TheKraken kirjoitti:Muistelkaapas mitä jo pari kuukautta sitten sanoin:
Mitään sen kummempaa tilaisuutta ei odotettavissa vaan info vaan paukahtaa nettiin Muut vaan odotteli sitä millon on sopiva tapahtuma jossa tuo voitaisiin kertoa
Ja olinko taas oikeassa? 8)
Oi guru, taas kerran! Anna vastedeskin ennustustesi kaikua.
Lontoossa on Mac Expo 25-27..... saiskohan sen sieltä jo 25pvä...
Mitä noihin kommenteihin Timemachinesta tulee niin toivon että Jamac heitti huulena sen että voihan sit TM levyn varmuuskopata.... Itse en kyllä tajuu TMn hehkutusta. Oikeesti sen käyttö vaan johtaa leveperseisiin työtapoihin kun totutaan että kaiken voi palauttaa...
itse olen oppinut kantapään kautta (ja niin pitäis myös muidenkin) että kun sen roskiksen tyhjentää niin se on siinä. Kerran joutunu metskaa palautussoftalla jonkun tiedoston mutta muuten en muista miesmuistiin millon olisin Timemachinen ominaisuuksista hyötynyt. Taidan pysytellä levyn peilaamisessa - se kun on helppoa ja hätätilanteessa uudelta levyltä boottaminen on varmasti nopeempaa kun kauhee restore osx asennushärdelli.
Muistelkaapas mitä jo pari kuukautta sitten sanoin:
Mitään sen kummempaa tilaisuutta ei odotettavissa vaan info vaan paukahtaa nettiin Muut vaan odotteli sitä millon on sopiva tapahtuma jossa tuo voitaisiin kertoa
Ja olinko taas oikeassa? 8)
haiseeko täällä jokin?
Kukas TheKrakenin hännän nostaa, ellei TheKraken itse.
Itse olisin kyllä uskonut, että Apple-setä nousee lauteille julistamaan sanaa... ja uutta omenasatoakin olisi luullut kypsyvän näin syksyn mittaan. Mutta kun ei niin ei sitten.
Ennustaja kirjoitti:Lontoossa on Mac Expo 25-27..... saiskohan sen sieltä jo 25pvä...
Mitä noihin kommenteihin Timemachinesta tulee niin toivon että Jamac heitti huulena sen että voihan sit TM levyn varmuuskopata.... Itse en kyllä tajuu TMn hehkutusta. Oikeesti sen käyttö vaan johtaa leveperseisiin työtapoihin kun totutaan että kaiken voi palauttaa...
itse olen oppinut kantapään kautta (ja niin pitäis myös muidenkin) että kun sen roskiksen tyhjentää niin se on siinä. Kerran joutunu metskaa palautussoftalla jonkun tiedoston mutta muuten en muista miesmuistiin millon olisin Timemachinen ominaisuuksista hyötynyt. Taidan pysytellä levyn peilaamisessa - se kun on helppoa ja hätätilanteessa uudelta levyltä boottaminen on varmasti nopeempaa kun kauhee restore osx asennushärdelli.
Päh. Tosimies ei ota varmuuskopioita. Itseltä meni joskus pentuna hikisenä ja tuskassa QBasiclla väännetyn matopelin sorsakoodi, kun en jaksanut varmistaa. Meinasi koodarin ura tyssätä tähän tragediaan, mutta onneksi sentään näin valon ja ohjelmointi pelasti lopulta minut elämältä.
Itse aiheeseen. Mielenkiinnolla odotan mitä kivaa pellin alta löytyy noiden hypetettyjen uutuusmokkuloiden lisäksi.
Lainaten itseäni: "Taidan pysytellä levyn peilaamisessa"... eli kyl täällä backupataan himona mut ei sen takia että itse tulis kämmättyä vaan muiden syiden takia esim. laiteviat, varkaat... u know this shit.
Ennustaja kirjoitti:Mitä noihin kommenteihin Timemachinesta tulee niin toivon että Jamac heitti huulena sen että voihan sit TM levyn varmuuskopata.... Itse en kyllä tajuu TMn hehkutusta. Oikeesti sen käyttö vaan johtaa leveperseisiin työtapoihin kun totutaan että kaiken voi palauttaa...
itse olen oppinut kantapään kautta (ja niin pitäis myös muidenkin) että kun sen roskiksen tyhjentää niin se on siinä.
No eihän tuo tiedoston tuhoaminen olekaan se numero uno tässä, vaan se että on mahdollista hakea vanha versio taittodokumentista jos vaikka vanha korruptoituu tai jostain muusta syystä pitää palata vanhaan versioon. Uskon että melkoisen moni on joskus tallentanut keskeneräisen työdokumentin sellaisen originaalin päälle että ei olisi saanut. Joku päivitys voi sekoittaa jotain. Jne.
Joo no tässä on just leiska edessä joka on _ v18...toki ymmärrän että kyllähän toi varmasti kätevä jossain tilanteissa on mut tosiaan opettaa huonoille työskentelytavoille kun luotetaan sen kykyyn palauttaa... ja tosiaan jos omat työskentelytavat on kunnossa niin en vieläkään näe pätevää syytä laittaa tota Aikakonetta toimintoon. Käyttöä tolle tulis tällä meiningillä mulla kerran viidessä vuodessa... Koputetaan vielä tässä puuta kun tullu tälleen huudeltua. Kop kop
Jamac kirjoitti:...vaan se että on mahdollista hakea vanha versio taittodokumentista...
Toi on kyllä näppärä. Voi tehdä asiakkaan toivomia muutoksia samaan dokumenttiin. Ja sitten kun version 30 kohdalla asiakas toteaa, että joo, kyllä se versio 2 oli paras, niin voi palata Time Machinella ajassa taaksepäin ja palauttamaan se versio kakkonen. Tosin menetettyjä hermoja ja hiuksiahan sillä ei (vielä) pysty palauttamaan.
Pitää sitten muistaa, että TM:ssa on tunnin hole. Eli se kopsaa niitä tiedostoja tunnin välein. Siinä ajassa ehtii tuhoamaan jo vaikka mitä, eikä niitä ole missään muualla tallessa, ellei tiedostot ehtineet edelliseen sykliin mukaan.
Jamac kirjoitti:...vaan se että on mahdollista hakea vanha versio taittodokumentista...
Toi on kyllä näppärä. Voi tehdä asiakkaan toivomia muutoksia samaan dokumenttiin. Ja sitten kun version 30 kohdalla asiakas toteaa, että joo, kyllä se versio 2 oli paras, niin voi palata Time Machinella ajassa taaksepäin ja palauttamaan se versio kakkonen. Tosin menetettyjä hermoja ja hiuksiahan sillä ei (vielä) pysty palauttamaan.
Tuollaiseen kyllä kannattaisi mielestäni ennemmin käyttää jotain oikeaa versionhallintavälinettä (esim. Subversion), vaikka ne eivät defaulttina yleensä varmaankaan osaa kovin hallita binäärimuotoisia dokumentteja. Wordissa sun muissa voi olla myös omia tapoja palata dokumentin aikaisempiin versioihin. Time machinella halutun version löytäminen voi olla hankalaa, haluttua versiota ei välttämättä ole ollenkaan tallessa, jne - eli tuohon tarpeeseen on parempiakin ratkaisuja.
Macco kirjoitti:Ja sitten kun version 30 kohdalla asiakas toteaa, että joo, kyllä se versio 2 oli paras, niin voi palata Time Machinella ajassa taaksepäin ja palauttamaan se versio kakkonen.
Hmm... dellaatko vanhat versiot vai? Miksi? Meillä ainakin pidetään kaikki tedostot tallessa Projektin päättymisen jälkeenkin... ja sit jonnin aijan kuluttua siirretään arkistoservolle. Jopa video projekteissa missä tiedostokoot voi olla huimat, niin ainakin siihen asti pidetään kaikkia mahdollisia tallessa kunnes projekti on saatu pulkkaan.... tuntuu olevan turha "gimmick* toi TM.
Viimeksi muokannut Ennustaja, 17.10.2007 klo 19.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Silloin TM tai vastaavat inkrementaalisia backupeja tekevät järjestelmät voivat olla hyödyllisiä, kun on huomaamatta tuhonnut tiedostoja ja tämän huomaa vasta myöhemmin. Esim. kirjoittaa "rm -f *.txt" ja siellä häviää muitakin tiedostoja kuin ole tarkoitus, ja sitten seuraavalla viikolla huomaa, että tiedostot ovat kadonneet (kiireessä voi tapahtua kaikenlaista).
Macco kirjoitti:Ja sitten kun version 30 kohdalla asiakas toteaa, että joo, kyllä se versio 2 oli paras, niin voi palata Time Machinella ajassa taaksepäin ja palauttamaan se versio kakkonen.
Hmm... dellaatko vanhat versiot vai?
Nääh. Tsoukkina heitin. Manuaalinen versionhallinta käytössä. Tallennan eri nimellä, jos vähänkään tuntuu siltä, että jostain syystä pitäis palata pykälä taaksepäin.
Ennustaja kirjoitti:Joo no tässä on just leiska edessä joka on _ v18...toki ymmärrän että kyllähän toi varmasti kätevä jossain tilanteissa on mut tosiaan opettaa huonoille työskentelytavoille kun luotetaan sen kykyyn palauttaa... ja tosiaan jos omat työskentelytavat on kunnossa niin en vieläkään näe pätevää syytä laittaa tota Aikakonetta toimintoon. Käyttöä tolle tulis tällä meiningillä mulla kerran viidessä vuodessa... Koputetaan vielä tässä puuta kun tullu tälleen huudeltua. Kop kop
Joo, kyllä itsekin käytän ahkerasti kertakaikkisen oivaa toimintoa InDesignissa, nimittäin Save A Copy -toimintoa. Yhden lehden taitosta on yleensä 10-20 "Copy" -versiota. Sitten aina välillä tallennan Save A Copy:llä varsinaisen työdokumentin toiselle kovalevylle johon proggis on varmuuskopioitu.
Tässä kävi juuri itsellä muuten eka kertaa sellainen moka, että tallensinkin Save as -komennolla ulkoiselle, enkä Save a Copy:llä. Pitkän aikaa tein hommia huomaamattani dokumentilla mikä oli varmuuskopiolevyllä. Onnneksi huomasin ennen kun tein koko levystä varmuuskopion, jolloin kaikki työ olisi ylikirjoitettu vanhalla dokumentilla. meinasin pelästyä.
Thoth kirjoitti:Silloin TM tai vastaavat inkrementaalisia backupeja tekevät järjestelmät voivat olla hyödyllisiä, kun on huomaamatta tuhonnut tiedostoja ja tämän huomaa vasta myöhemmin. Esim. kirjoittaa "rm -f *.txt" ja siellä häviää muitakin tiedostoja kuin ole tarkoitus, ja sitten seuraavalla viikolla huomaa, että tiedostot ovat kadonneet (kiireessä voi tapahtua kaikenlaista).
Eli tumpeloille kotikäyttäjille omiaan tuo TM
Viimeksi muokannut Ennustaja, 17.10.2007 klo 19.51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä Time Machine jonkun tietyn tärkeän työskentelykansion käytössä on oikeasti aika näppärä varmaan ja uskon että tulee käytettyä jahka tuon uuden kissan joskus hankin. Käytännön hommien kannalta tuo Spaces on ehkä se jota eniten olen kaivannut. Ja uutta Finderia. Muut ovat sitten lisämausteita.
Safari-sivuilta saa vaikutelman jotta tuo versio 3 olisi beta-vaiheen jälkeenkin saatavissa myös Tiikeriin. Näinhän ei käynyt aikoinaan version 2 ja Pantterin kanssa. Toisaalta reilua kun kerran XP:n käyttäjätkin saavat omansa.
Kun tuo Time Machine nyt kerran toimii myös verkkolevyillä, niin mites, öötota, tuli mieleen nämä Airportit ja niissä nämä kovalevypaikat? Aika herkku kannettavalle jos homma pelaa langattomasti..
Jamac kirjoitti:Kun tuo Time Machine nyt kerran toimii myös verkkolevyillä, niin mites, öötota, tuli mieleen nämä Airportit ja niissä nämä kovalevypaikat? Aika herkku kannettavalle jos homma pelaa langattomasti..
Jamac kirjoitti:Kun tuo Time Machine nyt kerran toimii myös verkkolevyillä, niin mites, öötota, tuli mieleen nämä Airportit ja niissä nämä kovalevypaikat? Aika herkku kannettavalle jos homma pelaa langattomasti..
Käsitin että systeemi toimii. Eli herkkua sekin.
Sanottiinko jossain noin?
Joka tapauksessa sen levyn tiedostojärjestelmän pitää varmaankin olla HFS+:aa, silla TM:n toimintqa perustuu käsittääkseni aika pitkällä HFS+:n koville linkeille.
Käsitin että systeemi toimii. Eli herkkua sekin.
Sanottiinko jossain noin?
Joka tapauksessa sen levyn tiedostojärjestelmän pitää varmaankin olla HFS+:aa, silla TM:n toimintqa perustuu käsittääkseni aika pitkällä HFS+:n koville linkeille.
Ei sanottu, mutta koska TM toimii tekemällä tuon versioinnin tunnin välein (ei siis jatkuvasti) niin verkkolevy-yhteys toimisi muutenkin helposti - yhteys ja muutosten siirto kerran tunnissa. Ja olen kuullut huhua että betan kanssa TM toimisi expressissä olevan kovalevyn kanssa, ihan vihoviimeinen varmuushan asiaan saadaan jo viikon päästä.
edit. Näin Applen sivuilla aiemmin:
"AirPort Extreme -tukiasemaan kytketyn kovalevyn avulla kaikki kotisi Macit voivat käyttää Time Machinea langattomaan varmuuskopiointiin. Valitse vain AirPort Disk varmuuskopiointilevyksi kullekin tietokoneelle ja koko perhe voi nauttia Time Machinen eduista."
Uusituilta sivuilta samaa kohtaa ei enää löytynyt. Ensi viikolla tämä sitten selviää...
kermit kirjoitti:Pitää sitten muistaa, että TM:ssa on tunnin hole. Eli se kopsaa niitä tiedostoja tunnin välein. Siinä ajassa ehtii tuhoamaan jo vaikka mitä, eikä niitä ole missään muualla tallessa, ellei tiedostot ehtineet edelliseen sykliin mukaan.
TaikaKoneessa on myös sellainen ominaisuus että jos painat Omppu+TM ikonia dokista, suorittaa järjestelmä manuaalisesti uuden backupin. Tällä tavalla pystyy simppeliä versiointia tekemään erittäin näppärästi jos pelkää saavansa tunnissa jo kaiken sileäksi;-)
Elikä peruskäyttäjät tulevat saamaan jonkinlaisen "subversionin" nyt käyttöönsä suht kivasti paketoituna.
LauriX
-"Mac OS X. Because making Unix user-friendly is easier than debugging Windows!"
kermit kirjoitti:Pitää sitten muistaa, että TM:ssa on tunnin hole. Eli se kopsaa niitä tiedostoja tunnin välein. Siinä ajassa ehtii tuhoamaan jo vaikka mitä, eikä niitä ole missään muualla tallessa, ellei tiedostot ehtineet edelliseen sykliin mukaan.
TaikaKoneessa on myös sellainen ominaisuus että jos painat Omppu+TM ikonia dokista, suorittaa järjestelmä manuaalisesti uuden backupin. Tällä tavalla pystyy simppeliä versiointia tekemään erittäin näppärästi jos pelkää saavansa tunnissa jo kaiken sileäksi;-)
Elikä peruskäyttäjät tulevat saamaan jonkinlaisen "subversionin" nyt käyttöönsä suht kivasti paketoituna.
TM taisi kuitenkin pitää snapshotteja vain viikon, kuukauden, tms, välein vanhemmista tiedostoista, joten en välttämättä käyttäisi sitä tärkeiden dokumentin versioiden säilytyspaikkana.
Onkos noissa Mac People Storeissa eli kivijalkakaupoissa tota lepardia siis 26. vai vasta 27. päivä? Tossa työpaikan alakerrassa kun sattuu oleen kyseinen pulju, niin tarviihan se lepardi käydä hakeen heti kun vaan mahdollista
Apple MacBook Pro 15,4" 2,4Ghz
Apple iPod Video 30gb
Apple iPod Suffle 512mb
Apple iPhone 8gb