juza76 kirjoitti:Itse olen tilannut Apple Storesta mm. 3 iPodia, kaksi virtalähdettä ja yhden Airport Extremen. Kaikki tuotteet ovat tulleet UPS:in välityksellä Hollannista.
Yleensä siitä hetkestä lukien, kun Storesta tulee "shipped"-sähköposti, niin kestää noin 24 tuntia, kun tuote on kotiovellani Helsingissä. Kahdella kerralla lähetti on soittanut hetkeä ennen toimitusta, että ovat tulossa tuomaan lähetystä. UPS:in lähetit osaavat myös kiertää kerrostalon lukitsemattomalle takaovelle, jos etuovi on lukittu. Tätä eivät osaa ainakaan DHL:n lähetit eivätkä Postin kuriirit. Paketin kulun seuraaminen on UPS:illa reaaliaikaisempaa, kuin DHL:llä.
UPS on kaikenkaikkiaan hoitanut hommansa erittäin hyvin ja saa minulta kiitettävän arvosanan.
Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Acerin takuuhuolto käyttää DHL:ää korjattujen koneiden lähettämisessä takaisin asiakkaalle. DHL:n palvelu on tuskallisen hidas ja asiakaspalvelu on äärettömän raskassoutuinen. Yhteensä heillä kesti yhden Acerin kannettavan kuljettaminen Helsingin Konalasta toiselle puolelle kaupunkia, Ruoholahteen noin 4 päivää. Tänä aikana DHL onnistui ryssimään homman 3 kertaa.
Voidaan varmaan sanoa, että yleismielipide Suomen Postista (Itella) on se, että Posti on tasaisen pa$ka kaikilla osa-alueilla, mutta DHL:stä ei voi sanoa, että se olisi pa$ka. Se on sysipa$ka.
Täytyy näin vanhana DHL:n työntekijänä ottaa kantaa:
- Pitäisikö kuriirin jokaisen kerrostalon kohdalla kiertää talo ympäri varmistaakseen että siellä ei ole lukitsemattomia takaovia? Veikkaan että UPS:n kuriirille joku asukas on tämmöisestä ovesta vihjannut. Mitä minä heitä tunnen, niin ei heidänkään tapoihin kuulu tuommoista talonkierto-operaatiota suorittaa
- Mikäli laatikossa on numero johon kuriiri voi soittaa ennen toimitusta, niin yleensä hän näin tekee, mikäli ei ole niin pirullinen kiire että se ei vain ole mahdollista. Sinä et ole se ainoa asiakas. Puhutaan tuhansista lähetyksistä päivässä pelkästään Helsingin jakelualueella (Ruoholahti lähes joka päivä siellä sijaitsevien firmojen takia kuriirille aika kiireinen). Mikäli numeroon ei vastata, niin siihen ei välttämättä soiteta uudelleen kuin vasta seuraavana päivänä. Kuriireille voi soittaa myös takaisin (ainakin DHL:n tapauksessa). Heillä on suorat kännykkänumerot.
Itse kuriirina ollessa tuli "ryssittyä" kyllä joidenkin pakettien kanssa myös. Kyllä sitä tuli kakkaa vastaanottajilta niskaan kun en ollut tiennyt että hän ei ole kotona enää kolmen jälkeen tai siitä että laatikkoon oli lähettäjä pannut väärän numeron. Tai ettei sitä numeroa ollut lainkaan. Tai että osoite oli väärä tai epäselvä. Tai sitten alaovi oli lukossa ja juuri sillä hetkellä ei vastaanottaja vastannut puhelimeen/summeriin, kun olisin häntä tarvinnut sitä avaamaan. Kiireisinä päivinä siinä on korkeintaan muutama minuutti aikaa siitä hetkestä kun auton siihen pihaan pysäytät siihen hetkeen kun matkaa pitää jo jatkaa pysyäkseen aikataulussa, että siinä ei ole varaa jäädä odottelemaan josko vastaanottaja olisi vaikka lähtenyt lähikaupassa käymään.
Sitten kun on hiljaisempia päiviä, niin sitten voi saada parempaa palvelua. Niinä päivinä voi asiakkaan kanssa sopia suoraan tarkan ajan milloin paketti tuodaan. Kiireisimpinä ei voi luvata kuin ehkä tunnin parin tarkkuudella. Löysempinä päivinä tuli myös itse soiteltua numerotiedusteluun ja selviteltyä sitä kautta oikeita osoitteita ja puhelinnumeroita, kun ne paketeissa oli väärin tai epäselvästi.
Sama pätee muihinkin kuriirifirmoihin. Se isoin lenkki siinä on se itse kuriiri. Mikäli heillä on kiire tai muuten vain huono päivä, niin sitten saa huonompaa palvelua. Naamat myös pysyy mielessä. Kerran pari kun avautuu oikein urakalla jostain asiasta joka ei kuriirista ole kiinni, niin voi olla ihan turha odottaa sitä soittoa seuraavan kerran. Siellä on se mukava "Teille on lähetys" -lappu odottamassa kun kotiin tulet. Silloin se on pois kuriirin käsistä ja asiakaspalvelu hoitaa kuljetuksesta sopimisen.
Itse hoidin hommani hyvin ja yritin aina pitää sen hymyn naamalla kun seisoo vesisateessa sen asiakkaan oven takana puhelin kädessä puolituntia ennen työajan loppumista selvittelemässä miksei koputukseen vastata vaikka sovittu on, mutta kyllä siellä joka firmassa on niitäkin joita ei pakettien kohtalo kiinnosta pätkääkään.
EDIT: Mutta siis varsinainen pointtini: Mitä itse olen UPS/TNT/DHL palveluita käyttänyt, niin ei niissä oikeasti eroja ole palvelussa kummemmin. Toimitusajoissa jonkin verran ja käytännöissä, mutta parin huonon kokemuksen perusteella voi vain haukkua paikallisen kuriirinsa ei kokonaista firmaa sysipashaksi.