Macbook ja Protools LE 7.1.1
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
skin
Macbook ja Protools LE 7.1.1
Viesti Kirjoittaja skin »
Allekirjoituksesta löytyy mun äänityslaitteet ja Mac-kokoonpano. Ajattelin kysäistä, millaisia sessioita porukka on käsitellyt koneellaan? Mulla kun on täydet muistimäärät jne. ,mutta jotenkin tuntuu kone takkuavan ja CPU:n riittämättömyys ilmoituksia tulevan liian köykäsistä plugari hässäköistä. Tiedän, että reverbit ja kitarasoftat (mm. Amplitube) syövät tehoja.
Analyysi yhdestä sessiosta:
30 audio- ja aux-raitaa, joista löytyy:
7 reverbiä
2 delayta
15 kompuraa
4 Amplitubea
20 EQ:ta
CPU 95%
Buffer Size 512 maksimissaan (256 ei tule kysymykseenkään) ja putoilee kyydistä...
Analyysi yhdestä sessiosta:
30 audio- ja aux-raitaa, joista löytyy:
7 reverbiä
2 delayta
15 kompuraa
4 Amplitubea
20 EQ:ta
CPU 95%
Buffer Size 512 maksimissaan (256 ei tule kysymykseenkään) ja putoilee kyydistä...
-
anttivaan
Viesti Kirjoittaja anttivaan »
Pro Toolsia en ole veivannut Macbook Prollani, mutta juurikin bändin demoa miksatessa raitoja oli about 30-35. Softana käytin Ableton Liven 6 versiota, jossa on tuki monelle ytimelle.
Plugarit (n. arvio):
4 x Guitar Rig (n.7-10% kpl)
1 - 2 x Waves IR-L konvoluutiotekniikkaan pohjaava kaiku (n.10%)
1 x Rverb (peruskaiku....)
1 x joku perus delay laulun efektöinnissä
Sitten melkein joka raidalla Wavesin REQ6 + RComp
Joillain raidoilla myös Wavesin C1-Comp-sc, REQ2 lisäleikkureina (noi REQ:n alapään/yläpään leikkurit ei oo parhaammasta päästä....)
RAxx oli myös käytössä "munan" saamikseksi about 4 raidassa.
Prossukäytöissä en päässyt kuin 70-75%. Tosin bufferiasetukseni oli paljon korkeammalla miksaamisen takia. Johtui osittain myös paskasta äänikortistani.
Plugarit (n. arvio):
4 x Guitar Rig (n.7-10% kpl)
1 - 2 x Waves IR-L konvoluutiotekniikkaan pohjaava kaiku (n.10%)
1 x Rverb (peruskaiku....)
1 x joku perus delay laulun efektöinnissä
Sitten melkein joka raidalla Wavesin REQ6 + RComp
Joillain raidoilla myös Wavesin C1-Comp-sc, REQ2 lisäleikkureina (noi REQ:n alapään/yläpään leikkurit ei oo parhaammasta päästä....)
RAxx oli myös käytössä "munan" saamikseksi about 4 raidassa.
Prossukäytöissä en päässyt kuin 70-75%. Tosin bufferiasetukseni oli paljon korkeammalla miksaamisen takia. Johtui osittain myös paskasta äänikortistani.
iMac 21,5" (Late 2009) "Half of life is fucking up - the other half is dealing with it."
-
argo_hoo
Re: Macbook ja Protools LE 7.1.1
Viesti Kirjoittaja argo_hoo »
No äkkiseltään tulis mieleen syyksi tuo 4 amplitubea ja 7 reverbiä...... ja onhan PT itsessään jo suht raskas. Tuli pieni ihmettelemisen aihe kun koitin Logic 8:ssa niin pyöritin 46 Space Designeria yhtä aikaa ja vielä pyöri, Pro Tools ei vastaaviin lukuihin kyllä pääse... tuntuu HD Tools kyykkivän jo huomattavan paljon pienemmistä reverb määristä, puhumattakaan perus LE Toolsista, tuo ei nyt liittynyt aiheeseen mutta vesissä on eroja niinkun sanotaan.
-
HS
Viesti Kirjoittaja HS »
Nuo amplitubet kyllä rasittaa kaikujen lisäksi sitä varmasti eniten, mutta laitoin tuossa testimielessä vielä miksausta odottavaan sessioon (24bit/44khz) lisää
7 rverb,2 extra long delay,20 REQ6,15 rcomp,4 amplitube le ja pyörii vielä asetuksilla cpu 85 ja buffer 128.
Toki jos sulla on suurempi näytteenottotaajuus, niin se syö enemmän tehoja. Koneena mulla on C2D 2ghz ja muutenkin samat laitteet kuin sulla.
Yleensä mulla on pyörinyt n. 40raitaa + automaatiot + n. 70 plugaria 24bit/44khz-sessioissa ihan kiltisti (1024 bufferi ja 85% CPU). Itse en tosin käytä kitaramallintavia ja kaikujakin suht säästeliäästi (yleensä max 5 per sessio) joten suurin osa plugareista on kompuraa ja eq:ta.
Yksi raskaampi (ja melko kokeellinen) sessio piti mopotoolsilla miksata osissa kun raitoja oli yli 40 + auxeja yli 10 ja plugareitakin aivan järjetön määrä. HD2 toolsikaan ei tätä kyennyt pyörittämään.. Onneksi näitä ei ole joutunut tekemään sen enempää..
7 rverb,2 extra long delay,20 REQ6,15 rcomp,4 amplitube le ja pyörii vielä asetuksilla cpu 85 ja buffer 128.
Toki jos sulla on suurempi näytteenottotaajuus, niin se syö enemmän tehoja. Koneena mulla on C2D 2ghz ja muutenkin samat laitteet kuin sulla.
Yleensä mulla on pyörinyt n. 40raitaa + automaatiot + n. 70 plugaria 24bit/44khz-sessioissa ihan kiltisti (1024 bufferi ja 85% CPU). Itse en tosin käytä kitaramallintavia ja kaikujakin suht säästeliäästi (yleensä max 5 per sessio) joten suurin osa plugareista on kompuraa ja eq:ta.
Yksi raskaampi (ja melko kokeellinen) sessio piti mopotoolsilla miksata osissa kun raitoja oli yli 40 + auxeja yli 10 ja plugareitakin aivan järjetön määrä. HD2 toolsikaan ei tätä kyennyt pyörittämään.. Onneksi näitä ei ole joutunut tekemään sen enempää..
-
skin
Siis mulla samat näytetaajuudet kun sulla, mutta kaatuu heti kun koittaa BufferSizea 128 ja CPU limittiä pienemmälle. Reilut 50 plugaria on käytössä. Voiko muistin laadulla olla merkitystä?
Mikä muuten ton DAE playback puffer:n takoitus on? Siinähän on myös eri leveleitä...
Mikä muuten ton DAE playback puffer:n takoitus on? Siinähän on myös eri leveleitä...
-
HS
Viesti Kirjoittaja HS »
En kyllä tuosta muistin laadusta/merkityksestä osaa sanoa, mun muistit on applestoresta..DAE playback bufferi on mulla aina ollut defaultissa, merkityksestä ei tietoa.
Jotenkin veikkaisin, että sulla Skin on vaan raskaampia plugareja käytössä kuin mulla tai sitten sulla on vaan hitaampi kone..
.. Itse käytän suurimmaksi osaksi wavesin Rcomp:ia, REQ:ta ja Masseyn CT4:sta, Bombfactoreja ja Digidesignin omia comp/eq -plugareita. ja näiden lisäksi jotain satunnaisia muita. Nämä kaikki on mun käsittääkseni kuitenkin aika kevyitä plugareita. Raskaimmat plugarit omissa sessioissa on kaikuplugarit.
Jos alkaa käymään raskaaksi, niin yksi vaihtoehto on ottaa Audiosuite käyttöön ja poistella sen avulla ns. turhat plugarit inserteistä.
Jotenkin veikkaisin, että sulla Skin on vaan raskaampia plugareja käytössä kuin mulla tai sitten sulla on vaan hitaampi kone..
Jos alkaa käymään raskaaksi, niin yksi vaihtoehto on ottaa Audiosuite käyttöön ja poistella sen avulla ns. turhat plugarit inserteistä.
-
anttivaan
välimerkin parittelua.
Viesti Kirjoittaja anttivaan »
AU ja Audiosuite ei ole sama asia. Anteeksi välimerkin parittelu, mutta sekaannusten välttämiseksi tässä tämän postaan. AU on audiounit ja Audiosuite on audiosuite. Audiounit on Applen OSX-ympäristössä toimiva plugari, joka ei Pro Toolsissa kuitenkaan toimi. Audiosuite on Pro Toolsissa käytettävä raitoihin kiinteäksi poltettava plugari. Eroa näillä on käytännössä siis aika runsaasti. AU = reaaliaikainen insertissä oleva plugari (esim Logic tai Ableton Live), audiosuite taas kiinteästi regioneihin poltettava plugarimuoto.
iMac 21,5" (Late 2009) "Half of life is fucking up - the other half is dealing with it."
-
anttivaan
-
skin
Re: välimerkin parittelua.
Niin onkin ja sorry sekaannusanttivaan kirjoitti:AU ja Audiosuite ei ole sama asia. Anteeksi välimerkin parittelu, mutta sekaannusten välttämiseksi tässä tämän postaan. AU on audiounit ja Audiosuite on audiosuite. Audiounit on Applen OSX-ympäristössä toimiva plugari, joka ei Pro Toolsissa kuitenkaan toimi. Audiosuite on Pro Toolsissa käytettävä raitoihin kiinteäksi poltettava plugari. Eroa näillä on käytännössä siis aika runsaasti. AU = reaaliaikainen insertissä oleva plugari (esim Logic tai Ableton Live), audiosuite taas kiinteästi regioneihin poltettava plugarimuoto.
-
skin
Näin olen tehnytkin, mutta äänittäessä on kiva käyttää koko saundimaailma hyväkseen ja luukuttaa kaikilla plugareillaanttivaan kirjoitti:Skin, mikset nosta buffer sizea miksaamiseen? Sillä saa prossun käyttöä alas. Et tuntunut kuitenkaan paljon hardwarea käyttävän miksaamiseen.
-
Goniometric Man
Viesti Kirjoittaja Goniometric Man »
Suosittelisin että kun olet löytänyt perushyvät asetukset Amplitubeista vedät ne audiosuiteksi, Amplitubet on kovinkin raskaita. Samalla tavallahan oikeata vahvistinta äänittäessäsi joutuisit tekemään soundipäätöksiä äänitysvaiheessa.
Eikä tolla 512:lla ole jo aikamoinen viive äänittäessä?
Eikä tolla 512:lla ole jo aikamoinen viive äänittäessä?
MacBook Pro (13-inch, Late 2011), 2,4 GHz Intel Core i5, 4 Gt 1333 MHz DDR3
MacOS High Sierra 10.13.4
MacOS High Sierra 10.13.4
-
Mana
Viesti Kirjoittaja Mana »
Tere. (eka postaus) 
Jatketaampa tänne kun noista macbookin "penkityksistä" oli puhe. Onko kellään kokemuksia Addictive Drumssin pyörimisestä? Pc:llä olen pyöritellyt joitain audioraitoja + muutamia compuroita ja kaikuja + Addictive Drums mutta samaan projektiin pitäisi saada vielä SampleTank2. Silloin Pc yskäsee ja homma käy toivottamaksi tökkimiseksi. Mitenkähän tälläinen uusi macbook jaksaisi vääntää?
Tiedän että voisin Addictiven Drumssin bouncettaa audioks, mutta kun suurin osa sävellystyöstä tapahtuu nauhoitus vaiheessa, niin olisi helpompaa jos homma toimisi suoraan. Kokemuksia tai vinkkejä?
Jatketaampa tänne kun noista macbookin "penkityksistä" oli puhe. Onko kellään kokemuksia Addictive Drumssin pyörimisestä? Pc:llä olen pyöritellyt joitain audioraitoja + muutamia compuroita ja kaikuja + Addictive Drums mutta samaan projektiin pitäisi saada vielä SampleTank2. Silloin Pc yskäsee ja homma käy toivottamaksi tökkimiseksi. Mitenkähän tälläinen uusi macbook jaksaisi vääntää?
Tiedän että voisin Addictiven Drumssin bouncettaa audioks, mutta kun suurin osa sävellystyöstä tapahtuu nauhoitus vaiheessa, niin olisi helpompaa jos homma toimisi suoraan. Kokemuksia tai vinkkejä?
-
skin
No tietysti Windowsin vertaaminen Macbookiin on hankalaa, kun ei ole tietoa Winukkaa pyörittävästä koneesta eli kuinka tehokas se on. Varmaankin noiden softien spekseistä löytyy vähimmäissuositukset muistille ja koneelle jne.
Tutkipa lisää...
Edit: Linkissä on sen AD:n vaatimukset, joten max. muistia niin uskoisin, että hyvin pyörii...
http://www.xlnaudio.com/index.php?page= ... =systemreq
Tutkipa lisää...
Edit: Linkissä on sen AD:n vaatimukset, joten max. muistia niin uskoisin, että hyvin pyörii...
http://www.xlnaudio.com/index.php?page= ... =systemreq
-
arv
Re:
Viesti Kirjoittaja arv »
Eikä tästäkään ongelmaa pitäisi tulla, kun kopioi ensin fileen eri otoksi samalle raidalle. Nimeää sen siten, että efektin nimi ja laatu tulee itselle selväksi. Sitten on helppoa hiiren klikkauksella palata alkuperäiseen ja kokeilla uutta.Goniometric Man kirjoitti:Samalla tavallahan oikeata vahvistinta äänittäessäsi joutuisit tekemään soundipäätöksiä äänitysvaiheessa.
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka