Olen tänään astunut ihmeelliseen digikuvausmaailmaan, enkä ole tottunut tähän raakaan peliin. Nyt kysynkin, onko Adobe CS3 Bridge ja Adobe Camera Raw riittävän hyviä hakemaan kuvat kamerasta ja konvertoimaan ne DNG:hen vai tekeekö esim. Capture One laadukkaampaa jälkeä?
Muutenkin kiinnostaisi tietää ja oppia jokin yksinkertainen ja tehokas työnkulku tähän asiaan.
Bridge vai joku muu?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Bridge vai joku muu?
Viesti Kirjoittaja Wilier »
-
Viesti Kirjoittaja puakki »
Suosittelen tutustumaan Adobe Lightroom'iin!
Apple Aperture on samantapainen ohjelma, mutta omalla koneellani se pyörii verrattomasti hitaammin kuin Lightroom.
Molemmista on saatavilla ilmaiset demoversiot. Kokeile ihmeessä!!!
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/
http://www.apple.com/aperture/
Apple Aperture on samantapainen ohjelma, mutta omalla koneellani se pyörii verrattomasti hitaammin kuin Lightroom.
Molemmista on saatavilla ilmaiset demoversiot. Kokeile ihmeessä!!!
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/
http://www.apple.com/aperture/
-
-
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
CS 3sen Bridge on todella hyvä. Ja "paremmuus" makuasia ja priorisointiasia. Minä en henk. koht tykkää Aperturen ja Lightroomin tavasta importoida kuvia. (Korjatkaa jos Lightroomia voi nykyään käyttää ilman moista ominaisuutta).
Jos tarvitsen muistikortilla olevasta 100 kuvan joukosta 2 niin silloin valkkaan ne kaksi ja klik Photoshopiin siittä!
Näin toimii siis esim. Bridge ja varsinaisesti käyttämäni Canon DPP. Käyttämäni CS 2 Bridgessä on mainioita ominaisuuksia, joita ilman en tule toimeen, kuten ison kuvajoukon siirto, uudeleen nimeäminen ja varustaminen IPTC-tiedoilla..
Canon DPP tekee edelleen sitkeästi parhaan kuvalaadun mitä Canonin kameroista olen saanut irti (1D, 1DMkIIN ja 5D) Uusi CS3 Bridge toimi CS2 versiota paremmin kaikin tavoin ja kuvanlaatu oli ilahduttavasti parantunut. Viimeksi kun Lightroomia betailin niin nysväsin ja nysväsin ja valjua kontrastitonta platkua oli tuloksena. Ja kaupan päälle syaanit vihreät.
Jos tarvitsen muistikortilla olevasta 100 kuvan joukosta 2 niin silloin valkkaan ne kaksi ja klik Photoshopiin siittä!
Näin toimii siis esim. Bridge ja varsinaisesti käyttämäni Canon DPP. Käyttämäni CS 2 Bridgessä on mainioita ominaisuuksia, joita ilman en tule toimeen, kuten ison kuvajoukon siirto, uudeleen nimeäminen ja varustaminen IPTC-tiedoilla..
Canon DPP tekee edelleen sitkeästi parhaan kuvalaadun mitä Canonin kameroista olen saanut irti (1D, 1DMkIIN ja 5D) Uusi CS3 Bridge toimi CS2 versiota paremmin kaikin tavoin ja kuvanlaatu oli ilahduttavasti parantunut. Viimeksi kun Lightroomia betailin niin nysväsin ja nysväsin ja valjua kontrastitonta platkua oli tuloksena. Ja kaupan päälle syaanit vihreät.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Eiköhän laadulliset erot ole aika pieniä näillä pro-softilla.
Jos herra Kivireki tarkoittaa importointitavalla, sitä miten jotkut Apple-softat siirtävät kuvat piiloon omaan järjestelmäänsä, niin ainakaan itse en sellaista Adoben Lightroomissa käytä vaan kuvat jäävät sinne kansioon johon olen ne alun perin nakannut.
Jos tarvitsen sadasta kuvasta kaksi niin se valkkaaminen onnistuu vielä paremmin Lightroomissa ja klik export siitä. Tosin taitaa olla totta, ettei LR halua käsitellä kuvia suoraan kortilta vaan haluaa siirtää ne ensin jonnekin levylle varastoon (itse siirrän nämä aina käsin), mutta mielestäni kortilta työstö on erikoistapaus, jota ei kannata ainakaan tavaksi ottaa.
Henkkoht tykkään sitten että fotarissa on kyllä paremmat työkalut kuvan säätämiseen, curves toimii loogisesti eikä taivuttele omiaan ja värisäätöikkuna (komento-U) on paremmin kohdistettavissa kuin Lightroomin vastaava. Plus vielä tietysti ne paikalliset korjailut, joita LR:ssä ei juuri voi tehdä.
Lopputulos on: Käytä vaan sitä fotaria, jos sulla sellainen on. Harkitse softan vaihtoa vasta sitten kun keksit syyn tehdä niin. Syy voi olla esim. että kuvia on kasassa 100000 kappaletta ja niiden joukosta ei enää mitään löydä. Fotarista on helppo siirtyä sitten kyllä Lightroomiin kun data käsittelytapa on sama. Suosittelisin kuitenkin että otat fotarissakin (ACR:ssä) käyttöön sidecar-tiedostot, joihin säädöt tallentuvat, jolloin ne samat tiedot toimivat jatkossa Lightroomissakin. Samoin suosittelen että isket niihin kuviin myös hakusanat (keywordit), ne helpottavat kans elämää sitten kun kuvia on se 1000000.
Jos herra Kivireki tarkoittaa importointitavalla, sitä miten jotkut Apple-softat siirtävät kuvat piiloon omaan järjestelmäänsä, niin ainakaan itse en sellaista Adoben Lightroomissa käytä vaan kuvat jäävät sinne kansioon johon olen ne alun perin nakannut.
Jos tarvitsen sadasta kuvasta kaksi niin se valkkaaminen onnistuu vielä paremmin Lightroomissa ja klik export siitä. Tosin taitaa olla totta, ettei LR halua käsitellä kuvia suoraan kortilta vaan haluaa siirtää ne ensin jonnekin levylle varastoon (itse siirrän nämä aina käsin), mutta mielestäni kortilta työstö on erikoistapaus, jota ei kannata ainakaan tavaksi ottaa.
Henkkoht tykkään sitten että fotarissa on kyllä paremmat työkalut kuvan säätämiseen, curves toimii loogisesti eikä taivuttele omiaan ja värisäätöikkuna (komento-U) on paremmin kohdistettavissa kuin Lightroomin vastaava. Plus vielä tietysti ne paikalliset korjailut, joita LR:ssä ei juuri voi tehdä.
Lopputulos on: Käytä vaan sitä fotaria, jos sulla sellainen on. Harkitse softan vaihtoa vasta sitten kun keksit syyn tehdä niin. Syy voi olla esim. että kuvia on kasassa 100000 kappaletta ja niiden joukosta ei enää mitään löydä. Fotarista on helppo siirtyä sitten kyllä Lightroomiin kun data käsittelytapa on sama. Suosittelisin kuitenkin että otat fotarissakin (ACR:ssä) käyttöön sidecar-tiedostot, joihin säädöt tallentuvat, jolloin ne samat tiedot toimivat jatkossa Lightroomissakin. Samoin suosittelen että isket niihin kuviin myös hakusanat (keywordit), ne helpottavat kans elämää sitten kun kuvia on se 1000000.
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Oho. Mä olen pärjännyt mainiosti viimeiset 7 vuotta työssäni väärällä työtavalla.Fixx kirjoitti: ..mutta mielestäni kortilta työstö on erikoistapaus, jota ei kannata ainakaan tavaksi ottaa..
Enhän minä toki kaikkea kortilta Photoshopiin siirrä. Kovalevyllä on kansio "Tilapäiset työasiat" purkua varten sellaisille keikoille joilla ei ole kiire. Arkistoon menee sitten se, jonka saan ja kannattaa arkistoida.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka