Mielenkiintoista huomata, miten käsitys hoitotyöstä vaihtelee ihmiskohtaisesti. Erityisesti jäi mietityttämään, että mitä nämä turhanpanttina jossakin huoneessa seisoskelevat hoitajat sitten tekivät tai mitä heidän olisi pitänyt tehdä, että olisivat näyttäneet työllistetyiltä edes? Moniko täällä mahtaa tietää, että mitä kaikkea se sairaanhoitajan työ pitää sisällään. Se ei ole pelkkää vaippojen vaihtamista ja siinä välillä piikki kourassa käytävällä juoksentelua. Siihen kuuluu myös hommaa, joka vaatii asettumista paikoilleen ja kirjoittamista tai vaihtoehtoisesti raporttiaikoihin kokoontumista useamman hoitajan kanssa samaan tilaan, jolloin siirretään hoitovastuu seuraavalle vuorolle. Ja se onnistuakseen vaatii aika perusteellisen raportin siitä, ketä osastolla hoidetaan, mitä vuoron aikana on tehty/muuttunut jne. Toki tämä turha istuskelu voitaisiin hyvinkin jättää pois, ihan turhaa hommaahan se joidenkin mielestä on...
Mitä palkkoihin tulee, niin se keskiansio 2500 on todella kaukaa haettu. Ainakin täällä kehäkolmosen ulkopuolella. Mulle teki muutama vuosi sitten, kun vielä sairaanhoitajan hommia tein, tiukkaa päästä edes todella hyvillä lisillä tuohon summaan. Ongelmallista toki on, että sairaanhoitajia työskentee niin erilaisissa paikoissa ja erilaisilla työajoilla, että sekin vaikuttaa palkkatasoon huomattavasti. Itse kuitenkin tein kolmivuorotyötä, joten sekään ei laske mun kohdalla tuota keskiarvoa.
Nykyisellään opiskelen toista alaa, mutta sairaanhoitajan töihin voisin toki palata, mikäli palkka ja työajat kohtaisivat. Työajat omalta kohdaltani siksi, että kolmivuorotyöhön en enää terveydellisistä syistä kykene. Tämän vuoksi pelkkä päivätyö ei palkan takia hirveästi houkuta, koska siinä vaiheessa mentäisiin alan minimipalkalla, kun niitä lisiäkään ei mistään heruisi.
Mutta tällaista jorinaa. Lähinnä mua alkoi korpeamaan tää ihmisten tietämys hoitajien työstä sen perusteella mitä he ovat sairaalan ovista sisään lampsiessaan nähneet.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)