuo skämäykset voisi merkittävästi vähentyä?
Isossa huijauksessa poliisi kiinnostuu, ja pientä huijausta varten huijarin on hyvin hankala hommata joka kerta erikseen uutta luottokorttia, pankkitiliä tms. Huutonetillä voisi olla vakiomenettely jossa esim. rikosilmoituksen kopiolla huijarin huutonet-tunnus menisi jäihin.
Mitäs se rikosilmoitus siinä vaikuttaa? Saathan tehdä rikosilmoituksen kenestä tahansa, siinä huuto.net rikkoisi itse lakia, jos lähtisi tuomitsemaan ennen kuin on todettu syylliseksi. Ei aleta nyt kuitenkaan lynkkaamaan rehellisiä henkilöitä...